רותי זינדל אוכמן רצה בהריון (צילום: טל אוכמן)
(צילום: טל אוכמן)

רותי המאמנת רצה גם בשביל שניים: ריצה בהריון – כך תעשי זאת נכון

ריצה במהלך ההריון תורמת לעלייה מתונה ומבוקרת במשקל, מפחיתה את הסיכון לסכרת הריונית, שומרת על לחץ דם תקין, משחררת ומצמצמת את כמות הבחילות

פורסם בתאריך: 6.11.17 16:00

"את משוגעת?", "את מסכנת את העובר שלך!" – אלו  היו חלק מהתגובות של אנשים שהיו רואים אותי רצה במהלך ההריונות שלי. שלושה במספר. הם נזהרו מאוד לידי ופחדו שמא משהו רע יקרה לי חלילה ושלא אטלטל את העובר יותר מדי. אני יודעת שהכל היה מדאגה כנה, אבל הרבה השתנה משנות ה-50 המיושנות, בהן אישה הרה נאלצה להישאר במיטה ללא תזוזה למשך כל חודשי ההריון.

כיום, רופאים גניקולוגים רבים ממליצים על פעילות גופנית מותאמת להריון ובעיקר נותנים מקום בריאותי חשוב להמשך העיסוק בכך. היתרונות הם בין השאר עלייה מבוקרת במשקל, פחות סיכויים לסכרת הריונית, שמירה על לחץ דם תקין, פחות בחילות, הרפיה, שחרור לחצים ועוד.

 


רותי זינדל אוכמן רצה בהריון (צילום: טל אוכמן)

רותי זינדל-אוכמן רצה בהריון עם שני ילדיה (צילום: טל אוכמן)



 

מסתבר שהפעילות הגופנית לא רק עוזרת להריון עצמו, אלא אפילו להליך הלידה. ד"ר חווה שרייבר, רופאה מיילדת בבית החולים ביקור חולים מדגישה ואומרת: "ראיתי נשים שתרגלו ריקודי עם, יוגה ופעילות גופנית בכלל וילדו בצורה טובה, זריזה וזורמת, אין ספק שספורט מועיל לנשים בהריון, כשהכל נעשה בצורה מבוקרת".

באופן אישי, אני רצתי עד השבוע ה-28, אחר כך פשוט הרגשתי שהריצה לא עושה לי טוב. יש כאלה שיכולות לרוץ ממש עד השבוע האחרון של הלידה, ואחרות לא יכולות לרוץ מהיום הראשון של ההריון. כך שזה מאוד אינדיבידואלי. מה שבטוח – אל תוותרו לעצמכן – תתייעצו עם הרופאה או הרופא לגבי פעילות גופנית במהלך ההריון.

אז חשוב מאוד, לפני שאת מתחילה להתאמן בשביל שניים חובה שתתייעצי עם הרופא/ה המטפל/ת שלך ותשיגי את האישורים המתאימים לכך.

הכלל המנחה הוא שכל מה שאישה עשתה לפני ההריון היא יכולה להמשיך ולעשות (עם התאמות) גם במהלכו, למעט תחומי ספורט בהם יש מגע וחשש לנפילות או חבטות.

מה באמת כדאי לדעת על פעילות גופנית וריצה בפרט במהלך ההריון?

הקשבה וקבלה – אחד הדברים שצריך לקבל במהלך ההריון הוא שהכושר לא יילך וישתפר, בניגוד לאימון בתקופה אחרת של חייך, אלא ילך וייעשה פחות טוב והתחושה הכללית תהיה כבדה ועייפה יותר ויותר. יכול להיות שתהיי מסוגלת לעשות את כל מה שעשית עד לשבוע מאוחר אך אם הגוף שלך יאותת אחרת תצטרכי ללכת צעד אחד אחורנית ולהקשיב לרחשי הלב שלך ושל העובר שלך.

 


רותי זינדל אוכמן רצה רותי זינדל אוכמן רצה בהריון (צילום: טל אוכמן)בהריון (צילום: פרטי)

(צילום: טל אוכמן)

 

דופק – אם כבר עסקנו בדפיקות הלב אז דעי שהדופק שלך הוא אינדיקציה מצוינת לדעת האם את מתאמצת מדי או נמצאת בטווח הרצוי. מדובר על דופק שהוא בסביבות ה-70 אחוז מהדופק המקסימלי שלך. מבחן נוסף שאת יכולה לעשות הוא 'מבחן הדיבור'. במידה ואת יכולה לדבר תוך כדי הפעילות סימן שאת בטווח הרצוי. אם את קצרת נשימה האטי את הקצב.

 



 

בטיחות מעל לכל – הימנעי מריצה בשטח, על משטחים חלקים ורטובים, ריצה בחושך ועוד מצבים בהם יש חשש לנפילה או החלקה. נפילות במהלך ההריון הן דבר לא רצוי בעליל. במהלך ההריון מופרש הורמון הרלקסין המגמיש את הרצועות השונות. הדבר עלול לגרום לחוסר בשיווי משקל מה גם שמרכז הכובד של הגוף משתנה עם ההריון. במקום זה בחרי בריצה על משטחים ישרים, יציבים ומוארים עד כמה שניתן.

 


רותי זינדל אוכמן רצה בהריון (צילום: טל אוכמן)

(צילום: טל אוכמן)


 

נוזלים וטמפרטורה – באופן כללי חשוב מאוד להיות רוויה בנוזלים במהלך ההריון ולא להגיע להתייבשות מחשש ללידה מוקדמת. כשאנחנו מדברות על פעילות גופנית בהריון אנחנו חייבות לעשות זאת בשעות לא חמות ולהגיע רוויות בנוזלים לפעילות עצמה.

רצפת אגן – הלחץ על רצפת האגן הולך ועולה ככל שהעובר גדל. חשוב להיות מודעת לקבוצת השרירים החשובה הזאת ולהתייעץ עם אנשי מקצוע כיצד ניתן לחזק את האיזור כולו. חיזוק במהלך ההריון יעזור למנוע סיבוכים שונים בהמשך.

לסיום, כל הריון הוא שונה וכל אישה עוברת את התקופה הזאת בצורה אחרת. ישנן נשים שיהיו מסוגלות להמשיך ולהתאמן עד יום הלידה ויהיו כאלה שכבר בשבועות מוקדמים יאלצו לפרוש וגם זה בסדר. המסר העיקרי הוא שאת יכולה להיות בהריון, להתאמן והכי חשוב להרגיש נשית וחזקה בו זמנית.

רותי זינדל-אוכמן,

מאמנת ריצה מקצועית בירושלים והסביבה,

בעלת תואר ראשון בחינוך גופני מוינגייט,

רצה ואמא לשלושה מתוקים.

רותי זינדל-אוכמן, בן זוגה טל וילדיה אביב, עידו ועלמה (צילום: פרטי)

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר