צילום: באדיבות דוברות משרד הבריאות
צילום: באדיבות דוברות משרד הבריאות

מינהל הסיעוד בישראל: טיפול איכותי ובטיחותי לכול ללא הבדל גזע, גיל, מין או דת

כמדינה קולטת עלייה, המהווה קיבוץ גלויות, והמטופלים בה מגיעים ממדינות שונות בעולם ודוברים שפות שונות, חשוב שגם המטפלים יהיו רב גוניים בתחומים הללו ויוכלו לספק שירות מיטבי לכלל האוכלוסייה, מתוך הבנת שפתם של המטופלים ותרבותם. אך לא רק המטופלים צריכים ליהנות משוויון הזדמנויות בטיפול, אלא גם המטפלים עצמם.

פורסם בתאריך: 15.5.18 12:34

מחקרים מלמדים כי היענות הטיפול של מטופלים גבוהה יותר כאשר הטיפול מותאם אישית וקיימת הלימה תרבותית-חברתית בין המטפל למטופל.

מינהל הסיעוד מקדם קליטת אחיות בוגרות מתוכניות לימודי סיעוד בחו"ל ופועל בהתמדה לשילובן במערך העוסקים בסיעוד בישראל. מינהל הסיעוד מקיים תהליך הכרה במעמדם המקצועי של בוגרי סיעוד בחו"ל לשם שמירת ואבטחת איכות הטיפול הניתן לציבור הרחב ובה בעת מסיר חסמים בירוקרטיים כדי שתהליך ההכרה יהיה ידידותי עבור המבקשים לעלות לישראל ולהשתלב במקצוע הסיעוד בארץ. כלומר, במדינה קולטת עלייה מנהל הסיעוד חרט על דגלו לדאוג לשילוב מוצלח של העולים המבקשים לעסוק בסיעוד, תוך שמירה על סטנדרט מקצועי נדרש ומבלי להתפשר על הטיפול האיכותי והבטיחותי הניתן לציבור במדינת ישראל.

אם משווים את הפעילות הבינלאומית בתחום שילוב אחיות בוגרות חו"ל בשוק העבודה, אפשר לראות כי פעילות מינהל הסיעוד בישראל היא מהטובות בעולם. נתוני ארגון ה- OECD מראים כי בעשור האחרון ישראל נמצאת במקום ה-3 מבין 72 מדינות החברות בארגון בשילוב מוצלח של אחיות בוגרות לימודי סיעוד מחו"ל בשוק העבודה. בעשור האחרון מנהל הסיעוד קלט עולות חדשות בוגרות לימודי סיעוד מלמעלה מ-50 מדינות בעולם, ובהן ארה"ב, בריה"מ לשעבר, קנדה, שוויץ, צרפת, אנגליה, דרום אפריקה, אתיופיה, אוסטרליה, קובה, צ'ילה, ספרד, ברזיל, שבדיה, גרמניה, הולנד, בלגיה ועוד.

כל בוגרת לימודי סיעוד מחו"ל עוברת תהליך הכרה בלימודים קודמים, הכולל הגשתם ובדיקתם של מסמכים המעידים על ניסיון תעסוקתי ועל השכלה פורמלית בסיעוד בארץ המוצא. מסמכי העולה נבחנים ומתקבלת החלטה בדבר הכרה במעמד המקצועי בסיעוד בחו"ל. בסופו של תהליך ההכרה נבחנת הפונה בבחינת רישוי ממשלתית, כפי שנבחנים כל בוגרי הארץ, לשם קבלת רישוי לעסוק בסיעוד. מטרת בחינת הרישוי הממשלתית בישראל היא לבדוק ידע וכשירות לעסוק במקצוע, וזאת לשם שמירה על בריאות הציבור ושלום החולים. הבחינה בוחנת את כישורי המבקש לעסוק בסיעוד לפעול על פי עקרונות מקצועיים המבטיחים מתן טיפול בטיחותי ואיכותי למטופל ומשפחתו בכל הגילאים ובכל מתאר טיפולי. כמו כן, משווה בחינת הרישוי בין דרישות הידע מבוגרי חו"ל לבוגרי הארץ.

 

במסגרת תכנית שילוב אחיות עולות במערכת הבריאות הישראלית משרד הבריאות ומשרד העלייה והקליטה מקדמים פרויקט שמטרתו לסייע לאחיות ולאחים עולים חדשים בוגרי תכנית לימודים בסיעוד מחו"ל להצליח במבחן הרישוי הממשלתי. לשם כך הוחלט על הפעלת קורס הכנה במסגרת פרויקט "מתחדשים", אשר הופעל לראשונה כבר ב-2017.

התוכנית מושתתת על כמה עקרונות:
זמינות – ליווי ומעקב אישי ומקצועי לכל אחות עולה לאורך כל הליך הקליטה. קורסי הכנה לבחינה ממשלתית מופעלים בפריסה ארצית בהתאמה לכל אזורי הארץ.
נגישות – מידע, חומרי עזר ומבחנים מונגשים ומותאמים במגוון אמצעים טכנולוגיים ובמגוון שפות.
גמישות – לעולה ניתנת אפשרות לבחור במסלול הקליטה המותאם לה, במשך הזמן ובשפה המועדפים עליה.
יעילות – לבחירת העולה מוצע מסלול קליטה מובנה חדש שאורכו חצי שנה, הכולל קורס הכנה והגשה לבחינת רישוי ממשלתית.

קורסי ההכנה כוללים לימודי עברית באולפן, טרמינולוגיה מקצועית, ולימודי סיעוד.
• תכנית הלימודים המקצועית בקורס ההכנה נקבעת על ידי מנהל הסיעוד ומופעלת במוסדות הכשרה לסיעוד המוכרים בישראל בלבד. התכנית מופעלת פעמיים בשנה בפריסה ארצית והקורס ממומן על ידי משרד העלייה והקליטה. משתתפי הקורס מקבלים דמי קיום והשתתפות בעלות הנסיעות בהתאם לזכאותם לאורך תקופת הלימודים.
• בקורס משולבים שיעורי תגבור פרטניים וחומר עזר בשפת הלומד ובהתאם לצרכיו.
בנוסף להשקת הפרויקט של "מתחדשים", החל מ-2017 בוצעו תהליכים רבים להסרת חסמי בירוקרטיה עד לשילוב מוצלח בשוק העבודה של אחיות עולות מחו"ל. כך למשל, ניתן להגיש בקשה להכרה במעמד מקצועי בסיעוד עוד טרם העלייה לישראל, אפשרות המקצרת משמעותית את משך הליך ההכרה.

ב-2017 קוצר משך הזמן מרגע קבלת הזכאות לביצוע תכנית ההשלמה לבוגרי חו"ל ועד לביצועה בפועל מ-105 ימים בשנת 2015 ל- 19.6 ימים בממוצע בשנת 2017.

ב-2017 530 בוגרי חו"ל קיבלו היתר עבודה (צמיחה של 80% בהשוואה לשנת 2015, אז קיבלו רק 294 היתרי עבודה). כמו כן, בשנה החולפת ובשנה הנוכחית יצאו נציגי מנהל הסיעוד להיכרות ולמפגשים אישיים עם העולים מארצם (צרפת, ארה"ב, רוסיה, בלרוס, אוקראינה) כדי לזהות את צרכיהן של האחיות העולות העתידיות ולסייע להן. כל זאת במטרה להתאים בצורה מיטבית את תהליך קליטתן המקצועית של אחיות בישראל ולייעל אותו לטובת רווחתן האישית ולטובת כלל הציבור בישראל.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר