אירועי תרבות בתלפיות (צילום: דניאל אליאור, הדר בשארי)
אירועי תרבות בתלפיות (צילום: דניאל אליאור, הדר בשארי)

איך תלפיות נולדה מחדש כרובע תרבות אלטרנטיבי

שכונת תלפיות היתה אזור תעשייה מפויח שהצליח לשנות תדמית ולהפוך למוקד עלייה לרגל לחובבי תרבות ובילוי, המוסיף שיק מיוחד לשכונה ולעיר כולה. איך זה קרה? מי השפיע על המגמה? ומה קרה לקולנוע רב-חן הנטוש?

פורסם בתאריך: 3.5.21 17:21

התוכנית האסטרטגית של עיריית ירושלים מייחסת לתרבות תפקיד מרכזי כמנוע לתהליכי התחדשות בשכונה. שינוי הייעוד מאזור תעשייה בשולי העיר לרובע בילויים תוסס התרחש לאט-לאט, מתחת לאף ממש. במהלך השנים התפנו שטחים להשכרה במחיר נמוך, מה שאפשר כניסה של מוזיקאים אלטרנטיביים, אמנים מודרניים ומעצבים צעירים. אלה הביאו עמם רוח חדשה והיו מחלוצי הסצנה התרבותית של התקופה הנוכחית, ובכך השתלבו במגמה עולמית: אזורי השוליים בערים מרכזיות בעולם הופכים לאתרי בילוי טרנדיים.

מתניעים תרבות

המוסכים, החצרות הישנות, הבניינים מצופי הטיח ובכלל המרחב הציבורי לא נעלמו מעיני עיריית ירושלים, אשר בחרה דווקא באזור הזה לקיים אירועי תרבות ייחודיים ומקוריים. במטרה למשוך לשכונה מבקרים חדשים הדגישו בעירייה בשנים האחרונות את הצד המודרני, הדינמי, היצירתי והחזון לשינוי. המאמץ התדמיתי כלל מאות אירועים בשנה, אמנים, ארוחות, סיורים, סדנאות, תערוכות, טעימות, הרצאות, מופעים, מסיבות, הקרנות סרטים ומפגשים בנושאים שונים – בין אם בפרויקט "גנרטור-מתניעים תרבות בתלפיות", פסטיבל "שאון חורף" שנדד ממרכז העיר גם לתלפיות או סדרת אירועי "ברוטינה" בהפקת רשות הצעירים בעיריית ירושלים.

לכל אלה התווסף לאחרונה אירוע מכונן שנעץ את תלפיות סופית על מפת התרבות בעיר: הקמת מתחם "הפרסה" החדש, שהוקם על מה שהיה פעם קולנוע רב-חן המאובק והנטוש והפך לבית לאמנויות המופע.

אסטרטגיה זו לוותה בפעולות לשיפור המרחב הציבורי, החל בניקיון, דרך מיזמי פלייסמייקינג, גינות ציבוריות ושימוש באמנות במרחבים ציבוריים כגון פרויקט ציורי הקיר המרהיב. זאת לצד בתי קפה ומסעדות שמשתלבים באמירה המיוחדת, וכמובן עוגני תרבות כגון בית הספר לקולנוע סם שפיגל ובית הספר לתיאטרון חזותי – כל אלה תרמו יחד לכוח המשיכה של תלפיות לצעירים שנמנעו מלהגיע בעבר.

אזורי השוליים בערים מרכזיות בעולם הופכים לאתרי בילוי טרנדיים (צילום: יובל כהן אהרונוב)

אזורי השוליים בערים מרכזיות בעולם הופכים לאתרי בילוי טרנדיים (צילום: יובל כהן אהרונוב)

סיבוב פרסה

קולנוע רב-חן, כאמור, שינה פנים לחלוטין במטרה להוות בית לשלוש קבוצות לאמנויות הבמה. שלושה מוסדות תרבות ותיקים בעיר בתחומי מחול ואמנות חברו יחד במשכנם החדש – הזירה הבינתחומית, מרכז מחול שלם וקבוצת בין שמים וארץ – בית להפקות מקור של תרבות עכשווית. שיפוץ המתחם התבצע בשנה האחרונה במימון חברת עדן כחלק מפרויקט פיתוח תלפיות, ונחנך באירוע הפתיחה לפסטיבל ישראל 2020. מדובר באבן דרך משמעותית ברזומה של שכונת תלפיות, אם מבחינת האמירה ובית הקבע לתרבות ואם משום סוג הפעילות ומודל השותפות בין הגופים.

"אנחנו פועלים כיום באולם קולנוע שמצד אחד עבר טרנספורמציה גדולה מאוד, ומצד שני נשאר פה זיכרון, ואנשים שמגיעים נוגעים בחוויות ובסנטימנטים", מציין עמית דרורי, מנכ"ל הזירה הבין תחומית, אחת מקבוצות התיאטרון המאכלסות את הפרסה. "המצב הנדיר של קולנוע נטוש היה אידיאלי עבורנו כגופי תיאטרון, הן מבחינת החלל הגבוה והפתוח, והן ככזה המאפשר שיתוף פעולה בין שלושת הגופים בשבעת האולמות הקטנים. זה מרכז תרבות ייחודי במינו בארץ בהיקף ובמגוון, כי אין  בישראל אולמות ברמה כל כך גבוהה בקנה מידה של כמות צופים קטנה, וזו חוויה של חו"ל".

לכל אחד מהגופים היה צורך אקוטי בבית, כך שלחיבור ביניהם יש משמעות גורלית. לצד תרומת השימוש הפיזי המשותף ליזמות ולפעילות חדשה בתוך המרכז התרבותי של העיר, החיבור גם יסייע בחשיפת קהלים חדשים לתכנים המגוונים – מאחר שקיים שוני בתכנים של כל אחד מהגופים, הפעילות המשותפת יוצרת תמונה מורכבת ומגוונת שהולמת את העיר ומהווה חידוש אמיתי.

תלפיות מאפשרת לנו להיות קרובים לקהל (צילום: ראובן בן חיים, אדם דש)

תלפיות מאפשרת לנו להיות קרובים לקהל (צילום: ראובן בן חיים, אדם דש)

עניין של אופי

"תלפיות מאפשרת לנו להיות קרובים לקהל. המיקום מרכזי ונגיש בזכות פארק המסילה, יש בה חופש פעילות ואפשרות לרעש באזור תעשייה, וגם בחיי הרחוב ניכר כי היא מאפשרת להרבה סוגי אוכלוסייה לצרוך מה שהסביבה מציעה, וזה סוד ייחודה", מסביר דרורי. "זהו אזור פחות טעון, פחות קדוש, ונוצר בו חופש לקיום ערבוב קצת אחר. קיימת כאן האפשרות מצד אחד להיות בעיר אבל בו זמנית קצת מחוץ ללופ. מבחינתנו ההקמה של בית בתלפיות לאחר 20 שנה שהזירה פועלת ללא בית היא טבעית, ומאוד שמחנו שזה התאפשר. היינו מאוד עצובים אם היינו נאלצים לעזוב את תלפיות".

מתחם הפרסה הוא דוגמה לתהליך שמתרחש בערים גדולות בעולם, שם מוקמים מרכזי תרבות דווקא בשולי העיר. בתלפיות, השילוב בין שלוש קבוצות התיאטרון והמחול הביא עמו אמירה נועזת של פריצת דרך חדשנית אשר עוררה לא מעט תהודה. הדבר בא לידי ביטוי בקהל חדש מקומי וארצי ובהתעניינות של אמנים מאזורים אחרים בעיר שמתלהבים מהאפשרות לעבוד באולמות חדשניים, על במות מקצועיות, עם ציוד מתקדם, עם יחסי קהל במה טובים, תוך עיסוק בתוכן מגוון ובעיקר תוך אנרגיה חזקה של עשייה. כל אלה מהווים אבן דרך משמעותית ואטרקטיבית במפה התרבותית הארצית בתחום המופע העכשווי, והקהל מצביע ברגליים. "ירושלים מספיק גדולה ומגוונת. זו עיר שיש בה יותר ממרכז אחד, ולא הכל צריך להידחס למרכז העיר הגועש והצפוף. כך שתלפיות היא מקום עם אופי, אווירה ותנאים מעולים לצמיחה של אמנות אלטרנטיבית".

 

 


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר