טל בן חיים (צילום: ארנון בוסאני, באדיבות מועדון הכדורגל בית''ר ירושלים)
טל בן חיים (צילום: ארנון בוסאני, באדיבות מועדון הכדורגל בית''ר ירושלים)

"טל מדהים, מקצוען; הוא יכול להיות מאוד דומיננטי בבית"ר"

הגעתו של בן חיים למועדון לוותה בהרמות גבה רבות, בשל גילו. כינסנו לשיחה ארבעה בלמים בית"רים, וכולם קובעים: בית"ר עשתה נכון

פורסם בתאריך: 30.8.18 08:21

שעות בודדות לאחר שמשה חוגג רכש את בית"ר, כבר הוחתם בקבוצה הרכש הראשון – אחד הבלמים הגדולים של הכדורגל הישראלי, טל בן חיים. שמו של הבלם (36) כבר נקשר בעונה שעברה לבית"ר, אך הוא בחר להישאר בקבוצת נעוריו, מכבי תל אביב, במטרה לסיים שם את הקריירה. לצערו הרב, בשל הרצון להצעיר את ההגנה, הוא נפרד בכאב מהצהובים מתל אביב.



"אני חושב שהוא לא שיחק כי במכבי רצו להתחיל לבנות את הקבוצה כמה שנים קדימה", מעריך אסי דומב, בלמה של בית"ר בשנות ה-90. "היום בבית"ר הוא יכול לעזור לבלמים שלידו להתקדם ולהצליח, וזו גם עונה ארוכה – תמיד צריך כמה בלמים טובים. אני מניח ומאמין שטל יעזור המון לבית"ר".

כשהגיע הטלפון מאלי אוחנה, ולאחר פגישה לילית עימו, הבין בן חיים שהמקום המושלם עבורו הוא בית"ר. ההגעה של בן חיים גרמה לגיא לוזון לוותר על בלם מבוגר עם ניסיון אירופי דומה לזה של בן חיים, קרלוס קויאר, אך ההגעה של הבלם הוותיק, בגיל 36, מעלה לא מעט תהיות.

"אני חושב שבית"ר עשתה עסקה טובה מבחינתה", אומר אריק בנאדו, בלם בית"ר ונבחרת ישראל בעבר, בשיחה עם "ספורט כל העיר". "טל הוא מנהיג, הוא בלם ברמה גבוהה, וגם בגילו הוא אחד הבלמים הטובים בארץ".

"טל הוא אחד הבלמים הכי טובים שהיו בישראל", מוסיף ומפרגן תומר בן יוסף, עוד בלם בית"רי לשעבר, בשיחה עם "ספורט כל העיר". "הוא עשה קריירה מפוארת. יש לו המון ניסיון, ואני חושב שלקחו את זה בחשבון. גיא לוזון מכיר אותו, סומך עליו, ואני חושב שהוא מבסוט מההחתמה הזאת".

מי ששיחק לצד בן חיים כשזה היה בתחילת דרכו הוא אמיר שלח, בלם מכבי תל אביב, בית"ר ונבחרת ישראל בעבר. "יצא לי לשחק עם טל בשנה הראשונה שלו בבוגרים", נזכר שלח. "אני חושב שהמשחק הראשון שלנו יחד היה משחק בינלאומי. צריך לזכור שאף שחקן לא סוחב קבוצה שלמה על הגב. צריך שיהיה שיתוף פעולה עם כולם. לטעמי הבעיה של טל בשנים האחרונות היא שהוא רוצה לפרוץ, לנהל, לצאת קדימה, למסור – זה האופי שלו. תמיד אמרתי שאם הוא יתרכז דווקא בצד ההגנתי, הוא גם יאריך את הקריירה וגם יתמקד בדברים החשובים. אני חושב שבית"ר עשתה טוב כשהחתימה אותו – הוא הגיע למקום שיכול לתת לו דחיפה, אוויר ומוטיבציה, כי בית"ר זו קבוצה מטורפת. זה יכול לתת דלק לעוד שנתיים-שלוש של משחק".

שלח מתייחס גם לגילו של בן חיים, 36 כאמור, ומציין כי "הגיל כן עושה את שלו, אבל טל מקצוען. הוא מתאמן טוב, הוא שיחק באירופה ובקמפיין האירופי של מכבי. הוא וכחילה יכולים לשחק טוב יחד, וזה יתרום גם לכחילה, שבתוך 4-3 שנים יהיה לדעתי הבלם של נבחרת ישראל".

טל בן חיים (צילום: ארנון בוסאני, באדיבות מועדון הכדורגל בית''ר ירושלים)

טל בן חיים (צילום: ארנון בוסאני, באדיבות מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים)

כל ארבעת בלמי העבר היו חדים והחלטיים. מעבר לעובדה שבן חיים בלם טוב, הם גם קובעים כי מי שעשויים להרוויח מהגעתו הם שני הבלמים הנוכחיים של בית"ר – כחילה, כאמור, ומיקי סירושטיין.

"יש לידו שני בלמים צעירים יחסית, שיכולים ללמוד ממנו ולהתפתח לידו", אומר בנאדו ומוסיף: "קבוצה שרוצה להיות בצמרת צריכה בלם ותיק קצת יותר, עם קצת יותר ניסיון, כזה שיודע להבין את המשחק וקורא אותו נכון. לדעתי הוא לא קיבל מספיק קרדיט במכבי תל אביב, הגיע לו לשחק יותר".

"כשהייתי צעיר למדתי מהמבוגרים סביבי שאין קיצורי דרך, ובגיל מבוגר חיפשתי את הצעירים הרעננים שירוצו לידי", מוסיף שלח. "זה שיתוף פעולה מתבקש. טל הוא בלם טוב מאוד, והזמן יגיד אם השילוב הזה יצליח".

בנאדו, שלח, בן יוסף ודומב יודעי דבר גם בכל הקשור לגיל. בנאדו סיים את הקריירה שלו בגיל 37.5; דומב ושלח עשו זאת קצת לפני גיל 35. אחד הדברים שהם מעידים עליו בקשר זה הוא שהבלמים מאבדים את המהירות שלהם, אך תכונות אחרות באות לידי ביטוי.

"אין מה לעשות, הגיל עושה את שלו. יש שחיקה בשרירים ופציעות שאתה עובר", טוען שלח. "אבל בגיל 33 הייתי רץ 60 אחוז ממה שהייתי רץ בגיל 18, כי אתה יודע לאן הכדור הולך ולאן נושבת הרוח ואיך המשחק מתפתח, ואתה פשוט מחכה. אתה נמצא שם, ולא מבזבז כל כך הרבה אנרגיות כמו בשנים הראשונות שלך כשחקן. אם טל יתרכז רק בהגנה, כשלצידו כחילה, הוא יבין שבית"ר זו קבוצה שמשתוללת קדימה ומתקיפה, וזה מעולה. הוא ירוויח את עצמו, וירוויח עוד הרבה שנים".

"אחרי גיל 33-32 משהו במהירות, יורד אבל עדיין, בגלל הניסיון, חוכמת המשחק וקריאת המשחק, אתה יכול לחפות על זה", מוסיף בנאדו. "טל הוא מדהים, הוא מקצוען שמתאמן טוב. אני לא רואה סיבה שהוא לא יעמוד בקצב של ליגת העל, להיפך – אני חושב שהוא יכול להיות מאוד דומיננטי. לניסיון אין מחיר, ויש לו הרבה ניסיון – באירופה ובארץ. מבחינה הזאת, מי שישחק לידו רק ירוויח".

20 שנה עברו מאז שטל בן חיים עלה לקבוצה הבוגרת של מכבי תל אביב, כשהוא בן 16 בלבד. הוא נחשב אז לאחד הבלמים המבטיחים של הכדורגל הישראלי. הבלם, שגדל במחלקות הנוער של ראשון לציון ועבר בגיל צעיר לקריית שלום, זכה באליפות ובגביע המדינה עם הקבוצות הצעירות של המועדון בעונות 2004-1998, רגע לפני שעשה את הפריצה הגדולה – המעבר לליגות הגדולות של אירופה.

ב-2004 החל הבלם את הקריירה האירופית שלו, בקבוצת בולטון האנגלית. אחר כך שיחק בקבוצות כמו צ'לסי ומנצ'סטר סיטי, ובשלב מסוים שיחק תחת גיא לוזון, בסטנדרד ליאז' הבלגית ובצ'רלטון האנגלית. התחנה האחרונה שלו באנגליה הייתה צ'רלטון אתלטיק.

"בגיל כזה טל יכול רק לתרום", קובע בן יוסף. "הוא ראה הכול מהכול ועכשיו הוא בא להעביר מהניסיון שלו לצעירים. אם הוא יבוא בגישה הזאת, כולם ירוויחו. אני לא חושב שטל יחפש להוכיח ולהראות מה הוא שווה, הוא במקום אחר לגמרי".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אלירם

    הלוואי שאני טועה, אבל אני חושב שטל ייפצע מהר מאוד ויגמור את קריירת הכדורגל מהר מאוד.

    מילא להביא את יוסי בניון בגיל מופלג, שזה לחלק ההתקפי, אבל לחלק ההגנתי זאת בעיה, כי בית"ר גם ככה לוקה בהגנה שלה.

    מקסימום: הוא יוכל להיות כמו מאמן לשחקנים היותר צעירים שישחקו איתו בחלק ההגנתי ויידע איפה, אבל גם קשה לתת הוראות בזמן משחק, ושחקני ההגנה של בית"ר צריכים הרבה הוראות, כי, כמו שרשמתי: לבית"ר יש הרבה ליקויים בחלק ההגנתי – ליקויים שחייבים לשפר אותם בהקדם!!

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר