סליחה לא שמעתי (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)
סליחה לא שמעתי (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

סליחה… לא שמעתי – לקות שמיעה בגילאי 65 ומעלה

"מפספסים" מילים במהלך השיחה? אולי גם אתם סובלים מירידה בשמיעה. אחד מכל עשרה אנשים בישראל סובל מלקות שמיעה כלשהי. כל הפתרונות החדשניים בכתבה שלפניכם

פורסם בתאריך: 26.12.18 18:21

מעל 700,000 ישראלים סובלים בישראל מלקות שמיעה כלשהי. אחוז ניכר מתוכם הינם אנשים בגילאי 65 ומעלה. הקושי בשמיעה ובהבנת הדיבור גורם לקשיים רבים ביצירת קשר עם הסביבה ומשפיע באופן משמעותי על איכות החיים. שיחות עם בני משפחה וחברים, צפייה בטלוויזיה, ביקור בקולנוע או בתיאטרון ואפילו לימודים בבית ספר או באוניברסיטה – כל אלה הופכים להיות מאתגרים מאד ולעיתים אף בלתי אפשריים.

"במהלך היום אנו חווים מצבים בהם אנו שומעים שמדברים אלינו, אך איננו מצליחים לעקוב אחר המילים של הדובר מאחר ורעש הרקע חזק ומפריע להבין את הנאמר", מסבירה לימור אמרן, קלינאית תקשורת M.A. ומורשת נגישות, ראש מערך הנגישות ומערכות העזר לשמיעה ברשת "מדטכניקה אורתופון" – Amplifon.

"בעוד שרעשי רקע חזקים עשויים להפריע לכל אחד ואחת מאתנו, הרי שלאנשים הסובלים מקושי בשמיעה, מדובר במצב קשה הרבה יותר. הם נאלצים לבקש שוב ושוב מהסובבים אותם לחזור על דבריהם כדי להבין את הנאמר. זו סיטואציה רגשית מביכה, הגורמת לאנשים פעמים רבות, להימנע מלקיחת חלק פעיל בשיחות ועד למצבים בהם חלק מהאנשים אף מעדיפים לוותר כלל על מפגשים ואירועים", אומרת אמרן.

קיימים גורמים שונים לירידה ביכולת השמיעה, הכוללים מחלות אוזניים, פגיעה עצבית או התדרדרות בשמיעה שחלה ככל שמתבגרים. מחלות אוזן חיצונית או תיכונה אשר לרוב נפתרות בעזרת טיפול רפואי, גורמות לעיתים לירידה בשמיעה שבמקרים רבים חוזרת לקדמותה עם ההחלמה. לעומת זאת, לקות שמיעה שנובעת מפגיעה עצבית הינה קבועה, ובמצבים שונים אף פרוגרסיבית. לכל אלה מצטרף באוכלוסיה הבוגרת נתון נוסף, של ירידה בתפקוד השמיעתי שחלה עם העלייה בגיל. כיום ניתן לסייע לאנשים עם ירידה עצבית בשמיעה באמצעות שיקום שמיעה, המתבצע על ידי קלינאי תקשורת בשילוב מכשירי עזרי שמיעה מתקדמים ושתלים מסוגים שונים.

מכשירים תוך אוזניים קטנים ומכשירים מתקדמים ומעוצבים.
חשוב לדעת כי בהתאמה אישית של עזרי השמע על ידי קלינאי תקשורת ניתן לשפר באופן משמעותי את איכות חייהם של המתקשים בשמיעה ולאפשר להם ליהנות מחיי חברה מלאים".

מכשירי השמיעה של הדור החדש מבוסס על טכנולוגיה חדשנית והם אלגנטיים, עדינים ודומים בעיצובם לגאדג'טים מודרנים.

מכשירי שמיעה תוך אוזניים קטנים, מיוצרים על פי מידה אישית ומתאימים גם לליקויים חמורים בשמיעה ולסובלים מטינטון.

בנוסף, קיימים סוגים רבים של אביזרים המתאימים גם לאנשים שאינם מרכיבים מכשירי שמיעה, כאוזניות הגברה לטלוויזיה וטלפונים בעלי עוצמת קול וצלצול מוגברים. התועלת המרובה בשימוש באביזרי עזר בולטת בעיקר במצבים בהם קיים רעש רקע חזק כמו במסעדה, שיטוט בקניון או במצבים בהם האדם רחוק מהדובר ואינו יכול להיעזר בקריאת שפתיים, כמו בהרצאה, למשל.

מגוון אביזרי העזר לשמיעה המסייעים בחיי היום-יום כוללים, לדוגמה, מגבר לטלוויזיה או לטלפון, מערכת המתריעה בעזרת הבהוב או צליל חזק מאוד כאשר נשמע צלצול בפעמון הדלת או כשגלאי העשן פועל ועוד. נוסף על אלה ניתן להצטייד במערכת אלחוטיות אישיות לשמיעה FM. מערכת זו מבוססת על גלי רדיו, וכוללת משדר קטן בעיצוב חדשני הכולל מיקרופון אלחוטי, שאותו נושא הדובר, ואילו המאזין מרכיב מקלט זעיר, על מנת לשמוע ללא מאמץ גם ממרחק.
למעשה, מערכת זו "מקרבת את הדיבור" של אדם רחוק ישירות אל תוך אוזנו של המאזין, וכך הופכות אותו לברור, צלול ונטול רעשי רקע. ניתן להשתמש במערכות FM כפתרון עצמאי או לחברן למכשירי שמיעה ושתלים שונים.

"השימוש במכשירי שמיעה ובאביזרי עזר קל ונוח באופן יחסי", אומרת לימור. "עבור מבוגרים נדרשת לעיתים תקופת הסתגלות מסוימת, אך השיפור המשמעותי באיכות החיים ניכר מאד".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר