השר אלי כהן (צילום: אופיר אייבי)
השר אלי כהן (צילום: אופיר אייבי)

השר אלי כהן ל"כל העיר": "צריך להימנע מהגבלות נוספות על המשק בירושלים"

לשר המודיעין אלי כהן יש בשורה עבור הירושלמים: בשיחה עם "כל העיר" הוא מספר כי בעקבות הגעת החיסונים - כבר בתחילת פברואר תחל פתיחה רחבה יותר של המשק, ולהערכתו - לאחר חג הפסח גם התיירים יחזרו לעיר

פורסם בתאריך: 16.12.20 18:33

שר המודיעין אלי כהן (ליכוד), 48, לשעבר שר הכלכלה, דווקא נשמע אופטימי למדי בנוגע למשבר הנוכחי. מדבריו משתמע כי תקופת הקורונה מגיע לקיצה: "אנחנו בדיוק בחג החנוכה, חג האורים, ואני רואה את האור בקצה המנהרה". לדבריו, בקרוב מאוד נתחיל לחזור לחיים שהכרנו לפני הקורונה, אבל לא לפני שנתחסן.

נרשם בלבול גדול בקרב תושבי ירושלים – מצד אחד היה תכנון להטיל סגר לילי בחנוכה שבסוף בוטל, ומהצד השני החיסונים הגיעו. האם אנחנו לקראת הגבלות נוספות, או דווקא מתקרבים לפתיחת המשק?
"אני חושב שאנחנו יכולים להימנע מהגבלות נוספות על המשק בירושלים. מדינת ישראל הצליחה לרכוש חיסון כמעט מכל מקום אפשרי. צריך בהחלט גם לברך את ראש הממשלה נתניהו שפעל בנושא הזה מול פייזר. אפשר להיות גאים על כך שאנחנו בין המדינות הראשונות שהחיסון מגיע אליהן ושמבצע החיסונים צפוי כבר להתחיל בהן. כמובן שהחיסונים יאפשרו לנו לפתוח ענפים שעד היום היו סגורים, כמו אולמות אירועים, בתי קולנוע, מסעדות, אירועי ספורט ועוד. כבר בתחילת פברואר אנחנו צפויים להיות במצב שבו כ-2.5 מיליון ישראלים יתחסנו, יחלימו מקורונה ויהיו להם נוגדנים, יציגו בדיקות קורונה שליליות – ויהיו משוחררים מכל מגבלה. להערכתי, כבר בפסח כולנו נחזור לשגרה שהתרגלנו לחיות בה לפני הקורונה".


עדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


יש ירושלמים וירושלמיות שחוששים מהחיסון החדש, איך תוכל להרגיע אותם?
"אין לנו כוונה לכפות על אנשים להתחסן. יחד עם זאת, אנחנו חייבים לתת תמריצים למי שיבחר לעשות זאת. אני באופן אישי מתכוון להתחסן ורוצה להעביר את המסר: במידה והמשפחה שלכם, הקרובים שלכם, במיוחד המבוגרים, חשובים לכם – אני מציע לכם להתחסן. אתם לא תחסנו רק את עצמכם, אלא גם תגנו על האנשים הקרובים לכם ביותר. החיסונים נבדקו ואושרו על ידי הרשות האמריקאית וגם כאן בישראל ולכן אין ממה לחשוש. מדובר בדבר חשוב עבור הבריאות שלנו ועבור פתיחת המשק".

בינתיים אנשים עוד לא התחילו להתחסן והקורונה עוד כאן – עשרות אלפי אנשים מילאו את רחובות העיר והקניונים בחג. האם לדעתך ההחלטה שלא להטיל הגבלות בחנוכה היתה נכונה?
"ברגע שאנחנו מקלים, פתיחת המשק גוררת באופן ברור עליה בתחלואה. במהלך כל משבר נגיף הקורונה צריך תמיד לאזן בין הסוגיות הבריאותיות לבין הסוגיות הכלכליות. בין השמירה על הבריאות לבין הצורך לתת לאנשים גם אפשרות להתפרנס. לשמחתנו, העומס במערכת הבריאות הוא כזה שאנחנו רגילים להתמודד איתו, ואנו יכולים להעניק לכל אחד את הטיפול הטוב ביותר. לכן, אני חושב שההחלטה לא ללכת לסגר היתה שקולה".


מרכז העיר, השבוע - חנויות להשכרה בשל משבר הקורונה (צילומים: שלומי הלר)

מרכז העיר, עשרות חנויות להשכרה ולמכירה (צילומים: שלומי הלר)


העסקים בירושלים קורסים, במיוחד כשמדובר בענפי התיירות והמסעדנות. כשר הכלכלה לשעבר, מהו לדעתך גודל הנזק וכיצד יהיה ניתן לגשר עליו?
"בתור שר הכלכלה לשעבר אני יכול לומר ששנת 2019 היתה השנה הטובה ביותר מבחינה כלכלית שידעה מדינת ישראל. לכן, בערב משבר נגיף הקורונה, היינו ברמת אבטלה נמוכה, עם שיא בהשקעות הישראליות ובהיקף יתרות מט"ח הגבוה ביותר. מצב זה הוביל לכך שיותר מ-300 אלף עצמאים יכלו לקבל סיוע מהמדינה ולצלוח את התקופה הקשה הזו".

"באשר לענף התיירות – להערכתי כבר לאחר חג הפסח נוכל לראות את השמיים נפתחים, בדומה לתקופות שהיינו רגילים לראות בעבר. מכיוון שבכל העולם מתחילים במלאכת החיסונים, לכל מי שיתחסן יהיה דרכון ירוק. אנחנו לא נכפה חיסונים, אך מי שיתחסן יוריד מעצמו הגבלות ויוכל גם לחזור לטוס. את הפתיחה המלאה של המשק נראה במחצית השנייה של שנת 2021. לגבי ענף המסעדנות – אני צופה שכבר בתחילת פברואר יהיו עשרות אלפי אנשים מחוסנים, דבר אשר יאפשר לפתוח גם את המסעדות".

בעלי עסקים רבים בירושלים טוענים כי המענקים של המדינה לא מספיקים. מהי תגובתך?
"המדינה התערבה והשתמשה בכל המקורות שעומדים לרשותה בכדי לסייע לעסקים. ניתן מענק אבטלה לכל עסק של עד 7,500 שקלים לחודש, מי ששילם לעובדים שיצאו לחל"ת היתה המדינה, היה פיצוי של עד 250 אלף שקלים לחודש בגין הוצאות קבועות שנגרמו לעסק – לכן, לשמחתי, מדינת ישראל היתה איתנה כלכלית באופן שיכלה לסייע לעסקים".

סוגיה נוספת שמטרידה תושבים רבים בירושלים היא אי-האכיפה של המשטרה את הגבלות הקורונה בקרב חלקים נרחבים במגזר החרדי. מה דעתך על התופעה?
"אני חושב שבאופן כללי היה צריך להגביר את האכיפה בכלל המגזרים. כמובן שבעיניי אין לעשות איפה ואיפה באף מגזר".

"אנחנו בהחלט רואים הישגים מאוד משמעותיים של הרפואה העולמית – בפחות משנה היא הצליחה לפתח את החיסון", מסכם השר כהן, "שנת 2020 תיזכר כשנת הקורונה, שנה מאוד מורכבת. אך כעת אנחנו בחג האורים. תמיד צריך לראות איך אנחנו יוצאים ממשבר ומסתכלים הלאה".


 הצטרפו לקבוצת הוואטאספ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת13"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר