כנסיית אלכסנדר נבסקי, הרובע הנוצרי העיר העתיקה (צילום: אוהד צויגנברג)
כנסיית אלכסנדר נבסקי, הרובע הנוצרי העיר העתיקה (צילום: אוהד צויגנברג)

ישראל לא תמסור לרוסיה את מתחם חצר אלכסנדר שבעיר העתיקה: ועדת שרים תכריע

קריסת עסקת נעמה יששכר? על רקע התנגדות של בעלי מתחם חצר אלכסנדר בעיר העתיקה למסירת השטח לידי רוסיה - ראש הממשלה נתניהו חתם על מסמך, שבו הוא מתחייב להקים ועדת שרים שתכריע בסכסוך

פורסם בתאריך: 22.12.20 08:13

הקריסה של עסקת נעמה יששכר: במסגרת שחרורה בחודש מרץ של יששכר מהכלא הרוסי, פורסמו ידיעות בכל התקשורת כי ישראל תעביר לידי רוסיה את מתחם חצר אלכסנדר בעיר העתיקה כמחווה מדינית לרגל שחרורה, וזאת בניגוד להסכמת מנהלי המתחם.

ל"כל העיר" נודע כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע בחשאי לרוסים כי בכוונתו להגיש הצעה לממשלה להקים ועדת שרים לבירור והכרעת הסכסוך בין הצדדים. במסמך מה-18 באוקטובר 2020, שהגיע לידי "כל העיר" כותב נתניהו בין השאר כי "בכוונתי להביא בפני הממשלה הצעה להקים ועדת שרים שתכריע בסכסוך בעניין שאלת הבעלות במתחם".

המשמעות היא שמתחם חצר אלכסנדר לא יועבר לידי הרוסים, והצעת נתניהו לרוסים קוברת סופית את הצ'ופר המדיני שהוצא לנשיא רוסיה ולדמיר פוטין בעניין עסקת נעמה יששכר.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


המסמך שהועבר לידי הצדדים בסבכסוך על הבעלות על מתחם חצר אלכסנדר (צילום מסך: שלומי הלר)

המסמך שהועבר לידי הצדדים בסכסוך על הבעלות על מתחם חצר אלכסנדר (צילום מסך: שלומי הלר)


עוד בחודש אפריל השנה בעלי חצר אלכסנדר עתרו לבית המשפט נגד מסירת המתחם לרוסיה, מתוך חשש שנתניהו הסכים לדרישת נשיא רוסיה פוטין להעברת המתחם כחלק מהעסקה לשחרור יששכר. בית המשפט הוציא אז צו ביניים ארעי האוסר להעביר לרוסיה את המתחם.


ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ינואר 2020 (צילום: אוהד צויגנברג)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ינואר 2020 (צילום: אוהד צויגנברג)


כידוע, מתחם חצר אלכסנדר נרכש כבר בשנת 1859 על ידי הקונסול הרוסי בישראל, ותוכנן לשמש את הקונסוליה הרוסית בארץ אך זה לא יצא לפועל ובסופו של דבר, בשנת 1896 במקום נבנה כנסייה על שם אלכסנדר נבסקי, מצביא רוסי אשר חי במאה ה-13. בעקבות המהפכה הקומוניסטית ברוסיה בשנת 1917, הוקמה כנסייה רוסית מחוץ לרוסיה אשר התפצלה מהכנסייה הרוסית הממוסדת ולקחה לידיה בין השאר את ניהול מבנים בבעלות רוסית ברחבי הארץ בינהם חצר אלכסנדר בעיר העתיקה.

לפני כעשור הגיעו שתי הכנסיות להסכם שיתוף פעולה, אלא שבתוך הכנסייה הרוסית מחוץ לרוסיה הקרויה הכנסייה הלבנה החל סכסוך משפטי בין שני ארגונים בעלי שם זהה על הבעלות על המתחם של חצר אלכסנדר, כאשר הקבוצה המנהלת כיום את המתחם, מסרבת להתיישר לדרישת הבעלות של הקבוצה היריבה המזוהה ממשלת רוסיה.

במהלך השנים, לחצו הרשויות ברוסיה על ממשלת ישראל להכריז על הארגון המזוהה עם הקרמלין כבעלי השטח אך זה לא נעשה עד היום ונראה כי חרף הפרסומים על סיכום לפתרון הסכסוך שהושג בעסקת נעמה יששכר לא ייצא לפועל והקרב המשפטי ימשיך להעסיק את הצדדים בתקופה הקרובה.

"כל העיר" פנה למשרד ראש הממשלה – תגובתו תתפרסם כשתתקבל.


  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת12"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר