הרכבת הקלה ברחוב יפו ירושלים (צילום: אוריה תדמור)
הרכבת הקלה (צילום: אוריה תדמור)

ועדת הכלכלה בכנסת: דיון בנושא תלונות נוסעים על הקנסות ופקחי סיטיפס ברכבת

80 אלף קנסות ב-5 שנים: דיון סוער התקיים היום, שלישי, בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא תלונות הנוסעים על מתן קנסות ברכבת הקלה

פורסם בתאריך: 16.1.18 20:10

80 אלף קנסות ב-5 שנים: ועדת הכלכלה דנה היום, שלישי, בנושא תלונות של נוסעים על מתן קנסות שרירותיים של פקחי הרכבת הקלה בירושלים. במהלך הדיון, שיזמה חברת הכנסת רחל עזריה (כולנו), עלתה הטענה מצד נוסעים כי פקחים מתודרכים לתת דוח לנוסע, שלא הספיק לתקף את כרטיס הרב קו ברגע שדלת הרכבת נסגרה. עזריה סיפרה בוועדה כי הגיעו אליה "תלונות חוזרות ונשנות על אכיפה ברוטלית ולעתים אף לא מוצדקת של נוסעים ששילמו על כרטיס, אך לא תיקפו אותו מסיבות שונות במכשירי התיקוף ברכבת", כך סיפרה.

עזריה, לשעבר סגנית ראש העיר, אמרה: "אם אנחנו כל הזמן חוזרים לדון בפקחי הרכבת הקלה כנראה שהשיטה לא טובה. כירושלמית וסגנית ראש העיר אני מכירה את הנושא הזה ופוגשת בו פעם אחר פעם. כנראה שמשהו פה לא עובד כמו שחשבנו בתחילת הדרך. אפשר להיות יותר קשוחים ולהגביר את האכיפה עוד ועוד. זה לא עובד, ויכול לפגוע בתיירים תמימים שקנו רב קו ולא יודעים שצריך לתקף יותר מפעם אחת".

רחל עזריה (צילום אורן בן-חקון)

ח"כ רחל עזריה (צילום אורן בן-חקון)

"הפתרון הוא גם מקל וגם גזר. נציגי שירות שלא נועדו להעניש, אלא לעזור", ציינה עזריה. "גם במקומות אחרים בעולם, הנהג או מישהו אחר נמצא שם כדי לעזור לך ברכישת הכרטיס ובתיקוף. זה פעם ראשונה במדינת ישראל שעושים אמצעי תחבורה שהעלייה אליו היא עצמאית ואין לנוסעים כתובת לפנות עליה. אם זה יוצר כל כך הרבה בעיות, כנראה שצריך לשנות את השיטה".

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל הציג נתונים לפיהם עד ליולי האחרון רשמו הפקחים 80,166 דוחות וב-2017 נרשמו 7,037 דוחות ואמר: "המציאות חייבת להשתנות".  בדיון השתתף גם המועמד לראשות העיר עו"ד יוסי חביליו, המייצג נוסעים שהגישו תביעה ייצוגית נגד סיטיפס, שאמר וטען כי "95 אחוז מהדוחות שניתנו לא מוצדקים כי לאנשים לא היתה כוונה לרמות".

פקח לשעבר בסיטיפס סיפר וטען כי המדיניות היא לתת דוח למי שלא הספיק לתקף ברגע שהרכבת החלה לנסוע ובשעות העומס אי אפשר להגיע למכונות. המנכ"ל ירון רביד העיר כי הפקח נמצא בהליך מול החברה ועומד מולו כתב אישום בגין אלימות. עוד ציין כי כי עד שהדלתות נסגרות יש לנוסעים 20 שניות עד דקה לתקף את הכרטיס, אך התיקוף עצמו לוקח שנייה. מנגד, היו"ר כבל העיר: "נפתחו מחנות אימונים בירושלים לראות מי זורק את הסל הכי מהר ומתקף".

בהמשך אמר רביד, מנכ"ל סיטיפס, כי ביום מבוצעות 160 אלף נסיעות והפקחים מבצעים 30 אלף בדיקות, ובעולם הקנסות גבוהים פי 50. עוד הוא אמר כי "רכבת הקלה זוכה באופן קבוע לשביעות רצון גבוהה בקרב הנוסעים. אחרי שנים של פעילות, ציבור הנוסעים כבר מכיר ומבין היטב כיצד יש לתקף את כרטיס הנסיעה. הבקרים צריכים להתמודד עם קושי יומיומי להבין בין נוסעים שנוהגים כחוק לבין מי שמצלים את המערכת הפתוחה כדי להתפלח לרכבת. הבקרים עוברים סדנאות שרות והדרכות ומונחים להתייחס לנוסעים בכבוד, בסובלנות ובמקצועיות, בהתאם להנחיות משרד התחבורה, ובמקרים שנמצא שלא פעלו כך ננקטו נגדם צעדים ואף הופסקה עבודתם".

כבל סיכם ואמר כי מספר התלונות שמגיעות על סיטיפס מדליק נורה אדומה: "כשאומרים 'ביג לייק' למספר דוחות זה רוח המפקד שאומרת 'תטחנו את האזרחים'. העניין הזה חייב להשתנות ובכוונתו להגיע בעצמי ולראות במו רגלי כמה זמן לוקח לתקף את הכרטיס. לא יכול להיות שהציבור מרגיש שהחברה מתנהלת בדורסנות, ובכוונת הוועדה לפנות למשרד התחבורה ולדרוש שהמצב הזה לא יחזור על עצמו במכרז החדש".

יש לציין כי במידה ונוסע קיבל קנס, למרות שהוא שילם ותיקף את הכרטיס או הרב קו במכשיר התיקוף, הוא יכול להגיש ערר לסיטיפס. במידה והערר לא מתקבל הנוסע יכול להגיש ערעור נוסף לוועדת ערר חיצונית של משרד התחבורה.

 

מסיטיפס נמסר בתגובה: "בניגוד גמור לתמונה הקשה שגורמים אינטרסנטים ובעלי שאיפות פוליטיות מנסים לצייר, התמונה שונה לחלוטין. כל מדיניות האכיפה והקנסות ברכבת הקלה נקבעה על ידי משרד התחבורה. סיטיפס פועלת בנושאים אלו על פי הוראות ברורות וחד משמעיות של משרד התחבורה ובהתאם לחוק הקובע מפורשות את חובת הרכישה, התיקוף ומתן הקנסות. על פי משרד התחבורה, חובה על הנוסעים לתקף את כרטיסם מיד עם כניסתם לקרון בכל נסיעה ובכל סוג כרטיס. כפי שנאמר בוועדה זמן התיקוף לוקח כשנייה אחת וזמן הנסיעה מתחנה לתחנה זה בין עשרות שניות לדקות בודדות. בכל העולם מתקיימות כבר שנים בהצלחה מערכות תחבורה ציבורית פתוחות הפועלות על פי מנגנון אכיפה זהה לישראל. ברכבת הקלה בירושלים נוסעים מדי יום כ-150 אלף נוסעים, אשר רוב רובם פועלים בהתאם לכללי הנסיעה. בסקרים שנערכים באופן שוטף, הרכבת הקלה זוכה באופן קבוע לשביעות רצון גבוהה בקרב הנוסעים".

הרכבת הקלה ברחוב יפו. צילום: אוריה תדמור

הרכבת הקלה (צילום: אוריה תדמור)

בסיטיפס מוסיפים כי "אחרי שנים של פעילות,  ציבור הנוסעים כבר מכיר ומבין היטב כיצד יש לתקף את כרטיס הנסיעה. לצערנו, בקרי הרכבת נאלצים להתמודד עם קושי יום יומי בו הם צריכים להבחין בין הנוסעים שנוהגים כחוק לבין אלו המנסים באופן מכוון להתפלח לרכבת ומנצלים את העובדה שמדובר באמצעי התחבורה הראשון בארץ שהינו מערכת פתוחה אשר מבוססת על אמון. בקרי הרכבת הקלה הם בקרים מנוסים העוברים סדנאות שרות והדרכות ומונחים להתייחס לנוסעים בכבוד, בסובלנות ובמקצועיות. הבקרים פועלים באופן מקצועי על פי חוק ובהתאם להנחיות משרד התחבורה, ובמקרים שנמצא שלא פעלו כך ננקטו נגדם צעדים ואף הופסקה עבודתם ברכבת".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. לולי

    יש לציין שיש אנשים שבאופן מכוון לוקחים סיכון ומראש מתכננים לא לשלם. אבל פעמים רבות הרכב עמוסה ואנשים דורכים אחד על השני ונאלצים להמתין שתהיה תזוזה כדי להגיע פיזית ולתקף כרטיס. יש לקחת בחשבון שיש מוקדי עומס כמו בשוק ששם העומס מתגבר ובאמת גוף נוגע בגוף בשביל להגיע לתיקוף דמא הפקח כבר נושף בעורף. שיטת התחבורה הנוכחית הפכה את הציבור למתלהם ועדר של חעות אדם. פשוט רע להדתמש בתחבורה הציבורית.

  2. דרוש שינוי דחוף

    הפתרון שצריך להיות
    זה הפקעת הזכיון מידי סיטיפס להפעלת הרכבת הקלה,
    החזרתו לידי המדינה,לקיים בדיקה ומכרז חדש שבו יהיה זכיין חדש או המדינה שתפעיל,בשיתוף
    מערכת הסעה ציבורית לא צריכה להתקיים על הפחדה,וקנסות אגרסיבים כמו שסיטיפס נוהגת,
    אנו הלקוחות,ולנו מגיע יחס-איכות שרות-קרונות לא עמוסים כעדרי בקר-ומערכות תיקוף אחרות,
    הסעה ציבורית זה לא חסד שהמדינה עושה עם אזרחיה אלה חובה,
    לכן התנאים האלו עלהם להשתנות,מספיק עם החברה הזו שמתעמרת בלקוחותיה ושנסיעה ברכבת הופכת לסיוט.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר