החוקרת הראשית מוריה גמליאל (צילום: דוברות הדסה)
החוקרת הראשית מוריה גמליאל (צילום: דוברות הדסה)

מחקר בהדסה: הריונות חוזרים מוצלחים יותר לעומת ההריון הראשון

לפי מחקר שבוצע על ידי הדסה והאוניברסיטה העברית במשך שש שנים - הרחם "זוכר" את ההיריון הראשון ולכן ההיריון הבא יהיה יעיל יותר

פורסם בתאריך: 12.6.18 20:25

מחקר, שנערך על ידי חוקרים מהמרכז הרפואי הדסה והאוניברסיטה העברית בירושלים, התפרסם לאחרונה בכתב העת הנחשב בתחום האימונולוגיה immunity. מדובר במחקר הנחשב לפריצת דרך בתחום חקר והבנת תפקוד תאי ההרג הטבעיים ברחם  במהלך ההריונות, וזו הסיבה כי הקהילה הרפואית מביעה עניין רב בתוצאותיו.



החוקרת הראשית היא מוריה גמליאל, המקדמת פרויקט משותף של המעבדה לחקר השלייה בהדסה הר הצופים בניהולו של פרופ' שמחה יגל ובהובלתה של ד"ר דברה וואהל והמחלקה לאימונולוגיה וחקר הסרטן בפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית, ובהנחייתו של פרופ' עופר מנדלבוים.

לדבריה, הריונות חוזרים ידועים כמוצלחים יותר לעומת הריונות ראשונים, מבחינת השרשת השליה ברחם. בנוסף, מחלות שמקורן בהתפתחות שלייתית דלה (כמו רעלת הריון או פיגור גדילה תוך רחמי) מצויות בשכיחות רבה יותר בהריונות ראשונים. הסיבה לכך אינה ידועה.

"במחקר שלנו ההשערה הייתה כי, תאי NK  (Natural killer) המצויים בכמויות עצומות (כ-70 אחוז מהתאים) ברירית הרחם במהלך הריון, "זוכרים" את ההיריון הראשון בו נפגשו לראשונה עם עובר ושליה מתפתחים, ולכן מתפקדים טוב יותר בהריונות חוזרים. המחקר נמשך מעל שש שנים והתבסס על מאות דגימות של ריריות רחם, ובו גילינו  אוכלוסיית תאי NK, שהינה ייחודית להריונות חוזרים. אוכלוסייה ייחודית זו מורכבת מתאים שמפרישים יותר חומרי גדילה המשפיעים על התפתחות השליה ובכך משפרים את ההיריון".

שאלה מעניינת שהתעוררה במהלך המחקר היא היכן תאים אלו שזוכרים את ההיריון חבויים בין הריונות, האם בדם ההיקפי או אולי ברחם. לצורך זה נבחנו דגימות של דם היקפי ודם מחזור, ונראה כי תאים אלו מצויים ברחם בין הריון אחד לבא אחריו.

תוצאות אלו נותנות מענה מדוע הריונות חוזרים הם מוצלחים יותר, וסוללות את הדרך לפיתוח תרופות חדשות לטיפול במחלות של השרשה לקויה כמו רעלת הריון. "תאי NK הם תאים שמצויים בדם של כולנו – נשים וגברים כאחד". מספרת גמליאל. "התפקיד שלהם הוא הגנת קו ראשון מפני גידולים ווירוסים. תאי ה-NK המופיעים ברירית הרחם עם תחילת ההיריון הם לא מהסוג הלוחם, אלא בבחינת תאים ש'כיתתו חרבותיהם לאיתים' והפכו מתאים 'מגינים' לתאים 'בונים', המשפרים את השתרשות השליה ומסייעים להתפתחות תקינה של העובר". במהלך המחקר הסתבר כי בכל הריון חוזר – כלומר כזה שאינו ההריון הראשון – תאי ה-NK  זוכרים את 'החוויה' ההריונית הראשונה ומשפרים את תפקודם בפעם הבאה".

 

 

פרופ' שמחה יגל, מנהל המעבדה לחקר השיליה ומנהל האגף לנשים ויולדות בהדסה, שהיה בין מנהלי המחקר  מדגיש את חשיבות המחקר ותוצאותיו, אומר כי "התופעה, שהריון שני מוצלח יותר מהריון ראשון ידועה לכל. בהריון חוזר, התינוקות במשקל גבוה יותר לצד הכרה כי הסיכוי למחלות כמו רעלת הריון ופיגור בגדילה והתפתחות, נמוכים יותר. בעבודה הנוכחית, הסברנו עובדה זו על ידי תהליכים תאיים ומולקולריים. תאי ה-NK האימהיים, בעלי סגולות טרומיות המאפשרות השרשה והתפתחות שלייתית מיטבית, שומרים על איכויות אלה בעזרת שינויים אפי-גנטיים גם להריונות הבאים. תהליכים אלו מאפשרים "זיכרון" של ההיריון הקודם להריון שלאחריו וכך, תאי ה-NK פועלים מהר יותר וביעילות גבוהה יותר. זהו חידוש פורץ דרך, שהבנתו לעומק יכולה לעזור לנו בברור המנגנונים החשובים להצלחת ההיריון ואף, במציאת פתרונות וטיפולים במקרים של פתולוגיות חוזרות כגון: פיגור בגדילה והתפתחות ועוד".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר