פחים מוטמנים (צילום: באדיבות אגף התברואה)
פחים מוטמנים (צילום: באדיבות אגף התברואה)

עד סוף 2019: כ-700 פחים מוטמנים נוספים יותקנו ברחבי העיר

נפרדים מפחי 'הצפרדע' הירוקים: מהפכת הפחים החכמים נמשכת - עד סוף השנה יעמוד מספר הפחים המוטמנים על כ-1,700. התקציב השנתי של הפרויקט: כ-30 מיליון שקלים

פורסם בתאריך: 28.3.19 14:41

מהפכת הפחים המוטמנים בירושלים הולכת וצוברת תאוצה. ל"כל העיר" נודע כי עד לסוף שנת 2019 יותקנו ברחבי העיר כ-700 פחים מוטמנים, אשר יתווספו לכ-1,000 פחים שכבר הותקנו בשכונות שונות בעיר. התקציב העירוני שהוקצה למהפכת הפחים המוטמנים עומד על כ-30 מיליון שקלים.



כפי שפורסם בעבר ב"כל העיר", מדובר על פחים חכמים, שבהם חיישנים אשר משדרים נתונים און ליין למרכז הבקרה על כמות האשפה בתוך המכל ומועד מומלץ לפינויו. בעיריית ירושלים מציינים כי "כך ניתן לתכנן פינוי אשפה יעיל, חכם וזול יותר. החיישנים במכלי האשפה מספקים מידע לגבי מכלים מלאים, וכך ניתן לתכנן את פינוי האשפה רק למכלים המלאים, תוך התאמת מסלול פינוי, דבר שמייעל את פינוי האשפה ומצמצם את תנועת רכבי האשפה בשכונות העיר. מתקני האשפה טמוני הקרקע מהווים פתרון סביבתי וויזואלי בעיר".


  • תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]

יש לציין כי מאז יצא פרויקט הפחים המוטמנים לדרך, לפני כשלוש שנים, הותקנו ברחבי ירושלים כ-1,000 מכלי אשפה חכמים טמוני קרקע בשכונות ארמון הנציב, חומת שמואל, גבעת משואה, נוה יעקב, פסגת זאב, הגבעה הצרפתית, רמות, מרכז העיר ורוממה.



אחד היתרונות הבולטים של הפחים המוטמנים הוא למעשה במכלי האשפה שאותם הם מחליפים – פחי 'הצפרדע' הירוקים, שהיוו פעמים רבות מפגע סביבתי צורם לעין.

עד כה, מציינים בעירייה, הושלמה מהפכת הפחים המוטמנים בשכונות ארמון הנציב ופסגת זאב. בימים אלה פועלים צוותי אגף התברואה בהחלפת פחי 'הצפרדע' במכלי אשפה טמוני קרקע גם בשכונת רמות.

ל"כל העיר" נודע, כאמור, כי עד לסוף השנה האזרחית יותקנו ברחבי ירושלים כ-700 מכלי אשפה מוטמנים. בשנה הבאה צפויה התקנתם של כ-500 פחים מוטמנים נוספים בשכונות הר נוף, גילה, וסנהדריה.

המעבר לפחים מוטמנים, חשוב לציין, דורש היערכות לא רק מהעירייה אלא גם מהתושבים. בעירייה מציינים כי בשנה האחרונה מתקיים שיח עם התושבים בשכונות שבהם הותקנו מכלי האשפה החדישים כדי להסביר לתושבים כיצד להשתמש בפחים באופן מיטבי.

מכולות האשפה (הצפרדעים) בצידי הכביש בפסגת זאב (צילום: שלמה יהושע)

מכולות האשפה (הצפרדעים) (צילום: שלמה יהושע)

"מכלי האשפה שהטמנו בקרקע עשויים לשנות את פני העיר לגמרי, אך הצלחת המיזם תלויה במודעות התושבים ובשיתוף פעולה שלהם", מציין גורם בכיר באגף התברואה בשיחה עם "כל העיר". "אנחנו נדאג להעביר סרטונים דרך המרכזים הקהילתיים ודרך מינהל החינוך בעירייה לילדים ולמבוגרים כאחד – כדי להראות לתושבים כיצד משתמשים במכלים הללו ומהי חשיבותם".

יחד עם זאת, הפחים המוטמנים עוררו בעבר בעיות לא מעטות, שעיקרן הסכנה לחתולי הרחוב. הפחים החכמים, כך לטענת תושבים בעיר, משמעותם סכנת מוות לחתולי הרחוב וממספר סיבות. העיקרית, שחתולי הרחוב מתקשים למצוא מקורות מזון ברחוב בעקבות הטמנת הפחים. סכנה נוספת היא חנק בתוך הפחים המוטמנים. הסכנות הללו יצרו שיתוף פעולה ייחודי בין עיריית ירושלים לאוהבי החיות הן בפרויקט האכלת חתולי הרחוב והן בקשר ישיר שנוצר בין התושבים לבין אנשי הווטרינר העירוני. "יש לנו שיתוף פעולה מצוין עם השירות הווטרינרי", מציינים תושבי העיר שפעילים ודואגים לרווחת חתולי הרחוב. "ד"ר אסף בריל והפקחים שלו רוצים לעזור מעל ומעבר ויש לנו אוזן קשבת וקשר ישיר".

עניין נוסף הקשור לפחים המוטמנים הוא פינויים הזמני של פחי 'הצפרדע' הירוקים, שאותם כאמור מחליפים הפחים החכמים, לוודאיות בסמוך לשכונות. כזכור, כפי שפורסם ב"כל העיר", עיריית ירושלים פינתה את פחי 'הצפרדע' לוואדי בשכונת רמות ועוד קודם לכן לוואדי שבין שכונת פסגת זאב לנוה יעקב. בעקבות תלונות שהגיעו ל"כל העיר" בנושא, מסבירים בעירייה כי הצבת מכולות האשפה בוודאיות היא זמנית בלבד לצורך ריכוזן לקראת פינוי עם סיום הפרויקט בכל שכונה ושכונה.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר