דר מנחם ביתן (צילום: מאוחדת)
דר מנחם ביתן (צילום: מאוחדת)

ירושלים מודל 2021: הרפואה הקהילתית בראש

התפרצות הקורונה, ובמיוחד השנה האחרונה, הוכיחה שקופות החולים הן אלו שמובילות את מערכת הבריאות. ד"ר מנחם ביתן, מנהל רפואי במאוחדת מחוז ירושלים, מסכם את 2021

פורסם בתאריך: 1.1.22 19:08

שנת 2021, בהמשך ישיר לשנת 2020, היתה גם היא שנת קורונה.

במהלך השנה עברנו 3 גלי קורונה: פתחנו את 2021 עם הגל השלישי, שבא במקביל למבצע החיסונים הראשון שקופות החולים ניצחו עליו ביד רמה, לאחריו הגל הרביעי בתקופת חגי תשרי ועכשיו אנחנו בפתחו של הגל החמישי.

מדינת ישראל מתרגלת לאט-לאט לחיות לצד הקורונה, ובמקביל התרגלה לכך שיש פה מערכת בריאות קהילתית שיודעת להתמודד עם אתגרים לא פשוטים ואף להפוך כל לימון ללימונדה.

מעבר להתמודדות עם כל אתגר שהנגיף זרק לכיווננו, מערכת הרפואה הקהילתית הצליחה לחזור לשגרה מלאה של עבודה עם חולים כרוניים, לשפר את מדדי האיכות הרפואיים כחלק מתוכנית המדדים הלאומית, לתת מענה סביב השעון לכל המצוקות והמחלות "השגרתיות", ותוך כדי גם לפתח תחומים חדשים ולהמשיך לפעול על מנת להסיט טיפולים מבתי החולים לקהילה. כל זה, במקביל למענה לתחלואת הקורונה.

98 אחוז מכלל חולי הקורונה במחוז ירושלים טופלו בקהילה, כלומר בקופות החולים, ונחסך מהם האשפוז בבתי החולים. יתר על כן, כמעט כל חולי הקורונה שאושפזו, שוחררו מבית החולים במצב שהוא עדיין קשה בגלל העומס הרב בגלים השלישי והרביעי, ולו היו חולים במחלה אחרת – לא היו משתחררים. דבר זה חייב אותנו ללמוד איך לטפל באנשים במתכונת של "פנימית בית", כלומר חולים קשים שזקוקים לטיפולים דרך הוריד, לקבל חמצן, ועוד. כל אלו לא ניתנו במסגרת רפואת הקהילה עד שהקורונה הפציעה לחיינו. למדנו תוך כדי תנועה ופיתחנו יכולות ושיתופי פעולה, כך שהצלחנו להכיל את כל החולים ולטפל בהם בבית ורק מיעוט זניח נזקק לחזרה לאשפוז בבית החולים.

פרויקט החיסונים הלאומי שהחל ב-20 בדצמבר 2020 יושם רובו ככולו בשנת 2021. שוב הוכח כי רפואת הקהילה היא החלק הדומיננטי בבריאות של אזרחי ישראל. הארגון, הסדר, מסד הנתונים והיכולת הלוגיסטית של כלל קופות החולים וקופ"ח מאוחדת בפרט, הביאו לכך שאחוז המתחסנים הגיע למספרים גבוהים מאוד בזמן קצר מאוד.

כיום מחוז ירושלים של מאוחדת עומד על אחוזי התחסנות בחיסון ראשון ושני של מעל 90 אחוז בגילאי 50+, מעל 80 אחוז בגילאי 50-16 ומעל 60 אחוז בגילאי 15-12. אחוז המחוסנים בחיסון שלישי מקרב מבוטחי מאוחדת בירושלים מתקרב ל-80 אחוז.

אנחנו בעיצומו של גל חמישי עם וריאנט חדש, האומיקרון, שאמנם מביא איתו ברוב המקרים מחלה קלה יותר, אבל יכולת הדבקה גדולה באופן משמעותי. יחד איתו, מאחר ואנחנו גם בעונת החורף, יש גם תחלואה הולכת וגוברת בנגיף השפעת. בשנה שעברה בגלל התגייסות רבה יותר של האוכלוסייה לקבלת החיסון כנגד השפעת, ביחד עם התמגנות יעילה יותר של האוכלוסייה, עברנו חורף כמעט ללא שפעת. השנה זה לא כך לצערנו, והשפעת כאן. השילוב בין השניים מביא לתחלואה משמעותית שאפשר להתגבר עליה באמצעות התחסנות כנגד שני הנגיפים. יתר על כן, אנחנו כבר יודעים שזן השפעת העיקרי השנה מוכל בחיסון השגרתי הניתן כנגדו, כך שהיעילות רבה שלו רבה.

 

 

לצד המחלה והשפעותיה השליליות, הביאה הקורונה להרחבה ניכרת בשיתופי הפעולה שפיתחנו עם כלל גורמי החירום בעיר. עיריית ירושלים, בהובלת כבוד ראש העיר משה ליאון, הצליחה לתכלל את כלל הגורמים ולהביא ליכולת מרשימה של הכלת המגיפה, כך שהחיים בעיר התקיימו ומתקיימים כמעט כסדרם למרות גלי תחלואה גבוהים. מכאן, הרחבת שיתופי הפעולה של מחוז ירושלים של מאוחדת עם אותם גורמים, בנושאים שגרתיים יותר, הפכה למשימה פשוטה. בזכות הקורונה טייבנו נתונים משותפים ואנחנו מקיימים מיזמים משותפים בנושאי רווחה וקהילה, מיזמים שללא הקורונה היה לוקח זמן רב יותר לאתחל אותם.

אנחנו נמצאים בפתחה של שנה אזרחית חדשה. מחוז ירושלים של מאוחדת, יחד עם כל הרפואה הקהילתית במדינה, מוכן לכל אתגר ומתחיל את השנה עם יותר ניסיון, יותר ידע ותוך שילוב זרועות עם כל הגורמים בעיר ובראשם עיריית ירושלים.

אני מאחל לכולנו שתהיה שנה רגועה יותר. שנה שבא נצליח להתגבר יחד על כל אתגר רפואי או אחר, ובעיקר – שנה של בריאות.


הבית החדש שלכם מחכה בלוח הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר