ילדים מתאמנים (צילום: רותי זינדל אוכמן)
(צילום: רותי זינדל אוכמן)

רותי המאמנת | איך מעודדים ילדים לבצע פעילות גופנית במהלך שנת הלימודים?

עוד רגע שנת הלימודים החדשה מתחילה - אחד האתגרים שלנו, ההורים, הוא לעודד את הילדים שלנו לצאת מהמסכים ולעסוק גם בספורט. איך עושים את זה?

פורסם בתאריך: 27.8.18 19:50

שנת הלימודים בפתחה. סוף-סוף.

אומרים שחלומה של כל אמא הוא שילדה יצטיין ואף יבריק בלימודים. אני אומרת שבעידן שלנו, של המסכים, האקס-בוקס ושאר הפיקסלים, החלום של כל האימהות (והאבות) צריך לעבור אפ-גרייד רציני.

ספורט והישגים בלימודים הם לא דברים נפרדים בכלל, להיפך. מחקרים מוכיחים שתלמידים העוסקים בספורט שיפרו את יכולותיהם הקוגניטיביות וההתנהגותיות. בואו לא נתחיל לדבר גם על התועלות הבריאותיות החשובות של עיסוק בפעילות גופנית לכל אורך החיים ובפרט בתקופת הילדות.

אז כיצד נעודד את הילדים שלנו השנה לצאת מהמסכים ולהישאר פעילים גם במהלך שנת הלימודים הקרובה?



השינוי מתחיל בנו. אני יודעת שיש הורים ששומעים את המילה 'ספורט' וישר מתחילים להזיע. הם נזכרים באותה טראומה שחוו בימי בית הספר שלהם בשיעורי החינוך הגופני. מאז העולם השתנה והיחס כלפי פעילות גופנית קיבל עיצוב מחדש. היום לצד פעילויות ספורט תחרותיות, יש פעילויות ספורט להעשרה שהן אינן תחרותיות ומעודדות כל אחד להתאמן בגבולות היכולות שלו. כשילדכם רואה שאתם מעדיפים להישאר בבית במקום לצאת החוצה ולהתאמן הם לומדים על דפוסי התנהגות. גם אם לא נולדתם ספורטאים זה עדיין לא אומר שאינכם יכולים לעסוק בפעילות גופנית. אופציה נוספת היא כמובן שדרוג זמן האיכות שלכם כמשפחה באימון כושר כיפי. כך למשל, אתם יכולים למצוא ריצה עממית של כמה קילומטרים בודדים ולהתאמן אליה כמשפחה, לצאת לטיול אופניים בשטח (פארק המסילה או עמק הארזים) או סתם לצאת לגן סאקר ולשחק על הדשא כדורגל או פריסבי.

עידו ואביב, ילדיה של רותי זינדל-אוכמן (צילום: רותי זינדל-אוכמן)

עידו ואביב, ילדיה של רותי זינדל-אוכמן (צילום: רותי זינדל-אוכמן)

עזרו לילד לבחור פעילות שמתאימה לו. כשאנחנו מדברים על פעילות גופנית עניין חוגי הספורט יכול להיות משמעותי ביותר. כשאתם ניצבים בפני בחירת חוג לשנה החדשה הקפידו להיות קשובים לילד ולרצונותיו. המטרה האמיתית בסופו של דבר היא שהילד יוכל להתמיד בביצוע הפעילות לאורך כל השנה. תנו לילדכם להתנסות במספר חוגים ועזרו לו לקבל החלטה שקולה. רוב החוגים מציעים שיעור התנסות ללא עלות. יש ילדים שספורט קבוצתי, כגון: כדורגל, כדורסל ועוד מתאימים להם במיוחד מכיוון שהם נהנים וחווים תחושת הצלחה מהפעילות המשותפת. מצד שני, ישנם ילדים שפעילות של ספורט יחידני מתאימה להם יותר, כגון: אתלטיקה קלה, טיפוס, טניס ועוד.

עידו (צילום: רותי זינדל-אוכמן)

עידו (צילום: רותי זינדל-אוכמן)

הגבילו זמן מסך או השתמשו בו כזמן אקטיבי. רוב הילדים מבלים הרבה מאוד זמן מול המסך, תכלס אם תתנו לרובם את אפשרות הבחירה – האם להישאר בבית מול המסך או לצאת החוצה – רובם הגדול יעדיף להישאר בבית. המסכים האלה פשוט מהפנטים. אבל דווקא יש מה לעשות! הגבילו אותם במספר מסוים של דקות ליום ותעמדו מאחורי המילה שלכם. כן, זה עומד להיות קשה, אבל זה ישתלם לכל הצדדים. כמו כן, אתם יכולים לרכוש עבור ילדכם משחקי שיפעילו אותם גופנית מול המסך, לדוגמא: Just dance ו- Wii.

אביב (צילום: רותי זינדל-אוכמן)

אביב (צילום: רותי זינדל-אוכמן)

תקנו מתנות של ציוד ספורט. המתנות שאתם קונים לילדים שלכם משדרות מסר לילדים. במקום לקנות עוד חבילת קלפים או משחק קופסא שיישארו קבורים בארון – השקיעו במשחקי ספורט מגניבים. משחקי ספורט מגניבים יכולים להיות פריזבי, כדורים שונים, רולר בליידס, אופניים, קורקינט, משחקי נופש פעיל ועוד.

פאן, פאן, פאן. בסופו של דבר כל הסיפור כאן הוא לשדר שפעילות גופנית נחוצה וחיונית, אך גם כיפית משחררת ומחזקת. אל תעמיסו יותר מדי שעות שייגרמו לילד להישאר מותש וחסר אנרגיות. השאירו לו גם זמן למפגש עם חברים ומעט בטלה. התחילו בהדרגה כל פעילות שהילד מבצע כדי שיחוש חוויה של הצלחה. ברגע של תסכול זכרו לחזק את הילד והבינו ביחד איתו מדוע הוא מרגיש כך.

לסיכום, גם אם מעולם לא חשבתם שילדכם הוא יוסיין בולט הבא, זכרו שאף פעם לא מאוחר להתחיל להתאמן. השתדלו שלכל אחד במשפחה יהיה מרחב בטוח להיות פעיל גופנית והשתדלו לא ליצור יריבויות ספורטיביות מתסכלות, שאינן בונות בין האחים במשפחה.

לכל אחד ואחת יש את הספורט והקצב משלו ומשלה.

רותי זינדל-אוכמן וילדיה אביב ועידו בגן העצמאות (צילום: פרטי)

רותי זינדל-אוכמן וילדיה אביב ועידו בגן העצמאות (צילום: פרטי)

רותי זינדל-אוכמן,

מאמנת ריצה מקצועית בירושלים והסביבה,

בעלת תואר ראשון בחינוך גופני מוינגייט,

רצה ואמא לשלושה מתוקים.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר