עין חמד (צילומים: דב פרידמן רשות הטבע והגנים, יואב גרינברג, קובי חזן)
עין חמד (צילומים: דב פרידמן רשות הטבע והגנים, יואב גרינברג, קובי חזן)

הטיול המומלץ לסופ"ש: מים, מדשאות ומתקנים בעין חמד

הגן הלאומי שבסמוך לירושלים מציע אזור פיקניקים מוצל, מדשאות ומתחם מתקנים לילדים. וגם - מערכת מים ומבנה צלבני היסטורי. טיול נעים

פורסם בתאריך: 4.10.19 14:53

אחד האתרים הקלאסיים לטיול ולפיקניק באזור ירושלים בתקופה הזו הוא גן לאומי עין חמד. הסיבה לכך היא שילוב בין אזור פיקניקים מוצל עם מדשאות ומתקנים לילדים שמתאים למנוחה ונופש, בשילוב עם אתר היסטורי בחלקו הדרומי של הגן, הכולל מבצר צלבני ושרידים של חווה חקלאית, המוסיפים נדבך תרבותי-היסטורי לחוויית הביקור.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת" 

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


בתחומי הגן נמצאת גם מערכת מים שאוספת את מי אפיק נחל כיסלון ומזרימה אותם חזרה למקום ההתחלה. לאלה מתווסף מסלול הליכה שהכשירה רשות הטבע והגנים, המוביל אל מערת קבורה מתקופת בית ראשון השוכנת מדרום לנחל כיסלון. בקיצור – הכל מהכל.


שלכת בעין חמד (צילום: קובי חזן)

שלכת בעין חמד (צילום: קובי חזן)


המבצר במקום נבנה באמצע המאה ה-13 וכמותו היו עוד חוות חקלאיות מבוצרות אחרות בשטחים חקלאיים, שהיו שייכים לאצילים או למסדרי הצלבנים. באזור היו לא מעט כאלה, הודות למים הזורמים שמצויים בו. המבצר שבמקום היה שייך לאנשי המסדר ההוספיטלרי, שסיפק שירותי רפואה ואירוח. אחת ההשערות היא שבמקום בו אנו נופשים היום, נפשו באותה התקופה אבירי המסדר והמקום אף שימש עבורם כבית הבראה. עם זאת, ההשערה העיקרית היא שהמקום שימש לחקלאות. שנים רבות לאחר מכן הוקמו באזור כפרים ערביים, שהעניקו למבנה הצבלני העתיק את השם "דיר אל באנאת".


עין חמד (צילום: דב פרידמן, רשות הטבע והגנים)

עין חמד (צילום: דב פרידמן, רשות הטבע והגנים)


המבנה הוא בית חווה בן שתי קומות, ניתן להיכנס לחצר המרכזית ולשני החדרים ולראות שרידי מתקני טחינה. מחוץ למבצר ישנם עצי אלון עתיקים, בזכותם נחשב האזור הצמוד לגן הלאומי לשמורת טבע, שגודלה 8.5 דונמים והיא נקראת "אקווה בלה" (בלטינית – מים יפים), על פי ההשערה היה זהו שמו של המבצר הצלבני בזמנו.


עין חמד (צילום: יואב גרינברג)

עין חמד (צילום: יואב גרינברג)


בעין חמד ישנו שילוב מיוחד של צמחיה ארצישראלית טבעית הכוללת עצי אלון ואלה, אשחר וקטלב, שיחי לוטם, מרווה ואזוב. באזורי הטרסות ישנם שרידי חקלאות קדומה שכוללים עצי שקד, תאנים, זית, חרובים, תפוחים ואגסים. להם מצטרפים גם עצי שסק, תות וחבושים.

ואילו בעלי חיים אתם עשויים לראות? הטו אוזן למשמע ציפורי השיר להן מצטרפים העורבים והעורבנים שנמשכים למקום בזכות מקורות המים. בתוך המבצר מתגוררים גם עטלפי פירות. עוד בעלי חיים שנראים פה ושם הם השועלים, תנים ואפילו דורבנים (באזורים הדלילים יותר במבקרים).



מסלול הטיול שהכשירה במקום רשות הטבע והגנים שמגיע עד למערת הוא מסלול של כשעה, העובר בשביל טיול מוסדר המוביל לטיפוס אל ערוץ הנחל בין טרסות חקלאיות שממנו אפשר לקיים תצפית על כביש מספר 1 ועל היישובים באזור: עין רפא, עין נקובא וקרית ענבים. בהמשך מגיע המסלול עד למערת הקבורה, דרך עצי האורן.

מסלול אפשרי נוסף למעוניינים בטיול באזור, מתחיל בשמורת טבע חלילים במבשרת, וממשיך לעמק הארזים. במסלול צמחיה הכוללת עצי תאנה, חורש טבעי, פרחי בר, וגם שרידים של בוסתנים ובהם עצי פרי. מומלץ לצאת עם שני כלי רכב, כאשר האחד מחכה בכניסה לעמק הארזים מכיוון מוצא והשני ברחוב השלום במבשרת, שם סימון שבילים ירוק יראה למטיילים את תחילת הדרך.

שימו לב לשעות פעילות הגן הלאומי עין חמד: ימי שישי (וערבי חג) 16:00-8:00, שבת (וחג), א'-ה' 17:00-8:00. הכניסה לגן כרוכה בתשלום של 9 שקלים לילד ו-22 שקלים למבוגר.



תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר