כיכר דניה (צילום: ד"ר אדם אקרמן)
כיכר דניה (צילום: ד"ר אדם אקרמן)

הפינה ההיסטורית: זרקור על כיכר דניה בבית הכרם

בכיכר, שבלב המרכז המסחרי בבית הכרם, מוצבת אנדרטה המנציחה את סיפור הצלתם של חלק מיהודי דנמרק בשואה

פורסם בתאריך: 15.12.20 14:10

כיכר דניה בבית הכרם עברה בשנתיים האחרונות שדרוג ומתיחת פנים – הוחלף בה הריצוף, ניטעו עצי נוי, נוספו ספסלי ישיבה, הוכשרה גישה נוחה יותר מכל עבריה והמייצג המרכזי שבה, האנדרטה לזכר הצלת יהודי דנמרק בימי השואה – הוזז מעט כלפי פנים הרחבה.

בשנת 1962 נחנכה "כיכר דניה", המנציחה את הספינות הדניות שהצילו את מרבית יהודי דנמרק, מציפורני הנאצים והעבירו אותם לשבדיה הניטרלית. בטקס הסרט הלוט השתתפו ראש ממשלת דנמרק, ראש ממשלת ישראל דוד בן גוריון ונכבדים משתי המדינות. נשיא המדינה יצחק בן צבי, ערך במשכנו קבלת פנים חגיגית למשלחת מדנמרק. בשנת 1968, לרגל חצי יובל להצלת יהודי דנמרק, הוצבה בכיכר האנדרטה בצורת ספינת דיג, שיצר הפסל הידוע רודא ריילינגר מקיבוץ הזורע. סביבה זרמו מים כדי להעניק לצופים תחושת ים. בריכת המים סביב האנדרטה שולבה לפי דרישת ממשלת שבדיה ונועדה לסמל את הים, דרכו הועברו היהודים למדינתם מדנמרק. כמו כן פעלה במקום מזרקה, שמשכה ילדים רבים לשחק בתוכה.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


במשך כחמש שנים היתה הכיכר אתר פעיל ומהנה ונראתה ייחודית ומטופחת. במהלך השנים מצבה של הכיכר הידרדר והמזרקה והבריכה פורקו. בשנים האחרונות עלתה הדרישה לשדרג את הכיכר. ריצוף הבטון הוחלף באריחים מסוגננים והאנדרטה נוקתה ומורקה. מאחוריה הוקמה בימת-עץ מדורגת קטנה לישיבה, לצפייה נוחה בפסל לבודד או לקבוצת מבקרים. על קיר הסמוך לאנדרטה, הועבר השלט, המספר על פרשת ההצלה של יהודי דנמרק בחמש שפות: עברית, ערבית, דנית, שבדית ואנגלית. השלט מספר: "מדינת ישראל והעם היהודי בתפוצות, זוכרים לעד את העם הדני ואת תנועת המרי שקמה בתוכו, על עוז רוחם בהצילם באוקטובר 1943 את יהודי דניה, מסכנת ההשמדה בהיות ארצם תחת הכיבוש הנאצי. במשך עשר לילות העבירו הדנים בסירות דיג ובכלי שיט דרך ארה-סון כמעט את כל יהדות דניה. למעלה משבעת אלפים נפש, והביאום לחוף מבטחים בשבדיה. אומץ ליבם של הדנים ונדיבות רוחם של השבדים במפעל הצלה זה, הם מעשה מופת של שמירה על ערכי אנוש תחת שלטון ברברי. זכר פועלם זה יהיה לעד בקרב עם ישראל".


כיכר דניה (צילום: ד"ר אדם אקרמן)

(צילום: ד"ר אדם אקרמן)


הצלת יהודי דנמרק בזמן מלחמת העולם השנייה מונצחת בירושלים במספר אתרים: ביד ושם, בבית ספר "דנמרק" ובעיקר בכיכר דניה בשכונת בית הכרם. היה זה מעשה חריג, שעם שלם על כל מוסדותיו נרתם בזמן השואה למעשה הצלה ארצי, והציל כמעט את כל היהודים מהשמדה בידי גרמניה הנאצית. היו עוד מדינות שחלק ניכר מהיהודים שחי על אדמתן ניצל, כמו בולגריה ורומניה. ספרד, שאמנם היתה בת ברית של הגרמנים, הגנה על יהודיה – והיתה לארץ מקלט ליהודי אירופה. אך המעשה הדני בולט במוסריותו ובאצילותו, כאשר ציבור שלם התגייס למען מיעוט שחי בתוכו. יהדות דנמרק שרדה , והעם הדני כולו זכה באות חסידי אומות עולם. בשנת 1960 יצאה משלחת יהודית מארצות הברית לדניה להביע הערכה לעם הדני ומשם הגיעה לארץ. כך החלו הרעיונות להקמת בית הספר המקיף "דנמרק" וכיכר דניה, לציון עשרים שנה להצלת יהודי דנמרק.


כיכר דניה (צילום: ד"ר אדם אקרמן)

(צילום: ד"ר אדם אקרמן)


צבא גרמניה הנאצית פלש לדנמרק ב-9 באפריל 1940. באוקטובר 1943 החליטו הגרמנים לאסור את יהודי דנמרק ולשלוח אותם למחנות ההשמדה. הציבור הדני בעידוד מלך דנמרק, הכמורה, המשטרה והמחתרת הדנית, נרתם כולו להסתרת 7,200 יהודים. תוך מספר ימים הועברו מרבית היהודים אל החוף המזרחי של המדינה. משם, במשך כשלושה שבועות, הם הוברחו בסירות דיג אל שבדיה, יחד עם כשבע מאות קרוביהם הלא-יהודים. ילדים קטנים קיבלו זריקות הרגעה, כדי שלא יבכו ולא תתגלה הבריחה. הדנים אף מימנו בתרומותיהם את מרבית המבצע, והיהודים השתתפו במימון חלקי בלבד. רק 472 מיהודי דניה נתפסו על ידי הגרמנים והועברו למחנה הריכוז טריזנשטט שבצ'כיה. הודות ללחצו של המלך כריסטיאן הם זכו ליחס מיוחד, והגרמנים לא שלחו אותם להשמדה.
במתחם יד ושם, בסמוך לשדרת חסידי אומות העולם, ניתן לראות אחת מהספינות המקוריות, שהוברחו בה יהודים לשבדיה.


הכותב: ד"ר אדם אקרמן, מחבר הספרים: "101 אתרים בירושלים" ו"ירושלים המסתורית: 99 אתרים חבויים".


 הצטרפו לקבוצת הוואטאספ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת13"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. רמי

    העם הדני הקטן האציל הוכיח לעולם שאם רוצים ומאמינים בצדק אנושי ובקדושת באדם, הכל אפשרי.
    הדנים ייזכרו לעד כרודפי צדק ועושר ואוהבי אדם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר