תזמורת המהפכה מציגה: מחזירים עטרה ליושנה

המופעים "קונצ'רטו לגשש ותזמורת" ו"התרנגולים הרמיקס" זכו לשבחים מקיר לקיר הן מהקהל שמצביע ברגליים וממשיך לדרוש מופעים נוספים והן מהגששים עצמם שהגיעו למופעים והתרגשו עד דמעות מהיצירות עכשיו הם מגיעים לירושלים

פורסם בתאריך: 5.10.21 07:28

תזמורת המהפכה מעלה בתיאטרון ירושלים את המופע "התרנגולים – הרמיקס" ואת המופע "קונצ'רטו לגשש ותזמורת" (ב – 16 וב – 19 באוקטובר). רגע לפני המנצח רועי אופנהיים והמלחין זהר שרון שייסדו את התזמורת מספרים ל"כל העיר" על העבודה על המופע, שיתוף הפעולה שלא היה כם מי שנשאר מהגשש החיוור  והתכניות לעתיד.



"הפרויקט הראשון של התזמורת נוצר אי-שם בסוף שנת 2013 בירושלים. היינו סטודנטים ללימודי תואר ראשון באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים, רועי למד ניצוח וזהר למד קומפוזיציה. שנינו למדנו גם באוניברסיטה העברית בהר הצופים – רועי למד חינוך וזהר מדעי המדינה. לא פחות חשוב מכך, היינו חברים טובים, עם קווי דמיון בביוגרפיה האישית שלנו, בטעם האמנותי ובתחומי העניין. נוכחנו שוב ושוב כי בירושלים מסתובבים אלפי סטודנטים שלא מגיעים לקונצרטים של הרכבי הביצוע ה'קלאסיים' ושמופעי תזמורת לא מהווים חלק מעולמם התרבותי. רצינו למצוא דרך לקרב אותם לעולם הזה ולנתק את הקשר בין גוף הביצוע התזמורתי לז'אנר המוזיקלי שהוא מזוהה איתו. בנוסף, הרגשנו צורך של ממש מ'השטח', אצל מלחינים צעירים, לצבור ניסיון בכתיבה תזמורתית, להתנסות ולזכות לשמוע את התוצרים, ואצל מנצחים, לצבור התנסויות. הסיכוי של מלחין או מנצח צעיר, במיוחד בשלב הלימודים האקדמיים, לצבור התנסויות שכאלה הוא קלוש. אז החלטנו "לעקוף את הבעיה" ולהקים לעצמנו פרויקט תזמורתי משל עצמנו. לא תכננו באותה העת באמת לייסד תזמורת, אבל בעקבות הצלחת הפרויקט הראשון ('רוק ישראלי') הן בקרב הסטודנטים שהשתתפו בפרויקט (נגנים, זמרים ומלחינים) והן בקרב הקהל הרב בפניו הופענו ביום הסטודנט, יזמנו עוד ועוד פרויקטים. הדגש המרכזי בפרויקטים הבאים היה על יצירה ישראלית בשילוב אומנויות במה, מה שהפך למאפיין המרכזי של העשייה שלנו עד עצם היום הזה. התנסינו בשיתוף פעולה עם סטודנטים מהמחלקה לאנימציה בבצלאל, עם רקדנים מהחוג למחול ותנועה באקדמיה, עם במאי תיאטרון ועוד. שנים אלה הניחו את היסודות להקמת העמותה בשנת 2008 ולהתחלת שלב של התמקצעות ארגונית ואמנותי." מסביר רועי אופנהיים.

מה צפוי בכל אחד מהמופעים הקרובים של התזמורת בירושלים?

"שני המופעים הקרובים שיעלו בירושלים – 'התרנגולים – הרמיקס' ו'קונצ'רטו לגשש ותזמורת' הם מופעים רב-תחומיים, המשלבים נגינה תזמורתית חיה, וידאו ארט המבוסס על קטעי ארכיון (שירים, מערכונים, קטעי תנועה ועוד) המשתלבים כמעין 'נגן' נוסף בתזמורת הן מבחינה ויזואלית והן מבחינה שמיעתית, ושחקנים-זמרים (במופע התרנגולים משתלבת גם מקהלת הילדים המופלאה 'העפרוני'). נקודת המוצא בשני המופעים היא החיבור העמוק שלנו למורשת והיצירה הייחודית של הרכבים שהפכו לנכסי צאן ברזל בתרבות הישראלית והרצון להתכתב עם החומרים הארכיוניים ולברוא איתם משהו חדש. אנו דוגמים (Sampling) קטעי וידאו וסאונד קצרים של להקת 'התרנגולים' או של 'הגשש החיוור', עורכים ומשלבים אותם בהקשרים מוזיקליים ונאראטיביים חדשים לגמרי בעזרת מעצב הוידאו נמרוד צין בתוך יצירות ועיבודים מקוריים שכתב המלחין והמעבד אמיר לקנר. יצירות אלה הן סוג של קולאז'ים מוזיקליים, מלאכת מחשבת אשר לוקחת את המקור המוכר, מפרקת אותו לגורמים, ובוראת ממנו משהו חדש. המוכרות של החומרים מאפשרת למאזינים והצופים להנות מהמשחקיות, מההמצאה ומנקודות המבט החדשות אודות כל אחד משני ההרכבים. שני המופעים קומוניקטיביים מאד, ומשלבים לצד היצירות המקוריות גם עיבודים לשירים והמערכונים המוכרים, בביצוע של שחקנים וזמרים מוכשרים."

האם שייקה לוי וגברי בנאי היו שותפים באיזשהו אופן ליצירת המופעים?

"בתשובה קצרה – לא. שייקה וגברי הוזמנו לבכורה של 'התרנגולים – הרמיקס' שהתקיימה ספטמבר 2019. שבעים מאינספור מופעי מחווה ל'התרנגולים' ו'הגשש החיוור', הם הגיעו עם מידה בלתי מבוטלת של ספקנות וחוסר התלהבות באשר למה שהם הולכים לראות ולשמוע. לשמחתנו הרבה, הם הופתעו כהוגן ויצאו מהמופע בהשתאות והתרגשות עצומה. משיחה קצרה מאחורי הקלעים הבנו כי אם נפנה אליהם ונציע יצירה של מופע ברוח דומה עם חומרי 'הגשש החיוור' נענה בחיוב. וכך אכן היה. לא רק שקיבלנו את ברכת הדרך ושיתוף פעולה מלא לכל אורך הדרך, קיבלנו גם חופש אומנותי מוחלט לעשות ככל העולה על רוחינו עם החומרים. האמון הגדול הזה טען אותנו גם בהתלהבות גדולה וגם בתחושת אחריות גדולה. שבוע לפני הבכורה של 'קונצ'רטו לגשש ותזמורת' הזמנו את גברי ושייקה לחזרה 'פרטית' בה ביצענו בפניהם כמה מהקטעים שיצרנו למופע. זה היה רגע בלתי נשכח, ראינו אותם צוחקים, דומעים, מתרגשים ומתמוגגים. אנו מרגישים שנפלה זכות גדולה בחלקינו ואנו אסירי תודה על כך."

צילום משה צ'יטיאת -- תזמורת התרנגולים הרמיקס- המהפכה

צילום משה צ'יטיאת — תזמורת התרנגולים הרמיקס- המהפכה

איך נוצר הקשר עם שייקה וגברי ואיך בכלל חשבתם לעסוק בחומרים של הגשש והתרנגולים?

"בעשור האחרון לפעילותנו שיתפנו פעולה ויצרנו מופעים עם מספר אמנים-יוצרים-מבצעים (ברי סחרוף, הדג נחש, עברי לידר, החצר האחורית ועוד). כמו-כן, יצרנו מספר מופעים אשר שילבו הקרנות של תוכן ויזואלי על מסך ('התזמורת חיה בסרט – פרויקט האנימציה', 'ריפליי', 'לנוע בלי לזוז' ועוד). בכל ההתנסויות הללו חיפשנו דרך לטשטש את ההפרדה בין ה'אמן' או ההתרחשות על המסך לבין 'התזמורת', רצינו למצוא דרכים לא להפוך את התזמורת ל"תפאורה מוזיקלית" אלא להשאיר אותה כשחקן מרכזי ולשמור על חלוקת קשב מאוזנת של הצופה בין ההתרחשות הבימתית לבין המתרחש על המסך. בנוסף, כל חיבור שכזה עם חומרים מוכרים הוא הזדמנות לעשייה פרשנית המאירה את המוכר באור חדש.

אחרי שהתנסנו במופע 'ריפליי – הופעה חיה של אמנים מתים' בדגימות של אמנים-מוזיקאים בינלאומיים המעוררים בנו השראה (ביניהם ג'ימי הנדריקס, ג'ון לנון, אלה פיצג'רלד, קורט קורביין, גלן גולד, ז'קלין דה-פרה ועוד) רצינו לעסוק בחומרים ישראלים מקומיים. להקת ׳התרנגולים׳ אהובה על שנינו עוד מילדותנו – הן המוזיקה המופלאה שהלחין המלחין הגאון סשה ארגוב לפזמוני מופת של טובי הכותבים הישראלים של אותה העת (חיים חפר, ע. הלל, דן אלמגור, רפאל אליעז ועוד), הן העיבודים הקוליים המופלאים של משה וילנסקי, והן ההגשה המשחקית והתנועתית הרעננה ופורצת הדרך שיצרה וביימה נעמי פולני עם חבורת השחקנים-זמרים המוכשרים איתם עבדה. למזלנו ושמחתנו, נותר תיעוד, אחד בלבד, של הופעה של להקת התרנגולים בטלוויזיה הבלגית, משנת 1963. 23 דקות, בשחור-לבן ובאיכות ירודה. אבל זהו מסמך נדיר שמאפשר הצצה לחוויה הכוללת של מוזיקה-משחק-תנועה שיצרו התרנגולים בשנתיים וחצי של פעילותם הענפה אשר זכתה להצלחה מסחררת ברחבי הארץ. סרט הווידאו הקצר הזה היווה את נקודת המוצא וההשראה להתנעת התהליך היצירתי של בריאת המופע – מסע ארכיוני-מוזיקלי.

שייקה, גברי ופולי, החלו את דרכם האומנותית אחרי שחרורם מהצבא בלהקת 'התרנגולים' ומשם המשיכו והקימו יחד עם אברהם דשא פשנל את להקת 'הגשש החיוור'. באופן דומה, גם אנחנו הרגשנו שהדבר הטבעי ביותר אחרי יצירת 'התרנגולים – הרמיקס' הוא להמשיך וליצור מופע העוסק ביצירתם הענפה של הגששים – כשהפעם חומרי הגלם איתם עבדנו לא היו רק שירים, אלא גם, ובעיקר – מערכונים של טובי הכותבים הישראלים (ניסים אלוני, יוסי בנאי, שייקה אופיר, יהונתן גפן ועוד)."

מה מייחד את תזמורת המהפכה?

"בראש ובראשונה העובדה שאנחנו יוצרים לכל מופע שלנו תוכן מקורי של מוזיקה תזמורתית בשילוב אומנויות במה, זאת בשונה ממרבית התזמורות בארץ ובעולם אשר לב העשייה שלהם הוא ביצוע של רפרטואר קיים. כל מופע שלנו מציג פנטזיה מוזיקלית-ויזואלית חד-פעמית.דבר נוסף שמניע ומפעיל אותנו הוא הרצון להפתיע את הקהל, לחדש לו, לתת לו נקודת מבט חדשה על המוכר, וכל זאת מבלי לוותר על קומוניקטיביות.

ולסיום – אנחנו התזמורת היחידה שכששואלים אותה מי הקהל שלה היא עונה 'סקרנים'. ולסקרנות אין גיל, מגדר, גזע או דת. אם את או אתה פתוחים להתנסות חדשה, ובמיוחד אם נדמה לך ש'קונצרט' או מופע תזמורתי הוא לא משהו שקרוב אל ליבך, אנו מזמינים אותך לבוא לאחד המופעים הקרובים שלנו ולבחון זאת מחדש."



תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר