מתוך הפסטיבל למוסיקה קמארית אשתקד (צילום: דן פורגס)
מתוך הפסטיבל למוסיקה קמארית אשתקד (צילום: דן פורגס)

ימק"א: הפסטיבל הבינלאומי למוסיקה קאמרית

צ’ייקובסקי, רחמנינוב ובטהובן לכל המשפחה - שלל הופעות עשירות וייחודיות יביאו את המוזיקה הקלאסית לקדמת הבמה

פורסם בתאריך: 25.8.17 18:47

הפסטיבל הבינלאומי למוסיקה קאמרית יחל בשבוע הבא בימק”א ועמו שלל הופעות עשירות, מסוגננות וייחודיות שיביאו את מיטב המוזיקה הקלאסית לאווירה משפחתית, ייחודית ואינטימית. בשיחה עם “כל העיר” חושפת המנהלת והמפיקה של הפסטיבל, חנה מנש, את סודות ההצלחה שלו ואת מה שעומד מאחוריו.



הפסטיבל מתקיים זו השנה ה־20 – יוקרתו של הפסטיבל בעולם טמונה לא רק ביצירות המשובחות, בכמות הגדולה של היוצרים והמוזיקאים המוכשרים והידועים שמגיעים אליו אלא בעיקר בשל המשפחתיות שבו ובאווירה הביתית שמורגשת בעיקר על ידי הנגנים בפסטיבל. חלק מהמוזיקאים שיעלו על הבמה גדלו וניגנו בפסטיבל בתור עובדי הפקה או נגנים צעירים וחלקם יוצרים מוכרים ובעלי שם עולמי שמגיעים לחוות את ירושלים באמצעות הפסטיבל.

מתוך הפסטיבל למוסיקה קמארית אשתקד (צילום: דן פורגס)

מתוך הפסטיבל למוסיקה קמארית אשתקד (צילום: דן פורגס)

 

ההופעות במסגרת הפסטיבל יכללו 14 קונצרטים שיתנגנו לאורך עשרה ימים, 63 נגנים מהעולם כולו שינגנו 66 יצירות שהולחנו במקומות שונים. “הפסטיבל נולד לפני 20 שנה”, מספרת מנש, “כשהמארגנים החליטו לעשות הופעה של כמה אמנים חברים להנאת הקהל. הוא התקיים בהתחלה בחאן אולם עם הזמן הפסטיבל זכה להצלחה יוצאת מהכלל הן מבחינת מספר הימים והמבקרים והן מבחינת כמות ואיכות המשתתפים ואז הוא עבר לאולם ימק”א”.

בפסטיבל יתנגנו יצירות מאת צ’ייקובסקי, רחמנינוב, שומאן, בטהובן, היידן ואפילו יצירה אחת שנכתבה בהשראת שיר של יהודה עמיחי. אבל הסיפור האמיתי מאחורי הפסטיבל הזה הוא בין היתר, בקרב המוזיקאים הרבים שיופיעו שאת חלקם נציג לכם כאן.

אחד הגיבורים של השנה הנוכחית הוא עמרי אברם. הוא מלחין ומוזיקאי מקצועי שניסיונו מגיע עד ללימודי הלחנה בבאזל. סיפורו בפסטיבל מתחיל בהיותו סטודנט למוזיקה שעבד כמוכר כרטיסים בפסטיבל אך עם השנים, ולאחר שעבודתו מצאה חן בעיני המארגנים הוא קודם לתפקיד ספרן הפסטיבל, שהוא תפקיד מאתגר בפני עצמו וכיום הוא משמש כעוזר הפקה. בנוסף, השנה, לראשונה, תנוגן יצירה שהוא עצמו הלחין במיוחד עבור הפסטיבל. יבצעו את יצירתו חמישיית תל אביב וזוהי למעשה בכורה עבור יצירה זו.

מוזיקאי נוסף שגדל בתוך הפסטיבל והתקדם בשל כישרונו ויכולותיו הוא רנה קופסון אשר הופיע לראשונה בפסטיבל הראשון לפני עשרים שנה. אז, הוא היה נער צעיר שניגן היטב בכינור והיום הוא הפך לאחד השמות הגדולים בעולם המוזיקה הישראלי והבינלאומי. תוכלו לשמוע את נגינתו בימים חמישי ושישי ביצירות מאת המלחינים אנטונין דבוז’אק וארנסט שוסון.

מתוך הפסטיבל למוסיקה קמארית אשתקד (צילום: דן פורגס)

מתוך הפסטיבל למוסיקה קמארית אשתקד (צילום: דן פורגס)

 

 

לדברי מנש, הקסם שבפסטיבל הוא דווקא בחוויה שעוברים המוזיקאים המופיעים בו והתחושה הזו גם מחלחלת בקרב הקהל המאזין. “הנגנים שלרוב מרוויחים סכומי עתק מגיעים בחינם כי הם נהנים לעשות מוזיקה באווירה המיוחדת של הפסטיבל. זה לא מתחיל ונגמר בקונצרט. כולם מתגוררים ביחד בתקופת שהותם בארץ, אוכלים יחד ועושים חזרות ביחד”. על הצעירים שגדלו בפסטיבל היא מוסיפה בהמשך דבריה כי “עבורי זאת נחת מאוד גדולה שחבר’ה צעירים שהתחילו איתי לפני כמה שנים כעת עומדים בקדמת הבמה”.



אחת מהמטרות עליהם מצהירים מארגני הפסטיבל היא לשלב בין נגנים צעירים וחדשים לבין מוזיקאים מנוסים ויידועי שם. אחת האורחות שנופלת להגדרה זו היא מרתה ארחריץ’, פסנתרנית ממוצא שוודי-יהודי שנולדה בארגנטינה וזכתה בשלל פרסים יוקרתיים ונכספים כשהראשון ביניהם ניתן לה בשנת 1957. היא תגיע לפסטיבל יחד עם בתה, אנני דיטואה שהיא שחקנית ומגישה והיא ידועה גם ביכולותיה המוזיקליות. הן תבצענה יחדיו את היצירה ‘לאונורה’ שהיא מלודרמה המיועדת לקריינות ולפסנתר (יום שני, 4.9).

מתוך הפסטיבל למוסיקה קמארית אשתקד (צילום: דן פורגס)

מתוך הפסטיבל למוסיקה קמארית אשתקד (צילום: דן פורגס)

הפסטיבל כאמור חצה את הגבולות שיועדו לו מלכתחילה וחרף העובדה שהוא שומר על אופי ייחודי ואינטימי, כיאה לפסטיבל קאמרי, הוא הרחיק גם מעבר לים וכיום גם בברלין מתקיים לקראת סוף אפריל פסטיבל תחת אותו השם השומר אמונים לירושלים.

“אני עושה את הפסטיבל הזה כבר 13 שנים ואני מוזיקאית במקצועי”, מסכמת מנש, “זו חוויה גדולה בשבילי כל פעם ואני יודעת שזו חוויה גדולה גם בשביל הקהל אז אני מזמינה את כולם לבוא, ליהנות ולהיות אתנו בחוויה המיוחדת”.

עלות כרטיס לקונצרט היא 170 שקלים, כשכל הקונצרטים יתקיימו כאמור באולם ימק”א. הכניסה לחיילים לעומת זאת איננה כרוכה בתשלום (בהצגת חוגר). מומלץ להיכנס לאתר הפסטיבל על מנת להתעדכן במועדים המדויקים בהם יתקיימו כלל המופעים ולמידע נוסף.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר