בית הקונפדרציה, דויד פרץ, מורין נהדר (צילום: דינה גונה, דני מכליס, אילן בשור)
בית הקונפדרציה, דויד פרץ, מורין נהדר (צילום: דינה גונה, דני מכליס, אילן בשור)

בית הקונפדרציה: שלושה ימים של מחווה לשירת ירושלים

השבוע יתקיימו שישה מופעי מחווה לשירת ירושלים, משוררותיה ומשורריה תחת הכותרת "לִירשָׁלַיִם כֵן"

פורסם בתאריך: 15.10.17 09:07

בית הקונפדרציה יקיים השבוע מחווה מיוחדת לירושלים ולשירתה שתיקרא "לִירוּשָׁלַיִם כֵּן", במסגרתה, החל מיום שני, 16.10, ועד יום חמישי, 19.10, יתקיימו שישה מופעים של שירה ומוזיקה לכבודה של שירת ירושלים, משוררותיה ומשורריה. המופעים יתקיימו בבית הקונפדרציה ובמתחם התחנה, והכניסה אליהם חופשית.

האירועים, בעריכתו של המשורר אליעז כהן, יחשפו מגוון קולות מבין כותביה של העיר וייוחדו לנושאים שונים: להיות משורר (גבר) בירושלים ולהיות משוררת (אשה) בשני אירועים מיוחדים; לכתוב את ירושלים בעברית ובערבית; להשתגע ב"סינדרום ירושלים" בעקבות המשוררים הענקיים אלזה לסקר-שילר ואורי צבי גרינברג; לעוף עם ציפורי השירה של ירושלים ודימוייה בין "ציפור האבן" ל"ציפור האש"; ולבחון וגם לשיר ביחד את ירושלים של זהב ושל ברזל, את שירי הזמר ושירי המשוררים המולחנים, ולגלות מה עבר עליהם ועל ירושלים במרוצת השנים.


בית הקונפדרציה (צילום: דינה גונה)

בית הקונפדרציה (צילום: דינה גונה)


"החזון שלי הוא לחדש את פסטיבל השירה הבינלאומי, שהתקיים בעיר במשך שנים רבות במשכנות שאננים, והופסק באופן תמוה לטובת האחות המפונקת והעשירה – הפרוזה. (הכוונה לפסטיבל הסופרים הבינלאומי, ד.י.ר)", אומר העורך והמשורר אליעז כהן ומוסיף: "ראוי שירושלים, עירו של דוד, המלך והמשורר הגדול מכולם תשוב להיות מכתרי-השירה העולמית. אומרים שאין משורר עברי שלא כתב לירושלים, אבל האמת היא שכמעט אין משורר בכלל, גם באומות העולם, שלא כתב לה".

הוא מוסיף כי "בית הקונפדרציה הוא בין המרכזים החשובים לשירה ולמוזיקה. הקמנו את 'משיב הרוח' לפני 23 שנים כשירושלים היתה שוממת מבחינת השירה, ואני חושב שבשנים האחרונות ירושלים חוזרת להיות מלכה השירה העברית ואפילו לוקחת את הבכורה מתל אביב. מה שקורה בתחום תוסס וחי. זה לא פלא שירושלים היא מלכת השירה, עם כל מה שהיא מסמלת: הסודות, הקונפליקטים והשכבות שבה. זה אך טבעי שמשוררים ימצאו בה את מקור ההשראה".

מתוך חמשת האירועים יתקיימו שלושת הראשונים בבית הקונפדרציה בימים שני ושלישי. השניים האחרונים יתקיימו ברביעי וחמישי במתחם התחנה הראשונה. הראשון יהיה 'מציפור האבן לציפור האש', על המסע שעוברת ירושלים בשירה העברית החדשה, מאנתולוגיית "ציפור האבן" שערך חיים באר בשנת 1983 ועד לאנתולוגיית "ציפור האש" שערכה חבורת "משיב הרוח" בשנת 2015.


 מורין נהדר (צילום: אילן בשור)

מורין נהדר (צילום: אילן בשור)


האירוע השני יהיה 'ירושלים של זהב ושל ברזל', ערב על שירי הזמר הגדולים שנכתבו לירושלים מאז ועד היום, משירי הכיסופים והניצחון ועד לשירי המחאה והקינה.

"החלטנו לצאת עם שני אירועים למתחם התחנה כי הוא הפך לאחד המתחמים התוססים של התרבות בעיר", אומר כהן, "אנחנו יוצאים מהאולם הקסום אבל הקטן לרחבות של העיר כי אנו מאמנים ששירה צריכה להתחכך ברחוב שבחוץ. שם יהיו אירועי קונספט שפונים לקהל גדול וכולם מלווים במוזיקה, שתיקח מקום נכבד יותר מאשר באירועים האחרים. האירועים עצמם יעסקו בנושאים גדולים יותר, עם פרספקטיבה רחבה".


דויד פרץ (צילום: דני מכליס)

דויד פרץ (צילום: דני מכליס)


בין המשתתפים בכלל האירועים יהיו המשוררות והמשוררים חביבה פדיה, יוסף עוזר, חדוה הרכבי, סלמאן מסאלחה, רבקה מרים, נתן וסרמן, אמירה הס, שמעון שלוש, בכל סרלואי, אלמוג בהר, הרבה תמר אלעד-אפלבאום, גלעד מאירי, בתאל קולמן, עמרי שרת, יונתן קונדה וחוקרת הספרות בלהה בן-אליהו.

האירועים כולם מלווים במוזיקה חיה ומקורית של הרכבים ויוצרים שונים ובהם מורין נהדר, עופר כלף, הרכב אקוט, אפרת אפטר, אנסמבל דרור – שירה עברית, דוד פרץ ולהקתו ועוד. הסדרה בתמיכת החברה העירונית אריאל ועיריית ירושלים.

המשוררים שנבחרו לקחת חלק באירועים הם ברובם ירושלמים או מחוברים בצורה זו או אחרת באופן משמעותי לעיר. "יש הרבה משוררים מצוינים שבחרו בירושלים", אומר כהן, "למרות או בזכות המורכבות של העיר, הקשיים או האתגרים אנחנו בוחרים בירושלים. זה מה שרציתי לבטא, והמשוררים הנבחרים נענו בשמחה. יש לנו באמת מגוון, כאשר לא באתי בכוונה לייצג השקפות שונות, זו פשוט שירה טובה שנאספה. אני שמחתי מאוד על ההיענות חוצת המגזרים וההגדרות. פשוט מיטב משוררי ירושלים ומוזיקאים מצוינים הנטועים בה. הכל בכניסה חופשית, ומה שנותר לאוהבי השירה בעיר הוא פשוט להגיע".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר