אפי בניה, חברי ההרכב הגיאורגי 'אגרי' (צילומים:עמרי בראל, יח"צ)
אפי בניה, חברי ההרכב הגיאורגי 'אגרי' (צילומים:עמרי בראל, יח"צ)

השבוע בבית הקונפדרציה: פסטיבל העוד הבינלאומי

אפי בניה, מנכ"ל בית הקונפדרציה והרוח החיה מאחורי הפסטיבל שמתקיים מזה 18 שנה, מעריך שהוא יהיה הגדול בתולדותיו: "כ־10,000 איש צפויים להגיע השנה למופעים השונים"

פורסם בתאריך: 1.11.17 09:45

פסטיבל העוד הבינלאומי מבית היוצר של בית הקונפדרציה ייפתח ביום חמישי הקרוב (2.11) זו השנה ה־18 ברציפות. הפסטיבל צפוי להיות הגדול בתולדותיו הן מבחינת מספר המופעים שיתקיימו במסגרתו – 20 – והן מבחינת הקהל שצפוי ליהנות מהמופעים השונים. "כ־10,000 איש צפויים להגיע השנה לפסטיבל העוד", מעריך אפי בניה, המנהל האמנותי של הפסטיבל ומנכ"ל בית הקונפדרציה, בשיחה עם "כל העיר".

כמו כל שנה, פסטיבל העוד מבטיח כמה חידושים, כשהבולט שבהם הוא כנראה שילוב התרבות הגיאורגית. "את הפסטיבל יפתח מופע ראשון בישראל של 'אגרי' – הרכב אתנו-ג'אז מטביליסי שמשלב את המסורות המוזיקליות הגיאורגיות עם אלתורי ג'אז ובלוז", משתף בניה בשיחה עם "כל העיר". "נגני ההרכב משתמשים בכלי נגינה גיאורגיים כמו פנדורי, צ'ונגורי, דודוק וחמת חלילים גיאורגית. יש להם שני רקדנים נפלאים שנכנסים לשניות בודדות לריקוד בכמה שירים וזה חזק מאוד. זו פעם ראשונה שאני מביא הרכב מגאורגיה, תרבות אחרת לגמרי ממה שאנחנו רואים כל שנה בפסטיבל".

אפי בניה (צילום: עמרי בראל)

אפי בניה (צילום: עמרי בראל)

השנה ממשיכה המסורת שהחלה בשנה שעברה, של פתיחת צוהר למוזיקה ההודית הקלאסית, ובמסגרת זו יגיע השנה נגן הסארוד אוסתאד' אמג'ד עלי ח'אן. "הקהל פה זוכה לדבר גדול כי הוא באמת פוגש את המאסטרים", אומר בניה, "בנוסף, אני ממשיך עם החלון שפתחתי ליוון ומשתדל להביא דברים בלעדיים והשנה יינעל הפסטיבל במופע משותף ראשון בארץ של שלוש הזמרות היווניות הגדולות דימיטרה גלאני, אלני צליגופולו ויוטה נגה. בנוסף ישנן כמו תמיד חיבורים מעניינים כמו למשל החיבור בין אבנר גדסי לחמי רודנר שישלבו רוק ומוזיקה ים תיכונית".

שילובים יוצאי דופן נוספים יהיו של נגן הכלייזמר והקלרניטן חנן בר-סלע עם נגן העוד עמאד דלאל שיעלו בבכורה את המופע "כליזמר בסולם חיג'אז". נקודת ההשקה בין השניים היא הסולם המוסיקלי "פריגיש" המאפיין רבים מניגוני מירון וידוע גם כסולם חיג'אז במוסיקה הערבית. מופע נוסף המחבר תרבויות יהיה של הפייטנית והזמרת רקפת אמסלם, הזמרת ויולט סלאמה וזמרת הפלמנקו יעל הורוביץ לביצוע שירים הנעים בין קודש לחול, בין עולם הפיוט היהודי, התרבות הערבית הקלאסית והתרבות הספרדית-אנדלוסית מאז ועד ימינו.

 

חידוש מרענן נוסף השנה בפסטיבל הוא שילוב של מוזיקאים צעירים בפסטיבל, שבאופן מסורתי משתתפים בו רק מוזיקאים בעלי שם. "יצרתי קשר עם האקדמיה למוזיקה, והמחלקה הערבית שם עושה שני פרויקטים עם תלמידים, שיופיעו בפואייה של תיאטרון ירושלים", אומר בניה, "המופע הראשון יהיה ברביעי 'קלאסיקה עכשווית' שבו יציגו סטודנטים יצירות מהקלאסיקה של המוזיקה הערבית. השני יהיה מחווה לנגן העוד נינו ביטון, מעמודי התווך של המוזיקה האנדלוסית והאלג'יראית. זה פרויקט נפלא, והמופעים יהיו בכניסה חופשית. זו התחלה של מסורת יפה שאנחנו רוצים להנחיל".

מופעי הפסטיבל יתקיימו בבית הקונפדרציה, תיאטרון ירושלים ובית שמואל כאשר השנה גם האווירה הכללית במקומות הללו תהיה פסטיבלית יותר מהרגיל, גם הודות לשילוב צעירים בפסטיבל.

חברי ההרכב הגיאורגי 'אגרי' (צילום: יח"צ)

חברי ההרכב הגיאורגי 'אגרי' (צילום: יח"צ)

"אני רוצה להתחיל מסורת נוספת שתתקיים בימי שישי אחרי פתיחת הפסטיבל", אומר בניה, "זה יחל השנה, כשביום שישי אחרי הפתיחה ישתנה בית הקונפדרציה, מסעדת תאנים והרחבה בכניסה. יתקיימו שם רסיטלים של תלמידים צעירים עם יאיר דלאל כל שלושת רבעי שעה, עד שלוש בצהריים. המסעדה תלבש צורה אחרת ותגיש חומוס, ערק ומטעמים מזרחיים. זו תהיה מסורת: מדי שנה אני אשלב מוזיקאי בכיר עם חמישה מוזיקאים צעירים שייצרו יחד רסיטלים".

מה עומד מאחורי הרעיון לשלב מוזיקאים צעירים?
"אני רוצה ליצור פורמט של פסטיבל שמעניק במה לצעירים ונותן להם הזדמנות. בדרך כלל פסטיבל העוד מיועד לאמנים גדולים שהופיעו על במות גדולות וכשאני נותן במה לצעירים אני מקרב אותם לבמה הגדולה. זה לא יהיה משהו חד פעמי. בהמשך אני אעבוד איתם בבית הקונפדרציה במטרה ליצור גרעין של אמנים צעירים שיוכלו בעתיד אולי שיוכלו להציע פרויקטים. המוזיקאים הצעירים עובדים באופן אינטנסיבי על המופעים לפסטיבל, זה מרגש לראות לאיזו רמה מוזיקלית יגיעו ואני מחכה בקוצר רוח לצפות בתוצאה הסופית".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר