הספרייה הלאומית, מתוך התערוכה (צילומים: אמיל סלמן, אוסף הספרייה הלאומית)
הספרייה הלאומית, מתוך התערוכה (צילומים: אמיל סלמן, אוסף הספרייה הלאומית)

הספרייה הלאומית: תערוכה לרגל הרמדאן

לרגל חודש הרמדאן, החודש המרכזי והחשוב ביותר באסלאם, מוצגת בימים אלה תערוכת כתבי יד נדירים מאוסף הספרייה

פורסם בתאריך: 3.6.18 14:56

בספרייה הלאומית מוצגת בימים אלה תערוכה מיוחדת של כתבי יד אסלאמיים מאוירים ונדירים, בתערוכה המוצגת במיוחד לכבוד חודש הרמדאן. עבור מרבית הציבור היהודי חודש הרמדאן ידוע ומוכר בעיקר כחודש של צום, אך בעולם ובתרבות המוסלמית, הרמדאן הוא החודש המרכזי והחשוב ביותר בשנה – הן מבחינה דתית ורוחנית והן מבחינה תרבותית. במישור הדתי הרמדאן הוא חודש של תפילה, צדקה והתעלות רוחנית, ובהיבט התרבותי מתקיימות בלילות הרמדאן פעילויות של בידור ופנאי לכל המשפחה.


  • הורדת האפליקצייה של "כל העיר" באנדרואיד
  • להורדת האפליקצייה של "כל העיר" באייפון

אוסף האסלאם בספרייה הלאומית הוקם בשנת 1924. כיום הוא האוסף הגדול ביותר של תרבות האסלאם בישראל והוא גם נחשב לאחד האוספים החשובים ביותר במזרח התיכון.


מתוך התערוכה (צילום: אוסף הספרייה הלאומית)

מתוך התערוכה (צילום: אוסף הספרייה הלאומית)


כתבי היד באוסף הם מהתקופות שבין המאה ה-10 למאה ה-18. בין הפריטים בתערוכה יהיה איור של הכעבה במסגד הקדוש במכה, מתוך ספר התפילות המפורסם "סימני הטובות וזריחת האורות: על הזכרת התפילה למען הנביא הנבחר", חיבורו של הסופי המרוקאי מֻחַמַּד אל-גַ'זוּלי; "הכוכבים הנוצצים בשבח בחיר הברואים", המוכר בשם שיר אל-בֻּרְדַה ("חלוקו של הנביא") שנכתב על ידי הסופי המצרי, מֻחַמַּד אל-בּוּצִירי. כתב היד הועתק בירושלים קודם שנת 1362 על ידי הבלשן מֻחַמַּד אל-פֵירוּזאבּאדי שכתב את המילון "אלקאמוּס אלמֻחיט"; פריט נוסף הוא כתב יד איראני משנת 1602 "לַיְלי ומג'נון", מאת המשורר הפרסי המיסטי הגדול נזאמי מגַנְגַ'ה. השירה מספרת את סיפורו הטראגי של משורר צעיר שדעתו נטרפת (בערבית, "מג'נון") מעצם אהבתו ללילא האסורה לו.

אוצרת אוסף האסלאם בספרייה הלאומית, ד"ר רחל יוקליס, מוסיפה שבין הפריטים המיוחדים בתערוכה נמצא קוראן מיניאטורי מהמאה העשירית; כתב יד מלכותי מספריית הסולטאן העות'מאני שהועתק במצוות ח'דיג'ה סֻלטאן, פיוט מיוחד לחודש הרמדאן שנהוג בין המוסלמים השיעים במדינות כמו איראן ולבנון ועוד. התערוכה פתוחה לציבור ללא תשלום בשעות הפעילות של הספרייה הלאומית, בימים ראשון עד חמישי בין השעות 9:00 – 19:00 ובימי שישי מ-9:00 ועד 13:00.

מתוך התערוכה (צילום: אוסף הספרייה הלאומית)

מתוך התערוכה (צילום: אוסף הספרייה הלאומית)

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר