אפליקציית 'סיורים קוליים בעיר העתיקה ירושלים', מנהרות הכותל, שער יפו, שווקים בעיר העתיקה (צילומים: הקרן למורשת הכותל המערבי, Yoninah, אסף קרלה)
אפליקציית 'סיורים קוליים בעיר העתיקה ירושלים', מנהרות הכותל, שער יפו, שווקים בעיר העתיקה (צילומים: הקרן למורשת הכותל המערבי, Yoninah, אסף קרלה)

העיר העתיקה – דרך הרגליים: מגוון מסלולי סיורים

סיורים על החומות, טיולים במנהרות התת קרקעיות וגם אפליקציה מיוחדת של הרל"י, שמציעה 21 מסלולים שונים בעיר העתיקה, חמישה מהם מונגשים לבעלי מוגבלויות ולהורים עם עגלות

פורסם בתאריך: 13.6.19 07:45

מספר המבקרים שמגיעים אל ירושלים עולה בהדרגה מדי שנה, כשנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומכון ירושלים לחקר מדיניות מראים כי בשנים האחרונות נרשמים שיאים חדשים של לינות תיירים (פנים וחוץ) בבתי המלון ברחבי העיר.

בין שלל הבילויים שמציעה העיר למבקרים בה ישנם, כמובן, את הסיורים והטיולים השונים ונדמה כי אחד היעדים המועדפים על התיירים לטיולים הוא העיר העתיקה.

העיר העתיקה מציעה למבקרים אינספור מסלולים אפשריים, אליהם אפשר לצאת במסגרות מאורגנות או באופן עצמאי. "בעיר העתיקה יש הכל. זה המקום הכי מדהים בעולם", אומר מדריך הטיולים ישי שביט, הנמצא מדי יום כמעט בעיר העתיקה עם קבוצות מאורגנות, "לכל אחד יש משהו אחר שהוא אוהב בעיר העתיקה. בכל יום שאני שם אני עובר במסלולים אחרים כי כל קבוצה רוצה משהו אחר: יש רובעים שונים שמעניינים אנשים שונים ונקודות ציון שמשמעותיות עבור כל קבוצה. זה עולם שלם".



שער יפו (צילום: Yoninah)

שער יפו (צילום: Yoninah)


למעוניינים לצאת לסיור בעיר העתיקה ממליץ שביט על מסלול פשוט המתחיל בשער יפו. המסלול מתחיל עם הליכה לאורך החומה באזור גן בוני החומה, אזור בו יש שילוט הכולל הסברים היסטוריים על האתרים השונים. אפשר להמשיך ולראות מערכת קבורה מתקופת בית ראשון ותצפית לכיוון בריכת הסולטן, ימין משה ומשכנות שאננים.

לאחר מכן יש לעלות 16 מדרגות לראש הר ציון, ולבקר גם בכנסיית הדורמציון ובקבר דוד. קומה אחת מעליו נמצא חדר הסעודה האחרונה ועל הגג תצפית לכיוון העיר העתיקה ובכלל על ירושלים. ניתן לראות גם את האנדרטה לזכר הלוחמים ברובע היהודי שלחמו בתש"ח.

משם ניתן להמשיך לתוך העיר העתיקה דרך שער ציון ולבקר ברובע הארמני ובחצר של כנסיית סנט ג'יימס. את ארוחת הצהריים אפשר לאכול במסעדת בולגורג'י, מסעדה ארמנית לא כשרה. מי שמעוניין בארוחה כשרה יכול להגיע במהירות לרובע היהודי ולאכול שם. משם תוך עשר דקות הליכה חוזרים שוב לשער יפו.


בדרך לכותל, טיילת דרומית (צילום: יאיר נבו)

בדרך לכותל, טיילת דרומית (צילום: יאיר נבו)


אטרקציה נוספת שמשלבת חדש וישן היא זו של טיולי חומות העיר העתיקה. טיילת החומות פתוחות למבקרים בכל השנה, אך החל מתחילת חודש יוני ניתן להנות מהמראות המרהיבים גם בשעות הלילה, כשטיילת החומות פתוחה עד סוף חודש אוגוסט עד לשעה 22:00.

הטיילת, חשוב לציין, מחולקת לשני מסלולים: הצפוני – משער יפו ועד שער הפרחים, והדרומי – משער יפו ועד הכותל. עלות הסיור היא 18 שקלים למבוגר ו-8 שקלים לילד, אך ניתן לבצע סיור עצמאי ללא תשלום בהדרכת אפליקציית 'סיורים קוליים בירושלים'.


ירושלים של מטה

טיול בעקבות הסמטאות והמנהרות התת קרקעיות

מנכ"ל Beetravel דורון יושע ממליץ על סיור קצת אחר, הסוקר דווקא את ירושלים התת קרקעית. "ירושלים זו עיר שמעמיקים בה, וכאן משמעות כפולה לעניין", הוא אומר, "כשאנחנו יורדים לעומק האדמה אנו רואים שיש סצנה שלמה שמתנהלת בירושלים שהיא כולה מתחת לפני הקרקע. ישנם חללים תת קרקעיים ששייכים לבתים פרטיים, לכנסיות, חלקם בורות מים ויש כמובן גם את מערת צדקיהו, מתחת לרובע המוסלמי. זה סיור שבו הולכים קצת על הקרקע ונכנסים מתחת לאדמה, גם לבריכה קרירה, וזה מאוד מתאים לימים החמים האלה".

מנהרות הכותל (צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי)

מנהרות הכותל (צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי)


אפשר להתחיל את הסיור במערת צדקיהו (חשוב לשים לב שהאתר סגור בשבת), ומשם נכנסים לעיר העתיקה לרחוב הגיא, ומתחברים לוויה דולורוזה, אל כנסיית האחיות ציון, שם יש בריכת מים ענקית תת קרקעית מחת לכנסיה שמתחברת עם חלק ממנהרות הכותל.

"הארכיאולוג שגילה את כל מרחב התת קרקעי של מנהרות הכותל מצא את הבריכה, הוא ירד לשם ושט שם עם סירה עם לפיד בידו", מספר יושע, "בסוף דרכו הגיע לחלל גדול וכשיצא הוא יצא באזור של הנזירות, והפתיע אותן ממש מתחת לקרקע".


העיר העתיקה מתחת לאדמה (צילום: יעל הרמן)

העיר העתיקה מתחת לאדמה (צילום: יעל הרמן)


המסלול ממשיך משם לכלא ישו השייך לכניסה היוונית אותורכוסית, הנמצאת כמה מטרים ליד. זו מערה אליה יורדים ומגלים בית כלא רומי, כאשר אחת מהמסורות אומרת שזהו הכלא בו היה כלוא ישו. משם ממשיך המסלול לתחנה 3 ו-4 של הוויה דולורוזה, שם יש חלל תת קרקעי עם רצפת פסיפס מהתקופה הביזנטית. משם אפשר להמשיך לכנסיית הקבר ולהיכנס דרך תחנה 9 למתחם הקופטי, ושם יש בור מים ענקי שהוא אחד המקומות המרשימים בעיר העתיקה. שם ניתן לסיים את הסיור. ניתן להצטרף לסיור הזה גם במסגרת הסיורים לקהל הרחב של בי טראוול.


סיורים קוליים

אפליקציית הסיורים המיוחדת של העיר העתיקה

ואם אתם מעדיפים לסייר ולטייל באופן עצמאי, הרשות לפיתוח ירושלים יזמה במיוחד בשבילכם את אפליקציית "סיורים קוליים ירושלים", שמציעה 21 סיורים בעיר העתיקה, חמישה מהם הם סיורים מונגשים לטיולים בכיסאות גלגלים או עם עגלות תינוק. מלבד זאת מציעה האפליקציה גם שלושה סיורים במרכז העיר, ארבעה סיורים בפארק ירושלים וחמישה סיורים לילדים ומשפחות. תוכן האפליקציה נכתב על ידי יד בן צבי ואת הפרויקט ניהל יועץ התיירות איקי בר יוסף.


מתוך אפליקציית 'סיורים קוליים בעיר העתיקה ירושלים' (צילום מסך)

מתוך אפליקציית 'סיורים קוליים בעיר העתיקה ירושלים' (צילום מסך)


האפליקציה זמינה להורדה בגוגל פליי ובאפל סטור. לאחר ההורדה, מוצגת למשתמשים רשימת הסיורים לפי אזורים, עם הכניסה לרשימת הסיורים באזור מסוים, ניתן לראות גם את משך הזמן שייקח בשעות ומספר נקודות הציון שהוא כולל.

לצורך בחירת סיור יש להקיש על הבחירה, אז נפתח מסך עם מספר מילות הסבר, ומקש להורדת הסיור עליו מצוין כובד הקובץ. לאחר ההורדה ניתן להתחיל את הסיור,

כאשר לכל תחנה מסך נפרד בו הסבר מפורט על האתר, וכן הקלטה קולית של ההסבר הכתוב. בנוסף, ישנה אפשרות לצפיה במסלול הסיור בסרטון ביו טיוב. האפליקציה פשוטה מאוד לתפעול וכוללת גם הסברים בשפות שונות: עברית, אנגלית, רוסית וצרפתית.

האפליקציה כוללת גם מידע נוסף על העיר העתיקה בקטגוריות של תנועה וחניה, שירותים ציבוריים, נגישות ומידע נוסף על העיר העתיקה ועל פארק ירושלים.


שוק העיר העתיקה (צילום: Ester Inbar)

שוק העיר העתיקה (צילום: Ester Inbar)


אילו סיורים לדוגמה ניתן לעשות בסיוע האפליקציה? ניתן למשל, לערוך סיור בעקבות שווקים בעיר העתיקה: הסיור מתחיל בשדרות ממילא וממשיך משם לבית שטרן ואז לשער יפו ולרחוב דוד, לשוק התיירותי המפורסם. משם ממשיך הסיור לתצפית גגות בלב העיר העתיקה, ובו נוף של 360 מעלות סביב כל רובעי העיר העתיקה. המסלול ממשיך משם לקרדו הצלבני, בתוך שדירת חנויות וגלריה מקורה כאשר הקשתות המחודדות והקמרונות מעידים על כך שנבנתה בתקופה הצלבנית. משם ממשיך הסיור לקרדו. מרכז הרחוב היה בזמנו פתוח לשמיים ובו עברו הבהמות והכרכרות. משם ממשיכים לראות את מפת מידבא, מפת פסיפס שהתגלתה בעבר הירדן המזרחי בסוף המאה ה-19.

ומשם – לעוד שווקים. הסיור ממשיך בשלושת השווקים – שוק הקצבים, שוק הבשמים ושוק הצורפים, שלושה רחובות צרים ובהם סמטאות שוק עמוסות בעוברי אורח. התחנה הבאה בטיול היא שוק אבטימוס, שנבנה על ידי הכנסיה היוונית אורתוכסית בראשית המאה ה-20 כמתחם מסחרי. הנקודה האחרונה במסלול היא רחוב הנוצרים, אחד הרחובות הססגוניים בעיר העתיקה המשרת בעיקר צליינים נוצרים המגיעים לירושלים.


מתוך אפליקציית 'סיורים קוליים בעיר העתיקה ירושלים' (צילום מסך)

מתוך אפליקציית 'סיורים קוליים בעיר העתיקה ירושלים' (צילום מסך)


סיור מעניין, שאורכו שלוש שעות, הוא "בעקבות כנסיות בהר הזיתים". הסיור מתחיל בתצפית הר הזיתים, הכולל תצפית מרהיבה על העיר העתיקה, מורדות הר הזיתים, נחל קדרון ואתרים רבים מחוץ לחומות. האפליקציה נותנת מידע כללי על ההר, המשתרע לאורך שלושה קילומטרים וכולל שלוש פסגות בולטות: הר הצופים, הר המשחית ופסגת א-טור. הסיור מתחיל בפסגת א-טור. האפליקציה מסבירה על הרקע ההיסטורי ומידע על המקומות הנשקפים מהתצפית. הנקודה הבאה היא מתחם כנסיית הפטר נוסטר, מנזר של מסדר הכרמליתיות שבו ניצבים מעל 100 לוחות עם נוסח התפילה "אבינו שבשמיים" בשפות שונות. משם ממשיכים אל כנסיית העלייה, אתר המציין את עלייתו השמיימה של ישו ובו שרידים של כנסייה צלבנית. מאז ימי סאלח א דין מנוהל האתר על ידי הוואקף המוסלמי שהקים מסגד במקום. התחנה הבאה היא מנזר העלייה הרוסי, אתר של הכנסייה הרוסית המציין את עליית ישו שמימיה ובמרכזו מגדל מרשים שנבנה במאה ה־19. בהמשך עוברים דרך קברי נביאים, כנסיית דומינוס פלוויט, כנסיית מריה מגדלנה ועוד. התחנה האחרונה בסיור היא מצפור אבשלום – תצפית על הר הזיתים ממנה רואים את נחל קדרון, הקברים מימי בית שני, בית הקברות היהודי וכנסיות רבות.


מתוך אפליקציית 'סיורים קוליים בעיר העתיקה ירושלים' (צילום מסך)

מתוך אפליקציית 'סיורים קוליים בעיר העתיקה ירושלים' (צילום מסך)


בחירה מרתקת אחרת היא הסיור "מהר ציון לשער יפו". התחנה הראשונה במסלול היא שער ציון, שמקשר בין הרובע היהודי והרובע הארמני לבין הר ציון, שבו כידוע שוכנים אתרים קדושים לשלוש הדתות. הנקודות הבאות במסלול הן: חדר הסעודה האחרונה, שבו על פי המסורת הנוצרית התקיימה הסעודה האחרונה של ישו; תצפית מגג קבר דויד – אחת מהנקודות הגבוהות בהר ציון, שממנה נשקף נוף מרהיב בן 360 מעלות; קבר דויד המלך – כאן יש לציין כי אין ודאות שזהו אכן אתר קבורתו של דוד המלך; כנסיית הדור מציון – מהכנסיות הבולטות בירושלים; גן בוני החומה – מקום ממנו נשקף נופה של ירושלים המערבית; הרובע הארמני – הקטן מבין רובעי העיר העתיקה; מגדל דוד – מצודה מימי בית שני. התחנה האחרונה היא שער יפו כמובן.

"לאפליקציה יש מעל ל-100 אלף הורדות, אומר ענר עוזרי, הממונה על אגן העיר העתיקה בהרל"י, "היא התחילה בעברית ומשם התפתחנו לשאר השפות. ראינו שהציבור צמא לשירות כזה, ואנו רואים את השימוש המשמעותי שעושים בה".


השוק בעיר העתיקה (צילום: ארנון בוסאני)

השוק בעיר העתיקה (צילום: ארנון בוסאני)


לאחרונה התווספו לאפליקציה עוד שני סיורים מיוחדים למשפחות עם ילדים, ושלושה סיורים נוספים כאלה צפויים להתווסף גם בזמן הקרוב. "אלה סיורים ידידותיים לילדים, הכוללים לא רק קריינות והסבר על המקום עצמו פעילות יותר משעשעת וכיפית", הוא מסביר, "האפליקציה מציעה חווית שוטטות יחד עם הסבר קליל ונעים שמשלים את החוויה. ברגע שאנחנו מנגישים את זה בשפות ומסלולים נגישים אנחנו מאפשרים מוצר שכולם יכולים להיות חלק ממנו ויכולים להשתמש בו ללא בעיות".


מתוך אפליקציית 'סיורים קוליים בעיר העתיקה ירושלים' (צילום מסך)

מתוך אפליקציית 'סיורים קוליים בעיר העתיקה ירושלים' (צילום מסך)


כאמור, חמישה מן המסלולים המוצעים באפליקציה הם מסלולים נגישים לכסאות גלגלים, והם התאפשרו בזכות פעולות שנעשו להנגשת האתרים. "העיר העתיקה נגישה כבר בחלקים מאוד גדולים", אומר עוזרי, "היא נגישה בצירי התנועה ובוודאי התיירותיים. יש שותפות של כלל הגופים: משרד ירושלים ומורשת, העירייה, משרד התיירות, כדי להביא את העיר העתיקה למקום שהיא נמצאת בו היום וגם להמשיך ולשפר. לא כל מקום אפשר להנגיש, ובטח לא בעיר העתיקה, אבל אנו עושים כל מה שניתן כדי לייצר צירים מונגשים, וברגע שאנו גם מסבירים בדיוק איך מגיעים לכל אתר בצורה מונגשת זה מצטרף לחוויה כללית שבה כל אחד מרגיש התייחסו גם אליו ולקחו אותו בחשבון. הכוונה שלנו היא להמשיך ולהנגיש צירים נוספים".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר