אמנון רבינוביץ' (צילום: מעיין סבאג)
אמנון רבינוביץ' (צילום: מעיין סבאג)

"המשימה של אנשי החינוך היא לתת לתלמידים להרגיש טוב עם מי שהם"

לקראת ועידת החינוך של ערי ישראל, ירושלים, ב-21.8: אמנון רבינוביץ', מנהל החטיבה היוצא של זיו בבית הכרם, איש חינוך פורץ דרך - מדבר על חינוך לערכים, על הוראה בעידן הסלולר ועל דגל הגאווה שהיה תלוי במשרדו. ראיון

פורסם בתאריך: 8.8.19 21:37

אחרי חמש שנים כמנהל חטיבת הביניים בבית הספר ע"ש זיו ומרקס בבית הכרם אמנון רבינוביץ' עוזב את תפקידו. הסיבה להגדרתו היא "מוכנות לאתגר הבא", אך לפני החיפוש של אותו אתגר יוצא רבינוביץ' לשנה שלמה של חופש, שבה לדבריו יעניק זמן לעצמו.


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "'כל העיר' עדכונים בזמן אמת"

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


ולקראת ועידת החינוך של ערי ישראל, ירושלים, שתיערך ב-21.8 בטרמינל במתחם בתחנה, מספר רבינוביץ' ל"כל העיר": "אחרי תשע שנים בזיו, וחמש שנים כמנהל, החלטתי שאני מוכן לאתגר הבא. אני מחפש לנהל בית ספר אחר, אך לפני כן, אמרתי לעצמי שאני צריך שנה רגועה, ולאחר מכן אחפש".

רבינוביץ' הוא לא מנהל חטיבת ביניים רגיל, מדובר באיש חינוך פלורליסטי, בעל אג'נדות ותפיסות לימוד, שלעתים לא מוסכמות על כולם. בחודש שעבר הוא פרסם פוסט מפורט בפייסבוק ובישר לכולם על עזיבתו. בפוסט מסכם רבינוביץ' את כל שנותיו בבית הספר זיו, מתגאה בהישגים תחת ניהולו, שעדיין לא רגילים לראות בהרבה בתי ספר. לדוגמא: ביטול הקבצות, לימוד לפי נושאים ולא לפי מקצועות, שילוב בעלי לקויות שונות עם הילדים ה'רגילים' ועוד מיטב הישגים שונים. כל זאת לצד תמונה שלו, כשברקע נראה דגל הגאווה תלוי במשרדו ללא שום הסתרה.

"אני חושב שהמשימה שלנו לגרום לכל ילד, לא משנה מי הוא ומאיזה רקע משפחתי הוא מגיע, ומה הסיפור חיים שלו, להרגיש הכי טוב שיש עם עצמו ועם הערכים שלו", אומר רבינוביץ'. "זה נכון בכל היבט שיש, גם לגבי הזהות המינית שלו. המשימה שלנו כנשות ואנשי חינוך היא להשתדל לצאת נגד מגמות שגורמות לילדים לא להרגיש טוב ונוח עם מי שהם. בהקשר של קהילת הלהט"ב, אני חושב שהשיח הציבורי וגם האווירה הבית ספרית שילדים מביאים איתם לבית הספר ובטח בגיל חטיבת ביניים כאשר 'הומו קטן' זו קללה נפוצה מאוד בקרב בני הנוער, המשימה של אנשי החינוך היא לתת לתלמידים להרגיש טוב עם מי שהם. אני אומר את זה על קהילת הלהט"ב אבל גם לגבי כל ילד, אנחנו עובדים מאוד קשה בבית הספר על מנת שהדבר הזה יקרה".

"בסך הכל", ממשיך רבינוביץ', "להיות חלק ממערכת החינוך ולנהל זה מדהים, מאתגר, קשה ומורכב לפעמים. יש פעמים שלא ישנים טוב בלילות, בעיקר כשמנהלים בית ספר. יחד עם זאת, זה דבר מדהים ואני מרגיש שזו זכות, במיוחד שבן אדם קם בבוקר ועושה את זה הדבר שהוא הכי אוהב. אנשים שואלים אותי איך זה לנהל בית ספר, ומתייעצים איתי אם לנהל, ואני אומר שזה מדהים, עם כל הקשיים והמורכבויות – זה הכי טוב שיש".



ב-21.8.19, יום רביעי, תתקיים ועידת החינוך של ערי ישראל, ירושלים, שתעסוק בכמה מהנושאים הבוערים ביותר בחינוך. בוועידה ישתתף גם רבינוביץ' שידבר בפאנל תחת הכותרת "בעיות קליטה: מערכת החינוך בעידן הסלולר".

"אין ספק שיש מרחבים וירטואליים שבהם הילדים עושים כל מה שהם רוצים כי אין שם מבוגרים", מציין רבינוביץ' ומוסיף: "אין שום גורם אחראי ובעולם האמיתי יש גבולות לעומת העולם הווירטואלי, שבו אפשר לעשות מה שרוצים, המצב הזה בעיני רבים הוא לא רצוי, ולכן המשימה שלנו כאנשי חינוך ובעיקר כהורים להיות במרחב הווירטואלי, להיות שם, לסמן את זה לילדים ולנהל איתם דיאלוג מתמיד כל הזמן על מה שקורה שם. אני חושב שצריכה להיות בזה הרבה התעסקות מצד ההורים וצוותי החינוך, אך קודם כל זו אחריות הורית. הפלאפון יכול להיות נשק, סכין או כלי שעוזר לעולם, מה שהילד עושה עם זה תלוי בדיאלוג החינוכי של ההורים".

יחד עם זאת, רבינוביץ' מדגיש כי לדעתו החרמת ה'סמארטפונים' והוצאתם מחוץ לתחום, זה לא הפתרון הראוי, אלא מדובר בהענקת גבולות ולימוד כיצד להשתמש בסמארטפון בצורה חיובית. "גבולות זה דבר שצריך בנושא הזה, השאלה איפה הם עומדים. אבל אני לא בעד לומר שפלאפון זה מחוץ לתחום. יהיה מאוד קשה לעבוד עם הילדים וללמד אותם כיצד להתנהל במימד הווירטואלי אם אנחנו בכלל לא מרשים להם לעבוד במימד הווירטואלי. ישנם בתי ספר שלא נכנס שום טלפון למתחם, אם שואלים אותי אני חושב שזה פתרון קצת קל מדי, העבודה החשובה ביותר זה ללמד אותם איך להשתמש בזה – הכל בהתאם לטווח הגילים".


אמנון רבינוביץ' (צילום: מתוך דף הפיסבוק של אמנון רבינוביץ')

אמנון רבינוביץ' (צילום: מתוך דף הפיסבוק של אמנון רבינוביץ')


רבינוביץ', נשוי ואב לילדה, מתגורר ביישוב עמינדב. בתחום החינוך הוא נמצא כבר תשע שנים, ולדבריו, "בירושלים יש את אחת ממערכות החינוך הכי טובות בארץ". בנוסף, רבינוביץ' מציין כי החדשנות הלימודית בבתי הספר מתרחשת מתחת ל'ראדר' ולדעתו בעתיד הקרוב נחשף לחדשנות הלימודית שחודרת למרחב הלימודי לאט-לאט.

"בעיניי יש בירושלים את אחת ממערכות החינוך הכי טובות בארץ", מבהיר רבינוביץ'. "מהסיבה הפשוטה שיש כאן נשות ואנשי חינוך מעולים יותר מבכל עיר אחרת. גם בגלל המוסדות הלימודיים הנחשבים כמו האוניברסיטה העברית, דוד ילין וכו', אני חושב שזו הסיבה העיקרית. נכון שבתי הספר צריכים לעבור שינוי וזה קורה, לא תמיד שומעים עליו, הוא מתחת ל'ראדר' וקורים דברים מדהימים בכל בתי הספר ולא רק בזיו, גם במזרח ירושלים מתרחשים תהליכים מדהימים בחינוך וזה מורגש".

"אנחנו עוד לא איפה שאנחנו צריכים להיות מבחינה פדגוגית", מדגיש רבינוביץ'. "זה לוקח זמן, לשנות מערכת שלמה יש לא מעט חסמים, למשל: בגרויות, מבחני מיצ"ב זה הכל מקשה על זה. אך, יש כאן גישה של מנח"י שמאוד מעודדת חדשנות חינוכית ויחידה שלמה של מנח"י שמתעסקת בדבר הזה ומשפיעה על העיר. אני מאמין שבעתיד הקרוב נראה חדשנות לימודית בירושלים, זה תהליך שלא קורה מהיום למחר, אבל בסך הכל אם נשווה אותנו למערכות אחרות בארץ – בירושלים קורה משהו טוב".

קיבלת כבר הצעות לניהול?

"הכיוון הוא לנהל בית ספר שש שנתי. היו כל מיני הצעות וסירבתי בנימוס כי אני רוצה להעניק שנה למשפחה שלי. אחרי הרבה שנות ניהול אני אומר שלפני שהולכים לעוד פרויקט כזה, צריך זמן לעצמך ואז לעבור למשימה הבאה".


להרשמה לכנס לחצו כאן


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר