משרד החינוך בירושלים (צילום: ד״ר אבישי טייכר, ויקישיתוף, CC-BY-2.5)
משרד החינוך בירושלים (צילום: ד״ר אבישי טייכר, ויקישיתוף, CC-BY-2.5)

לומדים לנהל מחלוקות: תוכנית של משרד החינוך תעסוק במשבר החברתי

התוכנית "חינוך לכל הדעות - לומדים לנהל מחלוקות" תעסוק במשבר החברתי ותעמוד לבחירת בתי הספר בהתאם לצורכיהם. התוכנית מיועדת לקיום שיח ודיון מעמיקים בסביבה מוגנת, מכילה, מאפשרת ובטוחה, לחשיפת התלמידים למגוון הדעות והעמדות ולאפשר להם לתת ביטוי לתחושותיהם, תוך שמירה על מוגנותם

פורסם בתאריך: 27.8.23 07:56

שבוע לפתיחת שנת הלימודים (אם ירצו השם ורן ארז), משרד החינוך מציג את "חינוך לכל הדעות – לומדים לנהל מחלוקות" – תוכנית שתעסוק במשבר החברתי ואשר תעמוד לבחירת בתי הספר בהתאם לצורכיהם.

את התוכנית, שעוסקת בשסעים החברתיים ובמחלוקות העמוקות בחברה הישראלית ואשר הוכנה בהנחייתו של שר החינוך יואב קיש, גיבש צוות רב מקצועי במטה משרד החינוך שכלל נציגים מהמינהל פדגוגי, מהשירות הפסיכולוגי ייעוצי, מהמטה לחינוך אזרחי וחיים משותפים במזכירות הפדגוגית, ממינהל עובדי הוראה, ממינהל חברה ונוער ומאגף בכיר תכנון ואסטרטגיה.

לנוכח מדיניות המשרד, שלפיה מחויבת מערכת החינוך לעצב תרבות של שיח סובלני ואחראי בסביבה בטוחה במגוון של סוגיות חברתיות שנויות במחלוקת, צוותי החינוך יובילו את התוכנית מהגן ועד לכיתה י"ב ויתווכו לתלמידים את המחלוקות הקיימות בחברה הישראלית ואת המציאות המורכבת שעמה היא מתמודדת. התוכנית מיועדת לקיים שיח ודיון מעמיקים בסביבה מוגנת, מכילה, מאפשרת ובטוחה, לחשוף את התלמידים למגוון הדעות והעמדות בחברה הישראלית, ולאפשר להם לתת ביטוי רגשי לתחושותיהם, תוך שמירה על תחושת המוגנות של כל המשתתפים בשיח. מדובר בלמידה רגשית וחווייתית שתעודד את התלמידים לאזרחות פעילה ולעשייה חברתית וקהילתית.

לתוכנית 'חינוך לכל הדעות' מספר ערכים מרכזיים, ואלו הם:
החובה למצוא את הדרך לקיום משותף, כי כולנו כאן ואף אחד לא הולך לשום מקום;
הגיוון הוא נכס – זהו מקור עוצמתה של החברה הישראלית;
חיזוק החוסן החברתי והאישי – אסור שהמחלוקת תוביל להחלשת החוסן;
יצירת מרחב הסכמה במרחב בטוח שמאפשר להציף פערים ולהגיע להסכמות;
ערבות הדדית היא יסוד קיומה של החברה הישראלית;
שותפות גם בעת מחלוקת – למרות הקושי יש למצוא את הדרך להמשיך בשותפות;
איפוק, סובלנות, הבנה, כבוד הדדי ואמפתיה הם הבסיס לעתיד משותף;
מחויבות ואחריות אישית וחברתית – לגלות אחריות כלפי החברה ולקדם את טובת הכלל.

 

 

התוכנית החדשה תיתן מקום גם לשיח בחדרי המורים ובקרב הגננות ותאפשר לצוותי החינוך להתמודד עם הסוגיות החברתיות העומדות על הפרק. מערכת החינוך מעמידה לרשות אנשי החינוך כלים מקצועיים לניהול דיון ער על קונפליקטים מורכבים ומעניקה להם גיבוי מלא לעסוק בסוגיות שנויות במחלוקת בצורה אחראית ושקולה, תוך מתן ביטוי הולם למגוון הדעות והעמדות בחברה הישראלית. לצורך כך, משרד החינוך מעמיד לרשות צוותי החינוך מגוון רחב של מערכי שיעור וחומרי הוראה ולמידה המותאמים לגיל התלמידים ולשלבי ההתפתחות שלהם. החומרים מפורסמים בצורה מלאה כאן.

השר קיש: "למערכת החינוך יש תפקיד משמעותי ביצירת חיבור ושפה משותפת בין קבוצות אוכלוסייה בחברה הישראלית. מנהלי המסגרות יקבלו כלים לטיפול בקונפליקטים, ושנת הלימודים שבפתח תוקדש לקבלת דעות שונות, לחיזוק הלכידות החברתית, להעצמת הסולידאריות ולמניעת הקיטוב החברתי".

מ"מ מנכ"ל משרד החינוך מאיר שמעוני: "מערכת החינוך תקדיש את שנת הלימודים הקרובה לעיסוק בניהול מחלוקות כדי להבטיח את עתידנו המשותף כחברה. אנחנו מעניקים למורים כלים מקצועיים וגיבוי מקצועי מלא לעסוק בנושאים מורכבים ורגישים בצורה שקולה ואחראית"

 

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר