גן ילדים (צילום אילוסטרציה: Pixabay.com
(צילום אילוסטרציה: pixabay.com)

התקלה של הרגע האחרון: אושרה השבתת צהרוני ניצנים בירושלים

בית הדין האזורי לעבודה אישר הלילה את השבתת צהרוני 'ניצנים' של המינהלים הקהילתיים היום, רביעי, ומחר, חמישי. השבתה נוספת אושרה בסוף החודש, במידה ולא תחול התקדמות במשא ומתן. המשמעות: אלפי ילדים בגילאי 4-3 ללא מסגרת צהרון. העירייה: "שביתה בלתי מוצדקת ומיותרת לחלוטין"

פורסם בתאריך: 10.4.24 07:43

ברגע האחרון – בית הדין האזורי לעבודה אישר לאיגוד עובדות הצהרונים בירושלים להשבית היום, רביעי (10.4), ומחר, חמישי (11.4), את מסגרות צהרוני 'ניצנים' – הצהרונים של המינהלים הקהילתיים בירושלים. המשמעות – אלפי הורים עובדים נשארים ללא פתרון מסגרת.

סכסוך העבודה בין איגוד הצהרונים לבין העירייה והמינהלים הקהילתיים נמשך כבר זמן רב, על רקע טענות שמשמיעות העובדות על תנאי העסקתן. כעת טוענים באיגוד עובדות הצהרונים כי "העיריה והמינהלים הקהילתיים עושים שימוש ציני במלחמה בכדי להימנע ממשא ומתן על שיפור תנאי ההעסקה שלנו והזדמנות להפסקת האפליה בין עובדות החינוך בעיר".

עוד קובלות העובדות כי בכוונת עיריית ירושלים להחליף את הזכיין מבלי להתחייב על שימור מקום עבודתם ותנאי העסקתן, ואומרות: "לא נעבור כסחורה בין זכיינים".

900 העובדות המאוגדות בכוח לעובדים קובלות, כאמור, על סירוב עיריית ירושלים והמינהלים הקהילתיים להתקדם במו"מ לשיפור תנאי העסקתן של מובילות הצהרונים, אשר שכרן לא עודכן מאז שנת 2018. בנוסף, בכוונת העירייה להחליף את הזכיין בתוכנית הצהרונים של המינהלים הקהילתיים בקיץ הקרוב, אך בוא בעת מסרבת העירייה להיענות לדרישת העובדות להבטיח כי במהלך המעבר לא יפגעו תנאי העובדות- המובילות והסייעות.

מארי לוי ידיד, מובילת צהרון בגילה וחברת איגוד הצהרונים: "כל שאנו דורשות הוא השוואת תנאים של המובילות, לשכר סייעת המחליפה גננת, בגני היום. שכרנו נמוך ב-25 אחוז משכרן. בנוסף, לשי לחג שיכיר בתרומתנו ותוספת של שקל וחצי לשכר הסייעות, אך בעיריה מסרבים בכלל לנהל מו"מ על הדרישות הצנועות הללו. עכשיו גם מסתבר שהחל מהקיץ יוחלף הזכיין כך שכולנו עשויות למצוא עצמנו מובטלות, או מועסקות בתנאים נמוכים יותר. העתיד לוטה בערפל. לא ברור מה יש לעירייה להסתיר?".

יעל שלו-ויגיסר, ראש מטה ירושלים בכוח לעובדים: "אין גבול לציניות של העירייה והמינהלים הקהילתיים: בשנת הקורונה הן ביקשו לדחות את ההסכם הקיבוצי בשנה – ונענו בחיוב. מאז פרוץ המלחמה מסתבר שאין להם פרות קדושות – המלחמה היוותה תירוץ לאי תשלום משכורת. עכשיו כשהעובדות, ששכרן לא עודכן שש שנים, קורעות תחת יוקר המחיה מחד והדאגה ליקירהן מנגד, הם שבים ומגלים אטימות. אנחנו מצידנו, צמצנו במחצית את עלות דרישתנו הכספיות ואין עם מי לדבר. אם תתמיד העירייה בסירובה לא יהיה מנוס מהחרפת המאבק".

 

 

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "ארגון 'כוח לעובדים' החליט שוב להשבית את סייעות תוכנית ניצנים בירושלים ללא כל סיבה מהותית והוגנת. מדובר בשביתה בלתי מוצדקת ומיותרת לחלוטין. זוהי התנהלות בריונית, דורסנית, בלתי אחראית ומבזה, המנצלת את הסייעות לטובת מטרות 'כוח לעובדים' ולא למען עצמן.

"שכר הסייעות במדינה נקבע על ידי משרד החינוך בקול קורא שמפורסם בתחילת כל שנה. עיריית ירושלים איננה המעסיקה של סייעות הצהרונים ולמרות זאת, לאור החשיבות שהעירייה מייחסת לתוכנית 'ניצנים', לילדים ולהורים, אנו פועלים בנחישות להיטיב עם הסייעות. גם כעת הציעה העירייה לארגון 'כוח לעובדים' הצעות מרחיקות לכת על מנת לבטל את השביתה, לרבות תשלום מענקים ותוספות שכר. לצערנו, ארגון כוח לעובדים דחה את כל ההצעות על הסף מסיבותיו, ללא התחשבות בסייעות עצמן ובכך שלא יקבלו שכר בגין ימי השביתה, בילדים ובהורים שיאלצו להפסיד ימי עבודה במיוחד במציאות המטלטלת של כולנו, ומסרב לחזור לשולחן המו"מ".

עוד נמסר: "בזכות עיריית ירושלים נחתם בחודש יוני 2023 הסכם בין המנהלים הקהילתיים, המעסיקים את הסייעות, לבין ארגון העובדים שמייצג אותן, כוח לעובדים שבזכותו קיבלו העובדות מענקים חסרי תקדים. בהתערבות העירייה העלו המנהלים הקהילתיים את שכרן ושולמו לעובדות מענקים כספיים גבוהים. בהסכם זה סוכם גם, שמיד עם פרסום הקול הקורא לשנה"ל ע"י משרד החינוך, ינוהל מו"מ בנוגע לשכר העובדות.

"סייעות המנהלים הקהילתיים בירושלים הן מדהימות ועושות עבודת קודש. בזכות העירייה הן מרוויחות כבר כעת יותר מכל הסייעות האחרות (כ-65 שקל לשעה), וסירוב ארגון כוח לעובדים לחזור לשולחן המו"מ והתעקשותו לשבות בכל מחיר, דוקא עכשיו, בסיטואציה הזו, על גב ההורים והילדים, היא חסרת אחריות . זהו ניצול ציני של הסייעות למען מטרות 'כוח לעובדים'.

"אנו מצרים על החלטת בית הדין לאפשר את השביתה. אנו קוראים לארגון כוח לעובדים לחדול ממהלכים פופוליסטים, פוגעניים על גב הילדים, ההורים והעובדות, לבטל את השביתה ולחזור לשולחן המו"מ כבר היום".

 

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר