חיסון שפעת בכללית (צילום: באדיבות שירותי בריאות כללית)
חיסון שפעת בכללית (צילום: באדיבות שירותי בריאות כללית)

חיסון שפעת – בעד או נגד?

ד"ר יאן מיסקין, מומחה ברפואת המשפחה ומומחה במחלות זיהומיות, ראש תחום מחלות זיהומיות בכללית מחוז ירושלים, חבר בצט"מ משרד הבריאות, עם כל התשובות

פורסם בתאריך: 18.9.23 16:29

קופות החולים בירושלים (ובכלל הארץ) החלו באחרונה במתן חיסונים נגד שפעת, זאת לקראת העונות הקרות – הסתיו והחורף. רגע לפני שאתם רצים למרפאות להתחסן – ד"ר יאן מיסקין, מומחה ברפואת המשפחה ומומחה במחלות זיהומיות, ראש תחום מחלות זיהומיות בכללית מחוז ירושלים, כל התשובות לשאלות בנושא השפעת. וגם, איך אפשר שלא, על הזמן החדש של הקורונה.

מי נכלל בקבוצות הסיכון?
תינוקות עד גיל 5, מבוגרים מעל 60, חולים במחלות כרוניות, מקבלי תרופות שמדכאות את מערכת החיסון. כמו כן, גם נשים הרות ויולדות טריות, שאצלן התמותה משפעת היא פי 6 בהשוואה לבנות גילן שאינן הרות, נמצאות בסיכון.

מי המדביקים?
בעיקר ילדים בגילאי גן ובית ספר יסודי. על כן, אפקט החיסון של ילדים בשיעור של לפחות 50 אחוז, שקול לחיסון שאר אוכלוסיית המדינה. (זה ההיגיון מאחורי חיסון תלמידי כיתות ב' עד ד').

האם החיסון מזיק?
הסכנה העיקרית עבור מקבל חיסון נגד השפעת היא האפשרות לתאונת דרכים בדרך לקבלת החיסון. ואם אהיה מעט רציני יותר, התכשירים בהם אנחנו מחסנים נמצאים בשימוש שנים רבות. מתנהל מעקב אחרי תופעות לוואי מהחיסונים, ולכן ניתן לכתוב בביטחון שהחיסונים בטוחים.

עד כמה משמעותית היתה השפעת בחורף שעבר?
צפינו בשנה שעברה לגל שפעת חזק – אולם, מעט אנשים חלו במחלה קשה. יתכן וזאת שארית ההגנה שנשארה עוד מתקופת הקורונה ויתכן שמדובר בזן שפעת שהיה פחות אלים.

מה זה אומר לגבי מה שצפוי לנו בדצמבר 2023?
נשארת האפשרות לגל שפעת קשה מאחד הזנים שכלולים בחיסון שיינתן השנה.


ד"ר יאן מיסקין (צילומים: כללית מחוז ירושלים)

ד"ר יאן מיסקין (צילום: כללית מחוז ירושלים)


 

 

עד כמה החיסון יעיל?
הרכב החיסון נקבע לפי המלצת מומחי ה- WHO (ארגון הבריאות העולמי) בתחילת שנת 2023. היות ונדרשים כשישה חודשים עבור ייצור המוני של החיסון. זני השפעת שנצפו בכדור הארץ הדרומי בחודשים האחרונים תואמים את זני החיסון שלנו. משמע, יש לצפות ליעילות טובה של החיסון.

מתי מומלץ להתחסן נגד השפעת?
מוקדם ככל האפשר ולא אחרי סוף חודש נובמבר וזאת על מנת שהחיסון יהיה יעיל ויגן בעת הצורך.

יש חיסון מיוחד נוסף על השפעת?
חיסון חדש, שמו Prevenar 20, שמיועד לגילאי 65+, שנכלל מהשנה בסל הבריאות. זהו חיסון נגד זיהום פולשניים שנגרמים על ידי חיידק הפנוימוקוק, הוא החיידק שאחראי לרוב דלקות הריאה הקשות בקהילה.

מה זה חיסון שפעת מתוגבר?
ידוע שהתגובה לחיסונים בגיל 65 ומעלה היא ירודה בהשוואה לצעירים יותר. על כן, פותח חיסון המכיל בתוכו יותר חומר פעיל מהחיסון הרגיל וזאת במטרה לקבל תגובה טובה יותר. אכן נמצא שהחיסון המתוגבר יעיל בכ-20 אחוז יותר מהחיסון הרגיל, אך הוא גורם תופעות לוואי מקומיות מעט קשות יותר.

באחרונה מדברים על עלייה בתחלאות הקורונה – האם יש חיסון נגד זני קורונה החדשים?
חיסון חדש תוצרת חברת "מודרנה" הוזמן על ידי משרד הבריאות ויגיע למרפאות כללית באמצע חודש אוקטובר. החיסון מכוון נגד זני הקורונה שמסתובבים כעט בעולם (זני XBB וזן EG.5) וייתן הגנה לאוכלוסייה המבוגרת שנפגעת כעת מזנים אלו. החיסון מיועד לבני 60 ומעלה ויכול להינתן בו זמנית עם חיסון השפעת.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר