עמית בר זאב (צילומים: דובר צה"ל, דוברות שערי צדק)
עמית בר זאב (צילומים: דובר צה"ל, דוברות שערי צדק)

הלוחם עמית ספג רסיס בליבו: ההחלטה חסרת התקדים בשערי צדק הצילה את חייו

הנס הגדול של עמית בר זאב: לאחר שהוטס מרצועת עזה למרכז הרפואי במצב קשה ועם רסיס שחדר בליבו - הרופאים בשערי צדק קיבלו החלטה יוצאת דופן - הרסיס יישאר בלב לנצח

פורסם בתאריך: 24.12.23 17:00

עמית בר זאב, לוחם צה"ל בשנות העשרים לחייו, נפצע באורח קשה בלחימה בעזה והובא למרכז הרפואי שערי צדק במסוק כשהוא במצב קשה.
עם הגעתו למרכז הרפואי שערי צדק, הוכנס עמית במהירות לחדר הטראומה במצב לא יציב. מנהל יחידת הטראומה ד"ר אלון שורץ וצוותו הבחינו מיד במדדים, בלחץ הדם ובהדמיה של אולטרסאונד כי מדובר ממקרה חמור של פגיעה בלב.

מעטפת הלב היתה מלאה בדם ותפקוד הלב הלך וירד, עמית היה אמנם בהכרה, אך מעורפל, וצוות המומחים החליט להוביל אותו במהירות לחדר ניתוחלצורך ביצוע ניתוח חירום מציל חיים.

"אלו מקרים שנדרשת התערבות מהירה – שכן מדובר במצב שבו החייל היה עלול למות בתוך מספר דקות", אומר ד"ר דני פינק מנהל מחלקת ניתוחי לב חזה במרכז הרפואי שערי צדק.



בניתוח הבהול הצליח הצוות הרפואי לטפל במעטפת הלב, לשחרר את הלחץ והדימום שנוצר כתוצאה מחדירת הרסיס ולאחר שהניתוח חרום הסתיים ומצבו התייצב, הובא הפצוע לצילומי הדמיה מקיפים לצורך השלמת בירור.

"במהלך צילומי ההדמיה אנו מגלים באופן ברור רסיס מתכת שחדר לתוך הלב והתיישב בחלל הימני שבלב", מציין ד"ר פינק ומוסיף: "הרסיס בגודל 6 מ"מ חדר לעומק הלב, החור החיצוני של מעטפת הלב נסגר וכעת עמדנו בפני דילמה בלתי פשוטה מה נכון לעשות במצב הזה".

צוות הרופאים – ד"ר שורץ, ד"ר פינק וד"ר אמיר אורלב – מנהל המחלקה הקרדיולוגית והרופא של רם 2 בצה"ל – קיימו התייעצויות עם רופאים בארץ ובחו"ל, מומחים לטראומה ומומחים לכירורגיה של הלב. בתום ההתייעצויות הוחלט כי לנכון לסוג הפציעה הקיימת, עדיף להותיר את הרסיס בתוך הלב ולאפשר ללב לייצר סביבו רקמה פנימית שתקבע אותו במקומו, מאשר לחדור לתוך הלב כדי לשלוף את הרסיס החוצה.

 

 

"זהו מקרה בלתי שגרתי של רסיס שהוקם בצידו הימני של הלב, עם סיכון שבמקרה והוא יעוף למערכת הדם החוצה, הוא יגיע לריאות ונדרש להוציא אותו משם במצב שהוא לא סכנת חיים מיידית", מסביר ד"ר פינק ומוסיף: "במידה והרסיס היה מתמקם בצידו השמאלי של הלב היינו חוששים כי במקרה והוא יזוז ממקומו הוא עלול להגיע למוח ולגרום לסכנת מוות מיידית. במצב כזה היינו חייבים לנתח שוב את החייל כדי להוציא את הרסיס, ניתוח שהיה כרוך בסיכונים ממשיים".

למזלו, עד כמה שניתן להגדיר את הסיטואציה כמזל, הרסיס שחדר ללב, נעצר כאמור באזור הימני של הלב ולאחר מעקב של מספר ימים על מיקומו התברר כי הוא לא זז ונשאר במקומו. הרופאים היו שבעי רצון מהתוצאה וביצעו המשך מעקב צמוד אחר מצבו הרפואי הכולל תחת פיקוח מיוחד ביחידת טיפול נמרץ בניהולו של ד"ר פיליפ לוין, בליווי צמוד של ד"ר אלון שורץ וד"ר דני פינק.

ד"ר שורץ אומר: "במרכז הרפואי שערי צדק אנחנו מטפלים במאות פצועים מאז תחילת המלחמה, וזהו מקרה יוצא דופן. ההחלטה להשאיר את הרסיס בליבו של עמית התקבלה לאחר התייעצויות רבות, ואנחנו מאחלים לעמית המשך רפואה שלמה".

עמית השתחרר לאחר מספר ימים ועבר לשיקום בתל השומר שם הוא ממשיך בתהליך ההחלמה והחזרה לשגרת חיים רגילה.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר