המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: שערי צדק)
המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: שערי צדק)

דוח משרד הבריאות: האם שערי צדק הוא בית החולים הגדול עם הכי הרבה חיידקים מזהמים?

הדוח השנתי לבדיקת חיידקים מזהמים מציג מספר מדדים, שעל פי אחד מהם - המדד המשולב - ניצב שערי צדק בראש מרכזי העל המזוהמים ביותר. מנגד, בשערי צדק טוענים שהנתונים מעוותים, ומציינים שבית החולים מבצע את מספר בדיקות הניטור הגדול ביותר וכי במדדי מספר החולים ולא הנשאים - הוא רחוק מלהיות מזוהם

פורסם בתאריך: 28.3.24 10:16

המרכז הרפואי שערי צדק הוא מרכז העל (בתי חולים גדולים) שבו נמצאו הכי הרבה חיידקים מזהמים בחדרי האשפוז – כך עולה מגרף המדד המשולב בדוח השנתי של משרד הבריאות, שבודק את כמות הזיהומים הנרכשים בבתי החולים השונים.

על פי הדוח, אלפי מטופלים מתים מדי שנה בעקבות חיידקים מזהמים שנמצאים בחדרי האשפוז בבתי החולים. עוד עולה כי בהשוואה לשנה שעברה – שגם בו היה שערי צדק בראש הרשימה הלא מכובדת – חלה עלייה בכמות החיידקים המזהמים בכלל בתי החולים בישראל.

יצוין כי בתי החולים הכי "מזוהמים בישראל" הם לניאדו והשרון, שנמצאים בקטגוריית בתי חולים קטנים. בשערי צדק (וברמב"ם בחיפה אחריו) נמצאו הכי הרבה חיידקים מזהמים מבין המרכזים הרפואיים הגדולים בישראל (יצוין כי שיבא – בית החולים הגדול בישראל – סירב לשתף פעולה).

על פי הדוח – בשערי צדק נמצאו הכי הרבה מקרים נרכשים של חיידקי התראה (הסבר בהמשך) ל-100,000 ימי אשפוז – 161.9. רמב"ם, שבמקום השני הלא מכובד, נמצאו 161.1 מקרים. בית החולים הגדול הכי פחות "מזוהם" הוא סורוקה בבאר שבע, שבו נמצאו 91.3 מקרים בלבד. והיכן הדסה עין כרם? מקום טוב באמצע – 135.1 מקרים נרכשים של חיידקי התראה ל-100,000 ימי אשפוז.

 

 

מהם חיידקי התראה?
הדוח, יש לציין, התמקד בחיידקי ההתראה השכיחים ביותר, שעל פי רוב נרכשים בבתי החולים. ניטור חיידקים אלו עשוי להצביע על הסתברות גבוה לחלות במחלה של זיהומים ומאפשר לכוון התערבויות ודרכי מניעה. בדוח, כאמור, התמקדו בחיידקים השכיחים ביותר:

1. חיידקי CPE – "חיידקים העמידים למרבית התרופות היעילות, ומתפשטים כמעט אך ורק במערכת האשפוז. תחלואה בחיידקים אלו גורמת לתמותה גבוהה" (על פי הגדרת משרד הבריאות).

2. חיידקי VRE – "בעלי פוטנציאל התפשטות גבוה בבתי חוליםץ כשהם מתפשטים לאוכלוסיות מוחלשות, כגון מושתלי מח עצם ואיברים, חולים לאחר ניתוחים גדולים וחולים בטיפול נמרץ – הם עלולים לגרום לתחלואה קשה".

3. בקטרמיה – "בקטרמיה (אלח דם) היא מקרה קיצון של זיהום ומבטאת לעיתים קרובות סיבוך של זיהום באתרי גוף שונים, כגון דלקת ריאות או זיהומים בדרכי השתן. אלח דם מוביל לתחלואה קשה ולתמותה בשיעורים גבוהים".

משערי צדק נמסר בתגובה: "המדד המשולב המפורסם אינו מבטא באופן נכון את רמת הזיהומים האמיתית בבית החולים. שערי צדק מבצע את המספר הגדול ביותר בארץ של בדיקות סיקור לאיתור נשאות זיהומית, ועל כן מספר הנשאים המאותרים הוא גבוה וכך נוצרת תמונה מעוותת של רמת הזיהומים.

"בפועל, במדד המשולב של זיהום בזרם הדם, שערי צדק הוא מבין הטובים ביותר. בדיקות הסקר הן כלי מרכזי בפעילות לאיתור ומניעת זיהומים ולכן אנו מבצעים בדיקות רבות. בשל חוסר הדיוק בהצגת הנתונים, צורת המדד והבדיקה של בתי החולים צפויה להשתנות ולהראות באופן נכון את נושא הזיהומים".


מתוך דוח משרד הבריאות

מתוך דוח משרד הבריאות


בשערי צדק אף מציגים גרפים מתוך דוח משרד הבריאות ומסבירים כי "אלו המדדים המשולבים".

הגרף העליון מצביע על כמות בדיקות הסקר שמבוצעות בבתי החולים לגילוי נשאות, שבו שערי צדק מובילה על פי הגרף. "אם יש נשאות לא בהכרח אומר שיש מחלה. ובגלל שאנו עושים הכי הרבה אז מגלים יותר", אומרים בבית החולים.

הגרף האמצעי מראה כמה מטופלים פיתחו זיהום. שם אנחנו נמוכים", מציינים בשערי צדק, "זה מראה על תהליך נכון. של ביצוע סיקור נרחב ועל ידי הסיקור מניעת התפתחות זיהומים".

 

 

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר