שושנת יריחו (צילום: מתוך ויקיפדיה,CDC Dr. D.S. Martin)
שושנת יריחו (צילום: מתוך ויקיפדיה,CDC Dr. D.S. Martin)

חשש מהתפשטות מחלת הלישמניה באזור צפון ירושלים

על רקע דיווח משרד הבריאות על כ-50 חולים חדשים באזור ירושלים והשומרון - חשש כי הלישמניה, המכונה גם "שושנת יריחו", עלול להגיע גם לצפון ירושלים. הטפיל נמצא בקרב שפני סלע והוא מועבר באופן ראשוני על עקיצת זבוב החול

פורסם בתאריך: 23.7.18 13:16

תושבים בצפון ירושלים חוששים כי מחלת הלישמניה, המכונה גם "שושנת יריחו", שהתפשטה בתקופה האחרונה במעלה אדומים והסביבה וביישובים סביב מודיעין עלולה להגיע לאזור צפון ירושלים, בדגש על שכונות נוה יעקב ופסגת זאב. לפני כשבועיים דיווח משרד הבריאות על 50 חולים חדשים, מבוגרים וילדים, באזור ירושלים והשומרון – כולם מטופלים בבתי החולים הדסה בירושלים ובשיבא תל השומר. הטפיל נמצא בקרב שפני סלע והוא מועבר באופן ראשוני על עקיצת זבוב החול – הטפיל עלול לגרום לכיבים באיברים הפנימיים של הגוף.



מהי המחלה? במרכז הרפואי הדסה הסבירו ל"כל העיר" כי מדובר במחלת עור שנובעת מעקיצה של זבוב החול. הטפיל עצמו מגיע משפני סלע ששכיחים באזור צפון ירושלים – בעיקר בשכונות פסגת זאב ונוה יעקב.

"זו מחלת עור הנובעת מעקיצה של זבוב החול", הסביר פרופ' דוד אנק רופא בכיר במחלקת העור בבית החולים הדסה עין כרם בשיחה עם "כל העיר". "זבוב החול לפעמים מזוהם מטפילים, ואם הוא עוקץ בני אדם הוא מעביר אליו את הטפיל שמגיע משפני הסלע שבאים במגע עם הזבובים שמאוד אוהבים את הדם של בני האדם".

פרופ' אנק הסביר כי "יש שני זנים של נגיף – לראשון קוראים Leishmania major העדין יותר ולשני טרופיקה – אגרסיבי יותר. בהתחלה זה מגרד או כואב וזה ממשיך לגדול, אבל נראה כמו עקיצה רגילה ואין סימנים מיוחדים. רק לאחר בערך חודש זה גדל ונהיה כמו גולה ואחרי חודשיים נפתח כיב. זה בעיקר לא יפה אסתטית ויש כל מיני משחות וכדורים כדי להתמודד עם זה. מהזן הראשון מחלימים אחרי בערך חצי שנה, השני אחרי שנתיים".

לדברי פרופ' אנק כולם נמצאים בסכנת הדבקה. אז איך נמנעים? "אין פתרון מושלם לעניין. התושבים יכולים למרוח משחות נגד יתושים או ספריי כדי להתגונן, וגם מזגנים בתקופת הקיץ יכולים להרחיקם".

מתי צריך להגיע למרפאה? יש לציין כי מרבית העקיצות בישראל אינן של זבוב החול, והן חולפות תוך מספר ימים. במקרה של נגע שאינו מתרפא בתוך כשבועיים, מכאיב ומפריש נוזל עכור, יש צורך להגיע למרפאה. הטפיל אינו מדבק, אלא כאמור, מועבר באמצעות עקיצת זבוב החול. ברגע שעולה חשש להידבקות, המרפאה שולחת דגימה מהנגע לבדיקה מעבדה.

איך מטפלים בטפיל? באמצעות הזרקת תרופות ישירות לנגע במהלך שלושה שבועות, מריחת משחות וצריבת הפצעים באמצעות חנקן נוזלי (לא מתאים לפצעים המופיעים על עור הפנים).

הטפיל הפך למכת מדינה. תפוצת הלישמניה היא כלל ארצית – בצפון באזור טבריה, באזור צפון ירושלים, מעלה אדומים והשומרון, ובדרום – באזורי צאלים, קציעות ודימונה.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

14 תגובות
  1. בני

    כן תמשיכו לשמור את השפנים הללו כשמורת הטבע ואז לא רק 50 איש יהיו חולים ר"ל

  2. השיטה הכי יעילה ''לדלל'' את החיה המסכנת הזאת שנקראת שפן סלע

    אבל מה לעשות שקק"ל שומרת על חיי החיה לפני חיי אדם.
    אבסורד!!!

  3. נעמי

    למה לא מחסלים כבר את שפני הסלע???
    הם גם נזק לבעלי חיים אחרים שנדבקים בלישמניה

  4. 8

    ימח שמם של הירוקים המוסלמנו-שמאלנים שהפכו את שפני הסלע למין מוגן.

  5. חבר כנסת

    אנחנו מדינה שקודם כל שומרת על החיות בטבע כי הם נמצאים "בסכנת הכחדה" אבל לאנושות יש תחלופה אחד מת מגיעים עוד 4… אבסורדי וכואב

  6. השפן קודם לאדם

    זובחי אדם עגלים ישקון. זהו תמצית העיוות של ארגוני זכויות בעלי החיים שבדרך כלל הם גם שמאלנים להטבים ויפי נפש לחיות… וחיות טרף לבני אדם.

  7. ..

    הם כבר מזמן לא בסכנת הכחדהה ה8 מתרבים מהר מאודד ויש כל כך הרבה מהם שכבר כמעט לא רואים חתולים ברחוב.
    ממש לא יאמןן שהחיי שלהם עדיפעם על פני בני אדם

  8. דר שכל.

    פשוט בורות.קראתי את הכתבה והזדעזעתי. לכותב לא היה שמץ של מושג על מה הוא מדבר.נתחיל מזה שחצי מהדברים פה לא נכונים והחמור מכך הוא שהלשמניה היא לא נגיף!!! היא טפיל!!!

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר