אילוסטרציה כאבי ראש (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE2)
אילוסטרציה כאבי ראש (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE2)

הטיפ השבועי של שערי צדק: מתי כאבי ראש דורשים אבחון?

כאבי ראש הם תופעה רגילה ונפוצה אצל מרבית האוכלוסיה, אך ישנם מצבים שתופעה זו דורשת תשומת לב ואבחון. אז מהו בעצם כאב ראש מתי הוא מופיע וכיצד אפשר להפחית את הכאב ואת השכיחות שלו? ד"ר שירה מרקוביץ', רופאה בכירה במחלקה לנוירולוגיה במרכז הרפואי שערי צדק, עם כל ההסברים והתשובות

פורסם בתאריך: 20.6.18 11:22

כאבי ראש הם תופעה רגילה ונפוצה אצל מרבית האוכלוסיה, אך ישנם מצבים שתופעה זו דורשת תשומת לב ואבחון. אז מהו בעצם כאב ראש מתי הוא מופיע וכיצד אפשר להפחית את הכאב ואת השכיחות שלו? ישנם הרבה סוגי כאב ראש – יש כאלה שמופיעים בזמן מחלה, מיגרנה, התייבשות, לחץ, וגם כתוצאה משתיית יתר של אלכוהול. לכן, הדבר החשוב ביותר בהתמודדות עם כאבי ראש, הוא להבחין בין כאב ראש שאינו נגרם על ידי מחלה או בעיה אנטומית (כאב ראש ראשוני כגון מיגרנה וכו') ובין כאב ראש שנגרם על ידי מחלה (כאב ראש משני, כמו גידול או דימום תוך גולגולתי).

כאב ראש המופיע באופן קבוע ולא מטופל כראוי עלול לשוב בתדירות גבוהה יותר ובהמשך יהיה עוד יותר קשה לטפל בו. כמו כן, שימוש לא מבוקר וקבוע במשככי כאבים, אף הוא עלול להגביר את תדירות התופעה. במקרים כאלה מומלץ לפנות לרופא לוודא את סוג הכאב – מדאיג/ משני, ולקבל טיפול מידי.

כאב ראש (צילום אילוסטרציה: דוברות שערי צדק)

(צילום אילוסטרציה: דוברות שערי צדק)

כדי להבחין בין כאב ראש ראשוני למשני אנחנו מחפשים סימנים מדאיגים (RED FLAGS) ואלו הם:
1. שינוי מכאב ראש רגיל, במי שסובל באופן קבוע מכאבי ראש או אאורה (מכלול התסמינים הנוירולוגיים ההפיכים, המופיעים טרם או במקביל להופעת כאב ראש מיגרנוטי) של מיגרנה, הנמשך יותר משעה, במי שרגיל לקבל אאורה
2. כאב ראש המופיע עם סימנים נוירולוגיים כמו שינוי במצב ההכרה, חולשת צד, שינויים בראיה או ורטיגו.
3. כאב ראש מאד חזק ופתאומי.
4. כאבי ראש המלווים בחום, ירידה במשקל או במטופלים עם מערכת חיסונית ירודה.
5. כאב ראש שמתחיל בגיל מבוגר (מעל גיל 55) עלול לסמן על הימצאות דלקת עורקים ועוד.
6. כאב ראש שמופיע לאחר חבלה.

למי שסובל מכאבי ראש חדשים או מאחד הסימנים המצוינים למעלה, רצוי לפנות לרופא. כאב ראש חזק ופתאומי או שבא עם תופעות נוירולוגית או אאורה ממושכת עלולים לסמן על דימום תוך גולגלתי/מוחי, אירוע מוחי או גידול. במקרה של כאב ראש שמופיע עם חום שלא יורד ללא סיבה הנראית לעין, יש לפנות למיון לשלול אפשרות של מנינגיטיס (דלקת קרום המח).

ד"ר שירה מרקוביץ', רופאה בכירה במחלקה לנוירולוגיה במרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

ד"ר שירה מרקוביץ', רופאה בכירה במחלקה לנוירולוגיה במרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

מהו מסלול האבחון שיעבור אדם שמתלונן על כאבי ראש?
ראשית, יבצע הרופא בדיקה גופנית ונוירולוגית לאבחון RED FLAGS (סימנים מדאיגים). אחר כך יחליט אם יש צורך בצילום CT או MRI של המוח, לשלול גידול, בעיה בכלי דם או דימום וכו' (תלוי בפרטי הכאבים ובדיקה). כמו כן, יבוצעו בדיקות דם על מנת לשלול את האפשרות כי כאב הראש נובע מאנמיה או תת פעילות של בלוטת התריס.

במקרה של חשד לדלקת קרום המח יבוצע ניקור מותני לבדיקת הנוזל מסביב למח וחוט השדרה לאיתור סימנים של דלקת. לאחר שנשללו גורמים משניים (על פי בדיקות או תיאור הכאב) תינתן אבחנה לגבי סוג כאב הראש הראשוני על מנת להתחיל בטיפול המתאים.

אילו סיבות יכולות לגרום לכאבי ראש שאינם משניים?
כאבי ראש ראשוניים הנפוצים ביותר הם כאב ראש מתחי (TENSION TYPE HEADACHE) ומיגרנה (MIGRAINE HEADACHE).

 

כאב ראש מתחי, הוא המצוי ביותר וזהו כאב הראש "הרגיל" שיש לכולנו מידי פעם. מדובר בלחץ קל עד בינוני שבדרך כלל מורגש בצדי הראש או בכולו. כאב זה בדרך כלל עובר מעצמו או עם נטילת משככי כאבים רגילים. כאב זה בדרך כלל קורה עקב הימנעות מאכילה או שתייה , עייפות או מתח וכו'.

מיגרנה היא כאב ראש חזק יותר, שיכולה להופיע בצד אחד של הראש, היא פועמת ועלולה להוביל לקשיים בתפקוד הרגיל. המיגרנה מלווה ברגישות לאור, רעש או/ו בחילות/הקאות. במקרה זה, בדרך כלל משככי כאבים ללא מרשם אינם עוזרים הרבה. מיגרנה עלולה להופיע גם עם תופעות נוירולוגיות בראייה. תופעה זאת נקראת "אאורה" – הפרעה תפיסתית והיא בדרך כלל מתחילה לפני הכאב ראש וחולפת תוך שעה. התסמינים המאפיינים שלה הם טשטוש, ראיה חד צדדית, הבזקי אור, שינויים ועיוותים בראייה.

המרכז הרפואי שערי צדק ( צילום: דוברות שערי צדק)

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

לא ידוע מה הגורם להופעת המיגרנה, אך אנו יודעים שהיא בעיה גנטית הגורמת לשינויים במוח. שינויים אלו גורמים ככל הנראה לכאבים העזים. יש כמה גורמים המגבירים ומובילים להתקפים (טריגרים) והם: שינויים הורמונאליים בנשים סביב תקופת המחזור החודשי, מאכלים כמו שוקולד ובשר מעושן, יין אדום, מתח ועוד.

חשוב להדגיש כי יש לנו מגוון פתרונות לטיפול בכאב ראש מכל הסוגים. במקרה של חשד לכאב ראש ראשוני או משני, מומלץ להתייעץ עם רופא מומחה ולטפל בהקדם ואין צורך להמשיך לסבול.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר