צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיבINGIMAGE) 2)
צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיבINGIMAGE) 2)

הטיפ השבועי של שערי צדק: מהם ניתוחי קיצור קיבה ולמי הם מתאימים?

השמנת היתר היא אחת מהבעיות הבוערות של העולם המערבי. ד"ר רם שפירא, מנהל היחידה לטיפול ניתוחי בהשמנת יתר, עם מגוון הפתרונות המוצעים לסובלים מהשמנת יתר חולנית

פורסם בתאריך: 11.3.19 16:54

מגפת השמנת היתר היא אחת מהבעיות הבוערות של העולם המערבי, בעיה רחבת היקף תרתי משמע. קרוב ל-250,000 ישראלים סובלים ממחלה זו. השמנת יתר חולנית היא מחלה אשר מקצרת חיים וגורמת לתחלואה נלווית.
השמנת יתר חולנית (Morbid obesity) מוגדרת על פי חישוב BMI – Body Mass Index – היחס בין המשקל (ק"ג) לריבוע הגובה (מטרים). הערכים של החולים בהשמנה הם מעל ל-40-35 BMI, כאשר הטווח הנורמלי נע בין 25-18.5.



החולים סובלים מתחלואה מסוכנת שמכונה התסמונת המטבולית, שכוללת סכרת ויתר לחץ דם ומובילה להופעת מחלת לב כלילית\איסכמית בגיל צעיר יותר. השמנת יתר חולנית עלולה להוביל לסוגי תחלואה רבים במערכות בגוף, כגון, דום נשימה והגבלה בתפקוד הנשימתי, כבד שומני וריפלוקס, ירידה בפוריות, כאבי גב וברכיים וכן עלייה בשכיחות של גידולים סרטניים. חולים הלוקים במחלת ההשמנה, טיפול באמצעות דיאטה או טיפול תרופתי מצליח באופן חלקי ולזמן קצר בלבד ויש לשקול התערבות ניתוחית.

ניתוחים לטיפול בהשמנה הפכו פופולריים בשל התפתחות הכירורגיה הלפרוסקופית הזעיר-פולשנית, שהובילה לכך שההחלמה מניתוח נעשתה קלה יותר והסיכון קטן. בטכניקה זו מבוצעים הניתוחים דרך מספר נקבים בדופן הבטן. הטכניקה הלפרוסקופית תרמה לשיפור בטיחות הניתוח, לירידה בסכנות הנלוות לו ולזמן התאוששות קצר בהרבה.

הניתוחים המוצעים כיום הינם ניתוחים המשפיעים על המטבוליזם של הגוף, ניתוח השרוול וניתוח מעקף קיבה. ניתוחים אלה כלולים בסל הבריאות ומאושרים לפונים שדרגת התחלואה שלהם גבוהה. ההתאמה בין המטופל לסוג הניתוח הנבחר היא אישית ותלויה רבות במצבו הגופני של המטופל רבים.

ד"ר רמי שפירא, מנהל היחידה לטיפול ניתוחי בהשמנת יתר במרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

ד"ר רמי שפירא, מנהל היחידה לטיפול ניתוחי בהשמנת יתר במרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

מי מתאים לטיפול ניתוחי בהשמנת יתר?
הטיפול הניתוחי בהשמנה נמצא בסל הבריאות ומאושר למי שה-BMI שלו גבוה מ-40 וכן למי שה-BMI שלו גבוה מ-35 אשר סובל מתחלואה נלווית. יש גם לקבל אישור מפסיכיאטר/פסיכולוג לגבי התאמה, ובנוסף לעבור מספר מפגשי הדרכה עם תזונאי.

שיטת הניתוח והסיכונים:
כל הניתוחים ביחידה לטיפול ניתוחי בהשמנת יתר של המרכז הרפואי שערי צדק מבוצעים בהרדמה כללית בטכניקה לפרוסקופית. בלפרוסקופיה מנפחים את הבטן בעזרת גז CO2 באופן שמרחיק את דופן הבטן מהאיברים בתוכו ולתוך המרווח הנ"ל מוחדרת מצלמת וידאו במעגל סגור ומכשירי הניתוח.

ניפוח הבטן מבוצע בלחץ, דבר שגורם לתחושת כאב/אי נוחות בחגורת הכתפיים במשך היומיים הראשונים שלאחר הניתוח.

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

ביחידה לטיפול ניתוחי בהשמנה במרכז הרפואי שערי צדק פועל צוות רב-מקצועי הכולל כירורג מומחה ודיאטנית קלינית. היחידה נעזרת בשירותיהם של מומחים ויועצים נוספים הכוללים פסיכולוגים, פסיכיאטר, אנדוקרינולוג, קרדיולוג ופולמונולוג (מומחה במחלות ריאה) לפי הצורך. היחידה עומדת בקשר עם פסיכולוגים וממליצה על סיוע תמיכתי אישי או קבוצתי למרבית הפונים כחלק מתהליך ההסתגלות לשינוי שהמטופלים עוברים. קבוצות תמיכה הכוללות הדרכה ע"י פסיכולוגית ודיאטנית במפגשים שבועיים מתקיימות בבית החולים בשעות הערב, עם הצלחות מרשימות בשנים האחרונות.

בית החולים הקים לאחרונה חדר כושר רפואי המיועד למטופלים עם בעיות רפואיות בלבד, הפועל במתחם הארנה. המטופלים שעברו הניתוחים עוברים אימוני כושר בקבוצות קטנות על ידי פיזיוטרפיסטים מיומנים ומנוסים עם תכניות אימון אישיות ותחת ליווי רפואי. תכנית האימון היא פעמיים בשבוע ובקבוצות מטופלים אשר עברו טיפולים ניתוחיים דומים.

המפתח להצלחה הוא בנחישות קבלת ההחלטה ובהתמדה לשינוי באורח החיים הכולל אכילה נכונה, פעילות גופנית סדירה, הפסקת עישון ומעקב דיאטני ורפואי מסודר.

 


תוכן שיווקי


 

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר