ארבעת המינים (צילום: כיכר השבת, מתוך ויקיפדיה)
ארבעת המינים (צילום: כיכר השבת, מתוך ויקיפדיה)

זמני כניסת ויציאת חג הסוכות בירושלים ודבר תורה לחג

יום שישי, י"ד תשרי תשפ"ד, 29.9.2023: מתי נכנס חג הסוכות ומתי הוא יוצא?

פורסם בתאריך: 13.10.19 09:19

עדכון אחרון: 29.9.23 09:25

 

כניסת שבת וחג סוכות, יום שישי, י"ד תשרי, 29.9.2023 – 17:47

צאת שבת, יום שבת, ט"ו תשרי, 30.9.2023 – 19:03


שרביטו של מלך / הרב נריה רוזנטל

את צפונות ליבי אני מגלה, מידי שנה בחג הסוכות נטילת ד' המינים היתה עלי לעול, אני לא מתכוון לנטילה של המצווה, שמדובר סך הכל על ברכה קצרה ונענוע הלולב, הסיוט שלי היה ההליכה לבית הכנסת עם הלולב והקופסא של האתרוג והטלית והמחזור. ואחרי זה להחזיק את ארבעת המינים מסוף חזרת הש"צ ועד אחרי ההושענות, ההסתבכות בהחזקת ארבעת המינים בהושענות תוך כדי החזקת המחזור ובטח אם צריך להפוך דף באמצע זה הופך למבצע מסובך.


הרב נריה רוזנטל (צילום: פרטי)

הרב נריה רוזנטל (צילום: פרטי)


אני זוכר בישיבה את אחד הרמ"ים שלנו שהיה מחזיק כל התפילה את ארבעת המינים ותמיד הייתי מתפעל מזה, איך לא כואבת לו היד? איך הוא מסתדר עם המחזור?

עד השנה שהבנתי מה המשמעות העמוקה של ארבעת המינים גם אני לא אפרד מהם ואחזיק אותם בשמחה!

מה סוד ארבעת המינים?

המדרש מספר שכל מין מתוך ארבעת המינים זהו בעצם הקב"ה: "פרי עץ הדר זה הקב"ה שכתוב בו הוד והדר לבשת, כפות תמרים זה הקב"ה שכתוב בו צדיק כתמר יפרח, וענף עץ עבות זה הקב"ה דכתיב והוא עומד בין ההדסים, וערבי נחל זה הקב"ה דכתיב ביה סולו לרוכב בערבות".

 

 

 

יצאנו מהימים הנוראים בהם עמדנו לפני רבנו של עולם כעבדים כנועים מלפני המלך, קיווינו שנצא זכאים בדין, ועכשיו לאחר שאנו יודעים שנמחלו העוונות ממשיכים לסוכות שבו אנו כבר בבחינת בנים, והקב"ה נותן לנו את מצוות ארבעת המינים שהוא כביכול גלום בהם או במילים אחרות כפי שמופיע בספרים הקדושים הם: "שרביטו של מלך" ורק בגלל שבסוכות אנו בבחינת בנים מותר לנו לגעת בשרביט של המלך והוא לא יכעס עלינו מה שאין כן בראש השנה ויום הכיפורים.

ראיתי בספר טעמי המנהגים ומקורי הדינים שמביא: "המדקדק יאחז הלולב בידו כשנכנס מביתו לבית הכנסת גם בשעת התפילה וכן יחזירו לביתו כדי לחבב המצוה דבירושלים היו מחבבים המצוה שכל היום היה לולבן בידן".

אז אם ארבעת המינים הם שרביטו של המלך והוא נותן לנו פעם בשנה להחזיק את השרביט מי לא יחזיק את השרביט בשמחה ויכוון ליבו לשמים?
השנה ארבעת המינים יהיו צמודים אלי.

  • הכותב הינו סא"ל הרב נריה רוזנטל, רב חיל האוויר.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר