מוזיאון המדע, מוזיאון ארצות המקרא (צילומים: שי וזדיאס, אבי חיון)
מוזיאון המדע, מוזיאון ארצות המקרא (צילומים: שי וזדיאס, אבי חיון)

"מקווים שהמדינה תתגייס לסייע": שלב ההתאוששות של המוזיאונים בירושלים

למרות שההנחיות מתירות, המוזיאונים בירושלים טרם פתחו את שעריהם - בשיחות עם "כל העיר" מספרות מנהלות מוזיאון המדע ומוזיאון ארצות המקרא על המאבק למתווה כלכלי ולפיצוי מהמדינה

פורסם בתאריך: 31.5.20 20:00

למרות שההנחיות מתירות, המוזיאונים בירושלים טרם פתחו את שעריהם. קרית המוזיאונים בירושלים עדיין שוממת. השבוע אף מתיר משרד הבריאות כניסה של אדם על כל 7 מ"ר, לעומת 15 מ"ר. ושוב – אף מוזיאון בעיר לא ממהר לפתוח. הסיבות – הנהלות המוזיאונים מחכות לגיבוש מתווה כלכלי ולמתן פיצוי הולם. בעת תקופת הקורונה, כשהמוזיאונים היו סגורים, עלויות התפעול והאחזקה של המוצגים ההיסטוריים, לצד עלויות השמירה והאבטחה, נמשכו. וזאת בזמן שההכנסות הושבתו. ההפסדים נאמדים במיליונים לכל מוזיאון.


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת 17"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


משיחות שערך השבוע "כל העיר" עם מנהלות של מוזיאונים בעיר עולה הקושי לבצע את ההנחיה שלא לגעת במוצגים. רוב ההכנסות של המוזיאונים שמגיע מתיירות פנים הוא של משפחות שמגיעות לפעילויות שונות עבור ילדים. בעת הזו רוב עובדי המוזיאונים עדיין נמצאים בחל"ת והחשש העיקרי של ההנהלות היא מאובדן נוסף של הכנסות בהיעדר תיירות פנים שתעדיף לא להגיע למתחמי התרבות האלו תחת הגבלה של איסור פעילויות לילדים.

מנכ"לית מוזיאון המדע: "פועלים לאתר מקורות כספיים"

אין ילד או ילדה ירושלמי שלא ביקר במוזיאון המדע ע"ש בלומפילד – מדובר באחד ממתחמי התרבות המאתגרים והמהנים ביותר לילדים ולילדות, שאליו מגיעות משפחות מרחבי הארץ, שבעה ימים בשבוע. במוזיאון הזה הילדים הופכים לחוקרים בעצמם ולומדים על מדע דרך הידיים והרגליים, כאן מותר לגעת במוצגים, וזו בדיוק בימים אלה הבעיה של המוזיאון – כיצד מתחם התרבות יפעל תחת מגבלות הקורונה שאוסרות על מגע ישיר במוצגים?

"המדינה לא מאפשרת לנו שהמבקרים ייגעו במוצגים, הבעיה היא לא רק שלנו – משפחות ישראליות שמגיעות למוזיאונים לא באות כדי לעמוד עם ידיים בכיסים רק כדי להסתכל", מסבירה בשיחה עם "כל העיר" מיה הלוי, מנכ"לית מוזיאון המדע. "לא בשביל זה הן יוצאות מהבית. אנחנו רוצים את המשפחות פעילות, זה המהות של החינוך היום, למידה מתוך עשייה, וכרגע אנחנו לא מורשים לעשות את זה".

הלוי ממשיכה ומספרת כי הם נערכים בימים אלה לקראת פתיחה של המוזיאון, אולם אין כרגע תאריך סופי. "אנחנו צריכים לנקות ולסדר על פי כל ההכנות הנדרשות מאיתנו והכי חשוב שאנחנו צריכים לחדש את התוכניות – לעשות אותן מותאמות לקפסולות משפחתיות. לעשות יותר פעילויות בשטחי החוץ שלנו, זו התנהלות חדשה לגמרי".


מנכ"לית מוזיאון המדע מיה הלוי (צילום: ברוך גיאן)

מנכ"לית מוזיאון המדע מיה הלוי (צילום: ברוך גיאן)


הלוי מוסיפה ומציינת כי ההפסדים במהלך משבר הקורונה נאמדים במיליונים. "אנחנו עסוקים מאוד בלנסות לקבל איזשהו סיוע כספי כי ההפסדים שלנו עומדים על מיליונים. הכל נעצר. שנת הלימודים נעצרה אז לא הגיעו אלינו בתי ספר וגם לא יגיעו אלינו השנה. אין תיירות חוץ, ותיירות הפנים עדיין לא יוצאת למוזיאונים. זה הרבה מאוד כסף שהפסדנו. אנחנו מקווים שהמדינה תתגייס לסייע לעזור למוסדות כמו מוזיאונים. מתוך היקף ההכנסה שלנו – כ-70 אחוזים הם הכנסות עצמיות, מדובר בפגיעה קשה. במקביל לציפייה שלנו לקבל תמיכה מהממשלה אנחנו עובדים על ניסיון לאתר מקורות כספיים. בינתיים, ביום חמישי, 28.5, ב-10:00 בבוקר אנחנו עושים שידור לייב בפייסבוק של המוזיאון – הצצה למאחורי הקלעים. חייבים להמשיך".

"רק עם עזרה אנחנו נחזיר את ירושלים למפה", מדגישה הלוי. "ירושלים היא עיר המוזיאונים ואין ספק שזה מה שיחזיר את תיירות הפנים".

מנכ"לית מוזיאון ארצות המקרא: "הממשלה החדשה צריכה לתמוך בתרבות"

לא רחוק ממוזיאון המדע – כבר למעלה מחודשיים וחצי שמוזיאון ארצות המקרא עומד סגור. מלבד שירותי האבטחה וצוות האחזקה של מוצגי המתחם, המקום סגור למבקרים בשל משבר הקורונה. גם המוזיאון הזה לא נפתח עד כה. "אנחנו מחכים לכל מיני תשובות מהמדינה", אומרת בשיחה עם "כל העיר" מנכ"לית המוזיאון אמנדה וייס, "איך נפתח את המוזיאון כשאין לנו קהל? אין בתי ספר שיגיעו אלינו? כשאין תיירות פנים ואין קשישים? אנחנו מנסים להבין איך אנחנו נפעיל את המוזיאון, וזה דורש מאיתנו הרבה גמישות"

ביום שני הקרוב, 1.6, צפוי חלק מצוות המוזיאון, מתוך 39 עובדים, לחזור מחל"ת לעבודה רציפה. "המטרה היא להיערך לפתיחת המוזיאון בהיעדר קהל, לכן אין לנו תאריך פתיחה. כולנו בקבוצות הוואטסאפ מנסים להבין איפה אנחנו עומדים ומה הן האופציות שעל השולחן, ואיך להתמודד עם העולם החדש".


מנכ"לית מוזיאון ארצות המקרא אמנדה וייס (צילום: עודד אנטמן)

מנכ"לית מוזיאון ארצות המקרא אמנדה וייס (צילום: עודד אנטמן)


גם וייס מציינת בשיחה כי "ההפסדים עומדים על מיליוני שקלים, אבל זה לא רק הכסף. זה הפרויקטים העתידיים שרצינו והתחלנו לעבוד עליהם. לדוגמא, היינו מוזמנים לשלוח תערוכה גדולה מאוד לחו"ל, היום אנחנו לא יודעים אם הם רוצים אותה. ההשלכות זה לא רק הכסף המזומן. לאורך כל תקופת הקורונה היתה לנו אחריות על המוצגים של המוזיאון – אי אפשר לסגור את הבניין וללכת, זו לא סוכת מציל על חוף הים, זה מוזיאון. זה מאוד מסובך ומאתגר, הפריטים עצמם הם דינמיים – צריך לשמור על לחות ועל טמפרטורה".

מהי הציפייה שלך מהממשלה החדשה?
"אני חושבת שהממשלה החדשה צריכה לתמוך בתרבות, התרבות צריכה לקבל תמיכה רצינית. העם צריך את זה – איך חוזרים לעצמנו ואיך חוזרים להנות מהחיים. איך יוצאים החוצה ובונים את החיים מחדש. לא רק כלכלית של עסקים – אלא גם מוזיאונים, קונצרטים ותיאטראות".




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר