ח"כ משה אבוטבול (קרדיט: דוברות הח"כ)
ח"כ משה אבוטבול (קרדיט: דוברות הח"כ)

ח"כ משה אבוטבול שהקים את 'שדולת השבת' בכנסת ל"כל העיר": "זו לא כפייה"

ח"כ משה אבוטבול, לשעבר ראש העיר בית שמש, טוען בשיחה עם "כל העיר" כי "שדולת השבת" החדשה שהקים לא תפגע בחילונים. האמנם?

פורסם בתאריך: 24.12.20 19:26

ח"כ משה אבוטבול, 55, מתגורר בבית שמש, חבר כנסת מטעם סיעת ש"ס, אשר כיהן במשך 10 שנים כראש עיריית בית-שמש, הקים לאחרונה את "שדולת השבת", ועורר בכך סערה בקרב המגזר החילוני, אשר רואה במעשה כפייה דתית וכרסום נוסף בדמוקרטיה. כעת, מתראיין אבוטבול ל"כל העיר" ומסביר כי מדובר ביוזמה אשר נועדה לטענתו לשמור על הסטטוס-קוו וכי אין בה שמץ של כפייה. האמנם?

מדוע החלטת להקים את שדולת השבת?
"שדולה מלשון השתדלות. להשתדל לגבי דברים שאנחנו רואים לנכון לטפל בהם בנושא של חילול שבת המוני ופריצת הסטטוס-קוו שנשמר עד כה במדינה. לשדולה הצטרפו כ-30 חברי כנסת מכל סיעות הבית – ש"ס, יהדות התורה, ימינה והליכוד. גם הם סבורים שבמרחב הציבורי חייב להישמר הצביון היהודי. אנחנו משתדלים לפעול באהבה ובהידברות. זו לא כפייה, אלא כיף-יה. הכל בכיף".

לא נשמע כך, ומה בפועל?
"השדולה עוסקת במקרים שמפרים את הסטטוס-קוו. זאת אומרת, במידה וישנם מוסדות פרטיים שפתוחים בשבת על פי חוק, זה לא רלוונטי אלינו. אנחנו עוסקים אך ורק במקרים שנוגדים את החוק ונוגעים למדינה. אנחנו פועלים בכמה מישורים: מענה לתלונות שמגיעות מאנשים לגבי פרצות בחומת השבת ובמישור משרדי הממשלה. משרדי הממשלה במדינה היהודית שלנו חייבים לשמור על כללי השבת".

ועדיין, ישנה תחושה שמדובר בעוד צעד לעבר החרפת הכפייה הדתית.
"זו לא כפייה", מדגיש ח"כ אבוטבול, "זה יצירת שוויון הזדמנויות. למה בן אדם אחד צריך לקבל פריבילגיה בגלל שהוא לא שומר שבת, ואני, ששומר שבת, לא יכול לעשות את זה? לדוגמה, משחקי הכדורגל – עם השנים כולם הבינו שזה לא פייר כי יש הרבה אנשים דתיים שאוהבים כדורגל, אז העבירו את המשחקים לאמצע השבוע. אפילו כשראש הממשלה הוציא בזמנו הודעה אחרי כניסת שבת לא היססתי ושלחתי לו מכתב. למה אנחנו כדתיים צריכים לדעת על כך במוצאי שבת וכל השאר צריכים לדעת על זה בשבת? כמובן שאני לא מדבר על מקרים של פיקוח נפש. למשל בנושא הקורונה – היה עניין של שליחת תוצאות בדיקה בשבת כדי שאנשים לא יידבקו ועל זה לא דיברנו".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


האם לגיטימי בעיניך שבמדינה דמוקרטית תקום שדולה כזו?
"ש פה שיקול של שוויון והזדמנות לכולם. לא מדובר ב'מלשינון'. אם תראו אדם שנוסע באור אדום תגידו זו דמוקרטיה ולא תדווחו כדי שימשיך להרוג אנשים?".

זה לא אותו דבר. מי שנוסע באור אדום מסכן חיי אדם.
"כל אחד והמציאות שלו. מבחינתנו שמירת החוק זה ערך עליון בדמוקרטיה. מי שפועל בניגוד לחוק – מותר לדווח על זה. אנחנו לא באים עם גרזנים. אני שולח מכתב מנומס ומסביר: 'אדוני היקר, אתה עובר כאן על החוק'. מגיעות אלינו תלונות של עובדים שמכריחים אותם לעבוד בשבת – איפה הדמוקרטיה וחופש הביטוי כאן?".

מה לגבי דיווחים על תחבורה ציבורית בשבת? מדובר בנושא שחשוב מאד להמון תושבים חילונים, ולתושבים שלא יכולים להרשות לעצמם להחזיק ברכב פרטי.
"זה מסובסד על ידי המדינה. מה שמסובסד על ידי המדינה לא יכול להיות דבר שנוגד את הסטטוס קוו, ובמצבים כאלה יש לנו אמירה מכובדת. לא מתוך שנאה, אלא מתוך כך שאנחנו רוצים שהמדינה תשמור על צביון יהודי. אני מזכיר שגם מאיר דיזינגוף, שהיה ראש עיריית תל אביב הנערץ, דיבר על כך שהשבת צריכה להישמר במרחב הציבורי. כנ"ל לגבי המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק. אפילו ראש הממשלה האהוב שלנו עליו השלום מנחם בגין דיבר בזמנו על הנושא כשהוא סגר את אל על בשבת ואמר 'אנחנו סוגרים את אל-על כי אנחנו מדינה יהודית".

בנושא אחר – נרשמו הפרות חמורות בקרב המגזר החרדי במהלך הסגרים, כיצד אתה פעלת למנוע זאת?
"לצערי, הפרות היו בכל המגזרים. מבחינתנו, כתנועת ש"ס, עודדנו וחיזקנו את כל הציבור, גם אנחנו וגם גדולי ישראל, וקראנו לכולם לשמור על צווי הבריאות. בכל מגזר יש את אלה שלא נשמעים, אבל הם בשוליים ואני כועס עליהם כמו שאני כועס על אלה שבאים לבלפור ולא שומרים על צווי הבריאות. גם במשטרה הפנימו שצריך לאכוף בצורה יותר חביבה. האדם נברא בצלם וצריך לדבר עם כל אדם ולא להרים ידיים. וודאי שזו לא דרכה של המשטרה. משטרה צריכה להיות משטרה יהודית ולהשליט סדר, אבל לא על ידי דברים לא מקובלים כמו להכות אבא ליד הילדים שלו. מחריד לראות את זה".


ח"כ משה אבוטבול (קרדיט: דוברות הח"כ)

ח"כ משה אבוטבול (קרדיט: דוברות הח"כ)


ח"כ אבוטבול, שנולד בשכונת ד' בבאר שבע, גדל במשפחה מסורתית ולמד בבית ספר חילוני. הוא החל בתהליך חזרה בתשובה עוד כשהיה נער, ולמד בין השאר בישיבת איתרי בבית שמש. את שירותו הצבאי ביצע כנהג ביחידת גששים וברבנות הצבאית. הוא נשוי לאסתר מאז 1986, לזוג שמונה ילדים. בעברו הוא היה שדרן בתחנת רדיו חרדית פיראטית, ואף שיחק בחברת הפקת שיצרה סרטים לציבור החרדים. החל מ-1993 כיהן כחבר מועצה בבית שמש, וב-2008 נבחר לראשונה כראש העיר.

היית ראש העיר של בית שמש במשך שתי קדנציות, למעשה עד 2018. האם אתה מרוצה ממה שקורה בעיר כיום, ומראש העיר הנוכחית ד"ר עליזה בלוך?
"כידוע, העברתי את שרביט ההנהגה בצורה מכובדת לד"ר עליזה בלוך. אמנם זה היה בהפרש קטן של 250 קולות, אבל זה בכלל לא משנה כי אנחנו צריכים לכבד את הדמוקרטיה. גם כיום אנחנו משתפים פעולה – נפגשנו לפחות פעמיים בכל מיני סיטואציות כאלה ואחרות. אני משתדל לעזור לה במשרדי הממשלה בכל מה שנדרש. אין מתיחות. אני מאמין ורואה שמשתדלים ומתאמצים להצליח בהנהגת העיר. אני מאמין ברוך ה' שאני אמשיך את תפקידי בכנסת ואעזור לעיר האהובה שלי, בית שמש".

מה דעתך על המהלך המקומם של ראש העיר בלוך להדיר את השמות הפרטיים של נשים משלטי רחובות בבית שמש – צעד שנולד מתוך פשרה עם החרדים מהפלגים הקיצוניים בעיר?
"זה מהלך לא פשוט. צר לי שהיו צריכים להחליף את השמות מלכתחילה. היו ברחובות הללו שמות של חודשי השנה, שמות יפים, אוניברסליים – תשרי, חשון, אדר. אחרי זה החליפו את השמות הללו גם לשמות של נשים, אבל בלי השם הפרטי. אני חושב שזה יוצר יותר בעייתיות, נראה פחות טוב. בזמני שמתי שמות של נשים – רחוב מרים הנביאה, דבורה הנביאה ואפילו נעמי שמר. אבל צריך לעשות את זה בצורה מוסדרת. מה היו כאן האילוצים? אינני מבין. אבל לדעתי הטעות הראשונה היתה להחליף את חודשי השנה. זה עניין שהיה תמוה בעיני".

לסיכום, המצב הפוליטי רעוע, ונראה כי מדינת ישראל דוהרת, שוב, לבחירות. אתה מוכן לזה?
"גם אם נגזר עלינו משמיים שיהיו בחירות – אני קורא לציבור לשמור על כללי הידידות ולא להגיע למצב חלילה של התכתשויות, כי בסופו של דבר אנחנו עם אחד, עם ישראל, שצריך לדעת שיש חיים גם אחרי הבחירות, ולדעת לכבד אחד את השני, כי בסופו של דבר זו העוצמה של העם היהודי".


  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת12"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגובות

13 תגובות
13 תגובות
  1. ירושלמית חילונית

    לצערי אנחנו כבר מזמן לא עם אחד
    .יש עם שעובד,בונה ומשרת,מגן ודואג.ויש עם שהולך וגדל וחי על חשבון העם היוצר והעובד.עד מתי?

  2. ירושלמית דתיה

    לשמחתי אני מכירה חרדים/דתיים שעובדים ומשקיעים את הנשמה בשביל רווחתם של אחרים בעם!
    גם הם יוצרים, בונים, משרתים, מגנים ודואגים, כל אחד בדרכו הייחודית ובכישורים שהתברכו בהם.

    כל חלק בעם תורם, והלוואי שנלמד לראות את התרומה של כל אחד, כי במהות אנחנו עם א-ח-ד יחיד ומיוחד!

  3. עמי רם

    …עד יום התפקחות / ראייה / תרומה לכלל ! ! !
    …עד יום , בו נתניהו , ילך לביתו ! ! !
    הערב , נתניהו : "אתם …. "
    בזמן שהוא, הוא גרם לדירדור ישראל / לעןני ! ! ! די !!!
    לך !!!

  4. אופיר

    ראיון שמוביל ומטה להסתה, שאלות שמסגירות השקפה מדומינת של ”כפיה”. כצפוי, התגובות בהתאם.

  5. יורם

    יאה מאותגר .!!!אני מסבסד את החיים שלך במדינה הזו !!! אולי צריכים להקים שדולה להעיף את החרדים למקום שהלחץ ברירה יצטרכו לעבוד למחיתם וגם לשמור על החיים שלהם

  6. השפוי החילוני

    חבל שאין שדולה לגיוס לצבא וחבל שאין שדולה לעבוד בקיצור עושים שדולות רק למה שנוח להם

  7. גילי

    סיוט חרדי וחרדה לחילוניות שמתמסמסת במדינה עד אבק. מה חושבים החרדים הפרזיטים הנצלנים שכל המדינה תהיה חרדית ואנחנו ניעלם מי אז יממן את הפרזיטיות שלהם ?

  8. בבי

    הגיע הזמן להפריד דת ממדינה.
    אנשי ש"ס עושים ככל יכולתם,כמו כל הדתיים החרדים,להשית את התרבות הדתית על כלל האוכלוסיה הישראלית כמו גם את כללי המשפט הדתי.ראו את סמודריץ' את בנט וחבריו וכו'.
    מלחמת הדת בחילוניים.והכל על פי הנחיותיו של דרעי אריה מחלוף.
    ראו מה נעשה בעיר טבריה ותבינו.
    ניבנו זה עתה,שכונות דתיות מהחרדיות ביותר בארץ.
    על פי החלטת הזרמים החרדיים בארץ.
    בשלב זה מכשירים את הקרקע לשכונה חרדית של 3000 דירות.
    הגיע הזמן לבלום את ההתרחבות הזו של התערבות החרדים בדמותה הדמוקרטית של המדינה.

  9. סער

    כל העתירות נגד חוק הלאום, ואף אחת לא עסקה בסעיף 9 שמעגן את השבת בחוק יסוד… עם החרדים בשלטון מי יודע אם השבת לא עלולה להפוך ליום עוצר מוחלט בסופו של דבר…

  10. הפרדת דת ומדינה עכשיו

    אנשים פתטיים, שמאמינים בסיפורי סבתא על איזה חייזר שרוצה שיתפללו אליו בעברית, ובמקום להתבייש באמונות הטפלות שלהם הם רוצים לכפות על כל האוכלוסיה לנהוג לפי השטויות שהם מאמינים בהם. בדמוקרטיה הם יכולים להאמין במה שהם רוצים בביתם, אין להם שום לגיטימציה לכפות את זה על אחרים.

  11. דוד

    כחילוני עם כפה על הלב השנאה כאן נגד הזהות היהודי שכולל כשרות וכבוד מינימלי להמתנה הגדולה לעולם שנקרה השבת אני רואה סכנה קיומי למדינה ולעם היהודי ..ללא זהות יהודי אין לנו שום זכות לחיות כאן עם נטול זהות אינו עם והרבה חילונים שוכחים שאנחנו מוקפים מאות מיליוני אנשים מאמנים מוסלמים ונוצרים כחילונים באיזור מזרח התיכון אנחנו מיכרוסקופים..יש חילונים שהדיף לא לייחס למציאות הזאות ..וחיים באשליות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר