ראש העיר משה ליאון (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)
ראש העיר משה ליאון (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)

ראש העיר ליאון ל"כל העיר": "בשנת 2021 הכלכלה בירושלים תמריא"

בשיחה עם "כל העיר" מספר ראש העיר משה ליאון על התחזית הכלכלית שלו לשנת 2021, ועל הצעדים שתנקוט העירייה על מנת לסייע לעסקים בירושלים שעברו שלושה סגרי קורונה במשבר הכלכלי הגדול ביותר שידעה העיר בעשורים האחרונים

פורסם בתאריך: 1.1.21 07:56

ברחוב דוד המלך שתלו בשעת אחר הצהריים ביום שני השבוע פרחים סגולים חדשים. עשרות של פקעות צבעוניים מהולנד עם ריח משכר נשתלו בשורות ישרות, במרחק חברתי מדוד ואחיד אחת מהשנייה, והיה נראה כי הן מחכות בקוצר רוח ל-2021, או לפחות לרבעון הראשון שלה, רק כדי לפרוח במלוא הפאר. כשמסביב העסקים סגורים, נובלים, מתים, בעקבות משבר הקורונה, אך בעיקר בגלל הניהול הכושל של המשבר על ידי הממשלה, נדמה היה כי לעוברים ולשבים היתה תחושה, ולו לכמה רגעים, כי בשנה הבאה – גרוע יותר כבר לא יהיה כאן. כשמבצע חיסוני הקורונה נמשך במלוא המרץ, אין כל סיבה שהכלכלה הירושלמית החבוטה לא תתאושש ותצמח מחדש, עם תקווה בלב שניצניה ירימו ראש כבר בחודשי מרץ-אפריל.

אך ההתאוששות של הזירה העסקית בירושלים בשנה הבאה לא תלויה רק בהחלטות הממשלה, שכרגע לא מתפקדת. ההשפעה של השלטון המקומי על צמיחתם מחדש של העסקים תהיה רחבה, הצעדים שתנקוט עיריית ירושלים בראשות ראש העיר משה ליאון יהיו חייבים להיות חדים, נקודתיים, מהירים, יעילים, על מנת לנסות ולהציל את העסקים, שהצליחו לשרוד ולא לקרוס בזמן המשבר הכלכלי החמור ביותר של ירושלים בעשורים האחרונים. בשיחה עם "כל העיר" פורס ליאון, שהחזיק בעבר באחד ממשרדי רואי החשבון הגדולים בארץ – את התחזית הכלכלית שלו לעיר לשנה הבאה, ומספר על הצעדים שהוא מתכוון לנקוט על מנת לסייע לעסקים המקומיים.

"חד משמעית, אני חושב שבשנת 2021 הכלכלה הירושלמית תמריא", טוען ליאון בשיחה עם "כל העיר", ומוסיף: "אני חושב שיום לאחר הקורונה, אני מקווה שזה יקרה בסביבות מרץ-אפריל, הכלכלה בירושלים תטוס. קודם כל – התיירות תחזור בענק. יש מאות אלפי יהודים ברחבי העולם שרוצים לבקר בירושלים – 90 אחוזים מהתיירים שמגיעים לישראל מבקרים בירושלים. אני צופה שתהיה נהירה המונית של תיירים מחו"ל – תיירות יהודית ותיירות חוץ רגילה. כ-16,000 חדרים מחכים לתיירים בירושלים, המסעדות, שכרגע מושבתות מחכות להם, וכך כל העסקים שפועלים בתחום. יום אחרי הקורונה כולם יעבדו במלוא הקצב".


עדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


ממרכז העיר עולה תמונה עצובה, עגומה – עשרות עסקים סגורים עם שלטים למכירה, להשכרה ולמסירה. איך העירייה תסייע לעסקים שיצליחו לשרוד את הסגר השלישי? והאם תסייעו לעסקים אחרים שקרסו?
"אני אסייע לעסקים להתניע מחדש. אנחנו מתכוונים לקיים מופעי רחוב, הצגות לתיירים ולעשות כמה שיותר פעילויות. מעבר לכך, אנחנו נסייע לאותם עסקים במסגרת החוק. אני מתכנן לצאת במבצע לשיפור החזיתות במרכז העיר, להשתתף באופן משמעותי מאוד בהשקעה הזו. אנחנו נוציא פטור לאגרת כיסאות ושולחנות לשנת 2021, מה שיימשך גם אחרי הקורונה. איפה שנוכל לסייע – נסייע".


מרכז העיר, השבוע - חנויות להשכרה בשל משבר הקורונה (צילומים: שלומי הלר)

מרכז העיר, עשרות חנויות להשכרה ולמכירה (צילומים: שלומי הלר)


מומחי כלכלה צופים כי תמונת המאקרו הכלכלית של 2020 היא גרועה, אבל פחות. בירושלים נגרם נזק גדול לעסקים, בעיקר בתחומי המסעדנות, התיירות והתרבות. אחד הענפים שעוד החזיק את העיר היה הייטק, שלא הפסיק לעבוד. מהו באמת המצב בירושלים?
"אם אני מסתכל על ירושלים בפרט – זה מבוסס על תיירות ותרבות, ואני מאמין שהתחום הזה יחזור בגדול. אנחנו ראינו, כשפתחו את המסחר באו אנשים בהמוניהם, טיילו כאן המונים, הגיעו אנשים גם מחוץ לעיר. אני דאגתי לעשות מופעי רחוב ולפזר כסאות ושולחנות עבור המסעדות ובתי הקפה. עשינו צעדים אקטיביים על מנת שאנשים יבואו לעיר וישתתפו בכלכלה של ירושלים. בכל הזמן הזה הייטק עבד כל הזמן. בסך הכל אני חושב שנגרם נזק גדול לכלכלה בארץ, ולכלכלה בירושלים בפרט, אבל אני מאוד אופטימי לגבי 2021, אנחנו נהיה בין הראשונים בארץ שנצא מזה".


הכסאות והשולחנות שהוצבו במרכז העיר (צילום: עיריית ירושלים)

הכסאות והשולחנות שהוצבו במרכז העיר (צילום: עיריית ירושלים)


זו שנה איומה מבחינת האבטלה הירושלמית – עם פרוץ המשבר הנתונים היו בלתי נתפסים: כ-101 אלף מובטלים, לעומת פברואר, שבו נרשמו 11,459 דורשי עבודה, מדובר היה בזינוק של כ-900 אחוזים בזמנו. כעת, אחרי שרק חלק ממקומות העבודה החזירו עובדים לחל"ת, האם העירייה מתכננת לסייע לאותם דורשי עבודה שנכנסו למעגל האבטלה?
"אותם מובטלים עדיין יקבלו שכר מהמדינה לפחות עד חודש יוני 2021. אנחנו, כעירייה – אם נצטרך לעשות הכשרות מקצועיות, יחד עם המדינה, נעשה את זה", מבטיח ליאון, "למרות שאני חושב שיום אחרי הקורונה אותם מובטלים יוכלו לחזור למקומות העבודה".

אבל יש לא מעט מעסיקים שניצלו ומנצלים את משבר הקורונה כדי להתיייעל מערכתית, ולא נראה שהם מתכוונים להחזיר את כל העובדים.
"אני חושב שדווקא יהיה ביקוש לעובדים. אני אופטימי לגבי עתיד התעסוקה של העיר אחרי הקורונה. אנחנו לא במשבר בלתי הפיך. ברגע שהחיים יחזרו לשגרה – התעסוקה תחזור לשגרה".

ובכל זאת, ליאון מבקש לציין כי משהו טוב אחד קרה בשנת הקורונה בירושלים – לדבריו, צמצום התנועה בכבישים הוביל לזירוז ולקידום פרויקטי הבנייה והתחבורה הציבורית בעיר. "אנחנו פעלנו בתחום הפיתוח של העיר במלוא הקצב", מספר ליאון, "גם בתחום התכנון של הרכבת הקלה – שם פעלנו אפילו בקצב גדול יותר באופן משמעותי. ניצלנו את מיעוט התנועה כי להתקדם בעבודות ברחבי העיר. מהיום הראשון של הקורונה אנחנו מתקדמים בקצב מזורז ומנצלים את הזמן שהכבישים היו ריקים לפיתוח תשתיות ולשדרוג רחובות. אני מקווה שנפעיל את הקו הירוק של הרכבת הקלה כבר בסוף 2023".

יש לך בשורה הנוגעת למערכת החינוך בירושלים – איך תחזירו את שנת הלימודים האבודה הזו?
"אנחנו מאוד גאים במערכת החינוך הירושלמית. יש כאן מערכת חינוך גדולה וחזקה שמאוד רוצה לחזור לשגרה. יש בעיה בלהחזיר לשגרה מלאה את שנת הלימודים, אבל זו בהחלט משימה שאנחנו מתכווננים אליה יחד עם מנהל מנח"י ועם המנהלים שיש לנו. אני רואה שבזמן סגר יש לחצים להחזרת מערכת החינוך לשגרה, כמה שיותר מהר, אין ספק שהתקופה הזו תעבור".

לסיום, כיצד תפעל האכיפה העירונית במהלך הסגר השלישי – האם הפעם, לעומת הסגרים הקודמים, נראה יותר אכיפה במוקדי התחלואה שבהם נרשמו הפרות – במגזר החרדי ובמגזר הערבי?
"אנחנו פועלים בכל הקשור לאכיפה יחד עם המשטרה, זה תפקידה לאכוף. לעירייה אין את הכוח ואין את היכולת לאכוף התקהלויות בחתונות, זה עושה המשטרה. בכל הנוגע לפיקוח העירוני – הפקחים שלנו מסתובבים ברכבת הקלה ובשוק ואוכפים, אך אנחנו עובדים יותר על התראות, פחות על קנסות", אומר ליאון, "אנחנו ממעטים לתת דוחות לבעלי העסקים כי אני חושב כי שהם כבר נמצאים בבעיה כלכלית קשה, ומתן דוחות רק יפגע בהם יותר".


  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת12"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

10 תגובות
  1. אלעד

    מה הטעם להמשיך לקרוא את הכתבה אחרי שאת מביעה את דעתך הלא מבוססת על "הנינול הכושל" ו"הממשלה הלא מתפקדת"?
    רצית להראות לנו מה את חושבת ולאיזה מחנה את שייכת אז זרקת הערות לא מבוססות ולא עמוקות.
    את רוצה להביע את דעתך תכתבי טור דעה ולא פתיח לראיון עם ראש העיר.
    גם אתם כבר לא עיתון ירושלמי אלה עיתון עם עמדה מאוד ברורה.
    יאלה בי

  2. אזרח ותיק

    לידיעת ראש העיר ,
    ירושלים מאז ומתמיד הינה העיר הענייה בארץ.פרויקט הרכבת הקלה ,גורם להרבה סבל ויסורים לתושביה
    ( ראה רחוב יפו). גם מירוצי ה"פורמולה" למיניהם
    לא תרמו דבר וחצי דבר לתושביה ( רק מיטרד רודף מיטרד). באשר לאופטימיות המזהירה ,"אל יתהלל חוגר כמפתח….!!!

  3. כנראה שאנחנו

    וראש שהעיר לא חיים באותה העיר
    רק לאחרונה התפרסם באחד מאתרי החדשות שירושלים ממוקמת במקום האחרון,(מקום 16 )במדד איכות החיים של הערים בארץ
    בנוסף נכון ל 2017 העיר במדד 3 מדד סוציו אקונומי של העיר,(סביר להניח שעכשיו אחרי ההשלכות של המשבר האחרון תצנח שוב למקום 2 אחרון).
    אוכלוסיה חזקה בורחת מהעיר ברובה לא חרדית וההגירה עדיין שלילית
    העיר מחזיקה את עצמה מלשקוע לגמרי בזכות המליארדים שהממשלה מעבירה לעיר ,(חבל על הכסף צריך להפסיק לתקצב את העיר בכספי ציבור חשובים).
    תסתכלו על כמות השנאה שההעיר הזו מכילה בתוכה,מספיק לראות את ההפגנות/התפרעויות/אנרכיה של קבוצות שהרכבת מפריעה להם בבר אילן,או שסתם משעמם להם וחוסמים את נתיבי התחבורה הציבורית לשעות כאשר אנשים לא יכולים לצאת או להכנס לעיר מכביש 1,או לנסוע בתחבורה הציבורית,או שעושים פוגרומים בערבים נוסעים ברכבים בכביש ונקלעים לאלימות קשה ,
    קשקשן ,שימשיך לפזר כסאות צבעונים או שיחסום כבישים ויקרא להם עיר המדרחובים שזה יותר נזק מתועלת,זה הכי קל

    במהות העיר דועכת הופכת יותר ויותר עיר שקשה לחיות בה ולגור בה,אולי רק לטייל במקומות ההסטוריים אבל לגור?!!!
    מה אפשר לצפות מראש העיר והקואליציה סביבו? לשום דבר אם אתה לא דתי או חרדי
    שיפסיקו עם הצביעות שיכריזו על העיר כעיר חרדית ,גם זה בסדר,כמו שבני ברק היא עיר חרדית,אבל שלא יציירו מצג שווא שהעיר לכולם.

  4. אזרח שאיכפת לו

    כידוע לכל תושבי המדינה ,ירושלים זכתה לכבוד המפוקפק לכהן כעיר הענייה ביותר בישראל .
    במקום ל"תקוע " אותה בשנים רבות של סבל ויסורים
    בשל פרויקט הרכבת הקלה ,יש להביא מסין
    עשרת אלפים פועלים שיסיימו עם הסאגה הזו
    תוך חודש חודשיים,במקום 5 שנים של יאוש והרס עסקים ,כפי שהיה ברחוב יפו . מספיק עם הרברבנות
    ( אל יתהלל חוגר כמפתח …). זו העיר הקשה ביותר
    והבעייתית והותר מכל בחינה שהיא ….!!!

  5. מוטי

    ראש עיר סבבה אבל עיריית ירושלים מצמצמת חניות באופן שיטתי בכל ירושלים כדי לדפוק אותנו יותר למשל רכוב בית הדפוס בנו מדרכות ענקיות בשביל אף אחד העיקר לדפוק אותנו!!

  6. קימעוני מהמושבה

    משה ליאון, תעצור את הטעות האידיוטית שמתוכננת ברחוב עמק רפאים .
    אתה הורס העסקים מס׳1
    אתה תוזכר כקברן של כל העסקים ברחוב עמר רפאים.
    לא לרכבת הקלה בעמק רפאים!

  7. אזרח מאוכזב

    ישנה המראה אבל לא של כלכלה אלא.של רכבים. כל זה בזכות מפגעי הבטיחות הרבים שמפוזרים להם ברחבי העיר, רכבת קלה ה דבר חשוב, הבטיחות של האזרחים חשובה לא פחות.

    ועוד משהו קטןב במסע הבחירות שלך הבטחת חניה חינם לירושלמים, בינתיים אגף החנייה ממשיך לנשל את האזרחים מכל פיסה של חניית חינם. באיזה זכות ניכסת לעצמכם את כל החניות והמדרכות בירושלים?!!

  8. כלכלן

    זה לא רציני . כל הכלכלנים בעולם ובישראל מדברים על האטה. חברות תעופה חוזות חזרה לנפח פעילות של 2019 בתוך חמש שנים, רושלים תגיע לאבטלה של למעלה מ 12%, במרכז העיר 40 חנויות במשולש להשכרה מעסקים שנפלו אבל ליאון מבטיח לנו המראה, לא פחות, אז שומר את הכתבה ובשבוע הבחירות נראה לציבור כמה ראש העיר שלנו מחובר לעולם.

  9. שפוי

    דביליהו, הכלכלה בכל העולם הולכת לחטוף והוא מדבר על פריחה. משרת נרצע של הנאשם מבלפור.

  10. ירושלמי

    כל עוד לא יביאו לפה חברות הייטק אנחנו נהיה בבעיה
    ראשי עירית ירושלים עשו הכל כדי להרחיק מפה חברות טכנולוגיות (גם ניר ברקת וגם משה ליאון) במשך כל הזמן שתל אביב משכה אליה חברות
    למה אני צריך לנסוע לתל אביב כל יום כדי לקבל שכר נורמלי?? בירושלים זה פערים הזויים…

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר