אלישבע מזי"א (צילום: דינה סירא), הצגה גנרלית בחאן (צילום: תיאטרון החאן)
אלישבע מזי"א (צילום: דינה סירא), הצגה גנרלית בחאן (צילום: תיאטרון החאן)

התו הירוק עושה את שלו: הקהל נוהר להצגות בתיאטרון החאן

המסך עלה - עולם התרבות חזר לפעול: מנכ"לית תיאטרון החאן אלישבע מזי"א מספרת בהתרגשות בשיחה עם "כל העיר" על שבוע ההצגות הראשון - אליו כל הכרטיסים נמכרו מראש

פורסם בתאריך: 26.2.21 12:35

השבוע נרשמה התרגשות גדולה בתיאטרון החאן הירושלמי, הסמוך למתחם התחנה, שהוא למעשה התיאטרון הראשון בארץ שפתח את שעריו מיד בתום הסגר השלישי. הווילון הגדול נוער מאבק, הכיסאות מורקו ואביזרי הבמה הוזזו מחדש. אחרי כמעט חצי שנה של השבתה – עלתה ביום שלישי השבוע ההצגה הראשונה: "רוחות עליזות" – קומדיה בריטית שהשכיחה מהקהל לפחות לכמה שעות את המילים "מגפה", "מוטציה" ו"הגבלות". טוב, אולי לא לגמרי, כיוון שהתיאטרון נפתח בהתאם להנחיות התו הירוק ובין השאר האולם יכול להיות מלא עד 75 אחוזים מתפוסתו.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מנכ"לית תיאטרון החאן אלישבע מזי"א מספרת בשיחה עם "כל העיר" על השבוע הראשון, שבו עלה המסך מחדש: "החאן נפתח ביום שלישי, וישנה תחושה של התרגשות גדולה, כיוון שלא עבדנו מאז היציאה מהסגר השני. כמובן שמדובר גם באתגר גדול, כיוון שישנם לא מעט אנשים, שלצערנו לא עבדו כבר חודשים רבים, וכולם צריכים כעת לחזור בבת אחת לעניינים. החזרנו את העובדים כבר בתחילת פברואר, כשעוד לא ידענו מתי נפתח, כדי שיהיה לנו מספיק זמן להתכונן. בסוף הקדימו את התאריך והכל נעשה בלחץ של הרגע האחרון. פתחנו למכירה את ההצגות שעלו השבוע כבר בשבוע שעבר, ולשמחתי כל האולמות מלאים. בשבוע הבא נמשיך להעלות הצגות חדשות שעלו ממש לפני שהפעילות שלנו הופסקה".

באילו תנאים יתקיימו ההצגות?
"ההצגות מתקיימות על פי ההנחיות של התו הירוק – תפוסה של עד 75 אחוזים באולמות, שמירה על כסא רווח בין כל זוג או קבוצת אנשים, שרכשו כרטיסים יחד, ואיסור על מכירת שתייה ואוכל. בנוסף, חלק מההצגות יתקיימו בחצר של החאן תחת כיפת השמיים. הכניסה תתאפשר כמובן רק לבעלי תעודת חיסון ולמחלימים. בהתאם להנחיות, לא נכניס אנשים שעברו רק חיסון ראשון או לא התחסנו כלל, וגם לא אנשים שיציגו בדיקת קורונה שלילית. לפי מה שאנחנו רואים כרגע לא קיבלנו תלונות, ומתוך כך הבנו שהרוב המכריע של הקהל שלנו מחוסן".

ברחבי העיר נשמעים קולות של תושבים המתנגדים למתווה התו הירוק וטוענים כי האיסור על כניסתם של לא מחוסנים למוסדות התרבות הינו פגיעה בדמוקרטיה. מהי דעתך?
"הבעיה היא שמי שלא מתחסן לא פוגע רק בעצמו, אלא גם באחרים. אני חייבת להגיד שאני חיה עם ההחלטה הזו בשלום. בשלב הזה יש עדיין אלפי חולים בכל יום, וישנו חשש מאוד גדול. החאן עבד בחודשי הקיץ וקיים הצגות במרחבים הפתוחים, וראינו שעל אף שהגיעו הרבה אנשים, דווקא המנויים הוותיקים שלנו הגיעו פחות – הם חששו להגיע אפילו להצגות תחת כיפת השמים, ותוך שמירה על מרחק. לפתע, אנחנו רואים שהקהל הזה נוהר להצגות שמתקיימות באולמות הסגורים, והסיבה היחידה לכך שהם מוכנים להגיע היא שהם התחסנו וגם יודעים כי יתר הקהל באולם יהיה מחוסן גם הוא. כך, שזו אכן דמוקרטיה על פיה הרוב קובע – והקהל שלנו מרוצה מהמתווה. כן קיוויתי שיתנו לאנשים שמציגים בדיקת קורונה שלילית להיכנס, ואני חושבת שבעתיד יאפשרו זאת".


ההצגה "רוחות עליזות" (צילום: יעל אילן)

ההצגה "רוחות עליזות" (צילום: יעל אילן)


קיימת לדעתך אפשרות לסגר נוסף?
"אני לא רואה שום סיטואציה שבה יהיה סגר נוסף, אלא אם כן תהיה כאן עוד מוטציה שהחיסון לא גובר עליה, וזה כבר סיפור אחר. אין שום סיבה שיהיה שוב סגר כל עוד החיסונים עובדים. אין סיבה שיהיה סגר במוסדות התרבות. אין סיבה להשאיר בבית את כל מי שמתחסן. בטח ובטח במתווה כזה, לפיו במוסדות תרבות יושבים במסודר, עם מסכות, עם מעט קהל ובאופן מרווח".

בשיחה שקיימנו בספטמבר האחרון העברת ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה ותיארת את הטיפול במגפה כ"כאוס מוחלט". האם דעתך השתנתה?
"דעתי לא השתנתה לצערי. מצד אחד אני חושבת שהיה טיפול טוב במוסדות התרבות מצד הממשלה ומצד העירייה. מצד שני, הטיפול במגפה ברמה הכללית לא היה טוב בכלל. הרתיח אותי לראות הלוויות וחתונות המוניות בקרב המגזר החרדי, בעוד שמוסדות תרבות עם 200 מקומות ובמתווה מסודר לא נפתחים. אני ממש לא מהאנשים שחושבים שכל החרדים מפרים הנחיות, אלא להפך – רובם שומרים על ההנחיות בדיוק כמו החילונים, אבל אני כן חושבת שהיה צריך לעשות סגרים נקודתיים ושלצערי היו מעורבים בהחלטות הרבה שיקולים פוליטיים".

היה אפשר לעשות יותר למען התרבות?
"אי אפשר היה לפתוח את מוסדות התרבות לאורך כל השנה. כשהיו 8,000 חולים ביום הבנתי שזה לא מצב שמאפשר לפתוח, אבל להשאיר את התרבות סגורה מאמצע ספטמבר עד עכשיו – זה היה מוגזם. יכולנו לקיים פעילויות בחוץ עבור קהלים קטנים כמו שקיימנו בקיץ בחצר של החאן הצגות ל-60 אנשים. היה צריך לאפשר לאורך התקופה לאנשים שרוצים לצרוך תרבות לעשות זאת במרחבים פתוחים, עם קהל מצומצם. גם בכירי משרד הבריאות הבינו שמוסדות התרבות הם אחד מהענפים הפחות מסוכנים מבחינת הדבקה, ולכן נפתחנו עכשיו ראשונים".

האם להערכתך תצטרכו לקבל סיוע נוסף מהממשלה?
"כרגע אנחנו בתחילת השנה ועוד מוקדם להגיד. השאלה היא כמה זמן ימשיכו להיות 75 אחוזי תפוסה באולמות. אם רוב השנה תהיה רגילה אני חושבת שנסתדר ללא סיוע. אני אופטימית".

כיצד שומרים על האופטימיות?
"הקורונה היתה גם הזדמנות, וניצלנו אותה. למדנו לעבוד במרחבים הפתוחים, דבר שמביא משב רוח רענן לתיאטרון. אנחנו מתכוונים להמשיך לעשות זאת, וההפקה הבאה שלנו תעלה באפריל בחצר של החאן – וכמובן שיהיו הפקות נוספות בפנים ובחוץ. אני מזמינה את הציבור שפחות מכיר את החאן להגיע להצגות, במיוחד לאור העובדה כי התיאטראות התל-אביבים לא מתכוונים לפתוח בקרוב". 


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת2"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר