קרית היובל (צילום: אורן בן חקון)
קרית היובל (צילום: אורן בן חקון)

ככה משנים את הצביון של קרית היובל? בלי מרפסת סוכה – אין אישור של פרויקט פינוי-בינוי

פרויקט התחדשות עירונית ברחוב בוליביה נדחה על ידי ועדת התכנון בעיריית ירושלים, עד למתן פתרון למרפסות סוכה. לאחר שהוגשה תוכנית מתוקנת - התוכנית אושרה. "סיפור הזוי. הבניין חילוני ברובו", אומרת אחת הדיירות. העירייה בתגובה: "מרפסות בלתי מקורות הן צורך ודרישה של כלל הציבורים בעיר"

פורסם בתאריך: 28.7.22 07:51

המאבק על צביון קרית היובל ממשיך להעסיק את התושבים, ונראה שלא רק אותם – אלא גם את הגורמים הפוליטיים בעיריית ירושלים. ולא, לא מדובר רק על בית הכנסת שיוקם ככל הנראה בגן שמורק או במה שייבנה לבסוף במתחם ורבורג.

דוגמא לכך ניתן לקבל בניסיון של חברי ועדת התכנון בעיריית ירושלים לדחוף להקמת מרפסות סוכה בכל פרויקט שמאושר בקרית היובל (ובכלל בירושלים). כך למשל קרה ממש באחרונה עם פרויקט פינוי-בינוי ברחוב בוליביה 14. מדובר על בניין שיכונים עם מספר כניסות, שאחרי אינספור מאבקים של התושבים כנגד התוכנית באופן כללי (סיפור לכתבה אחרת), הגיע לאישור הוועדה המקומית לתכנון בעיריית ירושלים.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


ועדת התכנון דנה בפרויקט והחזירה אותו ליזם לתיקון התוכנית, וזאת מכיוון שלא הוצג במסגרת התוכנית פתרון למרפסות סוכה. בהחלטת הוועדה לאשר את התוכנית מלפני כשלושה שבועות נכתב "במסגרת הדיון הוועדה דחתה את ההכרעה על מנת שיוצג בפני פתרון למרפסות סוכה. הבקשה חזרה לדיון בוועדה לשם הצגת פתרון הסוכה שניתן לפרויקט. לאחר שהוועדה בחנה את תכנית המרפסות שהוצגה, הוועדה מאשרת את היקף המרפסות המבוקש".

זאת ועוד, במסגרת ההחלטה נכתב גם "לעניין מרפסות הסוכה בשטחים משתופים ציבוריים – המרפסות יסומנו כזיקת הנאה".

בתגובה לדברים אמר גורם תכנון בעיר ל"כל העיר" כי "זה מאוד מעצבן. כל מה שמעניין את ועדת התכנון זה מרפסות סוכה. ולכן בהוראות התוכנית מוסיפים, בלי לדבר על כך אלא רק בכתב, סעיף שבו נכתב 'יותרו מרפסות מקורות וזיזיות, תתכן חריגה ש עד 1.0 מטר מרפסות…'. ואז – בהיתרי הבנייה שנותנים מוציאים לפועל את נושא מרפסות הסוכה".

אותו גורם מוסיף: "בפרויקט הספציפי ברחוב בוליביה הוועדה התעלתה על עצמה, ואישרה בהוראות התוכנית סוכות בחצרות כחלק מהיתר הבנייה. כלומר אם מישהו יקים סוכה בחצר, אף אחד לא יכול לסלק אותו. זה זיקת ההנאה. שום דבר פרט למרפסות סוכה לא חשוב".

חבר מועצת העירייה אדיר שוורץ (התעוררות), יו"ר ועדת הביקורת העירונית, מוסיף ואומר: "השורה התחתונה היא שהחרדים דוחיפים בכל פרויקט מרפסות סוכה. כשאני יושב בוועדה, אין לי איך להתנגד לזה, אפשר להשפיע אולי על אחוזים בודדים – שזה אומר כמה מרפסות יחייבו בכל פרויקט".

לדברי שוורץ, "בפרויקט ברחוב בוליביה נושא מרפסות הסוכה הגיע מאחד מחברי הוועדה ולא מהיזם או מהתושבים – כך שהתושבים צודקים כשהם מתרעמים".

שוורץ, יש לציין, אומר כי "הקמת מרפסות בפרויקטים חדשים זה בהחלט לא צורך חרדי בלבד, אבל חשוב להדגיש באותו נשימה שמרבית המגזרים מעדיפים מרפסת גדולה מקורה מאשר מרפסת סוכה קטנה. מרפסת סוכה קטנה משרתת מגזר אחד בלבד".

חלק מהדיירים, אם תהיתם, זועמים על התנהלות ועדת התכנון. בשיחה עם "כל העיר" אומרת אחת הדיירות כי "זה בניין חילוני ברובו, בדיון על פינוי-בינוי אישרו בדקה האחרונה הוספת מרפסות סוכה. ככה בדיוק משנים את צביון קרית היובל לחרדי. מה שקורה פה זה פשוט הפקרות – יש חריגות מתוכנית האב, יש הקלות שנותנים ליזמים כדי שידחפו פרויקטים גם בניגודת לרצון התושבים ואז גם משנים את התוכנית כראות עיני הגורמים הפוליטים".

לדברי אותה דיירת, "מבדיקות שעשיתי – מרפסות סוכה מורידות מיציבות מגדלים ופועלות בדיוק בניגוד למטרה שלשמה התחילו בהתחדשות העירונית – שהיא חיזוק מבנים. זה פשוט אבסורד. ובכלל, כל הסיפור פה הזוי מההתחלה. שינוי לנו את התוכנית כמה וכמה פעמים, ולמרות שחלק סירבו לחתום, כולל אותנו, זה פשוט לא עניין אף אחד וקיבלנו תביעות ואיומים. כשהגשנו התנגדויות – אמרו לנו שבגלל שחתמנו כעיקרון על הסכמה לפרויקט – אנחנו לא יכולים להתנגד. אני מרגישה שפשוט לוקחים לנו את הבית. הקונספציה הזו של פינוי-בינוי טוב לכולם משאירה בצד את התושבים, והגיע הזמן שכולם ידעו את זה ויצאו להילחם על הבית שלהם.

 

 

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "תכנון מרפסות בלתי מקורות הן צורך ודרישה של כלל הציבורים בעיר, ללא הבדל בין דתיים לאומיים, חרדים, מסורתיים וגם חילונים. הדרישה והרצון לתכנון מרפסות אלו, מגיעה מכל חברי הוועדה המקומית ללא הבדל, וקיימת תמימות דעים בוועדה בדבר הצורך שבכל פרוייקט יהיו גם מרפסות בלתי מקורות, כדי שמי שמעוניין בדירה עם מרפסת כזו, תהיה לו האפשרות לכך. לרוב, גם היזמים רוצים ומבקשים מרפסות בלתי מקורות, וזאת מהטעם כי מרפסות אלו מסייעות להם בשיווק ומכירת הדירות. כמובן שהדבר לשיקולו של היזם והתכנון הפרטני של כל פרוייקט ופרויקט".


מחפשים דירת 4 חדרים בדרום מערב העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. לגטימי

    העירייה סך הכל נוהגת בהיגיון נוכח נסיון העבר…
    עדיף מרפסות מאושרות מאשר תוספות בניה פיראטיות שייבנו בצורה לא מפוקחת.

  2. ציון

    בוקר טוב. ציביון השכונה השתנה כבר לפני עשור. זה בעיקר בגלל שהציבור החילוני תאב בצע ומוכן למכור נכסים לכל המרבה במחיר. אז אין לכם על מה להלין….

  3. אבי

    ומה רע לשנות? עדיף צביון דתי שמתבטא בפחות פשע. אולי תעשו כתבה על ההשוואה בין ערים עם צביון דתי ופחות ועל הפשיעה שמתבטאת כתוצאה מכך

  4. גבי

    הצעה לכותרת תואמת: כך משנים את הצביון של קרית היובל: "אל תבנו בניינים עם מרפסות שמש, כך שהדוסים לא יגיעו"

    האבסורד במיטבו, לא לאפשר לדתיים לגור, זה הגיוני, מתחשב ופלורליסטי, אך לדרוש בניית שכונה שתתאים לכולם, זה שינוי צביון…
    פעם הבאה כשתכתוב על הדוסים, לפחות תנסה לעשות את זה ביותר מקצועיות, אל תתן לאבסורד לזעוק כבר מהכותרת.

  5. רחל

    שכונת קריית משה מאז ומעולם היתה שכונה ציונית דתית. בשנה האחרונה החברה להתחדשות עוברת מבית לבית ברחובות מסויימים ומשכנעת אנשים מבוגרים לעזוב את הבית שלהם ולמסור לחברה את הדירה בתמרוה לדירה חדשה במגדל, אחרי שהם ישכרו 5 שנים דירה במקום אחר. מעניין למה בקרית משה חובה לבנות מגדלים של 20 קומות ומעלה, דווקא בשכונה שבה משלמים 100% ארנונה, בקרוב לא תהיה אפשרות לדתייים לאומיים- משפחות צעירות ותלמידי ישיבות ציוניות, לגור בשכונה הזאת. בוודאי שאין מרפסות סוכה במגדלים…

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר