הפרות הסדר האלימות בהר חומה (צילומים: פרטי, יוני סיבוני)
הפרות הסדר האלימות בהר חומה (צילומים: פרטי, יוני סיבוני)

הר חומה סרט מלחמה?

בחול המועד סוכות, בזמן שמזרח ירושלים בערה, הושלכו אבנים לעבר רכבים ובתים בהר חומה. מאז התושבים במתח והשכונה כמרקחה. לצד התארגנות תושבים להגנה על השכונה, מתנהל גם שיח עם אנשי הכפר השכן במטרה להרגיע את האווירה

פורסם בתאריך: 27.10.22 19:49

את המתח בשכונת הר חומה אפשר לחתוך בימים האחרונים בסכין. למעשה, מאז חול המועד סוכות השכונה כמרקחה, וזאת בעקבות השלכת אבנים לעבר רכבים ובתים בזמן המהומות שהקיפו את כל מזרח ירושלים. זה קרה בליל ה-12 באוקטובר – ימים ספורים אחרי הפיגוע במחסום שועפאט שבו נהרגה הלוחמת נועה לזר ז"ל. כל הגזרות במזרח ירושלים בערו אז, אך האירוע הזה בהר חומה – על אף שהיה קטן לכאורה ולבטח בעוצמה נמוכה משמעותית מאשר המהומות בשכונות דוגמת בית חנינא, שועפאט ועוד – גרם לתושבים לדאגה גדולה – ולו בשל העובדה שהיה מדובר על אירוע ראשון מסוגו בהר חומה, שכמוהו לא הכירו התושבים קודם לכן.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


קבוצת הפייסבוק השכונתית געשה ורעשה עם אינספור קריאות נגד המשטרה, נגד הממשלה, נגד הערבים ובעד התארגנות אזרחית לשמירה על השכונה.

והתארגנות שכזו אכן קרתה. בתוך דקות היה מי שהגה את הרעיון להקים את 'השומרים', שמטרתו הגנה על השכונה מפני הישנות של מקרים כגון אלה. בתוך כשעה הצטרפו ליוזמה למעלה מ-1,000 תושבים, שמוכנים לתת מענה למקרה שהאירועים יחזרו על עצמם.


הפרות סדר הר חומה (צילום: פרטי)

הפרות סדר הר חומה (צילום: פרטי)


והם חזרו. ביום שישי האחרון, 21.10, בסביבות חצות שוב נרשמה זריקת אבנים מצד צעירים ערבים לעבר הר חומה. הפעם זה נראה גם מאיים ומפחיד יותר, כשאותם צעירים הגיעו כקבוצה עד לכיכר הכניסה להר חומה והחלו משליכים מכל הבא ליד. השומרים נכנסו מיד לכוננות – אך מהר מאוד התברר שזמן קצר קודם לכן, קבוצת צעירים מהר חומה הגיעה לכפר השכן אום טובא והשליכה אבנים לעבר בית שבו התקיימה חתונה.
המהומה שככה מעט, וכולם הבינו שצריך להרגיע את הצעירים – הן מהר חומה והן מאום טובא והחלו דיונים קדחתניים להרגעת האווירה.

איציק איטח, תושב הר חומה שעומד מאחורי ארגון 'השומרים', מספר השבוע בשיחה עם "כל העיר" כי "ההיענות הציבורית מדהימה. זה פשוט מטורף. אפילו המשטרה יצרה איתי קשר, הם מפרגנים ונותנים תמיכה והציעו שיתוף פעולה מלא".


הר חומה (צילום: יוני סיבוני)

הר חומה (צילום: יוני סיבוני)


ספר בבקשה איך זה התחיל?
"אחרי זריקת האבנים בחול המועד, אמרתי שצריך לעשות פעולה. תוך עשר דקות התמלאה קבוצת הוואטסאפ הראשונה. אחרי שעה – עוד קבוצה – זה למעלה מ-1000 איש. מעבר לכך – יש לנו קבוצה מקצועית שכוללת אנשי ימ"ר, קצינים, משטרה וכו'".

נו – ובאירוע זריקת האבנים ביום שישי האחרון פעלתם? מה בדיוק עשיתם – ירדתם להתעמת עם הערבים?
"ראשית, חשוב להדגיש שמאז שהקמנו את ארגון 'השומרים' השקט נשמר. כולם יודעים שההתארגנות שלנו מהירה ואולי זה מביא שקט. באשר ליום שישי – ברגע ששמענו על האירוע נכנסו לפעולה – ראשית במישור המודיעין, להבין במה מדובר ואיפה. מהר מאוד הבנו שלאירוע בהר חומה קדם אירוע של צעירים מאצלנו שהלכו לאום טובא ועשו בלגאן. עירבנו את המשטרה והעניין נסגר בתוך דקות ספורות. מעבר לכך – לפני יומיים שוב היו שמועות על כך שזורקים אבנים, בדיקה מהירה שלנו גילתה שלא היה שום דבר והשקט חזר. אנחנו מאוד מרוצים. הצלחנו להרגיע את הרוחות ואת האווירה".

 

 

מה המטרות של הארגון? אתם באים להחליף את המשטרה?
"המטרה היא קודם להרגיע את השטח. אני רוצה להחזיר חזרה את תחושת הביטחון לתושבים. הפעילות שלנו כוללת גם שיח גם עם אנשי אום טובא, ובינתיים זה עובד היטב. ההתארגנות שלנו היא לא אלימה – אנחנו לא באים לנקמה או משהו דומה".


הפרות סדר הר חומה (צילום: פרטי)

הפרות סדר הר חומה (צילום: פרטי)


יש לציין כי בעקבות אירועי ליל שישי שעבר, במהלך השבוע האחרון עצרה משטרת ירושלים לחקירה 5 צעירים מאום טובא אשר השתתפו בהפרות הסדר האלימות. במקביל, זומנו לחקירה מספר צעירים מהר חומה, אשר החלו את ההתפרעות ביום שישי, כאשר השליכו אבנים לעבר בתים באום טובא.

במשטרה, חשוב לומר, מרוצים מכך שהשקט בהר חומה נשמר בימים האחרונים, אך מציינים כי במקביל הם פועלים מעל ומתחת לפני השטח כדי להרגיע את האווירה ולמנוע הישנות של הפרות הסדר האלימות – משני הצדדים.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. חבל

    אז אלוף בריק צודק?
    מהיום בכל מלחמה יש לנו גזרה בתוכנו עם חלקים מערביי ישראל כפויי הטובה?

  2. חוסה

    עם ערבים שרוצים לפגוע בנו צריך לנקוט עין תחת עין שורפים לנו 3 מכוניות צריך לשרוף להם 30 מכוניות הם לא מבינים לשון רכה רק כוח.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר