יעל ענתבי, קבר הסבא (צילומים: יוסי זמיר, פרטי)
יעל ענתבי, קבר הסבא (צילומים: יוסי זמיר, פרטי)

הגילוי המדהים של סגנית ראש העיר: קבר סבה נמצא אחרי 70 שנה

יעל ענתבי, סגנית ראש העיר, מצאה את קבר הסבא שלה, שנפטר לפני כ-70 שנה ומצבתו נותצה - שיחה על העבר ודיבור על העתיד הפוליטי שלה

פורסם בתאריך: 29.7.17 18:22

סגנית ראש העיר יעל ענתבי (פ"ז) מחזיקת תיק התכנון העירוני ותיק המנגנון, המתגוררת בפסגת זאב ונציגת השכונה במועצה, ערכה לפני כמה ימים ביחד עם משפחתה גילוי מצבה מרגשת במיוחד לסבה, יעקב (פאפו) בר-ציון ז"ל, שנפטר לפני 70 שנה ונקבר בהר הזיתים. לאחר שמצבתו הושחתה, המשפחה לא ידעה היכן הסב קבור, ורק לפני כמה ימים הצליחו לאתר את המצבה.

 

משפחתה של יעל ענתבי בגילוי המצבה (צילום: פרטי)

משפחתה של יעל ענתבי בגילוי המצבה (צילום: פרטי)

 

"סבא שלי נקבר בסביבות שנת 1947", היא מספרת בשיחה עם "כל העיר". "לאחר מכן הירדנים שלטו באזור והרבה מאוד מצבות נותצו, כך גם של הסבא שלי. אחרי מלחמת ששת הימים באו לחפש את הקבר ולא מצאו אותו. במקרה, לפני כמה חודשים דיברתי על כך שסבא שלי קבור בהר הזיתים והעמותה של עיר דוד והר הזיתים מצאו לפי רישומים של הקברן ובדיקות בשטח את המקום, כל כך התרגשנו, בנינו לו מצבה חדשה. בשבוע שעבר אספנו חלק גדול מהמשפחה, הגענו למצבה ואמרנו קדיש. אחרי גילוי המצבה עשינו סיור בנחל קדרון עם מדריכה של עיר דוד והיינו ביד אבשלום ועוד מקומות באזור ואז ישבנו על שתייה ועוגיות וסיפרנו עליו סיפורים".

 

יעקב (פאפו) ורבקה בר ציון ז"ל (צילום: מתוך האלבום המשפחתי)

יעקב (פאפו) ורבקה בר-ציון ז"ל (צילום: מתוך האלבום המשפחתי)

 

ענתבי לא הספיקה להכיר את סבה, וביום של גילוי המצבה התוודעה אליו דרך הסיפורים: "אומרים שהוא היה גבר נאה מאוד, וחכם. הוא העביר שיעורים בבית הכנסת והיה פייטן מדהים, אבל זה לא היה העיסוק שלו. הוא עבד כנגר. היה לו מקום קטן שבו היה עושה עבודות נגרות וכשלא היו לו מספיק קונים, הוא לא נשאר במקום אלא, היה לוקח על עצמו כל מיני דברים שהוא עשה או שצריך לתקן והוא היה עובר ממקום למקום לתקן לאנשים דברים בנגרות או למכור להם את הדברים שעשה".

קשה להתעלם מהפתגם שחקוק על מצבתו – "אהב את המלאכה ושנא את הרבנות". 

"כן, קודם זה משפט מחז"ל. סבא שלי היה תלמיד חכם, הוא העניק שיעורים בבתי כנסת ללא תמורה. הוא היה איש מלאכה – עבד כנגר, ואת העשייה שלו כתלמיד חכם ופייטן, כמו פעם, הוא לא עשה את זה תמורת כסף. הוא התפרנס מהמלאכה שלו, חבל שאין את זה יותר היום".

 

הקבר של סבה של יעל ענתבי (צילום: פרטי)

(צילום: פרטי)

 

עבור ענתבי זו קדנציה שנייה בכיכר ספרא כנציגה של שכונת פסגת זאב – יש האומרים עיר בפני עצמה. במהלך השנים פעלה בין השאר ענתבי בניסיון לפתור את בעיות עומסי התנועה והפקקים בשכונה. "אני חיה ונושמת את זה כל יום ויום", מדגישה ענתבי. "מדובר באתגרים שיש לפצח אותם. בנושא התחבורה הציבורית בכל ירושלים, ואפילו בכל הארץ יש משבר חריף כי  אין מספיק נהגים, ואלו שמגיעים הם לא תמיד באיכות הכי טובה. בירושלים אנחנו חווים את זה יומיום. אין מספיק אוטובוסים כי אין מספיק נהגים. מה שהכי חמור זה שאין אופק. כשאני מדברת עם נציגים ממשרד התחבורה ומאגד, כולם מרימים עיניים לשמיים כאליו משם יבוא הפתרון. בעיני הפתרון הוא רק אם יעשו רכבת תחתית, אבל זה אפילו לא נשקל. היום המצב של התחבורה הציבורית הוא מאוד קשה וגם ברכבת הקלה ישנם עומסים וצפיפות איומה, לא רק בפסגת זאב בכל ירושלים".

 

 

יעל ענתבי (צילום: יוסי זמיר)

יעל ענתבי (צילום: יוסי זמיר)

 

"בנוגע לפקקים בפסגת זאב יש דווקא אופק לטווח קצר, בינוני וארוך", היא מספרת. "בשנה הקרובה עומדים לפתוח כביש שהיה סגור לכיוון מנהרת מעלה אדומים. זאת בשורה גדולה כי זה יעביר חלק מהתנועה דרך המנהרה ולא דרך פסגת זאב וזה צפוי להסתיים תוך שנה. בעוד ארבע שנים צפוי להיות שיקוע בגבעה הצרפתית, העבודות מתחילות בחודש הקרוב. לפסגת זאב יש מספר פתרונות לטווחים הקצרים-בינוניים וארוכים ואבל מקביל יש בנייה מסיבית שרוצים לעשות בפסגת זאב ולא נותנים מענה תחבורתי לזה".

 

ראש העיר ניר ברקת ויעל ענתבי (צילום: דוברות עיריית ירושלים)

ראש העיר ניר ברקת ויעל ענתבי (צילום: דוברות עיריית ירושלים)

 

בעוד שנה ושלושה חודשים – הבחירות המוניציפליות ולראשות העיר. מה התוכניות שלך?

"נראה לי שעדיין מוקדם לדבר על התוכניות, למרות ששנה זה כלום, אבל בפוליטיקה הרבה דברים יכולים להשתנות. אני לא יודעת להגיד. ברור שאני אהיה נוכחת בבחירות. ברור שאני נציגה של פסגת זאב, באיזה צורה אני ארוץ? זה לא ברור. מה שברור זה שאני ארוץ כסיעה עצמאית, בסיעת פ"ז שאני הקמתי. זה מה שברור לי אבל דברים יכולים להשתנות".

להערכתך, ראש העיר צפוי להתמודד לקדנציה נוספת ב-2018?

"את זה את צריכה לשאול אותו".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר