הרכבת הקלה (צילום: צוות תכנית אב לתחבורה)
הרכבת הקלה (צילום: צוות תכנית אב לתחבורה)

הרכבת הקלה להדסה עין כרם: דחייה במועד פתיחת המקטע

בעיריית ירושלים הצהירו כי הרכבת הקלה תגיע להדסה כבר ברבעון הראשון של 2023, אולם בזמן נסיעת ההרצה עד למפלצת התברר כי הרכבת לא תגיע להדסה לפני חודש מאי. בינתיים, בקרית היובל יכולים ליהנות מתנועת הרכבת אחרי שנים של עיכובים

פורסם בתאריך: 17.1.23 08:34

אחרי עיכובים של שנים, הרכבת הקלה החלה אתמול (שני) לנסוע על המסילות בשכונת קרית היובל. בשלב זה, הרכבת מגיעה עד לצומת טהון (המפלצת) ומדובר כרגע בנסיעות הרצה בלבד, שמתבצעות בין תחנת הר הרצל דרך רחוב הנטקה ועד לצומת טהון.

מדובר, כידוע, על הארכת הקו האדום של הרכבת הקלה – בצד דרום מערב בין הר הרצל להדסה עין כרם (דרך קרית היובל, קרית מנחם, צומת אורה) ובצד הצפוני בין תחנת חיל האוויר בפסגת זאב לנוה יעקב. יצוין כי בשלב זה נפתח להרצה רק המקטע שבין הר הרצל לצומת טהון, כשבעיריית ירושלים מציינים כי בשבועות הקרובים ייפתח להרצה גם המקטע הצפוני של הקו – בין פסגת זאב ונוה יעקב.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירה בדרום מערב ירושלים? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


אולם למרות נסיעות ההרצה – נדמה ששוב ישנם עיכובים בעבודות. במהלך נסיעת ההרצה שנערכה בהשתתפות שרת התחבורה מירי רגב וראש העיר משה ליאון, נאמר כי המקטע שמחבר את הרכבת הקלה להדסה עין כרם ייפתח לנסיעות מסחריות רק בחודש מאי בואכה יוני – וזאת למרות הבטחות ואמירות שהרכבת תגיע להדסה כבר במהלך הרבעון הראשון של 2023. יצוין כי נסיעות ההרצה של המקטע להדסה צפויות לצאת לדרך כבר בחודש מרץ (אבל גם כאן ייתכנו עוד עיכובים).

בינתיים, כאמור, החלה ההרצה של מקטע הר הרצל-המפלצת – מדובר על מקטע באורך של 1.2 ק"מ, שהוא השלב הראשון בדרך למגדל האשפוז בהדסה – כשעיקר העיכוב נובע מהעבודות שמתבצעות בצומת אורה). המקטע הצפוני, שצפוי להתחיל בנסיעת הרצה בשבועות הקרובים, הוא באורך של 2 ק"מ והוא כולל ארבע תחנות מזל שור, מזל קשת, יצחק טבנקין ונווה יעקב צפון.


מפת הקו האדום של הרכבת הקלה עם ההארכות להדסה עין כרם ונוה יעקב (צילום: צוות תכנית אב לתחבורה)

מפת הקו האדום של הרכבת הקלה (צילום: צוות תכנית אב לתחבורה)


הקו האדום, כידוע, הוא הראשון שפועל בישראל. אורכו כ-14 ק"מ (עם 23 תחנות) ומדי יום מבוצעות בו כ-170 אלף נסיעות. העבודות המבוצעות להארכתו (המלאה) כוללות מסילה באורך של 7.7 ק"מ עם 12 תחנות חדשות – והצפי הוא שמספר הנסיעות יגדל בכ-15 אלף ביום. בסך הכל כולל הקו האדום המלא (שייפתח כאמור רק במאי-יוני) 35 תחנות על 21.7 ק"מ.

במסגרת תהליך ההרצה, הפעילה חברת "כפיר", הבונה ומפעילה את הקו האדום, קרונות רכבת חדשים ומשודרגים, שיאפשרו להגביר את תדירות הנסיעות, יפחיתו את העומס והצפיפות בקרונות, וישדרגו את חווית הנסיעה ברכבת.


משה ליאון ומירי רגב בנסיעת ההרצה לצומת טהון (צילום: אבי מזרחי)

משה ליאון ומירי רגב בנסיעת ההרצה לצומת טהון (צילום: אבי מזרחי)


"במקביל להארכת הקו האדום", נמסר מעיריית ירושלים, "מתקדמות ברחבי העיר העבודות על שני קווים נוספים, הקו הירוק והקו הכחול, שיתחילו לפעול עד סוף העשור. הקו הירוק של הרכבת הקלה יחבר את שכונת גילה בדרום העיר, דרך מלחה, גבעת רם והכניסה לעיר, אל בר אילן והר הצופים. הציר יצטרף למערכת הסעת המונים במהלך שנת 2025, ועם השלמתו יפעלו בעיר 5 קווי רכבת קלה שיסיעו כ-360 אלף נוסעים לביום.

"הקו הכחול יחבר בין שכונת רמות שבצפון העיר, דרך הר חוצבים, מרכז העיר ושכונת תלפיות, לבין שכונת גילה שבדרומה. הקו מצוי בשלבים האחרונים של המכרז. חלקו הדרומי צפוי להתחיל לפעול במהלך שנת 2028, והקו המלא בשנת 2030. בתום התהליך יפעלו בעיר 8 קווי רכבת קלה שיספקו כיסוי מיטבי של כל שכונות העיר ויסיעו כ-780 אלף נוסעים ליום. רשת הרכבות הקלות תספק כיסוי רחב וחיבור מהיר ויעיל בין שכונות העיר ובין מרכזי הפעילות, ותביא להקלה משמעותית של עומסי התנועה בירושלים, באמצעות תחבורה ציבורית נוחה, בטוחה, מתקדמת וידידותית לסביבה".


הרכבת הקלה (צילום: צוות תכנית אב לתחבורה)

הרכבת הקלה (צילום: צוות תכנית אב לתחבורה)


שרת התחבורה מירי רגב אמרה: "כבר היום, ירושלים מקדימה את כל ערי ישראל מבחינת התחבורה הציבורית, ואני מתחייבת לעשות הכל כדי להמשיך ולשפר את שירותי התחבורה הניתנים לתושבי עיר הבירה שלנו. פתיחת מקטע נוסף של הקו האדום היא הזדמנות משמחת עבורי לשוב ולהדגיש עד כמה כולנו כאן במשרד התחבורה מחויבים לפיתוח הרכבת הקלה והתחבורה הציבורית בירושלים. הגעת הקו האדום לבית החולים הדסה עין כרם היא בשורה אדירה לתושבי ירושלים וישראל כולה. ירושלים היא פורצת דרך בתחבורה הציבורית הקלה, ומהווה מודל לחיקוי ומקור השראה לשאר המטרופולינים של ישראל. אני מבטיחה שכך זה יימשך גם בעתיד".

 

 

ראש העיר משה ליאון: "פתיחת המקטע החדש של הקו האדום היא רגע מרגש עבור ירושלים ותושביה. כבר בזמן הקרוב, עוד ועוד חלקים מירושלים יהיו מחוברים לתחבורה ציבורית נוחה, זמינה וידידותית לסביבה, שתקל על ההתניידות ברחבי העיר. מדובר בבשורה של ממש. ירושלים ממשיכה להוביל את מהפכת התחבורה הציבורית בישראל, ותחילת נסיעות הרצה של הקו האדום המשודרג היא צעד נוסף למימוש החזון של ירושלים, העיר הראשונה שתצא מן הפקקים".

יהלי רוטנברג, החשב הכללי: "ברצוני להודות לוועדת המכרזים הבין משרדית, בראשות סגן בכיר לחשב הכללי, מר יובל רז, ולצוות אב לתחבורה על קידום פרויקט חשוב זה, שישנה את פני העיר ירושלים ויקדם את ההתניידות בתחבורה ציבורית. הפרויקט נעשה בשיטת PPP, בשיתוף פעולה מצוין בין המגזר הפרטי והציבורי, ושיטה זו ממשיכה להוכיח את עצמה בקידום פרויקטים לאומיים חשובים".


משה ליאון ומירי רגב בנסיעת ההרצה לצומת טהון (צילום: אבי מזרחי)

משה ליאון ומירי רגב בנסיעת ההרצה לצומת טהון (צילום: אבי מזרחי)


זהר זולר, מנכ"ל צוות תכנית אב לתחבורה: "אנחנו שמחים עם תושבי ירושלים על ההתקדמות המשמעותית בדרך לפתיחת הארכות הקו האדום של הרכבת הקלה לצפונה ולדרומה של העיר. אנו צופים כי המהלך יביא לשיפור משמעותי במצב התחבורתי בירושלים, צמצום הפקקים והקלה על התושבים. זהו שלב נוסף בהתפתחות התחבורתית של ירושלים, בנוסף לקווי האוטובוס החדשים שכבר פועלים, ולתכנון וביצוע קווי רכבת קלה נוספים ברחבי העיר, לרווחת כלל התושבים".

מנכ"ל חברת שפיר יפתח נאור: "אנו שמחים לעמוד בעוד ציון דרך חשוב של הפרויקט, וגאים למלא תפקיד משמעותי בפיתוח ירושלים. התחלנו את העבודות לפני כשנתיים, בתקופה של מגיפה עולמית ומשבר בשרשראות האספקה. למרות האתגרים, עמדנו בלוחות הזמנים והתחלנו היום את נסיעות ההרצה. נמשיך להשקיע את כל מאמצינו בשיפור השירות לנוסע, הזמינות והאמינות, בשדרוג הרכבות ובהטמעת טכנולוגיות מתקדמות".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. שרון כהן

    אין פסים איך תגיע בניגוד לנוה יעקב יש כבר הכול והם מעקבים או הכול או כלום חלם זה פה

  2. הנאשם והמורשע לכלא

    טועים ומטעים: היחיד שטען שהארכה תפעל ממרץ הוא ראש העיריה, מסיבותיו הפוליטיות הצרות. כל אנשי המקצוע אמרו מראש שהרכבת תפעל בנתיב המלא ביולי 2023 וכך כנראה יהיה.

  3. גבריאל

    לפני שלושה חודשים ראש העיר משה לאון הצהיר שהרכבת תתחיל לפעול להדסה בסוף חודש מאי. אז מאיפה הבאתם את זה שהעיכוב נתגלה בשל תחילת נסיעות ההרצה בקטע הנטקה? כרגע אין שום עיכוב וזה ע"פ התכנון שהרכבת תתחיל לפעול בסוף מאי.

  4. גבריאל

    בינתיים מאי, יוני, יולי עבר ועוד מעט גם אוגוסט, ושום דבר!
    נראה לי שזה ימתין לחגיגות השנה היהודית החדשה(ראש השנה) תשפ"ד תהה שנת פתיחה דרכבת.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר