קאנטרי הר חומה (צילום: יוני סיבוני)
קאנטרי הר חומה (צילום: יוני סיבוני)

הקרב על צביון הר חומה: במינהל הקהילתי מתעקשים על סגירת הבריכה בשבתות – ההכרעה בקרוב

השבוע התקיים דיון מכריע בנושא בבית המשפט המחוזי, שבו התייחס יו"ר המינהל הקהילתי שלמה גולברי לסוגיית פתיחת הבריכה בסופי שבוע, ואמר: "בעולם הרוחני שלי אסור לפגוע באווירת השבת", וסירב להצעות פשרה שעלו. סגן ראש העיר חביליו: "אם הקיצוניים ינצחו בהר-חומה - יהיה אפקט דומינו בירושלים כולה"

פורסם בתאריך: 19.1.23 21:54

בימים הקרובים צפויה להתקבל בבית המשפט המחוזי החלטה הנוגעת לסוגיית הפתיחה בשבתות ובחגים של בריכת הקאנטרי בהר חומה. להחלטה שתקבל השופטת מרים אילני עשויות להיות תוצאות כבדות משקל עבור ירושלים כולה, וגם בכיכר ספרא עוקבים מקרוב אחרי הדרמה המשפטית.

כזכור, כפי שפורסם ב"כל העיר" פעמים רבות בחודשים האחרונים, בהר חומה מתנהל קרב על האופי ועל הצביון השכונתי – שכונה שהיא ברובה דתית-חרדית אולם גם עם אלפי תושבים חילונים. בלב ליבו של המאבק – סוגיית פתיחת בריכת הקאנטרי החדש בשבתות ובחגים. הנהלת המינהל הקהילתי, בראשות היו"ר שלמה גולברי, החליטה כי הבריכה לא תפעל בשבתות ובחגים בטענה כי חילול השבת בפרהסיה יפגע בתושבים ובאופי של השכונה. מנגד, התושבים החילונים וגם מסורתיים ודתיים, שלא רוצים לסגור את השכונה בשבתות ולכפות אורח חיים דתי-חרדי בשכונה.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירת 5 חדרים בהר חומה? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


השבוע, כאמור, התקיים בבית המשפט המחוזי דיון מכריע בעתירה שהגישו סגן ראש העיר יוסי חביליו, עמותת 'צחור' ו-4 מתושבי השכונה (אביגדור שמעון, מאיה לוי, שולי גמזו, נועם הדיה) כנגד המינהל הקהילתי והיו"ר שלמה גולברי, אשר נחקר.

גולברי טען בדבריו כי "עשינו הליך סדור שהתחיל כמה שנים לפני כן לעניין הבריכה, הנושא עמד בלב דיון ציבורי רחב מאוד שהייתי אומר שהשיא שלו היה בבחירות (למינהל הקהילתי, ר"ג) שהיו בשכונה לפני כשנה, כשכל הצדדים הקהילתיים גם באותה תקופה נבחרו וזה היה סוגייה כבדה שעמדה לעיני הציבור והנבחרים שלהם…. באופן חד משמעי הוכרע שכל הנציגים שנבחרו, אחד הדברים שהם מייצגים את הציבור והם שמו את זה במצג שלהם והציבור כולו, כלומר מתוך 9 נציגים שעמדו לבחירה, 9 נציגים שנבחרו היה במצע שלהם שהם מבקשים שהבריכה לא תפעל בשבת".

בהמשך חזר גולברי על אמירה קודמת שלו, מישיבת הנהלה של המינהל הקהילתי, בנוגע לשליחת תושבי הר חומה לשחות בבריכה בגילה בשבתות ובחגים: "בדקתי את זה מבחינת תזמן של הגעה, המרחק הוא דומה למרחק להגיע בהר חומה. לדוגמא מי שגר בסולצקין זה מרחק הגעה של 2 ק"מ (לקאנטרי בהר חומה, ר"ג) ולגילה 2.5: ק"מ".

החקירה נמשכה ונמשכה וגולברי נשאר נאמן לאמירתו הכללית כי "בעולם הרוחני שלי אסור לפגוע באווירה של השבת", ולא היה מוכן לקבל פתרונות שונים שהוצעו – כמו סגירת הגג בשבתות, גידור המדשאות בבריכה בברזנט וכדי שלא תהיה פרהסיה כביכול.

בסופה של החקירה ביקש גולברי לומר מספר משפטים: "כל הזמן ניסו לבחון את הדתומטר שלי, חשוב להבין שמבחינה דתית האיסור על רחצה מעורבת הוא הרבה הרבה יותר חמור". גולברי לא יכול היה להמשיך ולדבר מכיוון שהשופטת עצרה אותו: "הנושא אינו קשור לתביעה ולכן אני מבקשת להפסיק להעיד בעניין זה".

האם זהו למעשה כבר המאבק הבא שהולך להתנהל – איסור על רחצה מעורבת בבריכה בהר חומה? הפתרונות ככל הנראה בידיים של גולברי.

***

החלטה, כאמור, תתקבל בימים הקרובים, כשכל הנראה השופטת אילני תגיע למתחם הקאנטרי כדי לבחון את מיקומו ואת שאלת הפרהסיה והקרבה לבתי מגורים.

בינתיים, התושבים החילונים בהר חומה זועמים וטוענים כי מדובר על כפייה דתית. עוד הם טוענים כי הנושא כלל לא עמד על הפרק במצע של המתמודדים בבחירות.

סגן ראש העיר חביליו אמר בסיום הדיון: "יש כאן שעת מבחן משמעותית לא רק להר-חומה, אלא לירושלים כולה. בית המשפט נדרש להכריע במקרה מקומם בו רשות שיש בה רוב נבחר קיצוני – מנסה לכפות אורחות חיים הלכתיים על המרחב ועל המוסדות הציבוריים בשכונה עם כ-40 אחוז חילונים ומסורתיים, ועוד אלפי דתיים ליברליים שמבקשים להימנע ממלחמות שבת שיחריבו את השכנוּת הטובה בהר-חומה. יש כאן פגיעה חמורה ובלתי מידתית בציבור הלא-חרדי ובזכותו לבריאות, לחופש תנועה, ולחופש מדת. אין לי ספק שאם הקיצוניים ינצחו בהר-חומה – יהיה אפקט דומינו בירושלים כולה, ולא רק בנוגע לבריכות הציבוריות, אלא באופן כללי. זאת הסיבה שבגללה ברגע שקראו לי להתערב בסיפור הזה – התייצבתי. אסור לתת לקיצוניים לדחוק את המתונים החוצה מהשכונה או מהעיר".

 

 

בעיריית ירושלים עוקבים בינתיים מהצד אחר המתרחש. בעבר, כפי שפורסם, הצהיר ראש העיר משה ליאון כי הבריכה תפעל גם בשבתות ובחגים – כפי שקורה בכל הבריכות האחרות בעיר. גם עיריית ירושלים הגיבה באופן דומה. אולם כעת, כשהנושא הגיע לבית המשפט, יכולות להיות להחלטה שתתקבל השלכות משמעותיות על האופי של ירושלים כולה.

***

כאמור, במינהל הקהילתי בהר חומה ממשיכים להתעקש שהבריכה לא תפעל בשבתות. ומה באשר לתושבים החילונים? הנה, זה מה שאומר חבר ההנהלה יוני בלאסן בשיחה עם "כל העיר": "המינהל הקהילתי נבחר ברוב מוחץ והוא קיבל החלטה ברוב מוחלט. זה הסיפור. אם רוצים לעקור בחירות של ציבור שלם שבחר, כמו שעושים – טוב, כולם שומעים חדשות. כדאי שתלמדו מה זה דמוקרטיה. בדמוקרטיה מתקבלות החלטות על פי דעת הרוב".

לדבריו, "השכונה אמנם מעורבת, אבל חלק גדול ממנה הם חרדים, דתיים ומסורתיים, ואפשר לראות את זה בנתונים. הצביון של השכונה מובהק ביותר – זו שכונה מאוד שומרת שבת במרחב הציבורי. מכאן הגיעה החלטת ההנהלה, שהיא מאוד ברורה. קיבלנו מנדט מהתושבים וזו ההחלטה ואנחנו עומדים מאחוריה.

"לבריכה קוראים מרכז החיים, היא נמצא בחיבור של שלב א', ב' וג' – בדיוק באמצע הפרהסיה. לפתוח את הדבר הזה בשבת זה לתקוע אצבע ענקית בעין של הציבור כולו".

אתה אומר חד משמעית שרוב הציבור בהר חומה רוצה לשמור על השבת – האם השלב הבא הוא לסגור כבישים בהר חומה בשבת?
"זו שאלה דמגוגית. אנחנו כמינהל קיבלנו החלטה לגבי הבריכה. זו הסוגיה שעומדת לפתחנו וזה הנושא היחידי. עמדתי לא רלוונטית, זה לא עולה לדיון ואין שום כוונה כזו. יש הבדל מאוד ברור בין פתיחת בריכה לבין נסיעה של אדם פרטי ברכב. אדם פרטי, חלילה לנו מלכפות עליו".

אתה מבין שזה גורם לקרע גדול בין התושבים בשכונה? מה יש לך לומר לתושבי הר חומה החילונים?
"אני מבין אותם מצוין. כואב לי שזה כואב להם, אבל מצד שני אני לא אוותר על האמונות של עם ישראל. לא אוותר על ההחלטה הזו. אף אחד לא יגרום לנו לחלל את השבת בפרהסיה. זה ישנה את האופי הברור והמובהק של השכונה. העובדה שיש מי שלא מכבד את זה – זה מה שגורם לקרע".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. ציון

    קיצונים???מר חביליו אתה הקיצוני היחידי. לא ניתן שישימו פס עלינו אנחנו הרב בשכונה. לך לשכונות אחרות ושם תחולל ריב ומדון.

  2. ירושלמי

    לצערי גרמת רק לנזק. מי ביקש ממך עזרה. לך תתעסק בשכונות שלך. אני חיים צורה טובה מאוד בלי בריכה בשבת. חבל שכמה חנפנים אינטרסנטים אומרים לך ״הל הכבוד״ מקושש קולות עלוב

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר