אדירה קופסקי ז"ל, זירת התאונה הקטלנית במושבה הגרמנית, חלק מהמסמך שנשלח לראש העיר משה ליאון לפני כשנה וחצי (צילומים: הערשי פרלמוטר - תיעוד מבצעי כבאות והצלה מחוז ירושלים, צילום מסך)
אדירה קופסקי ז"ל, זירת התאונה הקטלנית במושבה הגרמנית, חלק מהמסמך שנשלח לראש העיר משה ליאון לפני כשנה וחצי (צילומים: הערשי פרלמוטר - תיעוד מבצעי כבאות והצלה מחוז ירושלים, צילום מסך)

התאונה הקטלנית במושבה הגרמנית בשבוע שעבר: "הכתובת ממש היתה על הקיר"

חשיפה: כבר לפני כשנה וחצי פנו גורמים שונים אל ראש העיר משה ליאון והתריעו על הסכנה האורבת בקריית החינוך במושבה, כולל ברחוב הילדסהיימר, שבו אירעה התאונה הקטלנית. כך למשל, הוצע להפוך את כיוון הנסיעה ברחוב כדי למנוע האצה של רכבים, ונכתב כי יש להסדיר את המדרכות - הצעות שאם היו מיושמות היו מונעות, ככל הנראה, את מותם של מרטין פפר ואדירה קופסקי ז"ל. העירייה בתגובה: "בשבוע הבא יבוצע הסדר להוספת פסי האטה ברחוב בכדי למנוע אפשרות לנסוע במהירות גבוהה"

פורסם בתאריך: 9.2.23 08:16

את התאונה הקטלנית שאירעה בשבוע שעבר ברחוב עזריאל הילדסהיימר במושבה הגרמנית ניתן היה למנוע. הכתובת היתה על הקיר, התרעות ואזהרות נשמעו פעם אחר פעם, ואף הוצעו פתרונות ממשיים שהיו יכולים למנוע את מותם של אדירה קופסקי (בת 19) ז"ל ומרטין פפר (78) ז"ל.

תושבים במושבה הגרמנית, פעילים חברתיים והורים לילדים בבתי הספר בקרית החינוך במושבה התריעו כבר לפני כשנתיים על הסכנה האורבת מדי יום לאלפי התלמידים שמגיעים בכל בוקר למוסדות החינוך הרבים באזור. ביחד עם מינהל קהילתי גינות העיר הם אף ניסחו מסמך מפורט שבו הצעות קונקרטיות – מסמך שמטרתו היתה אחת: למנוע קטל מיותר בכבישים. המסמך המדובר נשלח לראש העיר משה ליאון באוקטובר 2021 – אולם בשיחות עם "כל העיר" השבוע מציינים גורמים שונים שהיו חתומים על המכתב כי לא קיבלו מענה רשמי מראש העיר וכי בפועל רבים מהליקויים שעליהם הצביעו לא תוקנו ולא זכו להתייחסות.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירה בצפון העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


ובחזרה לליל רביעי שעבר, 2.2.2023, במושבה הגרמנית: רכבם של בני הזוג פפר נסע (ככל הנראה במהירות) ברחוב עזריאל הילדסהיימר (הרחוב שמוביל ממוזיאון הטבע לכיוון המושבה הגרמנית/רחוב רחל אמנו). זהו כידוע כביש צר, חשוך, ללא מדרכות בחלקו ועם ראות לא טובה בצמתים שהוא חוצה – המגיד, והצפירה. במזג האוויר הסוער ששרר באותו הלילה, איבדה הגברת פפר, שנפצעה קשה בתאונת הדרכים, את השליטה על הרכב, שהתהפך על צידו ונגרר למרחק של מטרים רבים, ופגע באדירה קופסקי ז"ל, שמותה נקבע בזירת התאונה. מרטין פפר ז"ל נמחץ למוות ברכב וחולץ כשהוא ללא רוח חיים אחרי דקות ארוכות.


אדירה קופסקי ז"ל

אדירה קופסקי ז"ל


את הטרגדיה הזו, שבה שתי משפחות איבדו את יקיריהן, היה ניתן למנוע כאמור. בסעיף 20 למסמך המפורט שהועבר לראש העיר ליאון באוקטובר 2021 ישנה התייחסות מפורשת לבעיה הבטיחותית שישנה ברחוב הילדסהיימר, ולפתרון שיש לבצע. "שינוי כיוון התנועה ברחוב הילדסהיימר מרחל אמנו אל מוהליבר, לטובת מעבר בטוח של הולכי רגל והורדת מהירות הנסיעה".


זירת התאונה הקטלנית במושבה הגרמנית (צילום: הערשי פרלמוטר - תיעוד מבצעי כבאות והצלה מחוז ירושלים)

זירת התאונה הקטלנית במושבה הגרמנית (צילום: הערשי פרלמוטר – תיעוד מבצעי כבאות והצלה מחוז ירושלים)


זהו סעיף שכמעט ראה את הנולד וביקש למנוע תאונות קטלניות כמו זו שהתרחשה בשבוע שעבר ברחוב הצר. וזהו לא הסעיף היחיד. סעיף 21 של אותו המסמך אומר: "ביטול צד אחד של חנייה ברחוב הילדסהיימר ויצירת מסלול בטוח ורחב עבור הולכי רגל (היום המרחב מוקדש 2 צדי חניה + מסעה => אין מסלול הליכה בטוח)".

@@@

"הכתובת ממש היתה על הקיר", אומרת בשיחה עם "כל העיר" יסמין ויסמן, אמא לילד בבית הספר אדם, שהיתה מעורבת בניסוח המסמך המפורט שנשלח לראש העיר ליאון. "ממש הצענו להפוך את הילדסהיימר לחד סטרי, בנוסף להיפוך הנסיעה. התרענו שהירידה ברחוב הילדסהיימר מסוכנת, שמכוניות נוסעות במהירות, שאין מדרכות בכלל. התאונה הקטלנית אמנם התרחשה בשעות לילה, ולא היו ילדים במקום – אבל את הכמעט תאונות אנחנו רואים שם מדי יום. כל יום שעובר ואין תאונה קשה בכל האזור של קריית החינוך במושבה הוא בבחינת נס".

לדברי ויסמן, "גם בהילדסהיימר פינת הצפירה – כל יום כמעט מתרחשות עשרות תאונות. אין שדה ראייה לנהגים, אין מדרכות, יש ילדים על אופניים – אם הרחוב היה חד סטרי לכיוון העלייה – הנהג היה מקבל שדה ראייה רחב יותר".

מה קרה בפועל מאז נוסח המכתב ונשלח לראש העיר?
"לא הרבה. למעשה, עד ללפני חודשיים לא קרה כלום. בחודשיים האחרונים, אחרי הרבה לחץ שהפעלנו, נרשמה התקדמות נקודתית. הצלחנו לקדם בסיוע של יוסי חביליו ונציגים מהעירייה שהגיעו איתו עמודונים ברחוב אלרואי, שלט עצור בהילדסהיימר פינת הצפירה ועוד – אבל זה טיפה בים".

עוד מוסיפה ויסמן: "הכנו תוכנית רחבת היקף – מפרצי חניה, חסימה של רחוב הצפירה לרכבים – רחוב צר שמשרת שני בתי ספר גדולים, יהודה הלוי ואדם, ומספר גני ילדים – הוא לא מיועד להכיל את כל כמות הרכבים הזו. הגענו גם להסכמות עם הדיירים ברחוב – כי מה שקורה שם זה סכנה ממשית לילדים. ביקשנו לחסום את הכניסה לרחוב עם שער ולאפשר כניסה לרכבי ביטחון ודיירים בלבד – אבל זה לא קרה. זה רחוב ללא מוצא, עם חניה בצד אחד – ובשעות הגעה ויציאה ממוסדות החינוך, הרחוב סתום ואי אפשר ללכת על המדרכות כי יש עליהן רכבים שמסתובבים ומנסים לצאת. בעיה דומה יש ברחוב רות, ובכלל – כל האזור של קריית החינוך במושבה מסוכן להולכי הרגל ועוד יותר מכך לילדים".

ויסמן ממשיכה ואומרת כי "אני התחלתי להיות מעורבת בתהליך לפני כשנה וחצי – וכלום לא קרה עד החודשיים האחרונים עם פתרונות נקודתיים. אני לא מבינה גדולה בתכנון תנועה, אבל הפתרונות שהצענו נשמעים ונראים כמו פתרונות נוחים לביצוע ובעיקר כאלה שיכולים להגן על הילדים. המציאות היא אבסורדית – תמרורים לא ברורים, אין מעברי חצייה בקרבת בתי ספר ועוד. יש סכנה אדירה להולכי הרגל וכל יום שעובר בלי תאונות ונפגעים זה נס".


הסעיפים שמתייחסים לרחוב הילדסהיימר במסמך שנשלח לראש העיר משה ליאון

הסעיפים שמתייחסים לרחוב הילדסהיימר במסמך שנשלח לראש העיר משה ליאון


דונה אבשלום, פעילה בנושא התחבורה בקרית החינוך במושבה הגרמנית, ואמא לתלמידה בקרית החינוך במושבה מוסיפה: "אי אפשר להגיע בבקרים ברגל למוסדות החינוך. אין מדרכות רציפות, יש מקומות בלי מדרכות בכלל שאז חייבים לרדת לכביש, משאיות שעוברות בכל בוקר. זה פשוט סכנה".

אבשלום מתייחסת לבעיה ברחוב הצפירה, שאליו כאמור נכנסים אלפי הורים וילדים בכל בוקר: "למכוניות אין שם מקום, אז הן עולות על המדרכות – וזה בזמן שמגיעים מאות הורים וילדים ביחד רק לבית הספר אדם, ויש עוד בתי ספר במרחב. יש כאוס מוחלט".


סמטרת רחוב הילדסהיימר (צילום: יוסי סעידוב)

סמטרת רחוב הילדסהיימר (צילום: יוסי סעידוב)


לדבריה, "פנינו לראש העיר בכתב, לא קיבלנו מענה ישיר ממנו. במקום זה קיבלנו פנייה מהמינהל הקהילתי – שטחנו את הטענות והבעיות. היתה ישיבה, ונראה היה שמבינים את המצוקה – אבל בפועל שום דבר לא התקדם.

"בין השאר התרענו על הסכנה ברחוב הילדסהיימר – אמרנו שעדיף שהנסיעה תהיה בכיוון ההפוך – כדי שנהגים לא יתפסו תאוצה בירידה, מה שקרה ככל הנראה בתאונה הקשה בשבוע שעבר. ביקשנו גם להפוך את הרחוב כולו לחד סטרי ולא רק חלק ממנו – בכלל בתי הספר שיש באזור. בנוסף, ביקשנו לשים יותר עמודונים במדרכות כדי למנוע מנהגים לעלות עליהן, לסגור את רחוב הצפירה ולעודד שם הליכתיות. זו לא המצאה שלנו – יש בנחלאות רחוב שסגור לכניסת רכבים למעט רכבי ביטחון ותושבים. זה פתרון מצוין. אבל שוב – כלום לא קרה. יכול להיות שהסיבה שלא פועלים כיום קשורה לעבודות הרכבת הקלה הצפויות בעמק רפאים – אבל בעיות הבטיחות הן עכשיו. כל יום כמעט מתרחשות פה תאונות עם ילדים".

 

 

יוסי סעידוב, מייסד ומנהל עמותת ברחובות שלנו – ארגון הולכי הרגל של ישראל: ״עיריית ירושלים הפקירה את הולכי הרגל בעיר. המדרכות הפכו לפח אשפה עירוני, אין אכיפה על עבריינות מדרכות ומדיניות העירייה מתעדפת שוב ושוב רכבים פרטיים על חשבון הולכי רגל. בקשות המינהל הקהילתי, ועדי ההורים ופעילים חברתיים להסדיר את המחדלים בסמטאות המושבה הגרמנית זכו להתעלמות ולזלזול מהעירייה ומראש העיר משה ליאון. אנו מצפים לחקירה של גורם בלתי תלוי בסוגיית מות הולכת הרגל והתעלמות העירייה מהתראות התושבים".


יוסי סעידוב (צילום: ברחובות שלנו)

יוסי סעידוב (צילום: ברחובות שלנו)


@@@

המסמך, כאמור, נכתב על ידי גורמים שונים אשר להגדרתם "חיים, עובדים ולומדים בקריית החינוך במושבה הגרמנית, על מנת שתורה לפעול באופן מיידי לשדרוג תשתיות הליכה נחוץ, הכרחי ודחוף במרחבים הציבוריים המובילים לקריית החינוך". הוא נחתם על ידי נציג ועד ההורים של בתי הספר יהודה הלוי, נציגי ועד ההורים של בית הספר הרטמן, נציגי ועד ההורים של בית הספר אדם, נציג ועד ההורים הכללי של ירושלים, וגורמים ממינהל קהילתי גינות העיר – כולל המתכנן האורבני של המינהל.


משה ליאון (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)

משה ליאון (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)


המסמך המדובר כולל 31 סעיפים – חלקם לטיפול ועדי ההורים (הסברה ומניעה), חלקם בטיפול המינהל הקהילתי וכאלה שהם באחריות העירייה לביצוע. "הושקעה בנושא מחשבה רבה, ונודה לקידום השינויים הללו בהקדם", נכתב במסמך שנשלח לראש העיר. "יצוין עוד כי אדריכל העיר מקדם בימים אלה פרויקט בשם "בדרך לגימנסיה", שנועד להפוך את המרחב הציבורי המוביל לקריית החינוך לידידותי יותר להולכי רגל – נבקש כי תנחה לקדם בכל דרך אפשרית את מימוש הפרויקט".

עיקרי ההצעות במסמך – אשר התקבלו בהסכמה רחבה, כולל של דיירי הרחובות הרלוונטיים:
– הרחבת והסדרת מדרכות באופן שייצור מרחב הליכה בטוח ותקני;
– טיפול במכשולים שמפריעים להליכה )עצים, תמרורים, גדרות, צמחיה שפולשת מהמגרשים הפרטיים, כניסות לחניונים וכו'(;
– הצבת מחסום בכניסה לסוף רח' הצפירה שיפעל בשעות השיא ויאפשר כניסת דיירים בלבד;
– יצירת תחנות "נשק וסע" במיקומים המפורטים;
– הוספת מעברי חציה מוגבהים וכן תמרורים )עצור ופס לבן( במיקומים המפורטים;
– הפיכת כיווניות רחובות לחד סטרית, במיקומים המפורטים.

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "על פי הממצאים, מסתמן כי התאונה ברחוב הילדסהיימר נגרמה עקב איבוד שליטה של הנהגת על הרכב ונהיגה במהירות מופרזת. במטרה למנוע תאונות נוספות ובהתאם להמלצת המשטרה, בשבוע הבא יבוצע הסדר של הוספת פסי האטה ברחוב, בכדי למנוע את האפשרות לנסוע ברחוב במהירות גבוהה. עוד, מקדמת העירייה תב"ע חדשה למוסדות חינוך רחוב הצפירה, אשר במסגרתה ייקבעו הסדרי חנייה ותנועה ברחוב".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. ד

    מה פסי האטה ימטומטמים פירטו לכם פה בדיוק מה צריך לעשות ואיך להציל חיים ואתם שמים פסי האטה מיותרים שלא יעזרו הגלום כדי לא לבטל שמונה חניות מקודשות. אנשים אשכרה מתים!!!

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר