הכנסת, בניין העירייה בכיכר ספרא (צילומים: Sepavone/depositphotos.com, ארנון בוסאני)
הכנסת, בניין העירייה בכיכר ספרא (צילומים: Sepavone/depositphotos.com, ארנון בוסאני)

שחיתות שלטונית? הצעת חוק חדשה – ראש עיר יוכל להשתמש בפייסבוק העירוני לצורכי תעמולה

בהצעת חוק שהגישו חברי כנסת מהקואליציה לקראת הבחירות המוניציפליות מוצע כי תינתן לראש עיר האפשרות להשתמש באתר האינטרנט ובדף הפייסבוק העירוניים לצורכי תעמולת בחירות ולהסתייע בעוזר האישי לצרכים פוליטיים. עוד מוצע - העלאת אחוז החסימה

פורסם בתאריך: 15.6.23 13:16

לקראת הבחירות המוניציפליות, שיתקיימו כידוע ב-31.10.2023, מסתמנים כמה שינויים דרמטיים, ובהם האפשרות שתינתן לראש עיר להשתמש באתר האינטרנט ובדף הפייסבוק העירוניים לצורכי תעמולת בחירות ולהסתייע בעוזר האישי לצרכים פוליטיים.

ועדת הפנים דנה בהצעת חוק המאפשרת לראשי רשויות מקומיות מכהנים להשתמש בדף הפייסבוק של הרשות ובאתר האינטרנט שלה לצורכי תעמולת בחירות. את ההצעה, שנקראת "הסדרת שימוש בנכסים דיגיטליים של הרשות המקומית, גם לצרכי תעמולה", יזמו 12 חברי כנסת מהקואליציה – אלי דלל, חנוך דב מלביצקי, עמית הלוי, אושר שקלים, משה סעדה, טלי גוטליב, קטי שטרית, נסים ואטורי, חוה אתי עטיה, צגה צנגש מלקו ושלום דנינו מהליכוד ולימור סון הר מלך מעוצמה יהודית.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירה ברמת אשכול? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


בהצעה נכתב כי "מבוקש לייצר את האיזון הראוי בכל הנוגע להגדרת משאבי הציבור, כאשר אלה נוגעים לשימוש ברשתות חברתיות ובמרשתת באופן כללי על ידי נבחרי הציבור". בהצעה לתיקון החוק, אשר אוסר היום לעשות שימוש בנכסים הדיגטליים של הרשות לצורך תעמולה, נכתב כי "לא יראו את השימוש של נבחרי ציבור במידע שהופץ על ידי גוף הציבורי, בין היתר ברשתות החברתיות ובאתר הרשות, כתעמולת בחירות".

נוסף על כך דנה הוועדה בהצעה המאפשרת לראשי רשויות להסתייע בעוזריהם האישיים לפעילות פוליטית. בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "כידוע, נוהג נפוץ ורחב בשלטון המקומי הוא כי העוזרים האישיים לראש הרשות מסייעים לו בתפעול הקשר עם הציבור, לרבות באמצעות המדיה הדיגיטלית, בדפים פרטיים של ראש הרשות. נוהג נפוץ זה קיים ומעוגן ביחס לעוזרים פוליטיים לשרים ולחברי כנסת".

 

 

המציעים מביאים כדוגמה את הערעור לפי חוק הרשויות המקומיות (משמעת) שהגיש עו"ד איתי צורף נגד ראש העיר קרית מוצקין חיים צורי ואחרים בנושא, וכתבו: ״לאחרונה נקבע על ידי יו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-25 כי למעשה כל פעילות בדפים הפרטיים של ראש הרשות במרשתת היא פעילות פוליטית, וכי בהיעדר הסדר מפורש בחוק לפעילותם של עוזרים אישיים לראשי הרשויות בתפעול הדפים הפרטיים מהווה ההסתייעות בהם תעמולה אסורה. ואולם, במסגרת החלטתו זו ציין יו"ר ועדת הבחירות המרכזית כי 'על אף המסקנה שאליה הגעתי, אין לכחד כי הערר העלה סוגיה הראויה להסדרה. תפעול דף פייסבוק מצריך אוריינות דיגיטלית ומשאבי זמן. החשבון של ראש הרשות יכול לשמש אותו ליצירת קשר ישיר עם התושבים ולהעברת מידע, להיות קשוב לתלונות, לצרכים ולביקורת ולקבל משוב על פעילות הרשות'. כפי שציינו, כמעט כל ראשי הרשויות מפעילים גם חשבונות פרטיים-פוליטיים, ומדוח מבקר המדינה עולה כי נכון לשנת 2020, ב-32 אחוז מהרשויות מנהלים גורמים ברשות או גורמים במימונה של הרשות את חשבון ראש הרשות, אך להבדיל משרים וסגני שרים, אשר רשאים להשתמש בשירותם של עוזרים פוליטיים לתפעול הדף האישי-פוליטי שלהם, לא כך לגבי ראשי הרשויות, ומכאן המלצתו-קריאתו של מבקר המדינה להסדרת הנושא".

עוד נכתב בדברי ההסבר כי "כנגד החלטת יו"ר ועדת הבחירות המרכזית הוגשה עתירה לבית המשפט העליון – בג"צ על ידי עיריית קרית מוצקין ואחרים – וכי עתירה זו תלויה ועומדת וטרם הוכרע בה, ואולם אין בכך כדי לגרוע מהצורך להסדיר הסתייעות בעוזר אישי לראש הרשות לשם שימוש של ראשי הרשויות ברשתות החברתיות לצורך שמירת הקשר הישיר והאינטראקטיבי עם התושבים".

נושא אחר שהועלה בהצעת החוק הוא העלאת אחוז החסימה בבחירות המוניציפליות העומד כיום על 0.75 אחוז ל-1.5 אחוז "כדי להגביר את משילות ראש הרשות ומועצת הרשות המקומית, ולאפשר להם לנהל את הרשות המקומית לטובת התושבים".

ההצעה הונחה על שולחן הכנסת לדיון מוקדם.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר