משה ליאון, אלי מלכה (צילומים: ראובן קפוצ'ינסקי)
משה ליאון, אלי מלכה (צילומים: ראובן קפוצ'ינסקי)

ראש העיר ליאון נגד היועמ"ש לעירייה: "התוצאה של חוות הדעת אינה טובה"

עו"ד אלי מלכה אוסר על המינהלים הקהילתיים בעיר לקיים פאנל מועמדים לקראת הבחירות למועצת העירייה בחודש אוקטובר. במינהלים מתרעמים וגם בקרב חברי מועצת העירייה מתקוממים. ראש העיר ליאון: "קיום אירועים בבתי ספר ובמינהלים קהילתיים מקדם את השיח הדמוקרטי"

פורסם בתאריך: 31.7.23 20:14

היועץ המשפטי של עיריית ירושלים, עו"ד אלי מלכה, עומד באחרונה בעין סערה שפרצה בכיכר ספרא. הסיבה: חוות דעת שהוציא היועמ"ש מלכה, לפיה אין לערוך ולקיים במינהלים הקהילתיים בעיר 'פאנל מועמדים' לקראת הבחירות למועצת העירייה, שיתקיימו בסוף חודש אוקטובר.

את חוות הדעת שלו הוציא עו"ד מלכה בעקבות פנייה של מינהל קהילתי יובלים (החולש על קרית היובל, רמת שרת, רמת דניה, גבעת משואה ועין כרם) ושל מינהל קהילתי גנים (עיר גנים וקרית מנחם) לחברה למתנ"סים, זאת על מנת לקבל אישור פורמלי לקיום 'פאנל מועמדים', כפי שעשו במערכות הבחירות הקודמות.


מחפשים דירה בדרום העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


ל"כל העיר" נודע כי חברי המינהלים הקהילתיים יובלים וגנים זועמים על חוות הדעת שהוציא היועמ"ש וטוענים כי "ישנו ככל הנראה ניסיון להוריד את אחוזי ההצבעה".

לטענתם, "זוהי בדיוק מטרת המינהלים הקהילתיים. להנגיש לתושבים מידע ואינפורמציה. פאנלים דומים נערכו במערכות בחירות קודמות, והאיסור הזה מקומם מאוד. איפה עוד יוכלו לקבל תושבי השכונות מידע על המתמודדים ועל האני מאמין שלהם אם לא במינהלים הקהילתיים?".


בעין הסערה - עו"ד מלכה (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)

בעין הסערה – עו"ד מלכה (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)


אחד מחברי ההנהלה במינהל גנים מוסיף: "זה לא שאנחנו מבקשים להזמין פה נציג מסוים ולהריץ אותו. זה יהיה פאנל מקיף, יוזמנו להשתתף בו כל הרשימות המתמודדות. זה נעשה בעבר. משהו פה מוזר. נראה שמישהו רוצה להרדים את תושבי השכונות בדרום העיר כדי שלא ייצאו להצביע".

בחוות הדעת שהוציא עו"ד מלכה הוא מציין כי החוק אוסר על קיום מימון כנסים בעלי גוון פוליטי בגופים נתמכים. אבל כאן מדובר, כאמור, על אירוע מסוג אחר. עוד קובע מלכה בחוות הדעת שלו כי ניתן יהיה לקיים אירוע של 'פאנל מועמדים' רק לאחר שינוי תקנון של המינהלים הקהילתיים וההסכמים הקיימים בין העירייה לבין המינהלים הקהילתיים – תנאי, שאומר בפועל, שלא יתקיימו אירועים מסוג זה מאחר ששינוי תקנוני של עמותה הוא עניין מורכב מאוד.


אריה קינג (צילום: יח"צ)

אריה קינג (צילום: יח"צ)


בחוות הדעת הזו הצליח מלכה לאחד כנגדו קצוות שונים מבין סיעות מועצת העירייה, כולל את מחזיק תיק המנהלים הקהילתיים סגן ראש העיר אריה קינג (מאוחדים), שאומר: "אם מזמינים את כולם, ואם אין לקיחת עמדה כלשהי שמזמינים רק צד כזה או אחר – אין שום בעיה לקיים אירוע כזה, ואני עצמי השתתפתי באירועים מסוג זה במערכת הבחירות הקודמת. אני גם הייתי ממליץ למנהלים שלא להקשיב לחוות הדעת הזו. הוא מתערב בדברים שאין בהם צורך. זה בדיוק המקום שאליו המנהלים צריכים להיכנס. להנגיש אינפורמציה לתושבים. אני מדגיש שוב – אם זה משהו שהוא בעד מועמד או רשימה או צד מסוים במפה – אז ברור שלא צריך. אבל כאן מדובר על פאנל שוויוני שנותן למתמודדים להציג את עצמם ואת משנתם בפני תושבי השכונות".

 

 

גם סגן ראש העיר יוסי חביליו (מצילים את ירושלים), בעברו היועמ"ש לעירייה, לא מבין את חוות הדעת הזו של מלכה. "אני מסכים עם האיסור העקרוני לקיים אסיפות בחירות או תעמולה במבני המינהלים הקהילתיים, וחולק על האיסור לקיים במבני המינהלים פאנלים שיוויוניים", אומר חביליו ומוסיף: "אני חושב שיש עניין ציבורי ממעלה ראשונה לקדם מוּדעוּת לבחירות בקרב התושבים, ובכלל זה היכרות עם הסיעות והמועמדים".

יחד עם זאת, למרות אי ההסכמה, חביליו מדגיש כי "על אף המחלוקת שלי עם חוות הדעת המשפטית של עו״ד אלי מלכה, הרי שבכלל – ובפרט בעת הזו בה יש ניסיון לפגוע במעמד היועמ״שים – ברור שחוות דעתו מחייבת".


יוסי חביליו (צילום: מצילים את ירושלים)

יוסי חביליו (צילום: מצילים את ירושלים)


גם בסיעת האופוזיציה התעוררות לא מבינים את פשר חוות הדעת של היועמ"ש. יו"ר התעוררות אדיר שוורץ תוקף את מלכה ואומר: "מדובר בתקדים היסטורי שלילי שיפגע בדמוקרטיה העירונית. בניסיונותיו היצירתיים מנסה ראש העיר משה ליאון להרדים את הבחירות הקרובות בכל דרך אפשרית, גם באמצעות החלטות מסוכנות של היועמ"ש – שכפוף אליו. אני מצפה שראש העיר יעשה את כל המאמצים כדי להפוך את החלטת היועמ"ש ולאפשר לירושלמים כפי שנעשה בכל מערכות הבחירות – לשמוע, להשמיע ולקבל את את ההחלטה הטובה ביותר בבחירות, למען ירושלים".

למרות דבריו של שוורץ, ראש העיר משה ליאון יוצא נגד חוות הדעת של היועמ"ש לעירייה, ואומר בשיחה עם "כל העיר": "צר לי על הודעת היועמ"ש. התוצאה המעשית של חוות הדעת אינה טובה בעיניי. מתוך כך פניתי  למנכ"ל העירייה בבקשה שיבחן, ביחד עם היועמ"ש, דרך חוקית שתאפשר לקיים את האירוע הזה ואירועים דומים לו בכל המינהלים הקהילתיים, ובלבד שיישמר שוויון ההזדמנויות לכולם והאירועים ינוהלו בדרך ראויה ושוויונית".


משה ליאון (צילום: דוברות העירייה)

משה ליאון (צילום: דוברות העירייה)


עוד מוסיף ליאון: "אני רואה חשיבות גדולה בעצם מתן ההזדמנות השווה לכל מי שחפץ להתמודד ולהשפיע בבחירות, וביכולת שלנו להעניק לכולם במה להפצת עמדותיהם. עמדתי היא שהממסד צריך לעודד תחרות חופשית, הגונה ושוויונית בשוק העמדות, ולעודד מעורבות קהילתית וציבורית כחלק מההליך הדמוקרטי. על פי עמדתי קיום אירועים בבתי ספר ובמינהלים קהילתיים מקדם את השיח הדמוקרטי ותורם לחיי הקהילה ולתחושת השוויון, שהיא נשמת אפה של שיטת הממשל שלנו".

הביקורת הזו, כולל מצד ראש העיר, לא עושה רושם על מלכה. בתגובה רשמית של עיריית ירושלים נמסר: "החוק אוסר על קיום או מימון כנסים בעלי גוון פוליטי בגופים הנתמכים על ידי העירייה. החריג שנקבע לכך הוא השכרת אולמות ציבוריים באופן שוויוני, אולם ככלל, לא מאפשר לעירייה או לתאגיד נתמך ליזום כנסי בחירות או לממנם.

"חוות הדעת עמדה על הדברים תוך שהבהירה כי ניתן יהיה לקיים כנסים מהסוג המתואר, ובלבד שיקוימו מספר תנאים מקדימים ובהם – תיקון התקנונים של המינהלים הקהילתיים וההסכמים הקיימים בין העירייה לבין המינהלים הקהילתיים, האוסרים על קיום פעילות פוליטית מכל סוג שהוא בנכסי המינהלים או במימונם, וכן הסדרת העניין באמצעות נוהל סדור, שקוף, מאושר ומחייב על פי דין ושניתן לפקח עליו. החיוב בקיום התנאים הנ"ל נועד כדי לשמור על עקרונות דיני הבחירות, וביניהם השמירה על טוהר הבחירות, שוויוניות הבחירות והקפדה על כללי המינהל הציבורי, ועל מנת להבטיח שבקיום כנס פוליטי מן הסוג המתואר לא יהיה כדי לתעדף, במישירין או בעקיפין, רשימת מועמדים מסוימת על פני אחרת. בהיעדר מילוי התנאים הנ"ל וללא הנחיות ברורות ושקופות, קיום הכנסים הפוליטיים (גם אם מוזמנים אליהם כל הסיעות והמועמדים), עשוי להיות שימוש במשאבים ציבוריים לשם קיום תעמולת בחירות אסורה".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    זה ראש העיר הכי טוב שהיה לירושלים מזה אני לא יודע כמה זמן

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר