רונית אחדות חודז'ייב הכהן, משה ליאון (צילומים: דוברות העירייה)
רונית אחדות חודז'ייב הכהן, משה ליאון (צילומים: דוברות העירייה)

"אני באה מתחום הבריאות ולתחום הבריאות": תכירו – מספר 2 ברשימה של משה ליאון

ד"ר רונית אחדות חודז'ייב הכהן, ד"ר למדעי המוח ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית, ומרצה בכירה וראש החוג למדעים וקידום בריאות במכללת דוד ילין, תהיה מספר 2 ברשימה של ראש העיר בבחירות הקרובות. ומה עם הנושאים הבוערים בירושלים? "אני אלמד", היא מבטיחה. ראיון

פורסם בתאריך: 3.8.23 08:01

"נפגשתי עם ראש העיר, הוא סיפר לי על האג'נדה שלו – והיא נשקה בצורה מדהימה לאג'נדה שלי מבחינה בריאותית. אני יותר בצד האקדמי הוא בצד המעשי. הרגשתי שאפשר לשתף פעולה בצורה מאוד טובה ולקדם בירושלים את נושא הבריאות, שהוא באמת בדמי".

תכירו – ד"ר רונית אחדות חודז'ייב הכהן, והיא תהיה מספר 2 ברשימה של ראש העיר משה ליאון בבחירות למועצת העירייה בסוף אוקטובר 2023.

אחדות חודז'ייב הכהן, ילידת ירושלים שמתגוררת בעיר כל חייה, היא ד"ר למדעי המוח ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית, ומרצה בכירה וראש החוג למדעים וקידום בריאות במכללת דוד ילין. לעירייה היא תגיעה עם אג'נדה מאוד מאוד ברורה – בריאות, בריאות ועוד פעם בריאות.

"אני באה מתחום הבריאות ולתחום הבריאות – זו האג'נדה שלי וזה לא תחום קטן", היא אומרת בראיון מיוחד ל"כל העיר". "זה נשוא גדול ומשמעותי שצריך לקדם מכל מיני כיוונים. לא באתי בשביל תפקיד או שכר. יש לי את העשייה שלי ואני אמשיך לעשות את מה שאני עושה כיום, ואוסיף לזה את נושא הבריאות בעירייה".


רונית אחדות חודז'ייב הכהן,

רונית אחדות חודז'ייב הכהן


והעשייה של ד"ר אחדות חודז'ייב הכהן היא, כאמור, גדולה. את כל לימודיה היא עשתה באוניברסיטה העברית. החל מתואר ראשון בביולוגיה, עבור במסלול ישיר לדוקטורט במדעי המוח ולפוסט דוקטורט בנוירוביולוגיה רפואית, במקביל היא הוציאה  תואר שני במינהל עסקים. כיום היא מרצה בכירה וראש החוג למדעים וקידום בריאות במכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין וכן מרצה בפקולטה לרפואה. בנוסף היא ראש קבוצת מחקר העוסקת במחקרים בקידום בריאות באוכלוסייה וחברה בקבוצת מחקר החוקרת סכרת.

כאמור, ד"ר אחדות חודז'ייב הכהן נולדה בירושלים. "בשיכונים בתלפיות. ילדה 4 מתוך 6 אחים", היא אומרת. "בגיל 10 עברנו לבית וגן, שם גדלתי עד לגיוס ליחידה סודית במודיעין".

היא נשואה למשה, ד"ר לכימיה תרופתית באוניברסיטה העברית, ואם ל-3 בנים – אחד בן 26, בוגר מדעי המחשב מהעברית, ותאומים בשירות סדיר. כיום היא מתגוררת עם כל המשפחה בגבעת משואה.

***

הרזומה שלה מדבר בעד עצמו, והקשר בינה לבין מועצת העירייה והפוליטיקה העירונית הוא מקרי עד לא קיים. מבחינתה, כאמור, היא מגיעה עם אג'נדה ומטרה אחת ברורה, כששאר הנושאים הבוערים פחות רלוונטיים עבורה.

"צריך לקדם את הבריאות בירושלים כעיר, על כל המגזרים שלה", אומרת אחדות חודז'ייב הכהן. "יש לנו עניינים עם השמנת יתר, עם אורח חיים לא בריא, פעילות גופנית נמוכה. וכן, אני רוצה לקדם את העניין הזה בכל הרמות".

מה זה אומר בפועל?
"להגיע למצב שיהיו גנים מקדמי בריאות, בתי ספר מקדמי בריאות, אקדמיה מקדמת בריאות, וגם מפעלים ומקומות עבודה מקדמי בריאות. להטמיע את הנושא של קידום בריאות בכל מקום. המטרה היא שהשיח הבריאותי יהיה חלק מהשיח היומיומי".

כשאת אומרת גן מקדם בריאות – למה הכוונה?
"שבגן הזה אוכלים מזון שנחשב בריא. פחות שומנים, פחות סוכרים, פחות מלחים. תזונה בריאה ונכונה. שהגננת, שתעבור הכשרה מיוחדת, תכניס את זה לגן. המטרה היא שהילד ירכוש ידע וכלים כבר מגיל קטן, אחר כך הוא יהיה "שליח" שיגיע הביתה ויעביר את המסר להורים ויקדם בריאות בבית. זה לא פשוט. זה דורש רצון והרבה מודעות לנושא, אבל אני התחלתי בתהליך. עשיתי את זה באקדמיה ואפילו פרסמתי מחקר בנושא".

מצאת תמיכה ואוזן קשבת אצל ראש העיר?
"כן. בשיחות שלי עם ראש העיר הבנתי שאנחנו רואים עין בעין את הנושא. כמובן שנדרשים לזה תקציבים ושינויים משמעותיים במערך ההזנה במוסדות החינוך וגם לשינוי תודעתי. זה לא תהליך פשוט, לא תהליך של חודש או חודשיים – אבל צריך להתחיל אותו. אם אנחנו רואים ילד שסובל מהשמנת יתר, הוא יהיה נער שסובל מהשמנת יתר, מבוגר שסובל מזה ועם יותר בעיות בריאות. זה מעמיס על מערכת הבריאות, מגדיל את אחוזי התמותה – ויש לטפל בו".


משה ליאון (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)

משה ליאון (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)


 

 

דיברתם גם על תקציבים?
"ראש העיר רוצה לשנות את ההתייחסות לבריאות, מעוניין לפתח את הנושא ומבין שצריך משאבים. ברמה האישית, אני עוד צריכה להיכנס וללמוד את נושא התקצוב, אבל אני מעודדת מכך שהנושא חשוב לראש העיר ושהוא רוצה לקדם אותו".

"חשוב להדגיש", היא ממשיכה ואומרת, "שינוי אפשר לעשות רק עם רצון ומודעות. אני אתן דוגמא – תליתי שלט ליד המעלית בבניין המגורים שלי, וכתבתי 'המעלית לנוחותך, המדרגות לבריאותך'. אפס השקעה. אבל זה עשה את העבודה. בהתחלה לאנשים היה לא נעים להיכנס למעלית לידי, אבל עם הזמן זה חלחל והשימוש במדרגות עלה.

"תוצאה דומה היתה במחקר שעשיתי ובדק את קידום הבריאות באקדמיה. שלחנו טיפים בריאותיים לסטודנטים באוניברסיטאות ומכללות בארץ, ובבדיקה שעשינו אחרי מספר חודשים ראינו שינוי משמעותי בגישה הבריאותית שלהם. מה שאני רוצה לומר – שאפשר להוביל שינוי משמעותי, רק צריך מודעות ורצון".

***

נושא הבריאות הוא חשוב, בטח עבור ד"ר אחדות חודז'ייב הכהן, אבל ישנם נושאים בוערים על סדר היום הירושלמי, ונראה כי רבים מהם נעלמו מעיניה.כך, כשהשיחה מגיעה לנושאי בנייה ומגדלים, היא אומרת: "אני בעד להשאיר שטחים ירוקים, אבל גם בעד שתהיה בנייה. צריך להגיע לעמק השווה. לפלג זה תמיד קל, אבל אני בכיוון השני. צריך שיהיה שיח. לכל אחד יש עמדה משלו – וצריך לדעת להגיע להבנות. יש תזה, יש אנטי-תזה בסוף צריך להגיע לסינתזה".

ומה באשר למאבקים הבין מגזריים בירושלים? גם כאן, נראה שהדעה לא בדיוק מגובשת. ד"ר אחדות חודז'ייב הכהן מתגוררת כאמור בגבעת משואה, שם מנהלים חלק מהתושבים מאבק נגד בניית קומפלקס ענק של בית כנסת ומקווה. "שמעתי על המאבק נגד המקווה בגבעת משואה", היא אומרת, "אני לא מעורה לגמרי בפרטים ובמאבק – אבל כן מודעת לנושא. אני חושבת שצריך להידבר ולהגיע להבנות. לשבת עם הקבוצות השונות – המתנגדים והתומכים – ולמצוא פתרון שיהיה מקובל על כולם".

וברמה העירונית? למשל, יש מאבק כמעט על כל הקצאה של מבנה ציבור, טענות לקיפוח. המספרים מראים שהייעוד של רוב ההקצאות בשנים האחרונות הוא למבנה דת.
"זה מקום שאני עוד לא למדתי לעומק. אני לא שם. לא יכולה לתת תשובה כרגע. אני לא מכירה ולא רוצה לשלוף".

את כן מכירה את המורכבות של התושבים ושל המגזרים – כל אחד מנסה למשוך לכיוון שלו.
צריכה להיות חלוקה ושוויוניות. אי אפשר שפלח כזה באוכלוסייה ישתלט על פלח אחר. צריך שוויוניות ואיזון. צריך חלוקה הוגנת ושווה. איך מגיעים לשם – אני עוד לא יכולה לתת תשובה".

פרט לבריאות שזו האג'נדה שאיתך את מגיעה – מהם הנושאים המרכזיים שדורשים טיפול?
"לפתח מקומות עבודה לצעירים. ירושלים היא בירת האקדמיה. יש פה מגוון מוסדות אקדמיים, ואפשר לפתח את נושא התעסוקה לצעירים. להבנתי, ראש העיר מודע לנושא ורוצה לפתח אותו. כולם רואים שצעירים קצת עוזבים את העיר וזה דבר שדורש טיפול".

את מכירה את הנושא מהאקדמיה – יצא לך לייעץ לסטודנטים בנושא?
כמובן. יש הרבה שיקולים והרבה שאלות. אני מכירה את זה גם מהבן שלי והחברים שלו. יש הרבה יותר מקומות עבודה במרכז ובשפלה. זה דבר שצריך ואפשר לשנות אותו. לדעתי צריך לגייס לנושא התעסוקה האיכותית גם את המגזר החרדי ואת המגזר הערבי. להביא אותם לשם. לעלות להם את רמת ההכנסה. כמובן שהמטרה בתעסוקה הזו היא להשאיר את הצעירים בירושלים, שהם לא יבואו רק לביקורים בסוף השבוע".

ומה עוד תרצי לקדם?
"שאלה טובה. אני צריכה ללמוד עוד".

***

ד"ר אחדות חודז'ייב הכהן, כפי שניתן לשים לב, לא מעורה בפוליטיקה העירונית. אבל על ראש העיר יש לה דעה חיובית והיא אף הצביעה עבורו בבחירות בשנת 2018.

"תמכתי בו בלי להכיר אותו יותר מדי", היא אומרת ומסבירה: "בסיבוב השני של הבחירות (מול עופר ברקוביץ, ר"ג) הרגשתי שעומד מולי בנאדם הרבה יותר בשל והרבה יותר בוגר. חשבתי שהוא יותר מתאים מהמועמד השני".

לרבים במגזר החילוני הפריע שהוא נתמך על ידי המגזר החרדי – זה לא היה אישיו מבחינתך?
"אני אגיד לך מה אני שומעת היום – אנשים מעריכים אותו, את העשייה שלו ומכל שכונות העיר. אני חושבת שעשיתי אז בחירה טובה. ראיתי מולי בן אדם. חשבתי שהוא מתאים. לא עניין אותי שהחרדים תומכים בו".

בבחירות הקודמות הרשימה של ראש העיר נכשלה – 0 מקומות במועצת העירייה – יש חשש?
היום המצב שונה לגמרי. יש רשימה מגוונת, מעניינת מאוד, וכל אחד מחברי הרשימה בא לעבוד למען ירושלים. זה מאוד מצא חן בעיני. כולם רוצים לעבוד למען העיר, כל אחד מהתחום שלו. לכולם יש כוחות וחשק ומוטיבציה לעבוד למען העיר, וזה מצא חן בעיני".

"אני רואה את הרגישות של ראש העיר לאוכלוסייה וזה נוגע בי מאוד", מסכמת ד"ר אחדות חודז'ייב הכהן. "אני מאמינה ששיתוף הפעולה בינינו יהיה מוצלח".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. מיכלי

    עשייה מבורכת, ד"ר רונית אישה מיוחדת ומקסימה מאמינה שעוד תעשה המון שינויים לטובה. בהצלחה

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר