סליחות בכותל המערבי, הרב שמואל רבינוביץ (צילומים: הקרן למורשת הכותל המערבי)
סליחות בכותל המערבי, הרב שמואל רבינוביץ (צילומים: הקרן למורשת הכותל המערבי)

"עלינו לזכור שרק באמצעות קירוב לבבות ובאחדות אנחנו בעוצמתנו"

בימים שבהם השסע החברתי עמוק והקרע בעם נראה כמעט בלתי ניתן לאיחוי, רב הכותל והמקומות הקדושים שמואל רבינוביץ' מבקש לנצל את יום הכיפורים, שיצוין ביום ראשון הקרוב, לחשבון נפש פנימי

פורסם בתאריך: 24.9.23 15:40

בימים הטרופים שבהם נמצאת מדינת ישראל, ימים שבהם השסע החברתי רק הולך ומעמיק והקרב בעם נראה בלתי ניתן לאיחוי, נראה כי הכותל המערבי מהווה מקום מפלט. מאות אלפי ישראלים פקדו את המקום הקדוש לעם היהודי בחודש האחרון – חודש הסליחות – ועוד מאות אלפים צפויים לפקוד אותו עד סוף חודש תשרי.

אתמול, במוצאי שבת, 23.9.2023, התקיים בכותל המערבי מעמד התרת הנדרים, שבו השתתפו רבבות רבות של מתפללים. היה זה מעמד הסליחות האחרון, וכצפוי, הוא היה עוצמתי ומרגש מאין כמוהו. במיוחד אם לוקחים בחשבון את הטרפת שאוחזת בכל פינה בישראל. הרי מעבר לתפילה ולצום – הסליחות ויום הכיפורים הוא זמן לחשבון נפש פנימי, וזה בדיוק התרופה שאותה צריך כל אזרח ואזרח בירושלים ובישראל בכלל.

רגע לפני שהוא מקבל את פניהם של המתפללים בכותל המערבי ביום הכיפורים, התפנה רב הכותל והמקומות הקדושים הרב שמואל רבינוביץ לומר מספר מילים ל"כל העיר": "מרגש לראות את המוני בית ישראל מכל גווני הקשת שבאים לאמירת סליחות בכותל המערבי, ובפרט למעמד המרכזי שעות לפני יום כיפור, יום שבו אנו מתוודים על החטאים ומבקשים כפרה על העוונות".


הרב שמואל רבינוביץ (צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי)

הרב שמואל רבינוביץ (צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי)


הרב רבינוביץ' מוסיף ומציין כי "בימים בהם אנו מתפייסים בין אחד לחברו כמובא במשנה – 'עֲבֵרוֹת שֶׁבֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ אֵין יוֹם הַכִּפּוּרִים מְכַפֵּר עַד שֶׁיְּרַצֶּה אֶת חֲבֵרוֹ', עלינו לזכור שרק באמצעות קירוב לבבות ובאחדות אנחנו בעוצמתנו. הכותל המערבי, במיוחד בימים אלו, מהווה עדות ליחד שבטי ישראל. גמר חתימה טובה".

***

כאמור, הרב רבינוביץ' והקרן למורשת הכותל המערבי, נערכים לקליטתם של מאות אלפי מבקרים בכותל המערבי בשבועות הקרובים. חלק משמעותי מהם יגיעו לתפילות במהלך יום הכיפורים, בצאת הצום ועוד מאות אלפי עולים לרגל צפויים להגיע בחול המועד סוכות.

"נראה שהתפתחה לה מעין מסורת שחייב להגיע לפחות פעם אחת בשנה להגיד סליחות בכותל", מציינים בקרן למורשת הכותל. "רבבות הגיעו במהלך חודש אלול למעמדי הסליחות המסורתיים ברחבת הכותל המערבי, בסימן 'ותן שלום ביננו', מעמדים שמלכדים את עם ישראל על כל גווניו בחודש המרגש – במקום המאחד. אנו מזמינים את מי שאין באפשרותו להגיע פיזית לכותל המערבי להתחבר מרחוק, על מנת לפזר את העומסים וההגעה ובכך לשמור על בטיחות ושלומם של כלל פוקדי הכותל המערבי".

 

 

בקרן צבקשים לשים דגש על מספר הנחיות חשובות: "לקראת הכניסות לעיר העתיקה ולכותל המערבי ייסגרו במידה ויהיו עומסים, הציבור מתבקש להישמע להנחיות הסדרנים לטובת בטיחות פוקדי הכותל המערבי ולעקוב אחרי הפרסומים וההנחיות המתעדכנות מעת לעת".

***

"המוטיב המרכזי הוא כמו הפזמון שחוזר ביום הכיפורים אצל כל העדות ובכל המחזורים כשאנחנו פונים אל הקדוש ברוך וזה לצאת מעולם הדין אל עולם הרחמים", אומר הרב בני לאו, מייסד מיזם '929 – התנ"ך ביחד' בשיחה עם "כל העיר" לקראת יום הכיפורים.


הרב בני לאו (צילום: נתנאל טוביאס)

הרב בני לאו (צילום: נתנאל טוביאס)


החברה הישראלית נמצאת כיום באחד המשברים הגדולים שלה, מה חשוב לזכור בימים טרופים שכאלה?
"בהכנות ליום הכיפורים אנחנו צרכים לחשוב ולהיות פחות שיפוטיים כלפי הזולת ולנהוג על פי זה בעצמנו. אנחנו חיים בעולם שבו אנחנו שופטים אחד את השני. שופטי בחברה, במשפחה, בציבור. כל אחד שופט את הזולת, חיים בתקופה 'כל הארץ משפט'. הנושא של הסוגייה הציבורית שעומדת לפתחנו היא מתבצעת בשפה מאוד שיפוטית. כשחיים במציאות כזאת, אנחנו נמצאים באלימות פנימית. אנחנו מאיימים, מתגוננים, מסתגרים אחד מהשני. כשאתה חי בעולם שהכל בו שיפוטי, האלימות הפנימית הזו מתגברת – אנחנו מאיימים, מסתגרים, ומתגוננים אחד מהשני. נהיינו חברה שכל אחד הוא גם השופט וגם הנאשם בו זמנית. אני שופט שלך ונאשם על ידך. זה בלתי אפשרי במקום החברתי, הארצי, והמשפחתי, בכל הרבדים. בחברה מקטרגת ומקוטלגת, אין בטחון, אין תחושת רווחה, או שאתה בהתקפה או בהגנה.

"אנחנו צריכים לעבור מעולם של דין לעולם הרחמים. בואו ננסה לנטרל את נושא מערכת המשפט. לתת מקום לאחר, וזה מה שנקרא 'לפנים משורת הדין'. אנחנו צריכים לראות את הפנים של האחר כמו שהוא בלי לשפוט אותו. להגיע למצב שהוא רוצה בטובתו והוא בטובתנו. זה צריך לחלחל לכל רובד בחיים שלנו – בשכונה, בקהילה, במדינה – מתחילים להרחיב את השורות שלנו, מפסיקים לקטלג ולקטרג".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר