יוסי חביליו (צילום: ישראל כהן)
יוסי חביליו (צילום: ישראל כהן)

"ירושלים צריכה שינוי, ואנחנו מציעים את זה"

החברות בקואליציה, המאבקים בראש העיר ובעירייה, עתיד העיר והבחירות – סגן ראש העיר יוסי חביליו, המועמד מטעם 'האיחוד הירושלמי' לראשות העיר פותח הכל ועונה למבקרים את קמפיין 'ישראלית או חרדית'. ראיון

פורסם בתאריך: 26.2.24 08:07

"מבחינתי, יש לי הישגים רבים במגוון רחב של נושאים", אומר סגן ראש העיר יוסי חביליו, המועמד מטעם 'האיחוד הירושלמי' לראשות העיר בבחירות שיתקיימו ביום שלישי הקרוב, 27.2.2024. אולם למרות אותם הישגים רבים, הוא טוען בנחרצות כי "אני חושב ורואה שהעיר לא הולכת לכיוון טוב. רואים את הדמוגרפיה ואת המספרים, רואים שמספר החילונים, המסורתיים והדתיים-לאומיים בירושלים מתמעט. למרות ההישגים – בחמש השנים האחרונות ההגירה השלילית של הציבור הכללי התגברה, בתקופה הזו ירושלים הידרדרה למדד סוציו-אקונומי 2. הכיוון בהחלט לא טוב".

אם המצב כל כך לא טוב – אז אולי כל מה שאתה מחשיב כהישג לא הכי משמעותי?
"לא. אני לא מסכים. יש לנו – לי וללורה ורטון חברתי לרשימה – מנדט אחד כל אחד. בכוחנו הדל השגנו הרבה. אתה שואל אם זה מספיק? זה לא. אתה שואל אם הכיוון של העיר טוב – התשובה היא חד משמעית לא. ולכן אני מתמודד על ראשות העיר. צריך שינוי ואנחנו – 'האיחוד הירושלמי' ואני מציעים את השינוי הזה".

***

חביליו, כאמור, מכהן כסגן ראש העיר בשנתיים וחצי האחרונות. בתחילת הקדנציה הוא היה חבר מועצה מן המניין ומחזיק תיק חניה. זו הפעם השנייה שבה הוא מתמודד לראשות העיר – בבחירות 2018 הוא הגיש את עצמו, אך פרש מהמרוץ והעביר את תמיכתו לעופר ברקוביץ, אז יו"ר 'התעוררות'.

לאחר הבחירות, מסיבות כאלה ואחרות – חביליו נכנס לקואליציה ביחד עם ורטון, ואילו התעוררות וברקוביץ לא. כעת, לאחר פרישתו של ברקוביץ בשנה שעברה ולקראת הבחירות הנוכחיות – פעל חביליו לאחד את השורות, ואחרי מאמצים גדולים הוקמה רשימת 'האיחוד הירושלמי', שמאגדת בתוכה את 'מצילים את ירושלים' של חביליו, מרצ של ורטון, 'יש עתיד', 'העבודה' ומפלגת המחאה 'חוזה חדש'.

ההישגים שעליהם הוא מדבר מתרכזים בשני נושאים מרכזיים. "ראשית, בתחום של שמירה על ירושלים פתוחה וליברלית", הוא אומר, ומונה מספר מאבקי דגל שניהל: "שמירה על מוסדות חינוך ממלכתיים, מניעת סגירת גני ילדים והפיכתם לגנים חרדים, המאבק על פתיחת הבריכה בהר חומה בשבתות, שמירה על פאב המפלצת שפתוח בשבת, הקמת בית הקפה בבית הכרם, בית לחיילים בודדים בבית הכרם במקום בית החלמה ליולדות חרדיות, שמירה על כביש קדיש לוז ברמת שרת פתוח בשבת.

"תחום משמעותי אחר הוא התכנון והבנייה – חלק מהם הושגו בהידברות והבנה עם ראש העיר ואנשי העירייה, וחלק בהתנגדויות בוועדות התכנון ובבית המשפט", ממשיך חביליו ואומר. "ההישג אולי הכי משמעותי הוא שמירה על בית טיילור ועמק היובל בקרית היובל. במקום למעלה מ-1,000 יחידות דיור, ישמרו על הבריכה שפתוחה בשבת, ישמרו על העמק מסביב ויהיה שם פארק. זה הושג בהידברות. מצד שני, הגשנו התנגדויות והגענו לבית המשפט בלא מעט מאבקים. כמו למשל גבעת התורמוסים בארמון הנציב, מקום שמשה ליאון רוצה לבנות בו תחנת משטרה ואני מוביל מאבק נגדי לשמור על המקום. תוכנית 'כרמית' נמצאת בהתנגדויות, ברכס לבן התוכנית השתנתה בעקבות מלחמה גדולה שהייתי שותף בכיר בה, ויש עוד הרבה הישגים שהצלחנו, אני וחברתי לורה ורטון, להגיע אליהם".


יוסי חביליו בעצרת המחאה ב'מצפתל' (צילום: מצילים את ירושלים)

יוסי חביליו בעצרת המחאה ב'מצפתל' (צילום: מצילים את ירושלים)


מבחוץ זה נראה שאין פרויקט בנייה בעיר שאתה לא מתנגד אליו – בין אם מגדלים ובין אם בשטחים פתוחים.
"יש פגיעה בערכים בסיסים. קטסטרופה ממש בתחום התכנון והבנייה. אם זה יימשך – זה יהיה רע. ולכן אני מתנגד. יש אינספור פרויקטים בעייתיים, ואני לא מדבר רק על המגדלים של ההתחדשות העירונית. למשל מגדל בורג' חליפה באזור הר הרצל, תוכנית בגבעת התנ"ך, המצפתל בארמון הנציב – שם התורמוסים כיום בשיא פריחתם ואין אדם שיהיה שם ויחשוב שזה מקום לתחנת משטרה. אנחנו מתנגדים ונלחמים על הכל. בחלק אנחנו מגיעים להישגים משמעותיים כמו בגבעת התנ"ך, ששם ראש העיר והעירייה שינו את דעתם והסירו את תמיכתם מהתוכנית, וזה לא בזכות המאבק שניהלנו".

"אני נמצא בכל המאבקים האלה, ותמיד עם התושבים והגופים הירוקים", הוא ממשיך בלהט. "אני נלחם את כל המלחמות לטובת הציבור. את המאבק ברכס לבן אני ולורה ורטון הובלנו, את ההתנגדות לפרויקט 'כרמית' שיהרוס את יער עין כרם מובילים התושבים ואנחנו איתם, בית טיילור – אנחנו, מצפתל כבר דיברנו, גם גבעת התנ"ך. בגלל כל המלחמות האלו – אני מבקש לקבל את אמון הציבור, מבקש שיבחרו בי לראשות העיר ובאיחוד הירושלמי למועצה".

עם יד על הלב, למה אתה מתמודד לראשות העיר? אין לך באמת סיכוי. אין לך תמיכה מרשימות אחרות – אז למה?
"אני מתמודד כי יש עשרות אלפי תושבים בירושלים שלא רוצים להצביע למשה ליאון. אני רוצה שכל הציבור שרוצה עיר ליברלית ושטחים ירוקים, שלדעתי הוא גדול מאוד, ייצאו להצביע בלב שלם ביום שלישי. שיהיה להם למי להצביע".


ערן בן יהודה, יעלה דה לנגה, יוסי חביליו ולורה ורטון

חברי האיחוד הירושלמי – ערן בן יהודה, יעלה דה לנגה, יוסי חביליו ולורה ורטון


אבל חלק מהאנשים האלה חושבים ואומרים שלא היית צריך להתמודד, שאתה משרת את האינטרס של משה ליאון?
"אני לא יודע מה האינטרס של משה ליאון וזה לא מעניין אותי. לי איכפת האינטרס של הציבור הירושלמי. ההתמודדות שלי נועדה גם להגדיל את אחוזי ההצבעה וגם לתת אופציה לתושבים להצביע למישהו נוסף לראשות העיר.

"הרי הדבר החשוב לקראת הבחירות הוא שאנשים מהציבור הליברלי-ממלכתי ייצאו להצביע. היום הנתונים מראים שלמרות שהחרדים הם רק שליש מתושבי העיר – יש להם רוב במועצת העירייה. את זה צריך לשנות, ואפשר לעשות את זה רק אם אנשים ייצאו להצביע. אני חושב שאם יש מועמד שחלק מהציבור יכול להזדהות איתו ועם הערכים שלו, יגרום להם לצאת להצביע. זה יגדיל את אחוז ההצבעה וזה חשוב. כך שהריצה שלי משרתת את האינטרס של הציבור. ואני רוצה להוסיף – כל מי שליברלי ולא תומך בי – עושה שיקולים צרים של פוליטיקה".

 

 

אולי אתה צודק – אבל העובדה היא שאף רשימה "ליברלית" למועצת העירייה לא תומכת בך. מה אתה למד מזה?
"אותי מעניין האינטרס הציבורי. מבחינתי האינטרס הוא שאני אתמודד – גם כדי שתהיה אלטרנטיבה וגם כדי להגדיל את אחוזי ההצבעה. באשר לרשימות – כל מי שקורא לעצמו ליברלי וחילוני ולא תומך בי, עושה שיקול צר של עצמו ולא חושב על הכלל. וזה עוד הסבר ונימוק לתמוך בנו".

***

אבל יש עוד אפשרות מעבר לנימוק של השיקול הפוליטי הצר. חביליו נחשב ללוחמני מאוד במאבקים שהוא מנהל. הדבר בא לידי ביטוי גם בקמפיין הנוכחי, ובמיוחד בסיסמא שאיתה הוא פתח את מסע הבחירות תוך כדי המלחמה – "ירושלים ישראלית או חרדית", שעורר ביקורת כמעט מקצה לקצה.

אולי יוסי, לא תומכים בך כי חלק מהציבור טוען שאתה לא מציע כלום פרט לשנאה לחרדים ופילוג.
"אני אתחיל ואומר מה אנחנו מציעים, שזה לשמור על האופי הליברלי של ירושלים, לשמור על הצעירים בירושלים, לעצור את ההגירה השלילית מהעיר".

זה כבר אמרת – מה עם הקמפיין השלילי?
"צריך להבדיל בין הסיסמא לבין המהות. ראשית, כשאנחנו כתבנו בקמפיין 'ירושלים ישראלית או חרדית', כוונתנו בישראלית כוללת גם את החרדים. ירושלים כוללת את כולם. אני לא רוצה להדיר את החרדים. אבל אם לא יהיה פה שינוי, ירושלים תהפוך לבני ברק. היא תהיה עיר חרדית והחילונים יעזבו.

"כשאני מדבר עם התושבים ושואל מה מציק להם – התשובות הן לרוב עזיבת צעירים והתחרדות העיר. את הדברים האלה שמנו על השולחן. אמרנו במפורש, כי אני לא חושב שצריך לברוח מהאמת. אפשר להגיד הכל טוב וסבבה, אבל זה לא המצב. אז בסדר, אפשר להתווכח על הסיסמא של הקמפיין – אבל המהות לא שונה".


רעיל או לגיטימי - הקמפיין של חביליו (צילום: האיחוד הירושלמי)

רעיל או לגיטימי – הקמפיין של חביליו (צילום: האיחוד הירושלמי)


לחביליו יש עוד דוגמא על המהות שחשוב לו לתת ולהדגיש. העובדה שהוא וחבריו לרשימה נמצאים בהפגנות במוצאי שבת גם נגד הרפורמה/מהפכה משפטית, וביתר שאת בשבתות האחרונות – בהפגנות של 'הבית המשותף', שם עולה הקריאה לקבוע מועד מוסכם לבחירות.

"זה הפגנות של הבית המשותף – לא ארגון שמאל או ימין. ואף רשימה אחרת שמתמודדת לא נמצאת שם. רק 'האיחוד הירושלמי'. משם, אנחנו צועדים כל שבוע למאהל החטופים. וגם שם – אני לא ראיתי שם אף רשימה אחרת".

ואיך הדברים מתקשרים מבחינתך לקמפיין שנטען שהוא שלילי?
"בזה שאף אחד לא רוצה לומר משהו שאולי לא מתאים לקהל מסוים, שאז אולי לא יצביע להם. אנחנו אומרים את הדעה שלנו באופן ברור. ואני בטוח שהערכים האלה יכול להתאים לחלק גדול מתושבי ירושלים".

חביליו ממשיך ומדבר בשטף על הנושא שבחר כדגל בקמפיין. הוא מצביע למשל על צביון השכונות של ירושלים. לדבריו, "הצביון של שכונות העיר הוא אחד הדברים שהכי הפריעו לתושבים בסקר שביעות הרצום של הלמ"ס. ובנושא הזה ליאון עובד הפוך ממה שהתושבים רוצים".

מה זאת אומרת?
"מי שמכניס בית ספר חרדי לקרית היובל, מרחיק את הליברלים מהשכונה ומירושלים. מי שנותן יד לסגירת הבריכה ולהשתלטות החרד"לים על הר חומה פועל הפוך מרצון התושבים. מי שרוצה לסגור גנים ממלכתיים במלחה ולפתוח במקומם גני חב"ד – פועל הפוך".

"אבל זה לא הכל", הוא מוסיף, "יש גם את נושא השבת, שאף אחד לא מטפל בו. אני בעד בילויים בשבת, אני בעד תחבורה ציבורית בשבת, אני מסייע ותומך בפאבים קהילתיים שפתוחים בשבת. בשביל זה אני מתמודד ואת זה אנחנו ב'איחוד הירושלמי' מציעים".


מבנה בית הספר 'ליידי דייויס' בקרית היובל (צילום: פרטי)

מבנה בית הספר בית יעקב בקרית היובל (צילום: פרטי)


***

חביליו, כפי שניתן לשים לב, לא מרוצה בכלל ממה שקורה בעיר. זה המאבקים התמידיים, זה האמירה החד משמעית על הכיוון שאליו הולכת העיר ועוד שלל נושאים ועניינים. ועדיין – למרות חוסר שביעות הרצון, למרות האמירות נגד ליאון – הוא עדיין חבר בקואליציה. "עלה תאנה" היו מי שאמרו בחודשים האחרונים.

יוסי, אתה נאבק בלי סוף במשה ליאון, מתבטא נגדו בחריפות, רואה שחורות – למה אתה בקואליציה?
"בגלל מה שהשגנו. זה דברים שלא היו קורים אם לא היינו בקואליציה. מלבד ההישגים שציינתי קודם – יש עוד דברים שניתן לעשות רק מבפנים – תמיכה בתרבות, בניית מבנים חדשים לתנועת הצופים ועוד. העובדה שאני בקואליציה הקטינה את הנזק שהיה יכול להיות. אם לא הייתי – היו דברים יותר חמורים. ההגנה על הציבור הליברלי חייבה אותי להיות בקואליציה".

"אני יודע שטוענים שאני 'עלה תאנה'", הוא ממשיך, "אבל אני מעדיף לומר שאני הילד ההולנדי עם האצבע על הסכר. אם לא הייתי המצב היה רע יותר".

מצד שני, בתוך הקואליציה היו טענות שצריך לפטר אותך. שאתה לעומתי, כל הזמן מתנגח ונאבק – וגם זה מוביל שוב לשאלה, למה אתה שם אם אתה לא מאמין בדרך?
"זה לא מדויק. אני בודק כל החלטה בצורה עניינית. אני לא מתנגד בשביל ההתנגדות. אם ההחלטות הן סבירות – אני הולך עם הקואליציה. ברגע שאני חושב שהן לא סבירות, ועוד יותר גרוע לא חוקיות, אני נלחם ונאבק ומגיע גם לבית המשפט. בנסיבות הקיימות – מצאתי את שביל הזהב: מצד אחד, אני בקואליציה ומגיע להישגים שאי אפשר היה להגיע אליהם בלי להיות שותף, ומצד שני – אני נלחם איפה שצריך גם אם זה מנוגד לעמדת העירייה. זה קרה למשל במלחמה שניהלתי על שמירת בית טיילור. ליאון והעירייה לא אהבו שעשינו הפגנות, טענו שזה גימיק בחירות ועוד. דרשו להעיף אותי מהקואליציה. אבל בסופו של יום – המאבק הזה מתוך הקואליציה גרמה לשינוי עמדה של ראש העיר, ומשם הגענו להצלה של המקום".

אתה עורך דין במקצועך, היית בעבר יועץ משפטי לעירייה ובעוד מקומות. בכל חייך נתקלת בסגן ראש עיר שהגיע כל כך הרבה פעמים לבית משפט נגד ההחלטות של הקואליציה שבה הוא חבר?
"אני נבחר ציבור. אני עובד אצל הציבור. אני לא צריך לעשות את מה שרוצה העירייה או ראש העיר. אני עושה ואמשיך לעשות את מה שטוב לציבור ואת מה שהציבור רוצה. אני נאמן רק לציבור.

"מעבר לכך, היו הרבה הישגים שלא היו בהם מאבקים. דברים שהושגו בגלל החברות בקואליציה. הגדלנו את תקציב הצופים, הגדלנו תקציבים למוסדות תרבות, שיפצנו דברים, עשינו פעילויות של רשות הצעירים לסובלנות היו הרבה דברים שפעלנו יד ביד עם הקואליציה וזה עבד לטובת הציבור. איפה שהרגשתי שהאינטרס הציבורי נפגע – נלחמתי ואמשיך להילחם על כך. הכל למען הציבור".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. איתן צור

    הלוואי ויביא שינוי לעיר היפה שלנו
    פעם היה לצעירים חילוניים מה לעשות פה
    העיר פשוט התחרדה כל כך תחת משה לאון שזה אצבע בעין לכל מי שאינו חרדי

  2. אבי

    יוסי חביליו בהצלחה לך! איש למען הציבור, שרצון הציבור חשוב לו. ירושלים כל ישראל חברים: חרדים, דתיים, מסורתיים, חילונים וערבים ישראלים. לכולם יש מקום בירושלים. צריך לשמור על צביון השכונות לכל מגזר, ועל שכונות מעורבות. וכל אחד ימצא את המקום שמתאים לו. כולנו עם אחד.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר