מאגר בית זית (צילום: מתנאל רחמים)
מאגר בית זית (צילום: מתנאל רחמים)

"פגיעה סביבתית לא מידתית" – הבקשה ההזויה לגידור סכר בית זית

לדרישת משטרת ישראל, חברת מקורות מבקשת לגדר את שטח אתר הטבע והפנאי הנהדר. בארגוני הטבע כבר מפשילים מאבק בדרך למאבק חסר פשרות ומזהירים מתוצאה "הרסנית לבעלי החיים הייחודיים לשטח", שלא לדבר על חוסר ההתחשבות בציבור, שהפך את המקום לאתר תיירותי שוקק חיים בכל עונות השנה

פורסם בתאריך: 2.5.24 21:38

אחרי כמעט 70 שנה, וכ-9 שנים לאחר אירוע הטביעה האחרון בסכר בית זית (מאי 2015), במשטרת ישראל החליטו שמאגר בית זית מסוכן לציבור.

במשטרה פנו, שוב, לחברת המים הארצית 'מקורות', שאחראית על שטח המאגר בדרישה "לדאוג בכל דרך אפשרית למניעת סכנה לציבור". התוצאה – פנייה של מקורות לוועדת התכנון מטה יהודה בבקשה לאשר גידור היקפו של המאגר.

התוצאה של התוכנית ההזויה, אם תצא אל הפועל, תהיה "פגיעה סביבתית לא מידתית בציבור ובטבע", כך טוענים הארגונים הירוקים שנחשפו לתוכנית.

על פי התוכנית שהגישה חברת מקורות לועדת התכנון מטה יהודה, מטרת הגידור ההיקפי, כאמור, הינה מניעת טביעה (למרות שאירוע הטביעה האחרון במאגר היה אי שם במאי 2015). חברת מקורות מבקשה לבצע גידור היקפי של מאגר המים – מאזור הסכר בבית זית ועד לכניסה למנהרות של כביש 16 – מה שלמעשה ימנע מהציבור להגיע אל האתר וליהנות מיופיו.

בחברת מקורות מדגישים שהאחריות היא של המשטרה. במקורות מוסיפים עוד כי במשטרה אף דרשו בעבר, לאחר אירוע הטביעה האחרון במאי 2015, לרוקן את המאגר ממים.

הארגונים הירוקים, כאמור, ולא רק הם, יוצאים כעת למאבק כנגד התוכנית. בהתנגדות שהגישה החברה להגנת הטבע לועדת התכנון של מטה יהודה נטען כי הגידור יפגע בטבע ויקטע את המעבר האקולוגי לבעלי חיים. עוד טוענים המתנגדים כי המקום מהווה חלק מפארק מטרופולוני מתוכנן וכבר היום האגם מהווה אטרקציה שסביבו מבלים תושבים רבים בכל ימות השנה.


הגידור המבוקש של מאגר בית זית (מתוך הבקשה של חברת מקורות)

הגידור המבוקש של מאגר בית זית (מתוך הבקשה של חברת מקורות)


"פרט לפגיעה הסביבתית הלא מידתית והמיותרת, סכר בית זית ומאגרו העונתי מהווים חלק אינטגרלי מחיי הפנאי של תושבי הסביבה", נכתב בהתנגדות של החברה להגנת הטבע. "שנים רבות השטח היה תחת הפרעות קשות של פיתוח כבישים 1 ו16- ושימש כשטח התארגנות לפרויקטים. כעת השטח חוזר להשתקם לאחר שנים ארוכות ואפילו המעבר האקולוגי הצר של נחל שורק מצליח לתפקד באופן מסוים. הגידור שמגיע כמעט עד למחלף יהווה הפרעה משמעותית".

 

 

עוד נכתב בהתנגדות: "הפוטנציאל האקולוגי של האגם העונתי של סכר בית זית הוא אדיר… טיפול וניהול נכון של השטח יכול להפוך א ותו לפנינה סביבתית ותיירותית".

לסיכום טוענים בחברה להגנת הטבע: "ידור האגם העונתי של סכר בית זית יהווה פגיעה בסביבה בנוף באזורי הבילוי והפנאי של תושבי הסביבה. הגידור מהווה סתירה לתמ"א 1 פרק נחלים, לסימון מסדרון אקולוגי ארצי בתמ"א 35/1 ולהוראות תמ"מ 1/30 של מחוז ירושלים. לפיכך אין את לאפשר את גידור האגם העונתי של סכר בית זית".


מאגר בית זית (צילום חגי אגמון-שניר, CC BY-SA 4.0, מתוך ויקיפדיה)

מאגר בית זית (צילום חגי אגמון-שניר, CC BY-SA 4.0, מתוך ויקיפדיה)


מארגון 'מצילים את הרי ירושלים' נמסר: "אנו שוב עדים למחטף משאב חברתי וסביבתי חשוב מאין כמוהו בהרי ירושלים. הגידור המבוקש סביב האגם העונתי של סכר בית זית מהווה פגיעה סביבתית, נופית ותיירותית במרחב של נחל שורק עליון. זהו אתר תיירות ונופש מבוקש המושך אליו מטיילים מכל הארץ. מדובר בשטח המהווה ריאה ירוקה ייחודית שהפכה לחלק בלתי נפרד מהעיר ירושלים. נקודה נדירה לשקט מהעיר הסואנת.

"בנוסף, מיקומו של האגם בתוך נחל שורק הופך אותו לחלק ממסדרון אקולוגי חשוב מאין כמוהו בין ההר לשפלה. גידור האגם יהיה הרסני לבעלי החיים הייחודיים לשטח. אנו מתנגדים בכל תוקף לגידור אזור הסכר מאחר ואין בו כל הצדקה הנוגעת בבריאות הציבור או כל גורם אחר. נמשיך להיאבק ולדרוש שלכל אדם יהיה טבע נגיש לדורי דורות".

ממשטרת ישראל נמסר: "כחלק מהיערכות משטרת ישראל לתקופת הקיץ ולריבוי המטיילים, וחובתה 1ל המשטרה לשמירת ביטחונם ובטיחותם, התבקשה חברת מקורות לנקוט בכל האמצעים והכלים על מנת למנוע סכנה לשלום הציבור".

ממקורות נמסר: "לדעת חברת מקורות מאגר בית זית אינו תורם להגדלת האגירה של ההר בצורה משמעותית. המקום מהווה פנינת טבע תיירותית, שראוי שתטופל על ידי גופים שיקדמו את הנושא לטובת הציבור.

"בעקבות מקרי טביעה במקום, לפני מספר שנים משטרה ישראל דרשה ממקורות לגדר את המתקן ולבצע שחרור מהיר של המים שהצטברו שם. מאז מקורות משקיעה כספים בפיקוח ושמירה על המקום לטובת שלום הציבור, ובמקביל פנתה לרשויות ועיריות שונות בבקשה להעביר את האחריות על במקום, אולם כל הבקשות סורבו מסיבה שאינה נראית לעין. לפיכך, ובשל חשש מאסונות נוספים, מקורות מבקשת לגדר את המקום עד שימצא גוף שייקח אחריות על אזור התיירות ויפתח אותו עבור הציבור".

 

תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר