כיכר ספרא, עיריית ירושלים
בניין עיריית ירושלים

העירייה במקום ה-7 במדד שקיפות האתרים ברשויות המקומיות

אתר האינטרנט העירוני עמד ב-93 אחוז מהקריטריונים שנקבעו על ידי ארגון שקיפות בינלאומית-ישראל, שערך את הדירוג

פורסם בתאריך: 27.11.17 09:03

עיריית ירושלים שיפרה את השקיפות הציבורית באתר האינטרנט שלה. כך עולה ממדד השקיפות לשנת 2017, אשר מצביע על שיפור של 5 אחוזים בשקיפות של אתר האינטרנט העירוני.

עיריית ירושלים מדורגת במקום ה-7 במדד שקיפות האתרים ברשויות המקומיות לשנת 2017, כשהאתר העירוני עמד ב-93 אחוז מהקריטריונים שנקבעו על ידי שבי"ל (שקיפות בינלאומית-ישראל) – יוזמת המדרג. יצוין כי גם בשנה שעברה דורגה עיריית ירושלים במקום השביעי במדד דירוג שקיפות האתרים, אך אשתקד היא עמדה ב-88 אחוז מהקריטריונים שנקבעו.

יצוין כי מדד השקיפות לשנת 2017 מצביע על שיפור השקיפות באתרי האינטרנט של 75 הרשויות המקומיות ערים שנמדדו. הממוצע הארצי הוא 74.16 אחוזי שקיפות, שזהו המספר הגבוה ביותר מאז הושק המדד לפני עשר שנים. עם זאת, ובשונה מהמרכיבים האחרים, המידע החשוב בדבר השימוש בכספי ציבור, עדיין אינו גלוי לעין באופן מספיק וכנדרש, כך לדברי עמותת שקיפות בינלאומית-ישראל.

ממצאי המדד נקבעו באופן אובייקטיבי על בסיס המידע שכל אחת מן הערים בחרה להציג באתר אותו היא מעמידה לרשות הציבור וכלל 57 קריטריונים בהם: חשיפת תקציב הרשות, חוזים, מכרזי תשתיות ורכש, מכרזי כוח אדם, מידע הנוגע לחברות עירוניות, דיווח על אלמנטים סביבתיים, וכו'. הקריטריונים מבוססים בחלקם על דרישות חוק חופש המידע, ובחלקם על סטנדרטים של שקיפות והנגשת מידע לציבור.

האתר של עיריית ירושלים, כאמור, עמד ב-93 אחוז מהקריטריונים שנקבעו והעירייה דורגה במקום השביעי. האתר של עיריית מעלה אדומים דורג במקום ה-31 עם 64 אחוז עמידה בקריטריונים; ואתר עיריית בית שמש עמד ב-47 אחוז בלבד מהקריטריונים שנקבעו והעירייה דורגה במקום ה-40 במדד השקיפות.

 

המדד נכתב על ידי מנכ"לית שבי"ל יפעת זמיר, מנהלת המדד ד"ר גלית אבידר והסטודנטים מתכנית צוערים לשלטון המקומי באוניברסיטת בן גוריון ובאוניברסיטת חיפה. הוא יוצג בדיון מיוחד שיתקיים היום, שני (27.11) בוועדה ליישום הנגשת המידע הממשלתי ועקרונות שקיפותו לציבור בראשות ח"כ סתיו שפיר.

שקיפות בינ"ל-ישראל נוסדה בשנת 1998 ע"י פרופ' דוב יזרעאלי וכיום עומדת בראשה נשיאת בית הדין לעבודה לשעבר השופטת (בדימוס) נילי ארד. העמותה פועלת להגברת מודעות ציבורית לנושאי שקיפות ויושרה במספר מישורים ובהם עידוד ארגוני ממשל, רשויות וגופים עסקים לאימוץ נורמות של שקיפות, יושרה ואחריות, לרבות באמצעות פיתוח ושילוב תכניות להטמעת תכניות אפקטיביות של שקיפות ויושרה; יישום וביצוע פרויקטים בשיתוף עם International Transparent ארגון השקיפות הבינלאומי ושלוחותיו במדינות העולם, במטרה ליצור כלים לצמצום השחיתות; ופעילות בשיתוף עם ארגוני החברה האזרחית וקידום ערכי השקיפות בציבור ובקרב הדור הצעיר.

"מדד 2017 מצביע על שיפור ניכר של השקיפות באתרי הראשויות המקומיות ולא בכדי", נמסר משקיפות בינלאומית-ישראל. "הרשות המקומית, העומדים בראשה ומוסדותיה, הם שליחי הציבור ומופקדים על עשיית השימוש בכספי ציבור לשירות הציבור ולמענו, בשקיפות ביושרה, בשוויון, באחריות ובמחויבות לאינטרס הציבורי. דרישת השקיפות באתרי הרשות המקומית ובפעילותה במיוחד בכל הנוגע להתנהלות כלכלית, היא המהות של שירות טוב לציבור. נכון להזכיר כי בכל הנוגע לחברות עירוניות, כפי שחוזר ומציין גם מבקר המדינה לאחרונה, עדיין נשמר חלק ניכר מהמידע רחוק מעיני הציבור. לנגד עינינו עומדים דבריו האלמותיים של השופט ברנדייס: 'אור השמש הוא המטהר הטוב ביותר, ואור המנורה הוא השוטר היעיל ביותר'. הקפדה על ערכים אלה והתנהלות לאורם, תסייע להתמודדות עם תופעות של שחיתות והימנעות ממנה".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר