במימונה של יוסי אזולאי (צילום: שרון רביבו)
במימונה של יוסי אזולאי (צילום: שרון רביבו)

תרבחו ותסעדו בירושלים

ורד כהן מפסגת זאב מארחת מימונה כבר 20 שנה, מרים רחמני מרמת שרת משתמשת ב-11 קילו קמח למופלטות, יוסי אזולאי, שמארח לסירוגין במודיעין או בבית הוריו בירושלים, עמל על ההכנות כבר שלושה שבועות ורינת סילבסטר מארנונה תחגוג השנה לראשונה למרות שהיא לא מרוקאית תרווחו ותסעדו

פורסם בתאריך: 3.4.18 11:39

חג הפסח, על שלל הבילויים, הטיולים והמנגלים שצצו כמו פטריות אחרי הגשם בכל גן או פארק ברחבי העיר וסביבותיה, כבר כמעט נגמר, ומה שנותר הוא עוד חגיגה אחת גדולה שתיערך במוצ"ש הקרוב (7.4).

המדובר, כמובן, על חגיגות המימונה המסורתיות, שמוציאות את הירושלמים (וממש לא רק אותם) מההשתעבדות למזון הכשר לפסח אל החופש של המתוקים הנפלאים שכל כך מזוהים עם החג הזה.

מקור המימונה, כידוע, הוא במרוקו, שם חגגו היהודים את צאת פסח בחגיגות לכבוד החמץ שאחריו, ומאחר שבימי החג נמנעו היהודים מלהתארח אצל חבריהם המוסלמים, זו היתה הזדמנות לחגוג את החזרה לשגרה. השכנים המוסלמים הגיעו עם מגשי עוגיות, והיהודים הכינו מטעמים משל עצמם, והיתה זו חגיגה של רעות והכנסת אורחים.

אז אחרי שיעור ההיסטוריה הקצר ולאחר שצלחתם את שבוע המצות, נשאלת השאלה האם כבר סידרתם לעצמכם ביקור בבית של משפחה מרוקאית מסורתית שחוגגת את המימונה? משפחות שכאלה, אם תהיתם, לא חסרות ברחבי ירושלים וכל שנותר הוא לבחור לאן ללכת וליהנות ממופלטה חמה ונוטפת דבש וחמאה.

המימונה של מירים רחמני (צילום: פרטי)

המימונה של מירים רחמני (צילום: פרטי)

בביתה שברמת שרת חוגגת מרים רחמני את המימונה כבר למעלה מ-25 שנה, ולדבריה אין שום תוכנית או מחשבה על הפסקת החגיגות.

בשיחה קצרה עם "כל העיר" השבוע מתארת רחמני את החגיגות הצפויות להתקיים אצלה במוצ"ש הקרוב, חגיגות, שמן הסתם, יזכירו את החגיגות שהתקיימו אצלה ב-25 השנים האחרונות.

כמה אנשים את מארחת במימונה?

"בערב המימונה מגיעים אלינו הביתה כ-300-200 אורחים בשיטה של דלת פתוחה ומסתובבת – אורחים באים והולכים והתחלופה גדולה".

איך את נערכת למימונה?

"במהלך כל השנה אני רוקחת את הריבות לפי פירות העונה. עונת המשמש קצרה מאוד כך שאני מכינה מיד ריבה, ענבים בעונה, תאנים, אפרסקים – מכל פרי אני מכינה ריבה בעונה ושומרת בצד בכלי אטום וסטרילי. את המופלטות אני מכינה מראש, לפני פסח כמובן, מגלגלת יפה ומקפיאה בפריזר סגור, כמובן עם מכירת חמץ. בצאת החג אני מפשירה אותן בדרך מיוחדת, והטעם בדיוק כאילו הוכנו הרגע".

בכמה קילו קמח את משתמשת להכנת המופלטות?

"השנה הכנתי 11 קילו. זה פחות משנים קודמות, אבל עדיין מדובר בכמות גדולה".

וכמה מופלטות את אוכלת?

"אולי שתיים. זה הכל".

עם כל החגיגיות של הערב, זה שווה את כל ההשקעה?

"חד משמעית כן. זה עושה לי כיף גדול ושווה כל רגע של עבודה".



אבי לוי, במימונה של יוסי אזולאי (צילום: שרון רביבו)

אבי לוי, במימונה של יוסי אזולאי (צילום: שרון רביבו)

מתכון למופלטה דקיקה בקרם לוטוס וגרידת לימון

באדיבות שף אבי לוי, מסעדת המוציא

המצרכים להכנת בצק המופלטה:
1 ק"ג קמח מנופה
1 כף מלח גס
1 כף סוכר
600 מ"ל מי ברז
אופן הכנת הבצק:
1. מכניסים למיקסר עם וו לישה את הקמח, המלח והסוכר ומפעילים במהירות איטית/בינונית בזהירות כדי שהקמח לא יברח מהקערה.
2. תוך כדיי לישה, מכניסים בהדרגה את המים, וממשיכים בלישה עד לקבת בצק אחיד וחלק (כ-10 דקות לישה).
3. משמנים את הידיים ומורחים מסביב לבצק מעט שמן, מכניסים לקערה גדולה ומכסים למנוחה של עד שעה.
פתיחת המופלטות:
1. את פתיחת המופלטות הכי קל ונוח לעשות על משטח שיש (למי שאין יכול גם על נירוסטה).
2. יש לשמן מעט את משטח העבודה, לפתוח עיגולים ולרדד עם הידיים. טיפ חשוב – מה שחשוב במופלטות זה שהבצק צריך להגיע לרמת דקיקות ממש טובה על מנת לקבל מנה מושלמת, אז לא לוותר לעצמכם.
3. את העלים יש לטגן במחבת מתאים ורחב, כאשר מטגנים אחד והופכים אותו ומניחים מעליו עלה נוסף והופכים וכך הלאה.
4. את המופלטות יש לשמור בצלחת מכוסה בבד נקי.
5. את עלי המופלטה בחרתי למרוח בממרח קרם לוטוס ומעל לפזר קוקוס קלוי, לגלגל הכל ולחתוך לחתיכות קטנות. על חתיכות המופלטות יש לפזר מעט גרידת לימון לניגודים של טעמים.



 

 

ורד כהן מפסגת זאב הפכה את המימונה לעסק, כשבנוסף למימונה הביתית שלה היא מארגנת חגיגות לאירועים גדולים וחוסכת למעוניינים את כל ההתעסקות והעבודה הקשה.

המימונה של ורד כהן (צילום: פרטי)

המימונה של ורד כהן (צילום: פרטי)

כמה שנים את מקיימת מימונה?

"כבר 20 שנה אני מארחת מימונה בבית שלי. חוץ מזה, מאז שיש לי את העסק אני מארגנת מימונה לאירועים גדולים, למשפחות גדולות או לעסקים, ואני מכינה להם בר מתוקים מרוקאיים, כשבנוסף בערב עצמו מכינים מופלטות וספינג' מול האורחים".

איך את נערכת למימונה?

"את כל החמץ אני מארגנת לפני החג, עם תעודת כשרות ומכירת חמץ. בצאת החג מוציאים הכל מהמקפיא ומארגנים. גם את הריבות אני מכינה לפני החג. בעלי והבנות שלי מסייעים לי, לכל אחד יש תפקיד, החל מעיצוב שולחן מקושט והגבהות ועד לפתיחת המופלטות והספינג'ים בערב המימונה".

המימונה של ורד כהן (צילום: פרטי)

המימונה של ורד כהן (צילום: פרטי)

יש עיצוב מיוחד שאת מקפידה עליו?

"חשובה האווירה המרוקאית האותנטית, כך שיש לי יש לי מפות מיוחדות צבעוניות, כלים של סינניה, ובראדים, שזה קומקומים של תה. וכמובן אנחנו לבושים בכופתן".

המימונה של ורד כהן (צילום: פרטי)

המימונה של ורד כהן (צילום: פרטי)

כמה מופלטות את אוכלת בערב המימונה?
"אני לא אוכלת בכלל. גם לא ספינג'".

וזה שווה את כל ההשקעה?

"מאוד. שווה כל שנייה. השמחה הזו וחגיגת המימונה מביאה ברכה בכל התחומים, מזוגיות ועד לפרנסה. עובדים קשה אבל יש לנו חיוך ענק. סיפוק".

במימונה של יוסי אזולאי (צילום: שרון רביבו)

במימונה של יוסי אזולאי (צילום: שרון רביבו)

ויש מי שלקח את המימונה, חקר אותה והביא אותה לדרגת מגה-מימונה באירוח ביתי. זהו יוסי אזולאי, זמר ומשתתף בריאליטי מאסטר שף, שמקיים את המימונה לסירוגין בבית הוריו בירושלים או בבית שלו במודיעין.

כמה אורחים מגיעים אליך בערב המימונה?

"בשנה שעברה הגיעו למעלה מ-420 איש. אמנם מדובר בבית ממוצע עם חצר קטנה, אבל מסתבר שיש מקום לכולם. יש אנשים שעוברים ברחוב, שומעים רעש ונכנסים. כולם מתקבלים באהבה. בעדה המרוקאית הכנסת אורחים היא ראשונה במעלה, זה האושר שלנו".

מה גרם לך להתחיל במסורת?

"כשסבתי נפטרה בשנת 2004, הייתי צעיר והגעתי לשבעה בבית שלה, אני זוכר שהלכתי למחסן ולקחתי לעצמי סירים וקערות. נדלק בי ניצוץ חזק של שמירה על המסורת ושמתי לעצמי מטרה לקיים את שני האירועים הגדולים של העדה – המימונה והספינג' בחנוכה – כדי לשמור על איחוד המשפחה".

במימונה של יוסי אזולאי (צילום: שרון רביבו)

במימונה של יוסי אזולאי (צילום: שרון רביבו)

איך מתנהלות ההכנות למימונה?
"על מזנון המתוקים אני עובד כבר שלושה שבועות, ואני מכין הכל לבד. הוא כולל את כל סוגי המתוקים שאני רוקח משקדים, אגוזים ופיצוחים. יש גם ריבות כמו ריבת תפוזים סינים ננסיים, חצילים, עגבניות שרי, תותים כמובן ואפילו ריבת סלק. אני מכין ז'אבאן, שהוא נוגט לבן גמיש העשוי קצף ביצים עם סירופ – סוג של מרנג איטלקי. הז'אבאן מסמל שפע וברכה והוא אלמנט נפוץ של חגיגה. העוגיות הן מלאכת יד אחת אחת, אני עובד על העוגיות ימים ארוכים מהבוקר עד הלילה. כל עוגייה נעשית ידנית ומעוטרת כמו עוגיית בוטיק".

איך נערכים להכנת מופלטות לכל כך הרבה אורחים?

"יש כמות מסוימת שאני מכין מראש על מגשים ומקפיא, כמובן מוכר את החמץ, והיא הבסיס לאורחים הראשונים. את כל היתר אני מכין במקום".

במימונה של יוסי אזולאי (צילום: שרון רביבו)

במימונה של יוסי אזולאי (צילום: שרון רביבו)

בכמה קילו קמח אתה משתמש?

"משהו כמו 18 קילו קמח בערב המימונה".

וכמה מופלטות אתה אוכל?

"אחת או גג שתיים, אבל אני מכיר אנשים שטורפים כמו כלום שבע מופלטות".

בשורה התחתונה, אתה מרגיש שזה שווה את ההשקעה שלך?

"אכן מדובר בהשקעה גדולה של זמן וכסף, אבל זה בהחלט שווה. אנחנו מאמינים שהברכה היא פרנסה לכל השנה, תרווחו ותסעדו – תרוויחו ותצליחו, אתה פותח את הבית והכל חוזר אליך. הסיבה המרכזית שבגללה אני מקפיד על המימונה כל שנה היא בעיקר משום שזה משמר את מה שגדלנו עליו, את השורשים, את התרבות והמסורת. זו אהבת חינם וערכים, זה לא רווח בימינו, גם הילדים סופגים את האווירה והשימור הזה חשוב בעיני".

רינת סילבסטר (צילום: פרטי)

רינת סילבסטר (צילום: פרטי)

המימונה, כאמור, מזוהה מאוד עם העדה המרוקאית, אבל מסתבר שלא רק המרוקאים חוגגים ומארחים. רינת סילבסטר החליטה השנה בפעם הראשונה לחגוג את המימונה בביתה שבשכונת ארנונה.

איך זה שאת חוגגת מימונה?

"אנחנו לא חוגגים מימונה בדרך כלל, אבל החלטתי לחגוג מימונה בביתי בעיקר משום ששמעתי הרבה אנשים שרוצים לחגוג ולא מוזמנים, אוכלוסייה ירושלמית לצד חברים שלי מחו"ל ולקוחות שאני איתם בקשרים עסקיים, אז החלטתי לערוך אצלי מימונה שונה, אחרת".

הזמנה למימונה של רינת סילבסטר

הזמנה למימונה של רינת סילבסטר

איך את נערכת?
"המימונה תכלול פינת טאבון שבה נאפה פיתות מאחר וזו החגיגה, החמץ. במקביל חברתי שרון שגב תהיה אחראית על המופלטות, אמא שלי התנדבה להכין שלל ריבות וכל העוגיות שיוגשו במימונה הן כשרות לפסח, מאחר שאני אופה אותן במהלך החג עצמו".

יהיה עיצוב מיוחד?

"השולחנות יהיו מעוצבים בסגנון מרוקאי מודרני ומאוד יוקרתי, עם זרי פרחים וכלים מיוחדים ואלגנטיים. בנוסף נשמיע מוזיקה מרוקאית שתעשה שמח ותספק את האווירה הנדרשת, ומי שירצה יוכל ללבוש כפתן".
תרווחו ותסעדו.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. יצחק

    מה הכתובת של מרים רחמני ברמת שרת?. הציבור מוזמן? נשמע טעים וחגיגי.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר