אמנון מרחב בלשכתו (צילום: אורן בן-חקון)
אמנון מרחב בלשכתו (צילום: אורן בן-חקון)

מנכ"ל עיריית ירושלים, אמנון מרחב: "מנכ"ל לא יכול למצמץ, הוא תמיד צריך להיות לפני כולם"

אמנון מרחב, מנכ"ל עיריית ירושלים, מספר השבוע בראיון ל"כל העיר" מדוע הוא מסיים את תפקידו: "אני חושב שקדנציה של חמש שנים כמנכ"ל זו תקופה משמעותית מאוד; זה דבר נכון, גם לארגון וגם לי באופן אישי, להמשיך הלאה"

פורסם בתאריך: 11.10.18 10:09

ביום ראשון השבוע כינס מנכ"ל עיריית ירושלים, בחמש השנים האחרונות, עו"ד אמנון מרחב את עובדי לשכתו, יחד עם מנהלי האגפים הבכירים בכיכר ספרא, והודיע להם: "אני לא ממשיך בתפקידי". מרחב יסיים לשמש כמנכ"ל העירייה לאחר הבחירות לראשות העיר בסוף אוקטובר 2018.



למה החלטת לפרוש?

"אני החלטתי שלא אמשיך בתפקידי אחרי הבחירות", אומר מרחב בראיון מיוחד ל"כל העיר". "אני חושב שקדנציה של חמש שנים כמנכ"ל – זו תקופה משמעותית מאוד. תודה לאל, אני חושב שהתוצאות טובות וזה דבר נכון, גם לארגון וגם לי באופן אישי, להמשיך הלאה. החלטתי, ללא קשר למי שייבחר לראשות העיר, שאני לא אמשיך בתפקידי. אני כמובן מחויב לעשות חפיפה מסודרת למנכ"ל החדש, ובתיאום עם ראש העיר הנבחר, אני אקבע מועד  מסודר לסיום עבודתי. אני אומר את זה בנחישות, בתשוקה, בצער וגם בחיוך".

מה הדבר הכי חשוב שהמנכ"ל הבא צריך לדעת על עיריית ירושלים?

"קודם כל תהיה בן אדם. זה שיש לי לשכה יפה ותפקיד יפה לא עושה אותי מורם מעל. הלשכה שלי פנויה, רוב שעות היום דלתי פתוחה, תרתי משמע. הטלפון שלי גלוי, אם מישהו שולח לי וואטסאפ או מייל אני אענה ואעביר את הפנייה למי שצריך. הכי חשוב – 'תסתכל לאנשים בגובה העיניים', מכל תלמידי השכלתי. אני מאוד פתוח לשמוע רעיונות. אל תחשוב שהחכמה נמצאת בין אוזניך או רק בלשכתך. הכי חשוב זה להיות פרו-אקטיבי, מנכ"ל לא יכול למצמץ, הוא תמיד צריך להיות לפני כולם".

מה אתה הולך לעשות? קיבלת הצעות אחרות?

"אני חושב שיהיה קשה, עד כמעט בלתי אפשרי, למצוא תפקיד בסדר גודל כזה, אבל זה נכון לא להיתקע בתפקיד ולא להישאר. אין לי שום תכנית מוגדרת ומסודרת, אני אבחן את ההצעות ואת האפשרויות".


אמנון מרחב (צילום: אורן בן-חקון)

אמנון מרחב (צילום: אורן בן-חקון)


מרחב, בן 53, מתגורר במודיעין, החל את דרכו בכיכר ספרא בירושלים בשנת 2010 כיועץ המשפטי לעירייה, ולאחר שלוש שנים הוא קודם על ידי ברקת לתפקיד המנכ"ל, ונחשב למקורב מאוד לראש העיר. "כל יום הגעתי למשרד ב-6:30  בבוקר, עזבתי אותו לא לפני 20:00-21:00, ואהבתי כל רגע שהייתי פה", מספר מרחב. "אהבתי את האינטראקציה עם העובדים, היתה לי אינטרקציה מדהימה עם ניר ברקת. אני הגעתי לירושלים בשנת 2010, כשנבחרתי במכרז ליועץ המשפטי לעירייה. לא הכרתי את ניר בכלל, שזו דוגמא לסמל ולניקיון הליך משפטי. מרגע שהכרנו היתה בינינו כימיה מדהימה, ואחרי שלוש שנים הוא הציע לי לכהן כמנכ"ל. זו היתה זכות גדולה לעבוד איתו. פשוט אהבתי כל רגע".

מי האדם המתאים ביותר להיות ראש העיר בעיניך?

"בירושלים אי אפשר ללכת לקצוות", מציין מרחב. "צריך ללכת ולחפש את הדרך המוסכמת, ככל האפשר, זה מה שניר ואני ניסינו לעשות בקדנציה הזו והצלחנו. אני מקווה שראש העיר הבא ישכיל ללכת בדרך הזאת".

אתה חרד ליום של אחרי ה–30 באוקטובר?

"אני אגדיר זאת כך – ירושלים מחייבת שיישב בלשכת ראש העיר אדם מנוסה, מנהיג אחראי. זו לא עיר שיכולה להרשות לעצמה ניסוי וטעיה. ירושלים זו לא מעבדת ניסויים, אסור לקחת צ'אנסים. לכן, כולם צריכים לצאת ולהצביע".

מה הדבר הראשון שראש העיר החדש צריך לטפל בו?

"תקציב העירייה. זה הנושא הכי חשוב. נושא תקציב העירייה לשנת 2019 הוא בוער. ראש העיר החדש, שייכנס לתפקידו אי שם בסוף נובמבר יתעסק עם זה. רק לצורכי איזון חסרים כ-250 מיליון שקל. זאת אומרת שאם המדינה נתנה לנו בשנה שעברה כ-800 מיליון שקל סיוע תקציבי, השנה היא תצטרך לתת מיליארד ו-50 מיליון שקל כדי שהעיר תהיה מאוזנת. מדובר כאן במספר עצום, זה הדבר הראשון שראש העיר יצטרך לעשות, אחרת לא יהיה תקציב, ועוד פעם תהיה סכנת קיצוצים וסכנת פיטורין, שוב חוסר ודאות".


"היתה לי אינטרקציה מדהימה עם ניר ברקת. כימיה מדהימה, אחרי שלוש שנים הוא הציע לי לכהן כמנכ"ל. זו היתה זכות גדולה לעבוד איתו. אהבתי כל רגע"


ניר ברקת (צילום: אמיל סלמן)

ראש העיר ניר ברקת (צילום: אמיל סלמן)


מרחב, שחולש על העירייה הכי מורכבת ומאתגרת בארץ, ומנהל את התקציב העירוני הכי גדול שיש – שהשנה עמד על 9 מיליארד שקלים – מבהיר בראיון ל"כל העיר" כי "אם הייתי אומר שהספקתי את כל מה שרציתי במהלך הקדנציה הייתי חוטא למציאות".

"היה ניסיון להגיע לכך שהמדינה תתקצב את העירייה מדי שנה בנוסחה קבועה", מסביר מרחב, "וזאת כדי להימנע ממאבקים השנתיים סביב תקציב העירייה, שנורא מפריעים מול התפקוד השותף של הארגון. נראה שארבעה חודשים בשנה אנחנו כאילו לא עובדים ורק נאבקים לתקציב. בלי תקציב אי אפשר לעבוד. זו סוגיה שמונחת לקדנציה הבאה".

ובכל זאת, ירושלים עדיין מלוכלכת.

"אני לא חושב שירושלים מלוכלכת. יש בה אזורים מאוד מאתגרים מבחינת הלכלוך, אם תסיירו, ואני מסייר הרבה ברחובות יפו ובשכונות רבות כמו בקעה, ארנונה, תלפ"ז, הר נוף וכו', הן נקיות בסטנדרטים ארציים. הבעיות העיקריות שלנו הן בסופי שבוע. אסור לנו, מאילוצים של שמירת השבת, לנקות את העיר, וזו עיר תיירותית ותוססת. אם לא מנקים יומיים אז האזור כבר מלוכלך. זה אתגר שלא הצלחנו לפתור אותו. בנוסף, חסרים לנו כ-1,000 עובדי תברואה בעיר, אם היה לנו עוד כסף להשקיע בתגבור כוח אדם בתחום הזה, היה שינוי".

בשבוע הבא יחל בעירייה מהלך לשיפור השירות, בין השאר באמצעות הזמנת תורים מראש דרך האתר העירוני. "מהפכת השירות תביא להקלה, שיפור וייעול השירות לתושבים ותביא את העירייה לסטנדרטים הגבוהים ביותר המקובלים בעולם השירות", מבטיח מרחב, "אנחנו שואפים כל העת להתייעל, לשפר ולהוביל בשירותים הניתנים לתושבים, לקצר את הבירוקרטיה והתורים כדי להגדיל את שביעות רצון התושבים. ביום ה–1.11 אגף החניה יסגור את שעריו לקבלת קהל, לא בגלל שאנו לא רוצים לתת שירות, אלא כי הכל יהפוך להיות און ליין. לדעתי, אנחנו אחד הארגונים המובילים בתחום הדיגיטל".

במה אתה הכי גאה?

" קשה להגיד מה ה-דבר. יש כאן עשייה רב ממדית, רב גונית. אני יכול לציין את נושא צמצום הפערים בכיתות הלימוד – בהנחיית ראש העיר הצפנו את המחסור של 4,000 כיתות לימוד בירושלים, בעקבותיו גייסנו הלוואה של מיליארד שקלים. בנוסף, הגידול המשמעותי בתקציב העירייה. בנוסף, מה שקורה במגזר החרדי הוא מדהים – אני מזהה תהליכים מאוד משמעותיים. אני רואה זאת בדרישה ובצריכה שלהם לחינוך ולתרבות. גם במגזר הערבי".

כמו כן, השנה זכתה עיריית ירושלים בפרס היזמות העירונית מטעם קרן פיינשטיין, בגין פיתוח התוכנית "אפיקי הצלחה", לחילוץ ממעגל העוני. יחד עם זאת, ירושלים היא עדיין אחת הערים העניות ביותר בארץ.

"ירושלים היא העיר בין העניות בארץ, קרוב ל–80 אחוז מהילדים במזרח ירושלים מתחת לקו העוני. המדינה מנסה לטפל בזה", אומר מרחב. "לדעתי המשאבים הדרושים עדיין לא הוקצו בצורה מספקת. למשל, אם היו נותנים לנו תקציבים יותר גדולים ליישום תוכנית 'אפיקי הצלחה' לחילוץ מהעוני, אין ספק שזה היה עוזר".


אמנון מרחב (צילום: אורן בן-חקון)

אמנון מרחב (צילום: אורן בן-חקון)


אך למרחב היו לעתים גם מבעיות מבית. לא פעם איים ועד העובדים העירוני כי ישבית את העירייה, במחאה על הכוונה לפטר עובדים. מאבק ועד העובדים להשוואת תנאי התעסוקה של עובדי חברות הבת של העירייה לתנאים של עובדי העירייה טרם הסתיים.

"בתאגידים העירוניים של עיריית ירושלים מועסקים עובדים, אבל הם מועסקים בפרויקטים", מבהיר מרחב, "לכן הם לא מועסקים על ידי העירייה, אלא בפרויקטים. פעם היה מקובל לחשוב שמעסיקים עובדים בתאגידים כדי לשלם פחות ולתת להם פחות זכויות. מבדיקה שנעשתה על ידי ההסתדרות, ואנחנו בשיח איתם, התברר חד משמעית שעובדי התאגידים לא מרוויחים פחות אלא לפעמים מרוויחים יותר. דווקא אנחנו הסכמנו עם ההסתדרות לחתום על הסכם עבודה קיבוצי בחברת אריאל, שהיא מעסיקת כוח האדם העיקרי עבור העירייה, אנחנו ממש בקצה של המשא ומתן, ואנו ממתינים לאישור הממונה על השכר באוצר לתנאי ההסכם הקיבוצי".

"העמדה שלי ושל ניר היא לא לפטר עובדים", מדגיש מרחב, "כי יש לנו עובדים טובים. לא פיטרנו עובדים כקיצוצים, להפך, חסרים כאן עובדים, במיוחד עובדים סוציאליים ועובדי ניקיון".

האם עיריית ירושלים צריכה תוכנית הבראה?

"ירושלים לא צריכה תוכנית הבראה. הדרישה שלנו מהמדינה זו צמיחה. העירייה מתנהלת תקציבית באחריות גמורה. אין לנו חריגות, אין לנו גירעונות, אנו זוכים לשבחים ולאמון רב גם מהממונה על השכר באוצר. נכון שוועד העובדים חזק וטוב, אבל הוא פרטנר אמיתי. אין לנו אבטלה סמויה ואין ועד שמשתק את הארגון. התדמית של העירייה ועובדי העירייה בעבר היתה נמוכה, היא נקשרה בבעיות של טוהר מידות ושחיתות. היום, אני חושב שאף אחד לא מעיז להגיד זאת. העובדים שלנו מסורים, חרוצים, טובים. אני גאה בעובדים שלנו".

 

מרחב, בן 53, נשוי לשירי מרחב. בנו הבכור, נדב מרחב ז"ל, נהרג בתאונת דרכים ב-1.1.99, שבועיים לפני יום הולדתו ה-6. הוא אבא לעמרי, חייל, בן 21, שמשרת ביחידת עוקץ, נאיה, 12, ויהלי, 7.

מרחב, כאמור, מתגורר במודיעין – הוא נבחר בעבר לחבר מועצה בעיריית מודיעין-מכבים-רעות והתמודד לראשות העיר מודיעין ב-2008 מול חיים ביבס, ראש העיר הנוכחי, והפסיד.

האם הוא שוקל לחזור לזירה המוניציפלית במודיעין ואולי להתמודד על ראשות העיר בשנת 2023? "אני מאוד אוהב את העבודה המוניציפלית", משיב מרחב, "לכן את רוב שנותיי הקדשתי לשירות המוניציפלי. מקום מגוריי מזה שנים הוא מודיעין, לגבי תוכניות עתידיות? אני לא שם מבחינת תכנון לעוד 5 שנים להתמודדות. אני יכול להגיד שהתאהבתי בירושלים, אני שמונה שנים כאן וחד משמעית זו עיר מדהימה".

כתושב מודיעין אתה מבחין בהבדלים באיכות החיים לעומת ירושלים, למשל – למה משפחות ירושלמיות צריכות לנסוע עד מודיעין בשבת כדי ליהנות מפעילויות?

"גם במודיעין אין פעילויות בשבת, יש פארקים בדיוק כמו בירושלים. וחד משמעית, בשנים האחרונות הרמנו את רף הסטנדרט והפיתוח בירושלים. אפשר לראות היום את גינות המשחקים שאנו מפתחים, הפארקים הם ברמה אחרת – פארק גוננים, פארק ירושלים. ויש גם מקומות בשכונות הערביות והחרדיות. מגיע לתושבי ירושלים פיתוח ומרחב ציבורי ברמה גבוהה ומזמינה, שילדים עם משפחות יכולים לצאת ולבלות בפארקים בשעות הפנאי. בהר חומה לקחנו את האחריות ממשרד השיכון אלינו לעירייה כי הם כשלו בגמר הפיתוח של השכונה, שהיתה מוזנחת שנים".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר