תחנת האומה (נבון) -הקו המהיר מירושלים (צילום: שלומי כהן)
תחנת האומה (נבון) -הקו המהיר מירושלים (צילום: שלומי כהן)

על רקע ההפעלה השנויה במחלוקת של הרכבת המהירה ירושלים-נתב"ג: "כל העיר" עם צילומים ראשונים ממערכת הבקרה בתחנת האומה

מבט אל חדרי הבקרה הפנימיים בתחנת האומה של הקו המהיר מירושלים; הבוקר, יערכו ראש העיר הנבחר ליאון ושר התחבורה כץ, סיור משותף על הקו

פורסם בתאריך: 28.11.18 08:01

80 מטרים מתחת לאדמה פועלת תחנת הרכבת העמוקה ביותר בארץ, שנמצאת בצמרת חמש התחנות העמוקות בעולם. מתחנת האומה על שם הנשיא יצחק נבון יוצא מדי יום הקו המהיר של הרכבת, ומגיע כרגע עד לתחנת נמל התעופה בן גוריון. בעוד כמה חודשים, שיסתיימו העבודות על הקו, הרכבת גם תגיע עד לתל אביב. במשרד התחבורה מבטיחים כי יהיה מדובר בנסיעה של 28 דקות – ירושלים-ת"א. נשמע מבטיח, בינתיים, מאז תחילת הפעלתו של הקו המהיר מירושלים בחול המועד סוכות, נרשמות תקלות שבועיות שמשבשות את פעילותו. בין השאר, כפי שפורסם בהרחבה ב"כל העיר" – רכבת עם כ-150 נוסעים נתקעה במנהרה בשל תקלה בקטר והמתינו למעלה משעה עד לחילוצם, כמו כן, לא מעט רכבות בוטלו על רקע תקלות טכניות.

תחנת האומה (נבון) -הקו המהיר מירושלים (צילום: שלומי כהן)

תחנת האומה (נבון) -הקו המהיר מירושלים (צילום: שלומי כהן)



"כל העיר" עם הצצה ראשונה למה שבאמת קורה בחדר הבקרה בתחנת האומה – לשם מגיעים הדיווחים בזמן אמת על תקלות לאורך הקו. חדרי הבקרה בתחנת הרכבת האומה, מאוישים כל הזמן. על הקיר ניצבים מסכים מתקדמים, שמציגים בזמן אמת באמצעות מצלמות משוכללות, את שמתרחש לאורך הקו. בחדר הפיקוח יושבים בקרים, מתצפתים על מצלמות המעקב. חדר נוסף, שאינו מאויש, וכולל מסכים המצביעים על פעילות הקו מיועד למצב חירום – במקרה שכזה נציגי משטרה, כבאות והצלה יאיישו אותו והוא יהווה כחמ"ל.

תחנת האומה (נבון) -הקו המהיר מירושלים (צילום: שלומי כהן)

חדר הבקרה בתחנת האומה (נבון) – הקו המהיר מירושלים (צילום: שלומי כהן)

תחנת האומה (נבון) -הקו המהיר מירושלים (צילום: שלומי כהן)

חדר הבקרה בתחנת האומה (נבון) -הקו המהיר מירושלים (צילום: שלומי כהן)

חדר הבקרה - תחנת האומה (נבון) -הקו המהיר מירושלים (צילום: שלומי כהן)

חדר הבקרה – תחנת האומה (נבון) -הקו המהיר מירושלים (צילום: שלומי כהן)

ערן בן דוד, מנהל תחנת הרכבת נבון, מספר ל"כל העיר" כי "ישנם מחשבים עם גישה לתוכנה של המשטרה, מחשבים לאנשי מד"א ועוד. במקרה ביטחוני חריג כל האנשים מתכנסים בחדר הבקרה ומתפעלים משם את האירוע יחדיו. בכל אגף ישנו אחראי שמעדכן אותי, כך אני נשאר מעודכן בהכל. יש לנו מספר רב של מאבטחים שמאיישים את כל התחנה".

ערן בן דוד בתחנת האומה (נבון) -הקו המהיר מירושלים (צילום: שלומי כהן)

ערן בן דוד בתחנת האומה (נבון) -הקו המהיר מירושלים (צילום: שלומי כהן)

תוך כמה זמן אתם מזהים תקלה בחדרי הבקרה, ואיך אתם פועלים?

"בתחנה יש כמה מערכות, יש לדוגמא תוכנה, הנקראת סקאדה-scada  שזו תוכנה לניהול ממשקים והיא פועלת לפי תרחישים. יש סקאדת כיבוי האש שהיא עד מנהרה 4 על הקו. כל חיישן בסקדה, שמזהה עשן אנחנו שולחים צוות כדי לוודא אם יש שריפה. זו דוגמא לפתרון תקלה. את התאורה אני אדליק ללא צורך בלגשת ללוח חשמל ולבדוק אם נפל החשמל בתחנה. בנוסף, התחנה מחוברת לשני אזורים, במידה באזור אחד נופל החשמל, ישנו עדיין איזון מהאזור השני, התחנה מגובה בגנרטורים. יש לנו מערכות מאוד מתוחכמות מראש שמודיעות לנו על תקלה, לא צריך לחכות שהיא תתרחש על מנת לפעול. כל המערכות הן אוטונומיות ועובדות לבד, אנחנו כמעט לא מתערבים בכלום, הן מאוד מתוחכמות ומתקדמות. תחנת יצחק נבון זו תחנת רכבת חכמה, בניגוד לתחנות אחרות בארץ".

תחנת האומה (נבון) -הקו המהיר מירושלים (צילום: שלומי כהן)

תחנת האומה (נבון) -הקו המהיר מירושלים (צילום: שלומי כהן)

תחנת האומה (נבון) -הקו המהיר מירושלים (צילום: שלומי כהן)

תחנת האומה (נבון) -הקו המהיר מירושלים (צילום: שלומי כהן)

בשורה התחתונה, מתי הרכבת המהירה תעבוד כמו שצריך? האם הנוסעים הירושלמים יכולים להרגיש בטוחים?

"הקו נפתח בהרצה ובהגבלה", מסביר בן דוד, "ככרגע, אנחנו מפעילים שתי רכבות בשעה לכל כיוון, ומגבילים את כמות הנוסעים זאת על מנת לאפשר חוויית נסיעה בטוחה. הטכנולוגיה החדשה של חשמול לראשונה בישראל של רכבת כבדה, שונה מאוד מהרכבת הקלה. ידענו שיהיו חבלי לידה ואנו מתחקרים כל תקלה ומשפרים לפעמים הבאות. יש לנו כל הזמן רכבת שנמצאת בכוננות בתחנה על כל מקרה שיהיה צורך לחלץ נוסעים, היא תגיע תוך 7 דקות. זו רכבת שמוכנה תוך זמן קצר לנסיעה. בנוסף, יש עמדת חובש, במידה ומישהו זקוק לעזרה ראשונה. צוות הרכבת עובר בעצמו קורס עזרה ראשונה בסיסי, כולל החייאה".

תחנת האומה (נבון) -הקו המהיר מירושלים (צילום: שלומי כהן)

תחנת האומה (נבון) -הקו המהיר מירושלים (צילום: שלומי כהן)

במידה והרכבת נתקעת באמצע המסילה לנתב"ג או לתל אביב (כשהקו יפעל במלואו), איך אתם ערוכים לכך?

"כל הנושא התפעולי ומי שמנהל אותו, הינו מרכז בקרה אלקטרוני בחיפה, השולט על כל תנועת הרכבות בארץ. הם מטפלים בכל מה שקורה עם ענייני המסילה. לכל אירוע יש אופי שונה ואחר, ואנחנו מתייחסים בהתאם. לעולם לא קרה שלא נתנו מענה, יש לנו ערכות חירום של מים בתוך הקרונות. רכבת ישראל מטפלת בכל התקלות".

תחנת האומה (נבון) -הקו המהיר מירושלים (צילום: שלומי כהן)

תחנת האומה (נבון) -הקו המהיר מירושלים (צילום: שלומי כהן)

תחנת רכבת האומה ע"ש הנשיא לשעבר יצחק נבון היא פרויקט הנדסי מרשים. זו תחנה מודרנית וגדולה, אשר משתרעת על פני כ-70 אלף מ"ר, כוללת רציפים, שטחי שירות ופירי אוורור. חלקה העליון של התחנה כולל אולמות כניסה, עמדות כרטוס, שירותים לנוסעים וחדרי מערכות בשטח כולל של כ-20 אלף מ"ר. מערך הבטיחות של התחנה תוכנן על פי אמות מידה בינלאומיות המחמירות ביותר, והוא נותן מענה לשהותם של כ-4,000 נוסעים בעת ובעונה אחת. מתחם התחנה יכלול גם שתי תחנות של הרכבת קלה, תחנות מוניות וחניון חנה וסע המכיל יותר מ-1,200 מקומות חניה. המבנה התחתון של התחנה מורכב ממנהרות ומפירים וכולל ארבעה רציפים באורך של 300 מטרים כל אחד. בשעת חירום ישמש מבנה התחנה כמקלט אטומי.

תחנת האומה (נבון) -הקו המהיר מירושלים (צילום: שלומי כהן)

תחנת האומה (נבון) -הקו המהיר מירושלים (צילום: שלומי כהן)

הקשר לתחנה העליונה יתבצע באמצעות שלוש מעליות מהירות, המכילות כל אחת 30 נוסעים ואמורות לעלות לרציפים העליונים בתוך כ-10 שניות. המעליות וחלק מהדרגנועים כבר שמישים ופועלים. מבנה התחנה העליונה נבנה מזכוכית, והוא כולל 40 עמודי פלדה בגובה של 13 מטרים ומעליהם צוהר ענק בקוטר של 21 מטרים.

תחנת האומה (נבון) -הקו המהיר מירושלים (צילום: שלומי כהן)

תחנת האומה (נבון) -הקו המהיר מירושלים (צילום: שלומי כהן)

איך אתם ערוכים בתחנה, לתרחיש שבו המעליות והדרגנועים לא עובדים?

"התחנה בנויה בצורה כזו שתיתן מענה כשישנן תקלות. יש לפחות כשתי מעליות לכל אזור, ככה שאם אחת לא עובדת, יש עוד מעלית שתיתן גיבוי ושירות. אותו דבר מבחינת דרגנועים – יש 12 דרגנועים. יש לנו שירות של תיקון תקלות והצוות מטפל בהן מיד כשהן מתרחשות. כל תקלה שלא תתרחש, למשל מעלית שנתקעת, זו לא תקלה בטיחותית, עדיין התחנה תעבוד".

תחנת האומה (נבון) -הקו המהיר מירושלים (צילום: שלומי כהן)

תחנת האומה (נבון) -הקו המהיר מירושלים (צילום: שלומי כהן)

בשעות הבוקר המאוחרות בשבוע שעבר נראה כי תנועת הנוסעים דלילה, לא נרשם עומס בניגוד לתחנות רכבת בערים אחרות בארץ. לטענת אחד מעובדי הרכבת, בחג נרשמה תנועה יותר גדולה של נוסעים, "אנו מצפים שבחנוכה יהיו הרבה נוסעים שיפקדו את הרכבת".

קו הרכבת המלא עד לתל אביב כולל מסילה כפולה באורך של כ-57 קילומטרים. הקו כולל חמש מנהרות ותשעה גשרים, בהם כאלו שקבעו כמה שיאים חדשים במונחים ישראליים – הגשר הארוך ביותר בארץ (גשר הרכבת שנמתח מעל עמק איילון, שאורכו 1,250 מטרים), הגשר הגבוה בישראל (הגשר שמעל עמק הארזים, בגובה 90 מטרים מהקרקע) והמנהרה הארוכה ביותר בארץ (המנהרה השלישית והאחרונה, שאורכה 11.6 ק"מ). מהירות הרכבת תעמוד על 160 קמ"ש והיא צפויה לבצע כארבע מיליון נסיעות בשנה הראשונה.

תחנת האומה (נבון) -הקו המהיר מירושלים (צילום: שלומי כהן)

תחנת האומה (נבון) -הקו המהיר מירושלים (צילום: שלומי כהן)

לפי ההסכמים סביב הקמת הקו, שנחתמו ב-2008, עלות הקמתו היא כמעט שבעה מיליארד שקלים, אך בשל העיכובים השונים והשינויים הנדרשים במהלך העבודות, תקציבו הסופי גבוה יותר. יש המשערים כי הוא יהיה גבוה בכשני מיליארד שקלים מהסכום המדובר.

תחנת האומה (נבון) -הקו המהיר מירושלים (צילום: שלומי כהן)

תחנת האומה (נבון) -הקו המהיר מירושלים (צילום: שלומי כהן)

לסיום, מתי נוכל לנסוע ברכבת מירושלים לתל אביב ב-28 דקות כמו שהבטיחו?

"הקו נמצא כרגע בהרצה מכמה סיבות. זהו קו מאוד מורכב ומאתגר, אין קו כזה בארץ. בימים אלה מתבצעות עבודות חשמול המסילות בין נתב"ג לתל אביב. זה מורכב. ברגע שנסיים את החשמול עד תל אביב, אנחנו מעריכים שההרצה תסתיים. אנחנו כרגע עובדים במתכונת מהירה – שתי רכבות בשעה מכל כיוון. בסוף הקו יגיע לתל אביב, כך או כך, כיום, אם נוסע יחליט לבצע את הנסיעה לתל אביב ברכב, הוא יגיע יותר לאט לעומת נסיעה ברכבת. מירושלים לנתב"ג הנסיעה היא 22 דקות, ומנתב"ג לתל אביב – הנסיעה היא תוך 7 דקות. זה עדיין יותר מהיר מרכב, וזה עוד לפני שציינתי פקקים וחיפוש חניה, הנסיעה ברכבת עדיין יותר מהירה, לעומת נסיעה ברכב".

תחנת האומה (נבון) -הקו המהיר מירושלים (צילום: שלומי כהן)

תחנת האומה (נבון) -הקו המהיר מירושלים (צילום: שלומי כהן)

תחנת האומה (נבון) - הקו המהיר מירושלים (צילום: שלומי כהן)

תחנת האומה (נבון) – הקו המהיר מירושלים (צילום: שלומי כהן)

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    האם לרכבת יש פיתרון לרכבת תקועה מעל גשר ליפתא בלילה חורפי ומושלג או ארוע בטחוני, – האמת…..

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר